Gå til innhold

ikke råd til mat til barna..

Gjest shnuska

Anbefalte innlegg

Gjest shnuska

nå sliter vi skikkelig her.. vet ikke hva jeg skal gjøre jeg..

vi har alltid hatt dårlig råd, men ikke så ille som nå..

nå er vi helt blakke, har ikke ei krone igjen, i mårra er vi tom for mat og bleier.. får ikke lønning før om 10 dager..

ingen venner og familie som kan låne oss penger, nav vil ikke hjelpe oss pga de sier vi burde klare oss selv!

jeg vet ikke mine arme råd!! hva i alle dager skal vi gjøre??

tror nesten jeg må gå på butikken å stjele barnemat jeg, kan jo ikke la barna mine sulte.. har to små barn.

kansje jeg må melde meg selv til barnevernet, for jeg er jo en ganske dårlig mor som ikke klare å forsørge ungene mine..

huff.. måtte bare få ut litt frustrasjon.. beklager for e teit innlegg...

viss noen har noen gode råd eller ord, så kom gjerne med dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal da vel ha krav på nødhjelp fra sosialkontoret (NAV?).

Er det mulighet for å få forskudd på lønn? Hvis det ikke er noe man forventer - forlanger hver måned så er de fleste arbeidsgivere greie med det - for en gangs skyld. Ville jeg tro i hvert fall.

Hadde du vært min nabo hadde jeg gjerne lånt deg både bleier og gitt deg og barna mat... er du sikker på at ingen kan hjelpe? En kollega?

Selge noe på finn.no?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

svelg din stolthet og ring på hos naboen. hvis det er noen som du stoler på. spør om du kan låne penger til mat bla bla

bruk pengene forsvarlig og betal dem tilbake med en gang.

bestill time hos nav for økonomirådgivning, vær ærlig..

lykke til! og klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du seriøs????

Er ikke med det store pengesekk selv, men kanskje kan hjelpe litte bitt å klare noe dager? Barna i sult er alt for vundt å høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff:(

Du skal ha krav på hjelp fra sosialen! - herlighet, dem er noen store drittsekker dem som sitter der... :(

Har desverre ikke noen råd. men ingen muliget fra besteforeldre/svigeforeldre, noen må jo greie og låne dere penger til dere får selv?? . skulle gjerne hjulpet deg jeg, men har ikke ei eneste krooone på banken;((((

Endret av Siiw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til nærbutikken, snakk med butikksjefen, så kan det hende at det ordner seg med et "forskudd".

Det krever at du er disiplinert og ikke kjøper mer enn du absolutt trenger, det må jo tilbakebetales også, men det kan hjelpe deg i en akuttsituasjon. (jeg har selv gjort det!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Ellinor_*

Hvor bor du? Hva med fattighuset? (er det ikke det det heter?)

Og selvfølgelig får du akutthjelp på sosialen - med mindre dere har noe dere kan selge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hva er det du sier? Høres veldig merkelig ut og bli avvist av NAV. Problemet siste tiden har vel vært at NAV har hatt lang ventetid, og det passer deg dårlig siden du allerede i morgen er tom for mat og bleier. Jeg kommer meg ikke inn på nettsiden til NAV nå, men alle har krav på støtte til livets opphold!!!!!!

Jeg oppfordrer deg til å finne denne loven enten på NAV.no eller ring noen andre som har greie på dette, og så tar du en ny tlf til NAV før du spør nabo eller familie. Jeg vet ikke hva som oppleves nedverdigende, men jeg skjønner godt at det ikke nødvendigvis er spesielt hyggelig å banke på hos naboen.

Jeg er også litt nysgjerrig på hvilken begrunnelse NAV brukte for å ikke ville/kunne hjelpe deg når du ringte første gangen?

Hvis dette handler om din/deres historie fra tidligere, og at de hevder at dere har nok til å kunne klare dere etter "standard/gjennomsnittlig" forbruk, bør du kanskje tenke på hvordan du/dere disponerer pengene fremover.

Men kjære vene, først av alt må du få nødhjelp og så får du ta tak i evt andre problemer senere, for de er det lite du kan gjøre med nå.

Endret av Anaconda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslaget om å selge noe på finn.no. Kan jo få penger på dagen.

Ellers, hvis du har så dårlig råd bør du vurdere hva du kan klare deg uten i hverdagen. MÅ du f.eks ha internettilgang hjemme,(hvis du har det da) det koster penger det og. Blir selvfølgelig vanskeligere å selge noe på nettet da, men setter det litt på spissen her. Men hvis alternativet er å ikke ha mat....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til nærbutikken, snakk med butikksjefen, så kan det hende at det ordner seg med et "forskudd".

Det krever at du er disiplinert og ikke kjøper mer enn du absolutt trenger, det må jo tilbakebetales også, men det kan hjelpe deg i en akuttsituasjon. (jeg har selv gjort det!)

Jeg har også gjort det. Det var før jeg fikk barn. Etter at barna kom var jeg nødt til å prioritere bleier og mat. Sosialkontoret kan avvisse deg i telefonen, men kan ikke nekte å behandle en søknad om nødhjelp til mat. Samtidig kan du be om økonomisk veiledning. De kan også vurdere å ta styring over din økonomi, før de vurderer å ta fra deg barna. Dette er jo noe du må være åpen om. Jeg forstår ikke hvordan man kan la være å prioritere bleier og mat når man har barn, selv med lite penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shnuska

takk for mange gode svar dere.. :) vi har ikke særlig mye venner, familien har så å si like dårlig råd som oss, vi låner vanligvis penger av dem hver mnd, men denne mnd har ingen råd..

forskudd får vi heller ikke..

ja jeg ville nå tro alle hadde krav på nødhjelp fra sosialkontoret, men sist gang jeg var der sa dem at sånt dreiv dem ikke med lenger?

litt rart syntes nå jeg men..

men jeg kommer hvertfall ikke til å la barna gå sultne, så et eller annet må vi finne på..

vi kjenner foresten ingen av naboene heller, har så vidt sett dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere organisasjoner som deler ut mat og nødvendigheter. Nå husker jeg ikke hva de ulike heter, men Kirkens bymisjon er vel en av de.

Alternativet er å be om forskudd på lønn. Det er vel enklere enn å spørre naboen eller butikksjefen.

Føler med deg for jeg har hatt det rimeling tøft økonomisk selv og da med små barn. Så ille som deg ble det aldri, men det var fordi jeg kunne spørre mine foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shnuska
Hei!

Hva er det du sier? Høres veldig merkelig ut og bli avvist av NAV. Problemet siste tiden har vel vært at NAV har hatt lang ventetid, og det passer deg dårlig siden du allerede i morgen er tom for mat og bleier. Jeg kommer meg ikke inn på nettsiden til NAV nå, men alle har krav på støtte til livets opphold!!!!!!

Jeg oppfordrer deg til å finne denne loven enten på NAV.no eller ring noen andre som har greie på dette, og så tar du en ny tlf til NAV før du spør nabo eller familie. Jeg vet ikke hva som oppleves nedverdigende, men jeg skjønner godt at det ikke nødvendigvis er spesielt hyggelig å banke på hos naboen.

Jeg er også litt nysgjerrig på hvilken begrunnelse NAV brukte for å ikke ville/kunne hjelpe deg når du ringte første gangen?

Hvis dette handler om din/deres historie fra tidligere, og at de hevder at dere har nok til å kunne klare dere etter "standard/gjennomsnittlig" forbruk, bør du kanskje tenke på hvordan du/dere disponerer pengene fremover.

Men kjære vene, først av alt må du få nødhjelp og så får du ta tak i evt andre problemer senere, for de er det lite du kan gjøre med nå.

de sier vi ikke har krav på hjelp, pga de har regna på det å ifølge demmes satser har vi nok penger så vi byrde klare oss..

det skjønner jeg virkelig ikke, for etter husleie og strøm er betalt sitter vi igjen med et par tusen kroner..

så hvordan de får til å si at vi har god nok råd skjønner jeg ikke.. vært å snakka med dem mange ganger!

ikke sløser vi med pengene heller, kjøper kun mat og bleier osv til barna.. regninger er det lenge siden vi har fått betalt, telefonen vår er sperret( noe som gjør det veldig vanskelig å ringe dem idag) bilenn vil ikke starte, og snart tar de strømmen å, men jeg var faktisk å spurte her om dagen om de kunne betalee strømregninga , å det virker som de hvertfalll skal gjøre det da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest shnuska

alle pengene vi har til overs etter husleie og strøm går kun på mat og bleier til barna, vi har sagt opp tvkanaler, telefon og alt vi kan.. internetten er inkudert i husleia!

Endret av MissStiles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må søke økonomisk rådgiving hos kommunen. Og det er mulig dere vil få innvilget bostøtte hos Husbanken. Hva dere sal gjøre de neste ti dagene vet jeg jammen ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for mange gode svar dere.. :) vi har ikke særlig mye venner, familien har så å si like dårlig råd som oss, vi låner vanligvis penger av dem hver mnd, men denne mnd har ingen råd..

forskudd får vi heller ikke..

ja jeg ville nå tro alle hadde krav på nødhjelp fra sosialkontoret, men sist gang jeg var der sa dem at sånt dreiv dem ikke med lenger?

litt rart syntes nå jeg men..

men jeg kommer hvertfall ikke til å la barna gå sultne, så et eller annet må vi finne på..

vi kjenner foresten ingen av naboene heller, har så vidt sett dem..

Om du drar til nærmeste NAV får du nødpenger, det er helt sikkert.

Men, om du VET at det blir slik hver mnd, må dere jo prioritere annerledes?! Dere kan jo ikke basere matutgifter på lån fra familie 10 dager hver mnd..

Om du har vært på NAV og fått nødhjelpspenger mange ganger, forstår jeg jo om de er oppgitte over at dere ikke klarer å disponere de pengene dere har til rådighet hver mnd, det er direkte uansvarlig av dere. Likevel lar de IKKE barna deres sulte, dra nedover.. :)

Har dere tenkt på hvordan dere kan unngå at dette skjer hver mnd? Det er sikkert mange sparetips og triks dere kan prøve, som dere kanskje ikke har tenkt over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sosialen hjelper deg med bostøtte (har du dette?), strømregninger og legeregninger dersom du har så dårlig med råd.

Høres merkelig ut du skal ha det slik, så enten så blir du rundtlurt av NAV, eller så har du dårlig kontroll på økonomien.

Jeg vet at det ikke er lett å overleve på minimalt med penger, går på YA selv og får utbetalt minimalt med penger, men med riktig kontroll så går det meste bra likevel.

Du sier at bilen ikke vil starte...har du behov for den bilen? En bil koster ganske mye i veiavgift, forsikring, lån om du har det m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere veldig høy husleie, ts?? Jeg skjønner ikke.

Skal forresten prøve å finne loven til deg, om krav om penger til livets opphold og sende en link.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shnuska
Sosialen hjelper deg med bostøtte (har du dette?), strømregninger og legeregninger dersom du har så dårlig med råd.

Høres merkelig ut du skal ha det slik, så enten så blir du rundtlurt av NAV, eller så har du dårlig kontroll på økonomien.

Jeg vet at det ikke er lett å overleve på minimalt med penger, går på YA selv og får utbetalt minimalt med penger, men med riktig kontroll så går det meste bra likevel.

Du sier at bilen ikke vil starte...har du behov for den bilen? En bil koster ganske mye i veiavgift, forsikring, lån om du har det m.m.

har veldig behov for bilen, for at samboern min skal komme seg fram og tilbake på jobb.. vi har søkt om bostøtte.. men altså alle her sier jo vi har dårlig kontroll over økonomien, vi har har faktisk ikke det.. eneste vi bruker penger på er mat, og bleier.. o selvfølgelig andre nødvendige ting som barna trenger.. medesiner osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere organisasjoner som deler ut mat og nødvendigheter. Nå husker jeg ikke hva de ulike heter, men Kirkens bymisjon er vel en av de.

Det skal ikke være nødvendig å be frelsesarmen om hjelp. Jeg har gjort det, men da var det på vegne av en venn som ikke hadde mat i hust og ikke mat til dyrene sine. Han var rusmisbruker, men er nykter i dag. Jeg ringte fa pga dyrene. Han ville klart seg noen dager.

Jeg har hatt så lite penger at jeg kjempet mot tårene når jeg handlet inn mat. Men det gikk ikke utover barna. Det krevde planlegging, og var mange ganger en prøvelse siden samboer stakk av med penger og overlot alt til meg. Hvis jeg ikke hadde klart det ville jeg meldt meg selv til barnevernet.

Ts, selg bilen. Dere får ikke støtte hvis dere har bil som ikke er påkrevet pga helse eller mulighet til å komme i arbeid eller på skole.

Endret av MissStiles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...