Gå til innhold

"Kvantesprang"


Gjest heimannen

Anbefalte innlegg

Gjest heimannen
Men vær så snill: Hvis du mener "stor forandring", så ikke si "kvantesprang", for det er faktisk den minste tenkelige forandringen man kan ha...

Kvantesprang er en god beskrivelse på en drastisk endring. Det spesielle med kvantesprang er ikke at det er lite, eller stort, men at den er diksontinuerlig. Så du får en drastisk, revolusjonær og umiddelbar endring. Ikke en rask endring, eller liten eller stor, men en umiddelbar.

I tillegg så tilknyttes begrepet til introduksjonen av kvantefysikken, som jo også var ganske så revolusjonerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kvantesprang er en god beskrivelse på en drastisk endring. Det spesielle med kvantesprang er ikke at det er lite, eller stort, men at den er diksontinuerlig. Så du får en drastisk, revolusjonær og umiddelbar endring. Ikke en rask endring, eller liten eller stor, men en umiddelbar.

I tillegg så tilknyttes begrepet til introduksjonen av kvantefysikken, som jo også var ganske så revolusjonerende.

Et kvant er den minste "pakken" med energi som kan eksistere.

Et kvantesprang er den minste forandringen av noe slag som kan eksistere.

"Kvantesprang" i den betydningen det blir brukt her er bare tåpelig, rent faktisk sett.

Du sier at det er diskontinuerlig, og det stemmer jo forsåvidt. Men bare fordi det er det minste som fins. Når du kommer ned på et nivå der det ikke er mulig å dele ting mer opp, så blir alt diskontinuerlig. Og å kalle en endring av denne sorten for "drastisk" og "revolusjonær", er feil hinsides beskrivelse. Kompis, et kvantesprang er det som skjer når et elektron går fra en energitilstand til en lavere energitilstand, og frigjør en ørliten mengde elektromagnetisk energi i prosessen. Også kjent som fotoner. Det er ikke noe revolusjonært eller drastisk ved det.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heimannen
for "drastisk" og "revolusjonær", er feil hinsides beskrivelse.

Iht til dine meninger, men ikke virkeligheten. Og i virkeligheten rundt deg, hvor alt du ser er er kontinuerlig bundet av tid og rom, er et kvantesprang et eksempel på noe veldig revolusjonært - diskontinuitet i tid og rom.

Jeg vil anbefale deg å lese deg opp litt. Kvantefysikk er ganske så interessant, og ikke minst revolusjonerende i forhold til klassisk fysikk.

Ellers - litt analoglogisk - så blir det feil å si at elektroner går (man trenger kontinuitet i tid og rom for å kunne gå), hvis det samtidig er feil å si at et kvantesprang kan være uttrykk for noe stort (siden det skjer i mikrokosmos). Hardt dette med manglende prinsipper. De har en tendens til å komme og bite en i rumpa når en minst venter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mann42
Iht til dine meninger, men ikke virkeligheten. Og i virkeligheten rundt deg, hvor alt du ser er er kontinuerlig bundet av tid og rom, er et kvantesprang et eksempel på noe veldig revolusjonært - diskontinuitet i tid og rom.

Jeg vil anbefale deg å lese deg opp litt. Kvantefysikk er ganske så interessant, og ikke minst revolusjonerende i forhold til klassisk fysikk.

Ellers - litt analoglogisk - så blir det feil å si at elektroner går (man trenger kontinuitet i tid og rom for å kunne gå), hvis det samtidig er feil å si at et kvantesprang kan være uttrykk for noe stort (siden det skjer i mikrokosmos). Hardt dette med manglende prinsipper. De har en tendens til å komme og bite en i rumpa når en minst venter det.

Kvantefysikk er veldig, veldig interessant.

Kvantesprang som betegnelse på en stor, omgripende hendelse, er veldig, veldig dumt. Det var dumt da man begynte å si det, og det er dumt nå. Foreløpig er det såpass ferskt språklig at det kunne være håp om å få fjernet det fra språket. Og ditt behov for å finne opp tåpelige grunner for at denne språklige misforståelsen skulle være noe å holde på, er utrolig merkelig.

Og "manglende prinsipper"? Jeg tror ikke du behersker det norske språket riktig så bra som du gjerne vil foregi, siden du mener at "å gå fra en tilstand til en annen", er feil språkbruk og forutsetter kontinuitet i tid og rom. Jeg snakker ikke om at elektronene "går" i betydning forflytter seg. Jeg snakker om endring fra en energitilstand til en annen. Mao: ordet "gå" brukes i overført betydning, og det er 100% korrekt. Men la oss ikke spamme ned tråden med OT innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du, jeg VET hvordan ordet brukes i norsk, og det forbauser meg overhodet ikke at det har funnet veien inn i ordbøker. Takket være de samme menneskene som sørget for at når man nå om dagen ser ordet "jus" så må det fremgå av konteksten hvorvidt det er snakk om fruktsaft eller rettslære. Ordbøker er forøvrig bare lister over ord i bruk. Det er ikke det jeg polemiserer over.

Det er et idiotisk uttrykk, som irriterer meg og som jeg gjerne skulle se fjernet fra språket. Trinn èn er å sørge for at alle vet at det er et tåpelig ord, som faktisk har en fysisk, vitenskaplig betydning som er den stikk motsatte av den "hverdagsspråklige".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann42, du kan trøste deg med at vi er mange som påpeker det når folk bruker ordet kvantesprang. De aller fleste som bruker det aner ingenting om hva det betyr, de bare bruker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann42, du kan trøste deg med at vi er mange som påpeker det når folk bruker ordet kvantesprang. De aller fleste som bruker det aner ingenting om hva det betyr, de bare bruker det.

Kan det bli en Fjæsbok-gruppe av det?

"Vi som påpeker at "kvantesprang" er den minste forandringen som tenkes kan. Egentlig."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Kan det bli en Fjæsbok-gruppe av det?

"Vi som påpeker at "kvantesprang" er den minste forandringen som tenkes kan. Egentlig."

Lager du den skal jeg melde meg inn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om kvantesprang er en "liten" endring i menneskeskala er det fortsatt en stor endring sett fra elektronets synspunkt, det hopper fra en tilstand til en annen (diskontinuerlig). Så tolket på den måten ser jeg egentlig ikke problemet med bruken av kvantesprang i norsk dagligtale. Det brukes jo gjerne om "store" og brå endringer, som nettopp er akkurat det samme som skjer med elektronet som bytter energitilstand.

Men jeg er enig med dere om at de fleste som bruker ordet ikke vet hva det betyr i kvantefysisk forstand :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Gjest Nedfall

Minner meg om frasen "flere lysår bedre" brukt i reklame mm.

Det er ett distansemål, ikke ett "ultra astronomisk svært tidsmål"..

Hva er galt med gode gamle "flere hestehoder foran".. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...