Wiggins Skrevet 15. mars 2010 #1 Skrevet 15. mars 2010 Det hender at mennesker gjør utrolig dumme ting, mange slike ting kan man finne på www.darwinawards.com, en pris som dedikeres mennesker som gjør utrolig dumme ting og dør av det, slik at de fjerner sine dumhetsgener fra menneskehetens genpool. Et bra eksempel er den belgiske mannen som i sin fortvilelse over ikke å ha fått forsikringspengene da restauranten hans brant ned, dro ut på motorveien for å fake et overfall: Tente på bilen sin og stakk seg selv med en kniv for å simulere skader fra et overfall. Han kom imidlertid til å skjære over en stor arterie, og blødde i hjel. De aller fleste eksemplene på Darwinawards og andre ting jeg har fått med meg er menn som gjør noe utrolig dumt, det er sjelden kvinner gjør noe slikt. Det skyldes nok testostoronet, som gjør at menn i større grad enn kvinner er villige til å ta sjanser. Men det er ett område der kvinner suverent overgår menn i å gjøre utrolig dumme ting: Slanking. Jeg har hørt om all verdens idiotiske dietter som kvinner går på i håp om å få den kroppen de ønsker seg. Videre er det stort sett kvinner som tror at "rensekurer" har noe for seg, enda alle fagfolk innenfor helse og ernæring sier at det bare er tull. Kvinner kjøper også slankepiller som i beste fall inneholder ufarlige og uvirksomme stoffer, men som ofte inneholder sentralstimulerende stoffer som effedrin, og det er mange grunner til at slikt er reseptbelagt i Norge, eller at de inneholder stoffer som er direkte farlige. På slutten av 1800-tallet var det en utbredt oppfatning i vitenskapelige miljøer at religion ville dø ut i takt med at vitenskapen forklarte stadig mer av det som tidligere hadde vært religionenes domener. Religionene har ikke dødd ut, ei heller dumheten. Jeg lurer på dette. Hva kan man gjøre for å forhindre mennesker i å gjøre utrolig dumme ting? Det er jo mange det ikke hjelper å snakke rasjonelt til. Det har vært folk her på forumet som sier de skal starte med en "rensekur" som i realiteten er en sultekur, og da er det jo klart de blir uvel. Jeg og flere andre har prøvd å forklare med fornuft hvorfor dette er en idiotisk ting å gjøre, men de poster innlegg fortløpende om hvordan kuren virker, og kommenterer ikke svarene fra oss som ber dem slutte med galskapen. Er mennesker dømt til å begå utrolig dumme handlinger til evig tid?
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2010 #2 Skrevet 15. mars 2010 Svaret er kort og godt JA. Vi er som rase dømt til å begå tåpeligheter til evig tid. Hovedårsaken er latskap. Hvorfor ellers finne opp fjernkontroll eller oppvaskmaskin! Folk vil ha enkle løsninger som virker FORT. Vi er bare skrudd sammen slik, instant belønning genererer mer av samme type oppførsel. SELV om vi betaler en stiv pris i etterkant. Se på alle slankeoperasjonene! Hinsides. Folk risikerer å forkorte livet med mange og tyve år, pådra seg den ene ettervirkninga etter den andre. Men like forbanna skal de operere FØRST og legge om livsstilen etterpå...
bergans Skrevet 15. mars 2010 #3 Skrevet 15. mars 2010 Kanonbra innlegg, Lance. Kudos! Ja, jeg blir også helt oppgitt og sliten i pæra av hvor mye idiotisk som jenter/kvinner får seg til å gjøre helse- og kostholdsmessig. Og det at folk bruker mer tid og penger på kjøp av mp3-spillere/vesker/neglelakk eller søppelmagasiner (hvor man kan lese om Tonje som gikk ned 11 kg ved å spise tropiske bær i fiskelake), enn å sette seg bare pittelitt inn i hvordan livsviktige prosesser i kroppen skjer. Og det faktum at suppemagi, useriøse tilskudd og ketosekurer selger som hakka møkk bekrefter kanskje den siste hypotesen din? Og hvorfor blir unge jenter hysteriske på to kg opp/ned når de er så utrolige heldige at de er FRISKE, slanke og normalvektige, har penger og tid til å trene, kan gå i den flotteste naturen som finnes, lever i et av verdens riskeste land og har friheten til å utdanne seg innen hva som helst. Ja, jeg vet at media og hva den dyrker har mye av skylda. Men, vi som enkeltpersoner synes jeg også har et gedigent ansvar for hva vi utstråler og hvordan vi kommenterer kroppene våre, spesielt i forhold til 13-årsalderen som sittes bak oss på bussen og ser opp til de voksne, stilige jentene.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2010 #4 Skrevet 15. mars 2010 Og det at folk bruker mer tid og penger på kjøp av mp3-spillere/vesker/neglelakk eller søppelmagasiner (hvor man kan lese om Tonje som gikk ned 11 kg ved å spise tropiske bær i fiskelake), enn å sette seg bare pittelitt inn i hvordan livsviktige prosesser i kroppen skjer. Hva har hva man bruker penger på noe med dette å gjøre igrunn? Blir som å si at en mann som kjøper iPhone driter i vaskeballen han har foret opp.
Gjest Iah Skrevet 15. mars 2010 #5 Skrevet 15. mars 2010 Jeg tenker at dette er et sammensatt fenomen. Som gjesten over her nevner ønsker vi raske resultater og leter etter de (tilsynelatende) enkleste måtene å oppnå disse på. Samtidig er det vannvittig mange "kostholdseksperter" som har veldig ulike teorier på hvordan målene best kan nås. Og for den vanlige damen i gata er det vanskelig å vurdere hvilke av disse kurene som er effektive, trygge osv. Når det gjelder rensekurer - verden vil bedras.
Zzyzx Skrevet 15. mars 2010 #6 Skrevet 15. mars 2010 Og for den vanlige damen i gata er det vanskelig å vurdere hvilke av disse kurene som er effektive, trygge osv. Jeg trodde at kurer var ut. Det er det jeg har fått inntrykk av etter å ha lest meg litt opp på emnet, det er jo bare en varig livsstilsendring som funker. Kur betyr at man går tilbake til gamle vaner, og det er jo ikke poenget. Så hvorfor i det hele tatt lete etter en ferdig løsning når man med samme tid og innsats kan lære seg litt om kroppen og kosthold og få samme resultat? Poenget er altså at man helst ikke bør vurdere en såkalt kur i det hele tatt, enten det er suppekuren, grapefruktdietten eller ekstremlavkarbo. Hvorfor virker det å være så vanskelig å få gjennom akkurat det poenget? For selvsagt vil folk gå ned mye på en ekstremkur enn ved å balansere daglig kosthold, og det er suksesshistoriene vi hører om. Men hva skjer med disse menneskene når de ikke orker diettkjøret? De går opp i vekt igjen, og gjerne mer enn de i utgangspunktet tok av. Dette er noe alle vet, men jeg tror veldig mange er veldig selektive i hvilken informasjon de ønsker å ta inn over seg. Det viktige er å finne et kosthold og et aktivitetsnivå man kan leve med. Det betyr at det ikke er noen krise om man ikke får trent en dag, og man får ikke fullstendig hikke av å skeie ut på restaurant. Man bør ikke ha et kosthold som tilsier at sosiale settinger er vanskelig eller umulig. Jeg må for øvrig påpeke at jeg ikke er mot lavkarbo, men jeg ser ikke helt poenget med å være i ketose. Ikke alle takler det like bra, og som med alle kurer der man etter hvert må regulere på hva og hvor mye man inntar så kan det være en vanskelig justeringsprosess med risiko for opp til flere tilbakeslag. Videre så kan jeg si at jeg svelger aldri en eneste pille som har som mål å få meg ned i vekt. Fanden vet hva som er oppi de greiene der, takke meg til normal mat... Jeg har sluttet å lete etter Kuren, jeg endrer livet mitt gradvis. Det er det som funker for meg. Jeg sa opp abonnementet på i Form for et par år siden, og det gjorde underverker for mitt syn på livet. Jeg gidder nemlig ikke å tenke på hvorfor det er bedre å spise bringebær enn jordbær, og at kanel er dritbra mot alt mulig når jeg strengt tatt ikek engang liker det. All den elendige inputen fra slike blader klarer jeg meg glatt uten.
Wiggins Skrevet 15. mars 2010 Forfatter #7 Skrevet 15. mars 2010 Siste utrolig dumme ting: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=594218 18-årig gutt hadde hatt sertifikatet i to døgn før han i stor hastighet mistet kontrollen over bilen, kjørte opp på et fortau, skadet to fotgjengere og kjørte ned en lyktestolpe. Jeg har lenge tenkt på at det burde være obligatorisk å ha fordypningsfag i fysikk på videregående for å kunne ta sertifikat. Hvis man i tillegg setter krav om minimum karakter 4 vil folk sannsynligvis ha mye bedre forståelse av vei, fart, tid, bremselengde, friksjon/veigrep, sentripetalkraft (ikke sentrifugalkraft, det er ikke en reell kraft i newtonsk forstand) osv. Da ville selvsagt mange færre kunne ta sertifikatet, men hadde det egentlig vært så ille? Jeg tror ikke jeg tar for hardt i hvis jeg sier at minst 70% av nordmenn har et rimelig slapt og stillesittende liv, de hadde hatt godt av å gå eller sykle. Jaja, dette var dagens diktatoridé fra meg. :gjeiper:
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2010 #8 Skrevet 15. mars 2010 Mens mange kvinner går på dumme slankekurer sitter mange gutter og menn hjemme i joggisen, spiller data og ser film, drikker cola og spiser junk food og pottis og lurer fælt på hvorfor de er single og hvorfor de ikke har en Jenna Jameson-/Lara Croft-look-alike til dame...
Chanel.No5 Skrevet 15. mars 2010 #9 Skrevet 15. mars 2010 Ble litt mye drittkasting frem og tilbake her synes jeg.. Vi lærer så lenge vi lever. Vi lar oss nå alle lure en gang iblant av reklamer for ditt og datt, måtte det være slankepiller, kosttilskudd, rynkekremer, mat/drikke uten sukker osv. Det er vel bare slik vi er, håper at vi har funnet det vi leter etter, håper på og lengter etter.. Det å feile er menneskelig, er hva som gjør oss til mennesker, vi prøver, feiler, reiser oss og fortsetter lete..
Wiggins Skrevet 16. mars 2010 Forfatter #10 Skrevet 16. mars 2010 Ble litt mye drittkasting frem og tilbake her synes jeg.. Vi lærer så lenge vi lever. Vi lar oss nå alle lure en gang iblant av reklamer for ditt og datt, måtte det være slankepiller, kosttilskudd, rynkekremer, mat/drikke uten sukker osv. Det er vel bare slik vi er, håper at vi har funnet det vi leter etter, håper på og lengter etter.. Det å feile er menneskelig, er hva som gjør oss til mennesker, vi prøver, feiler, reiser oss og fortsetter lete.. Kan ikke se at det er noen skittkasting her jeg. Jeg konstaterer at menn i større grad enn kvinner begår utrolig dumme handlinger, men at kvinner er "best" på ett område, nemlig slanking. Og forbausende mange lærer aldri. De går på en sultekur i fire uker, og konstaterer at "jøss, jeg gikk jo ned 12 kg, nå kan jeg spise som jeg vil igjen", og så raser de opp. Neste gang prøver de en mirakelpille fra en nettside de fant, så prøver de en suppediett osv. Det er noen mennesker der fornuften rett og slett ikke har effekt.
Mir Skrevet 16. mars 2010 #11 Skrevet 16. mars 2010 Interessant emne, Lance. Enig med deg Lotte, vi lærer så lenge vi lever, og tålmodighet er en dyd. Vi vil ha det NÅ, selv om andre advarer oss. Vi skal prøve det selv fordi vi ønsker så gjerne at det skal fungere for oss. Dog synes jeg, når en hel hærskare av folk her inne gir råd eller advarer mot diverse "super-ideer", er det likevel sjelden man bryter gjennom muren, og får levert budskapet. Det synes jeg er trist! Som Zzyzx sier, man er nok også selektiv i hva man vil høre, og det spiller ingen rolle om både bergans, Lance, Leifr eller Lotte28 anbefaler, selv om jeg personlig mer enn gjerne hører på disse rådene mens andre ja; vi vil prøve selv. Det er ingenting i veien med det, men jeg antar etter litt tid forstår de fleste at det kun er 1 ting som fungerer: livsstilendring. De kunne bare spart seg for så mye tid hvis de hadde hørt på litt tidligere;)
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2010 #12 Skrevet 16. mars 2010 Kan ikke se at det er noen skittkasting her jeg. Jeg konstaterer at menn i større grad enn kvinner begår utrolig dumme handlinger, men at kvinner er "best" på ett område, nemlig slanking. Og forbausende mange lærer aldri. De går på en sultekur i fire uker, og konstaterer at "jøss, jeg gikk jo ned 12 kg, nå kan jeg spise som jeg vil igjen", og så raser de opp. Neste gang prøver de en mirakelpille fra en nettside de fant, så prøver de en suppediett osv. Det er noen mennesker der fornuften rett og slett ikke har effekt. Tja, eller så sulter de til de dør. Om man skal være kynisk (noe jeg tenker at darwinawards.com er litt, i beste amerikanske stil) så har vel bare disse og vært så "snille" at de fjernet seg fra genpoolet. Eller så kan man tenke psykologi, samfunnspress, underliggende grunner som mangel på kontroll, samfunnspress, samfunnspress, samfunnspress osv.
Gjest Gjest_jomfrua_* Skrevet 16. mars 2010 #13 Skrevet 16. mars 2010 Tja, eller så sulter de til de dør. Om man skal være kynisk (noe jeg tenker at darwinawards.com er litt, i beste amerikanske stil) så har vel bare disse og vært så "snille" at de fjernet seg fra genpoolet. Eller så kan man tenke psykologi, samfunnspress, underliggende grunner som mangel på kontroll, samfunnspress, samfunnspress, samfunnspress osv. Sulte til dem dør? Nei, det har nok ingen av disse "superslankerne" som tyr til suppe og piller viljestyrke til. Tror ikke de tåler det
Gjest AnneShirley Skrevet 16. mars 2010 #14 Skrevet 16. mars 2010 (endret) Hovedårsaken er latskap. Hvorfor ellers finne opp fjernkontroll eller oppvaskmaskin! Synes det blir feil å dra inn oppvaskemaskina her altså. Mens oppvaskemaskina tar seg av oppvasken, tar jeg en joggetur. Det tror jeg er et lurt "bytte" *edit* fjernet personlig historie for denne gang En tykk venninne av meg nå synes jeg er "superheldig" som klarer å gå ned i vekt IGJEN. Selv "spiser hun helt normalt" -noe som åpenbart også innebærer at "man MÅ jo kooose seg i blant også". Og trening det "orker hun ikke", og mener at man "rører jo mye på seg med skifting av sengetøy og passing av barn osv også, da". Gå ned i vekt skal gjøres med diverse "kurer" og da veier hun seg flere ganger om dagen (kan derfor rapportere om at hun "har gått opp to kilo i helga" eller "gikk ned 300 gram i går". Jeg forsøkte en stund å veilede henne, men det nytter ikke. Så nå skifter jeg bare tema når hun setter i gang. Men jeg synes at mine venninner (+/- 30 år) har bedre forståelse for dette (i gjennomsnitt -noe håpløse tilfeller er det som nevnt) enn arbeidskollegaer som er en generasjon eldre. Så kanskje det er håp? Endret 17. mars 2010 av AnneShirley
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2010 #15 Skrevet 16. mars 2010 Jeg har også fundert på dette fenomenet. Jeg tror det er som en over her sier, at vi ønsker oss resultater så raskt som mulig (og helst med så lite anstrengelse som mulig). "Varig livsstilsendring" tror jeg av mange leses som "spis tørr og kjedelig mat, aldri mer godteri, jogg en mil hver morgen - også på juleaften". Da forstår jeg at det ikke virker så forlokkende å legge om livsstilen, for å si det mildt. Når du da kan lese side opp og side ned om Lise fra Dokka og Randi fra Voss som har gått ned x antall kilo på to uker på suppekur eller ved å spise ananas med kaviar, så er det sikkert lett å lukke øynene for fakta og kaste penger ut av vinduet. Jeg skulle gjerne likt å sett hva tallene viser ett eller to år etter, for flere studier viser at de fleste som går ned i vekt på slike kurer går opp igjen like mye eller mer enn det de tok av. Nå skal det sies, jeg har aldri slanket meg - men det betyr ikke at jeg ikke forstår hvor vanskelig det er å gjøre forandringer i måten man tenker om ting. Likevel, som slank har jeg tydeligvis ikke noe jeg skal ha sagt - enda det må være tydelig at "min" metode funker, iallefall for å holde vekta.
Chanel.No5 Skrevet 16. mars 2010 #16 Skrevet 16. mars 2010 Synes det blir feil å dra inn oppvaskemaskina her altså. Mens oppvaskemaskina tar seg av oppvasken, tar jeg en joggetur. Det tror jeg er et lurt "bytte" Samma her!!
Gjest AnneShirley Skrevet 17. mars 2010 #17 Skrevet 17. mars 2010 Dytter litt på denne tråden, siden jeg ser behovet for at den ligger høyt på dette forumet
Xtra_lilje Skrevet 17. mars 2010 #18 Skrevet 17. mars 2010 Kvinners store forbannelse i livet er å være best og dyktig. Og er det en ting som signaliserer at man er en vellykket kvinne, så er det å være slank og se godt ut. Kvinner har forbilder som er retusjerte,egne trenere og kokker, og det sier seg selv av det er umulig for kari nordmann å noensinne nå dette idealet. men likevel setter mange kvinner i gang med håpløse dietter og slankekurer, noe som ofte ender opp med at de slanker seg tykke i stedet for. Jeg tror ikke det har med at de som hiver seg på disse kurene er dumme,jeg tror de er desperate.når det er sagt, så er mitt inntrykk at denne trenden har snudd endel de siste år. javisst finnes det kvinner som kjøper allie, 30 days eller hva de nå enn heter, setter i gang med suppekurer og grapefruktkurer osv, men det er også langt flere som vet mer om kropp, kosthold og velvære nå enn for 10-15 år siden. mitt inntrykk er at de fleste kvinner nå til dags trener og er opptatt av å være sunne. målet er på vei bort i fra at det er om å gjøre å være tynnest, nå handler det mer om å være sunnest. det er mitt inntykk fra mine venninner og kvinner i livet mitt hvertfall.
Gjest AnneShirley Skrevet 17. mars 2010 #19 Skrevet 17. mars 2010 når det er sagt, så er mitt inntrykk at denne trenden har snudd endel de siste år. javisst finnes det kvinner som kjøper allie, 30 days eller hva de nå enn heter, setter i gang med suppekurer og grapefruktkurer osv, men det er også langt flere som vet mer om kropp, kosthold og velvære nå enn for 10-15 år siden. mitt inntrykk er at de fleste kvinner nå til dags trener og er opptatt av å være sunne. målet er på vei bort i fra at det er om å gjøre å være tynnest, nå handler det mer om å være sunnest. det er mitt inntykk fra mine venninner og kvinner i livet mitt hvertfall. Akkurat det samme intrykket jeg sitter med. Synes dette med "kurer" er mer utbredt for de over ca 45 år enn for de som er yngre.
Gjest Jabb-Jabb Skrevet 17. mars 2010 #20 Skrevet 17. mars 2010 Jeg har lenge tenkt på at det burde være obligatorisk å ha fordypningsfag i fysikk på videregående for å kunne ta sertifikat. Hvis man i tillegg setter krav om minimum karakter 4 vil folk sannsynligvis ha mye bedre forståelse av vei, fart, tid, bremselengde, friksjon/veigrep, sentripetalkraft (ikke sentrifugalkraft, det er ikke en reell kraft i newtonsk forstand) osv. Jeg tror det har veldig mye med holdning å gjøre. Hva er vitsen med god peiling på vei og teknikk når man tar store sjanser og er verdens beste på veibanen? Jeg er teknisk dårlig på kjøregreier + at jeg er pysete, men jeg kjører forsiktig, tar mine forholdsregler, og hvis noen vil forbi bak meg kjører jeg inn på nærmeste busstopp. Det skulle da bare mangle. For meg går sikkerhet foran effektivitet. Mange mennesker får plutselig utrolig dårlig tid med en gang de setter seg inn i bilen, og hvis de vinner 4 sekunder så føler de at de har vunnet i lotto omtrent. Kjørestil tror jeg alt i alt handler mye om psykologi, ikke bare kunnskap om vei og bane. Men så klart, kunnskap og ferdigheter kommer godt med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå