Gå til innhold

30 års lag med mat

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Julie_*
Skrevet

Nå har jeg gjort det store! :) Inviterte vennene mine til 30 års dagen min og fant ut at dette ble rundt 60 stykk. Invitasjonene er sendt ut, og kun to stk har takket nei! Ok, nok om det. Jeg har bestemt meg for å servere sangria som velkomstdrink, taco buffet til mat og en forfriskende fruktsalat med god vanilje iskrem til dessert. Jeg dropper kaker, det er da fest, så setter ut mye digg istedet. Eller så skal jeg ha vin, øl og cider til maten, bailyes og cognac til kaffe avec. Kjøper også inn litt alkohol til å lage GT, Aloe Vera, Razz, jäger & battery og rom & cola. Det store spørsmålet mitt er om noen har gjort noe slikt, og om de kan tipse med hvor mye jeg skal handle inn? Her skal det ikke spares. Itillegg skal jeg ha powerpoint presentasjon av alle i sammen, for det er en del venner fra forskjellige kanter. Jeg gleder meg innmari og nå er det bare mat/alkohol innkjøpet som gnager litt...

Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Beregn ca. 100 g kjøtdeig til kvar person, to skjell og ein tortilla per person. 30 g salsa per person burde holde, omtrent det same med ost. Ein tolitersboks med is per åtte personar burde halde lenge. HUsk at når det er mange går det mindre per person enn viss ein er fire eller seks til bords. Nokon et mindre uansett, nokre har vore ein annan plass og spist før dei kom og nokre kjem ikkje.

Her skriv eg om matlaging og innkjøp til store festar, eg har m.a. oppskrift på fruktsalat til 100. ;-) http://altgodt.wordpress.com/2009/04/26/de...-party-til-100/ Som du ser bereknar eg at det går 20 liter grønn salat til 100, altså 12 liter til 60 personar. Legg til ein tomat per person, 20 g mais per person og 20 g agurk per person.

Mi erfaring er at det alltid vert for mykje mat, så det er viktig å stole på måla når ein bereknar porsjonar. Ei venninne av meg skulle lage risotto til ein buffet for førti personar. Eg foreslo at ho skulle lage risotto av 2,4 kg ris. Ho fekk panikk for at det skulle bli for lite, og lagde av 3,5 kg. Dei hadde risotto i fleire dagar etterpå...

Skrevet

Jeg synes 100 gram kjøttdeig pr person er altfor lite! Til 8 personer ville jeg kjøpt 4 x 400 gram kjøttdeig.

Gjest navnelapp
Skrevet

Vi brukar 400 g kjøtdeig til to voksne og to barn. Å berekne det same til 60 personar er heilt forsvarleg. Med rikeleg med tilbehør og snacks er eg sikker på at det er nok.

Som eg har sagt over, det er stor skilnad på å berekne mat til åtte rundt eit bord og til ein buffet til 60.

Ei stor utfordring er å få det steikt og oppbevart fram til festen. Eg foreslår at du steiker det i god tid i porsjonar og frys det ned i flate pakkar. Dei tinar fort. Så kan du varme kjøtet i langpanner i ein steikeomn.

Bruk ei vanleg spiseskei i skålene, og ha lange teskeier i rømme og salsa. Folk tek meir på tallerkenen når dei forsyner seg med store skeier, men dei et det ikkje opp for det. Store serveringsskeier = mykje svinn på buffetar.

Gjest Gjest_P_*
Skrevet

Tacobuffet er sikkert helt grei mat å servere til så mye folk, men utfordringen blir nok å få alt kuttet og ferdig i god tid. Du skal jo helst ha tid til sånt som borddekking, pynting osv også.

Jeg ville fått noen venninner til hjelp noen timer på formiddagen.

Salat kan fint kuttes dagen før, oppbevar i bøtter eller tette plastposer i kjøleskap. Det samme med løk, men ikke tomat og agurk. Ost kan raspes dagen før. Oppbevar i tett beholder og rusk opp i osten like før servering. Evt kjøp ferdigraspet.

God ide å varme kjøttdeig i stekeovn, men hvis lokalet du skal bruke har bare en ovn, blir det vanskelig å få alt varmt til servering samtidig. Ferdig stekt og krydret kjøttdeig kan varmes i en stor kasserolle på middels varme, rør ofte. Skjell tar også mye plass i stekeovn. Jeg ville servert tortillalefser, med nachos til. Nachos trenger tre min i steikovn, og du kan starte serveringen med feks en tredjedel, og så fylle på etter noen minutter.

Fruktsalat til så mange ville jeg ikke tatt på meg, ærlig talt. Du risikerer fort å måtte skrelle og kutte 100 stk frukt, pluss at du må holde dem unna luft for å unngå å servere brun frukt. Bare plassen det krever i kjøleskap kan bli et problem.

Hva med å severe varme bær til isen? Frosne eller hermetiske bær varmes i en kjele, evt med litt sukker. Du trenger feks en boks bjørnebær til fire personer, eller en pose frossen skogsbærblanding til seks.

Eller enda enklere, lag karamellpudding. Stek den dagen før, så trenger du bare å hvelve og piske krem på selve dagen. Lån brødformer til puddingen hvis du ikke har nok selv, og karamelliser dem når du har tid. De tåler fint å stå en ukes tid, bare træ dem i en plastpose slik at du unngår støv.

Hvor mye drikkevarer som går med, kommer an på vennene dine :) , så det må du finne ut selv. Hvis du spør pent på nærbutikken får du kanskje lov til å returnere øl som ikke blir drukket. Vin og brennevin tåler jo å stå, så det gjør kanskje ikke noe om det blir for mye.

Når det skal være store tilstelninger er det en kjempefordel at noe av arbeidet kan gjøres på forhånd. Alt tar lenger tid enn du tror, fra å dekke bord til å steke kjøttdeig til å skjenke velkomstdrink. Kan du få lokalet dagen før slik at du kan dekke og pynte da, er det det beste. Også det å få plass til så mye mat i kjøleskapet hjemme kan bli et problem. Tretti tomater, ti salathoder, femten agurk og ti løk tar plass det også.

Gjest navnelapp
Skrevet

På Smartclub har dei skogsbær i store posar, sikkert 2-3 kg. Det er perfekt viss du vil servere varm frukt til is. Kjempeidé! Beregn 50 g frukt per person.

Skrevet

Ah, fantastiske folk som har gode idèer! La meg begynne med lokalet, det har stort kjøkken med ei gigant kjøle og jeg disponerer det fra dagen før. Fredagskveld så har jeg invitert to venninner på vin, så da skal vi kutte alt. God ide med å vente med tomatene og agurken ja! Thanks! Jeg hadde ikke tenkt på kjøttdeigen faktisk, men kanonidè å varme den i langpanner! Jeg steker den også dagen før og setter i slike tette tupperware bokser, det må da gå bra? Jeg skal ha noen kg kyllingfilet og, for personlig synes jeg det er utrolig godt og jeg har noen venner som bare spiser hvitt, så noen kg av både kylling og kjøttdeig så blir alle fornøyde. Har også en kompis som ikke spiser grønt overhodet, så jeg koker også litt ris. (Jeg synes det er veldig godt med ris inni tortillaen og jeg!) Men tror det holder med rundt 100 gr kjøtt pr person ja! Det er jo så mye annet godt og! Har tre venner som kommer tidlig på dagen og skal hjelpe med alt av servering av velkomstdrink til servering av maten og drikken og tar oppvasken! :jepp: Jeg spurt dem om hva de ønsker å drikke så de får hele festen etterpå gratis av oss. De er ikke så nære at jeg ville invitere dem, men de kan få "være med" etter at all jobben er gjort, og de var alle kjempegira på det! Så på dagen da festen er skal jeg egentlig kun kose meg etter at all maten er laget da! Pyntingen tar jeg dagen før eller på formiddagen på dagen.

Når det gjelder desserten så har jeg laget den til 50 mann før så jeg vet hva jeg gir meg ut på, men det med bærene hørtes innmari godt ut da!!! Tror kanskje jeg må forske litt mer på den der! ;)

Skrevet
Vi brukar 400 g kjøtdeig til to voksne og to barn. Å berekne det same til 60 personar er heilt forsvarleg. Med rikeleg med tilbehør og snacks er eg sikker på at det er nok.

Jeg vedder på at 100 g pr pers blir altfor lite. Vi bruker 400 g til oss to. Og det beregner de fleste jeg kjenner også.

Skrevet

Hei! Har jobbet på hotell og servert tacobuffet mange ganger, det kan fort gå med uhorvelige mengder. Når du i tillegg serverer alkohol går det fort med enda mer. Anbefaler deg å beregne 200 g kjøttdeig pr pers, når det er buffet ser det gjerne veldig mye ut for de første som forsyner seg - og da tar de gjerne litt ekstra. Blir det kjøttdeig til overs kan jo dette bare fryses ned, bedre med litt for mye enn litt for lite. Hvis du kjenner til en grossist i nærheten så ville jeg anbefalt deg å spørre om du kan få kjøpe storhusholdningsstørrelse av tacosaus (1-2 liters dunk), tacokrydder i store bokser, rømme i 2 liters bokser, revet ost i poser osv. Nachochips er billigere enn tacoskjell og superenkle å varme, kjøp tortillalefser av billige merker (med litt sangria innabors merker en ikke så mye forskjell). Peis på med løk, paprika, mais og agurk (billig) og beregn en liten neve salat pr pers. Anbefaler dessuten ananas og vannmelon i fruktsalat, så slipper du å skrelle og kutte så enormt mye smått.

Skrevet

Jeg hadde 7 mann på taco på lørdag, og da gikk det mindre enn 800 gr. kjøttdeig. Jeg har så mye godt tilbehør at folk ikke har plass til kjøtt, hihi. Jeg har beregnet ca 150 gr kjøtt til hver ser jeg, men ikke noe problem å putte på litt til! :ler: Har en plan om å ha to bufféter slik at folk ikke trenger å stå i kø for å få mat, det er så kjedelig. Jeg låner slike gassbrennere (?) fra jobb slik at kjøttet holder seg varmt, det er så greit at kjøttet ikke blir kaldt.

Ica hadde tilbud på alt av tex-mex forrige uke så var og handla en del da, alt hadde veldig god dato. Så både lefser, skjell, slike tortilla skåler, jalapeno, salsa og krydder er faktisk i matboden. Kan bruke storcashen hvis jeg vil, så skal kjøpe ferdigraspa norvegia der, ser de har det på tilbud.

Til dessert har jeg nå surfet litt og funnet ut at det som frister innmari, siden jeg ikke skal ha kake liksom, er sjokoaldefoundant med iskrem og noen bær som jeg må finne ut hvordan jeg skal søte litt opp! Tenkte å kjøre sånne store poser med skogsbær e.l. på storcashen og varme de som ble nevnt. Har ikke laget dette før så nå blir det utprøving til helgen :) Liker tanken på at jeg gjør alt klart og at det eneste kjøkken hjelperne mine trenger å gjøre er å steke dem når vi lemper innpå med taco! Tror nok jeg og sambo kommer til og hjelpe dem med danderingen og serveringen da, hehe.

Av alkohol har jeg nå kommet til at jeg kjøper inn 10 Faustino nr 7 og 10 Yellow tail (rødviner) og 10 hvitviner - der må jeg spørre mannen på polet om hjelp, for jeg bare drikker det ikke selv. 5 kasser Tuborg + 40 Heineken, 24 eple - og 24 pære cider og 2 kasser brus. Da tror jeg alle smaksganer skal være dekket :) Kjøper også inn 2 flasker a' 150 cl baileys, 2 flasker Braastad VSOP cognac og en Tia Maria (har noen med melkeallergi). Da er nok kaffe avec'en dekket og! Da vil alle ha ca 6 enheter hver, og det som eventuelt skulle komme til overs bruker jeg til dugnad når sommeren kommer! :)

Gjest Gjest_P_*
Skrevet

Sjokoladefondant med is og bær er veldig godt! Jeg har bare laget fondant i porsjonskopper, er det det du planlegger? Hva vil du i såfall bruke til former? Kaffekopper har jeg brukt, men da er det lurt å sjekke at de tåler ovnsvarmen først... :sjenert:

Jeg mener det går an å fryse fondant-røre i formene og steke dem direkte fra frossen tilstand, det syns jeg høres lurt ut med tanke på tidsbruk osv, men det har du kanskje tenkt på allerede. Husk at fondant ikke kan stå etter at de er ferdig, de må serveres pronte ellers blir de stekt tvers gjennom av restvarmen.

Frosne bær trenger litt søtning, ja. Akasiehonning er snadder å ha på. Særlig på jordbær, men går fint til skogsbær også. Slike frosne bær væsker noe voldsomt, så hvis du lar dem renne av litt etter at de er tint, slipper du å søte en masse saft som ingen spiser likevel. Du kan også kjøre avrent bær i foodprosessor med honning til saus.

Det går helt fint å steke kjøttdeig dagen før og ha i tett boks i kjøleskap. Lurt med varmere under! Kylling kan du også skjære opp, steke og krydre dagen før. (Skjær smått, så går det mindre.)

Kjempesmart å ha to buffeter! Den matkøen er kjedelig, og så er det morsommere når ikke de første er ferdigspist før de siste får maten sin.

Skrevet

Sjokoladefondant er VANSKELIG å steke, så med mindre hjelperne dine er gode på fondantsteking, så ville jeg satset på en annen dessert. Å få 60 porsjoner fondant til å bli perekt stekt (stekt utenpå, flytende inni) er en enorm utfordring. Jeg ville heller ha laget 2 sjokoladekaker i langpanne (gjerne med kefir i kaken, da blir den saftig og god), delt opp i stykker og pyntet med bær og melis. Mye mindre arbeid, like godt og garantert suksess.

Gjest Gjest_P_*
Skrevet
Sjokoladefondant er VANSKELIG å steke, så med mindre hjelperne dine er gode på fondantsteking, så ville jeg satset på en annen dessert. Å få 60 porsjoner fondant til å bli perekt stekt (stekt utenpå, flytende inni) er en enorm utfordring. Jeg ville heller ha laget 2 sjokoladekaker i langpanne (gjerne med kefir i kaken, da blir den saftig og god), delt opp i stykker og pyntet med bær og melis. Mye mindre arbeid, like godt og garantert suksess.

Jeg har lært meg til å lage litt ekstra mange når jeg lager fondant til gjester, og så prøvesteke etpar stykker på forhånd. Da tar jeg ut den første ett minutt før oppgitt tid, sjekker, den neste etter ett eller to minutter, sjekker. Så har jeg steketiden nøyaktig på minuttet til gjestene sine fondanter. Jeg tror også frossen fondant er litt mindre var for steketid, så det skal jeg prøve neste gang.

Og så er det lurt å hvelve de som står ytterst på stekeplaten først, siden de blir ferdig litt tidligere enn de som står midt på.

Fondant er så godt! Særlig hvis du dytter en bit god hvit sjokolade midt nedi forndanten før du steker den. Og så ser det flott ut når du åpner den. :)

Gjest navnelapp
Skrevet

Viss du har tilgang til storcash så kjøper du ferdig kutta og skylt salat der, genialt. Dei har også store pakningar med tacokrydder og slikt. Grønsaker er veldig billig der, kjøtdeig varierer. Akkurat no er RIMI billigast, med 50 kr pr. kg.

Fondant? Oj, det hadde eg ikkje tatt sjansen på. Is og varme bær er meir ein flott nok. Ha litt god likør i bæra, pluss litt ekstra melis eller sukkerlake.

Skrevet

Å jeg som trodde jeg hadde gjort det store nå, men ja, med nærmere ettertanke kan det fort skjære seg med sjokoladefoundanten. Da frister det kanskje med seige sjokolademuffins, kan jo brukes på samme måte? De kan jo lages i forveien og alt! Venninnen min syntes ihverfall det hørtes snadder ut, hehe. (Men hun er jo fornøyd så lenge det er søtt :gjeiper: ) Det er så flott at dere korrigerer på de smågalne ideène mine, hihi :) Ja, jeg drar på storcashen dagen før slik at jeg får kjøpt inn alt av grønt der. Resten har jeg som sagt handlet på tilbud på ICA :) Når det gjelder kjøttet har jeg mine kilder hos Gilde som fikser det :) Men hvor mye bær og søtning (Likør??? :jepp: ) trengs? (men må fremdeles prøve meg på foundant til helgen... det hørres innmari godt ut!)

Gjest navnelapp
Skrevet

Du må berre prøve deg fram, kjøp ein pakke melis og smak i vei. Viss ein porsjon med bær er 50 g, treng du 3 kg bær. Til dette ville eg brukt 3-4 dl melis. Det vil også variere kor søt bæra er frå før. Med likør treng du mindre sødme. 2-3 dl likør er nok til 3 kg bær.

Skrevet
Å jeg som trodde jeg hadde gjort det store nå, men ja, med nærmere ettertanke kan det fort skjære seg med sjokoladefoundanten. Da frister det kanskje med seige sjokolademuffins, kan jo brukes på samme måte? De kan jo lages i forveien og alt! Venninnen min syntes ihverfall det hørtes snadder ut, hehe. (Men hun er jo fornøyd så lenge det er søtt :gjeiper: ) Det er så flott at dere korrigerer på de smågalne ideène mine, hihi :) Ja, jeg drar på storcashen dagen før slik at jeg får kjøpt inn alt av grønt der. Resten har jeg som sagt handlet på tilbud på ICA :) Når det gjelder kjøttet har jeg mine kilder hos Gilde som fikser det :) Men hvor mye bær og søtning (Likør??? :jepp: ) trengs? (men må fremdeles prøve meg på foundant til helgen... det hørres innmari godt ut!)

Så bra at du ikke tar det som kritikk - vil jo bare at 30 års-laget skal bli en super kveld:) Masse lykke til!

Skrevet

Nei, hadde jeg ikke tålt kritikk så hadde jeg nå aldri spurt om hjelp, hehe. Kommer ingen vei i verden med å være perfekt alene, til det trenger en som regel god hjelp! :) Tror nok at det kommer til og bli en megabra feiring! Så lenge alle blir mette, fornøyde og har det gøy så er målet nådd! :)

Nå har jeg bare et lite spørsmål til her, hvilken type likør skal jeg bruke på disse bærene?

Gjest navnelapp
Skrevet

Det kjem an på kva type smak du vil ha. Vil du ha ein meir spennande og kompleks smak kan du prøve med ein litt krydra likør som St.Halvard eller liknande. Du kan også ha i ein sitruslikør som cointreau, då blir smaken litt syrlegare, men den er framleis intenst søt. Viss du har noko i skapet kan du berre prøve deg fram. Sjølvsagt ingenting med mjølk eller kaffe i. ;-)

Gjest luremegpå
Skrevet (endret)

Savner min 30-årsdag nå! Lykke til!

Endret av luremegpå

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...