Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom Gud virkelig hadde vært til så hadde vel ikke alt vært slik som dette, eller..??

Eller er alt det som skjer på jordkloden i dag det som virkelig er helt perfekt...??

Det kan nok kanskje i alle fall kalles for det helt perfekte synsbedrag, spør du meg...!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hadde tydeligvis ikke vært akkurat sånn som dette, nei...

Skrevet
Dersom Gud virkelig hadde vært til så hadde vel ikke alt vært slik som dette, eller..??

Eller er alt det som skjer på jordkloden i dag det som virkelig er helt perfekt...??

Det kan nok kanskje i alle fall kalles for det helt perfekte synsbedrag, spør du meg...!!

Hvis du leser Bibelen vil du se at den forutsier at det kommer til å bli enda verre før Gud griper inn. Denne verdens gud er ifølge Bibelen Satan - og han styrer den og fyller den med alle de mindre hyggelige egenskaper han har.

Skrevet (endret)

Fraværet av "perfekthet" i verden beviser vel ikke at det ikke finnes noen Gud? Vi bor da ikke i Eden, eller i Himmelen, men på Jorda, hvor det er vi mennesker som styrer etter vår frie vilje. Vi får skylde oss sjøl.

... ja, eller Satan, hvis man vil ha en syndebukk ;)

Endret av Lilith
Skrevet

Jeg forstår veldig godt at folk stiller desse spørsmålene når di ser hvordan verden idag er,selv om di er kristne eller ikke..

Men for å forstå hvorfor verden har blitt sånn,må vi først se på hva som skjedde i edens hage,da synden kom til jorden..

Da gud skapte de første menneskene,dannet han mer en bare en kropp med en hjerne.

Gud skapte heller ikke Adam og Eva til å være roboter,uten evne til å tenke selv. Han utrystet di med fri vilje.

De hadde en fullkommen kropp og et fullkomment sinn,og de bodde i en paradisisk hage.

Hvis de hadde underkastet seg guds styre istedet for å hørt på satan,ville de ha forblitt fullkomne og lykkelige.

Med tiden ville de ha blitt foreldre til en helt fullkommen og lykkelig familie på en paradisisk jord.Det var det som var guds hensikt med menneskeheten og denne jorden.

Våre første forfedre misbrukte imidlertid sin frie vilje.

De trodde med urette at di kunne klare seg godt uavhenngig av gud.

Fordi de avskar seg selv fra gud,ble de ufullkomne og med tiden døde de,akuratt slik gud sa de kom til å gjøre hvis de var ulydige mot ham.

Fordi Adam og Eva ble ufullkommen da di syndet,arvet alle etterkommerene deres synd og ufullkommenhet.

Da satan fikk Adam og Eva til å synde mot gud,førte han i virkeligheten an i et opprør mot gud!

Han utfordret gud ved å sette spørsmål ved hans måte å styre på.

Satan påstod i virkeligtheten: << Gud er en dårlig hersker!Han lyver og holder tilbake gode ting mot menneskene! Di trenger ikke gud som sin hersker. De kan selv bestemme hva som er godt, og hva som er ondt. Og de vil få det betre under mitt styre>>

Hvordan skulle gud reagere på slike krenkende påstander!?

Noen mener at gud rett og slett skulle ha fjernet opprørerene.

Men ville det ha motbevist satans påstander?

Ville det ha bevist at guds måte å styre på er rett og riktig?

Guds fullkomne rettferdighetssans tillot ham ikke å tilintetgjøre opprørerene med en gang. Han så det slik at det måtte gå en viss tid for at det stridsspørsmålet satan hadde reist,skulle bli avgjort på en god måte,og for at det skulle ble bevist at satan er en løgner.

Gud bestemte derfor at han skulle la menneskene få styre seg selv en tid under satans innflytelse. Og vi ser alle hvor det har endt!

Så di fleste tror faktisk at det er gud som er denne verdens hersker!

Men bibelen forteller noe annet.:

Det er naturligvis gud som er den allmektige gud og universets skaper,men det er satan som er denne verdens hersker. Det står det flere plasser i bibelen. Bibelen seier rett ut: <<Hele verden ligger i den ondes makt>>

Når du tenker over hvordan forholdene er i verden idag,synes du ikke da at dette høres rimeligt ut? Verden gjenspeiler personligheten til ham som hersker over hele denne bebodde jord!

Og når du ser alle di lidelsene og onde tingene som skjer rundt oss,så kan det være vanskeligt å forestille seg at det skal komme en tid da ingen lider lenger eller har det vondt!

Bibelen seier: << Vi venter i samsvar med hans løfte og nye himler og en ny jord,og der skal rettferdigheten bo>>.

Steder som mennesker har ødelagt,vil igjen bli naturskjønne, og det vil bli byggt pene hus og anlagt vakkre hager.

Ettervert vil jorden bli like vakker og fruktbar som edens hage var.

Det er mange tegn til at vi nå lever i <<De siste dager>> Og at gud snart skal gripe inn. Og ha tro på at det gud lover vil skje!

Gud seier: <<Jeg har sagt det,og jeg skal også gjøre det!>> << De rettferdige skal ta jorden i eie,og de skal bo på den for altid>> Det er dette det står det i bibelen.

Om dere ønsker å vite mer hva bibelen seier,om feks: Hva tegnene er at vi lever i våre siste dager eller hvordan gud lover vi skal få det i et evigt paradis,er det bare å spørre.. Håper dette var til hjelp på spørsmål dere hadde..?

Skrevet

Nå tror ikke jeg på noen Gud overhodet, men det er ikke fordi det finnes elendighet i verden.

Tenker at hvis det hadde fantes en Gud, og vi var satt til å leve på denne jorda den korte tiden vi faktisk lever så ville ikke det vært for at vi skulle ha det best mulig og ikke oppleve vonde ting, det måtte vel vært fordi vi skulle lære noe, vokse, forstå? Kanskje vi trenger å gå gjennom fæle ting?

Skrevet

Blush: Jeg har jo egentligt skrevet hva bibelen seier om det du her lurer på?;)

Vi skulle jo i realiteten leve på en paradisisk jord uten noen form for onde ting..

Selvfølgeligt skulle vi lære...

Om du tar deg en tur ut i naturen så er det ikke begrensninger for hva du kan lære iløpet av en dag...

Å se på underverkene gud har skapt,ja det er ikke bare svært fasinerende,men underholdene,spennende,lærerikt og du får en god følelse i deg på at det ikke finnes noen begrensninger for hva gud har skapt og laget:)

Vi skulle ikke bare være å denne jorden en kort tid..

Vi skulle ha evigt liv...Et nydeligt,godt og kjærligt liv...

Vi trenger ikke ondskap for å lære...

Man trenger bare gode ting som kjærlighet,tolmodighet,nyskjerrighet og respekt:)

Men det at vi nå går igjennom denne prøvelsen,som vi selv har sett oss i-vil lære oss at det som var før,er da borte,om vi er så heldige å få et evigt liv:) Så alt det onde vil ikke være lenger..:)Tenk så hærligt!

Skrevet
Blush: Jeg har jo egentligt skrevet hva bibelen seier om det du her lurer på?;)

Vi skulle jo i realiteten leve på en paradisisk jord uten noen form for onde ting..

Selvfølgeligt skulle vi lære...

Om du tar deg en tur ut i naturen så er det ikke begrensninger for hva du kan lære iløpet av en dag...

Å se på underverkene gud har skapt,ja det er ikke bare svært fasinerende,men underholdene,spennende,lærerikt og du får en god følelse i deg på at det ikke finnes noen begrensninger for hva gud har skapt og laget:)

Vi skulle ikke bare være å denne jorden en kort tid..

Vi skulle ha evigt liv...Et nydeligt,godt og kjærligt liv...

Vi trenger ikke ondskap for å lære...

Man trenger bare gode ting som kjærlighet,tolmodighet,nyskjerrighet og respekt:)

Men det at vi nå går igjennom denne prøvelsen,som vi selv har sett oss i-vil lære oss at det som var før,er da borte,om vi er så heldige å få et evigt liv:) Så alt det onde vil ikke være lenger..:)Tenk så hærligt!

Kunne ikke bare Gud avskaffet ondskapen? Jeg mener, han er vel en rettferdig gud, og å straffe folk i dag for noe som to personer gjorde for 6000 år siden er vel ikke særlig rettferdig? Kan det tenkes at Bibelen ikke stiller med fasiten?

• Liker 2
Skrevet
Kunne ikke bare Gud avskaffet ondskapen? Jeg mener, han er vel en rettferdig gud, og å straffe folk i dag for noe som to personer gjorde for 6000 år siden er vel ikke særlig rettferdig? Kan det tenkes at Bibelen ikke stiller med fasiten?

Han skal avskaffe ondskapen og Bibelen har fasiten :) Rent teknisk sett er vi alle etterkommere av disse to menneskene og lider derfor under Adams forbannelse i så måte.

Skrevet
Han skal avskaffe ondskapen og Bibelen har fasiten :) Rent teknisk sett er vi alle etterkommere av disse to menneskene og lider derfor under Adams forbannelse i så måte.

Dette kan ikke tolkes som en måte for å sette folk i 'gjeld' til kirken?

Skrevet
Gud skapte heller ikke Adam og Eva til å være roboter,uten evne til å tenke selv. Han utrystet di med fri vilje.

Da har han jo bare seg selv å skylde på. Om en vitenskapsmann lager en robot med fri vilje, hvem skylder vi på da når roboten gjør som den vil og gjør opprør? Jo, vi skylder på vitenskapsmannen for den åpenbare designerfeilen.

De hadde en fullkommen kropp og et fullkomment sinn,og de bodde i en paradisisk hage.

I så fall kunne de bare ha tatt fullkomne valg. Om de gjorde noe som ikke var fullkomment, da kunne de jo ikke vært fullkomne selv, heller.

Hvis de hadde underkastet seg guds styre istedet for å hørt på satan,ville de ha forblitt fullkomne og lykkelige.

Hvis de hadde vært roboter, med andre ord. Å underkaste seg - da følger man andres vilje, ikke sin egen.

Med tiden ville de ha blitt foreldre til en helt fullkommen og lykkelig familie på en paradisisk jord.Det var det som var guds hensikt med menneskeheten og denne jorden.

Om det var Guds hensikt var han temmelig naiv.

Våre første forfedre misbrukte imidlertid sin frie vilje.

De trodde med urette at di kunne klare seg godt uavhenngig av gud.

Fordi de avskar seg selv fra gud,ble de ufullkomne og med tiden døde de,akuratt slik gud sa de kom til å gjøre hvis de var ulydige mot ham.

Hvordan skulle de vite hva "død" var for noe? Hvordan skulle de kunne vite at det var "galt" å være ulydig? Gud hadde jo med viten og vilje skapt dem uten evne til å skille rett fra galt. "De var nakne, men de skammet seg ikke."

Fordi Adam og Eva ble ufullkommen da di syndet,arvet alle etterkommerene deres synd og ufullkommenhet.

Hvordan kunne de synde om de var fullkomne? Om synd er ufullkomment, er det ufullkomment å synde - dermed er det bare de ufullkomne som synder. Og fullkommenhet kan aldri bli ufullkomment - i så fall var det jo ikke fullkomment til å begynne med, om denne faren eksisterte. Fullkommenhet er fullkomment immun mot ufullkommenhet.

Da satan fikk Adam og Eva til å synde mot gud,førte han i virkeligheten an i et opprør mot gud!

Han utfordret gud ved å sette spørsmål ved hans måte å styre på.

Satan påstod i virkeligtheten: << Gud er en dårlig hersker!Han lyver og holder tilbake gode ting mot menneskene! Di trenger ikke gud som sin hersker. De kan selv bestemme hva som er godt, og hva som er ondt. Og de vil få det betre under mitt styre>>

Hvor har du dette fra? Ikke Bibelen, ihvertfall. Det var slangen, ikke satan, som forførte Eva. Satan er ikke i stand til å handle uten Guds tillatelse, noe som fremgår tydelig gjennom hele GT, og det meste av NT også. Det står overhodet ingenting om besettelse i beretningen om syndefallet, og hver gang det er snakk om besettelse er Bibelen alltid tydelig på det. Om et menneske er besatt av en demon, står det tydelig at demonen sa, ikke at mennesket sa. Og om slangen var besatt, ville det overhodet ikke finnes grunn til å forbanne slangen. Om slangen var besatt, ville det vært djevelen som besatte den som hadde fortjent straffen. Medmindre Gud ble lurt, da?

Men i beretningen står det imidlertid klart og tydelig at "slangen var den lureste av Guds skapninger", og at den derfor var i stand til å forføre Eva.

Hvordan skulle gud reagere på slike krenkende påstander!?

Noen mener at gud rett og slett skulle ha fjernet opprørerene.

Men ville det ha motbevist satans påstander? Ville det ha bevist at guds måte å styre på er rett og riktig?

Hvorfor skal Gud bry seg med å motbevise satans påstander? Om en maur kommer og kaller meg svekling, hvorfor skal jeg prøve å vise meg for mauren? Jeg knipser den bare vekk.

• Liker 2
Skrevet
Guds fullkomne rettferdighetssans tillot ham ikke å tilintetgjøre opprørerene med en gang. Han så det slik at det måtte gå en viss tid for at det stridsspørsmålet satan hadde reist,skulle bli avgjort på en god måte,og for at det skulle ble bevist at satan er en løgner.

Guds rettferdighetssans tillot ham jo å bestemme seg for å utslette hele menneskeheten, fordi de var fulle av ondskap. Etterpå lovet han at han aldri mer skulle gjøre det igjen... fordi menneskene er fulle av ondskap.

Gud bestemte derfor at han skulle la menneskene få styre seg selv en tid under satans innflytelse. Og vi ser alle hvor det har endt!

Tja, etter at Gud har sluttet å blande seg inn i jordiske affærer, kan vi trygt gjøre som vi vil uten å frykte utslettelse om vi skulle hente ved på en lørdag eller foreta en folketelling. Les Bibelen og tell etter: hvor mange har Gud drept, og hvor mange har djevelen drept?

Så di fleste tror faktisk at det er gud som er denne verdens hersker!

Men bibelen forteller noe annet.:

Det er naturligvis gud som er den allmektige gud og universets skaper,men det er satan som er denne verdens hersker. Det står det flere plasser i bibelen. Bibelen seier rett ut: <<Hele verden ligger i den ondes makt>>

Hvor er det sitatet ifra? Jeg finner heller ting som peker på det motsatt:

Jeg skaper lyset og danner mørket,

jeg skaper lykke og ulykke.

Det er jeg, Herren, som gjør alt dette.

-Jes. 45:7

Gjaller vel hornet i en by uten at folket skjelver av redsel? Eller hender det en ulykke i byen uten at Herren har gjort det?

-Am. 3:6

Når du tenker over hvordan forholdene er i verden idag,synes du ikke da at dette høres rimeligt ut? Verden gjenspeiler personligheten til ham som hersker over hele denne bebodde jord!

Så vi har ikke fri vilje likevel, nå. For om vi hadde det, ville jo verden gjenspeilet vår personlighet, ikke til han "som hersker på denne jord".

Og når du ser alle di lidelsene og onde tingene som skjer rundt oss,så kan det være vanskeligt å forestille seg at det skal komme en tid da ingen lider lenger eller har det vondt!

Bibelen seier: << Vi venter i samsvar med hans løfte og nye himler og en ny jord,og der skal rettferdigheten bo>>.

Steder som mennesker har ødelagt,vil igjen bli naturskjønne, og det vil bli byggt pene hus og anlagt vakkre hager.

Ettervert vil jorden bli like vakker og fruktbar som edens hage var.

Alle religioner har dette løftet. Den åpenbare feilen er jo at det er overhodet ingen grunn til at det ikke skulle skjedd alt, for lenge siden.

Det er mange tegn til at vi nå lever i <<De siste dager>> Og at gud snart skal gripe inn. Og ha tro på at det gud lover vil skje!

Det har kristne sagt helt siden Jesu tid. Og det var da vitterlig langt flere "tegn" før. Vi lever har faktisk aldri levd så trygt som vi gjør i dag. Sannsynligheten for at ens død skal bli forårsaket av et annet menneske er på et historisk lavnivå, barnedødeligheten har aldri vært lavere og vi er godt beskyttet mot pandemier.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor forbanne andre enn de som (uvitende og uskyldig) syndet? Ja, hvorfor forbanne i det hele tatt?

• 1 måned senere...
Gjest Trajan
Skrevet

Mennesket alene er skyld i at jordkloden er slik den er

• 8 måneder senere...
Skrevet

Hvis du lesere svarene mine oppføre,så får du kankje svar på HVORFOR en barmhjertig og rettskaffen gud ikke kan la menneskene tro di har tenkt rett og gjort rett få fortsette å tro det uten noen lære av det...Hvis vi ikke lærer,hva har man da?

Skrevet

Jeg har probemer med at folk snakker om "jorden, sånn som den er" - som om verden var et spesielt ille eller forferdelig sted, og som om den blir gradvis verre.

Alt vi vet tilsier da at jorden tvert imot blir et stadig bedre og tryggere sted å oppholde seg?

Undergangstilbedende kristne er de verste kristne.

Gjest VinglePetter
Skrevet
Undergangstilbedende kristne er de verste kristne.

Jeg kunne ikke vært mer enig. Men du må huske hvorfra det kommer. JV er veldig opptatt av Harmageddon. De ønsker at undergangen skal komme. Det kan ikke komme fort nok for å si det sånn. Derfor ser de med iver på alt som kan virke destruktivt på oss mennesker. Global oppvarming og tynt ozonlag. Hvis alle mennesker var som dem, ville jo verden vært ENNÅ værre, for de er jo ikke interessert i å rette opp på disse tingene. Selvoppfyllende profetier nesten.

Skrevet
Da har han jo bare seg selv å skylde på. Om en vitenskapsmann lager en robot med fri vilje, hvem skylder vi på da når roboten gjør som den vil og gjør opprør? Jo, vi skylder på vitenskapsmannen for den åpenbare designerfeilen.

Gud er allmektig og hellig. Det vil si at han er ren og uten feil og at det overhode ikke finnes noe ondt hos ham. Det betyr at vi kan stole fullt og helt på ham.

Det er også en plan i alt han gjør. Så det at vi har en fri vilje er en verdifull gave som vi må ta godt vare på og prise oss over at vi har fått:)

Mennesker har laget roboter som følger og gjør det VI sier,men hadde vi likt at gud skapte oss slik? Selvsagt ikke! Vi er eller bør være glad for å ha vår frie vilje,til å velge hva slags person vi selv vil være,hva vi skal bruke livet til,hvilke venner vi skal ha og så videre. Vi setter pris på å ha en slags frihet og det ønsker gud at vi skal ha.

Gud er ikke interesert at vi skal tjene ham ved tvang.

For å illustrere det: Hva ville en mor eller en far blitt mest glad for- At et barn sa: <<Jeg er glad i deg >> Fordi det har fått beskjed om å si det,eller fordi det helt spontant selv får lyst til å si det? Jeg vil derfor spør- Hvordan vil DU bruke din frie vilje?

Hvis de hadde vært roboter, med andre ord. Å underkaste seg - da følger man andres vilje, ikke sin egen.

Å underkaste seg betyr å bøye seg under...

Det er for eksempel å underkaste seg loven.

Å følge lover og regler fordi du har stor tro på at de vil lede deg riktig vei.

Gud har skapt himmel og jord og han vet hva som er best for oss..

Du kan jo bare se på mennesket sin historie om di har klart å skapt en trygg og god vei,eller om vi har feilet slik gud sa vi kom til å gjøre..

Hvordan skulle de vite hva "død" var for noe? Hvordan skulle de kunne vite at det var "galt" å være ulydig? Gud hadde jo med viten og vilje skapt dem uten evne til å skille rett fra galt. "De var nakne, men de skammet seg ikke."

Hvordan kunne de synde om de var fullkomne? Om synd er ufullkomment, er det ufullkomment å synde - dermed er det bare de ufullkomne som synder. Og fullkommenhet kan aldri bli ufullkomment - i så fall var det jo ikke fullkomment til å begynne med, om denne faren eksisterte. Fullkommenhet er fullkomment immun mot ufullkommenhet.

Enkelt og greit- I bibelen leser vi hva gud sa til Adam og Eva i edens hage da han advarte di mot å spise på det ENE treet i hagen..

Gud hadde kun 1. påbud til Adam og Eva og det var-: << Av hvert tre i hagen kan du spise deg mett. Men treet til kunnskap om godt og ondt,det må du ikke spise av. For på den dag du spiser av det,skal du visselig dø>>.

Hvor har du dette fra? Ikke Bibelen, ihvertfall. Det var slangen, ikke satan, som forførte Eva. Satan er ikke i stand til å handle uten Guds tillatelse, noe som fremgår tydelig gjennom hele GT, og det meste av NT også. Det står overhodet ingenting om besettelse i beretningen om syndefallet, og hver gang det er snakk om besettelse er Bibelen alltid tydelig på det. Om et menneske er besatt av en demon, står det tydelig at demonen sa, ikke at mennesket sa. Og om slangen var besatt, ville det overhodet ikke finnes grunn til å forbanne slangen. Om slangen var besatt, ville det vært djevelen som besatte den som hadde fortjent straffen. Medmindre Gud ble lurt, da?

Men i beretningen står det imidlertid klart og tydelig at "slangen var den lureste av Guds skapninger", og at den derfor var i stand til å forføre Eva.

Du seier det var slangen som snakket til Eva og ikke satan!?!

I bibelen lærer vi at slangen ER satan...

I 2.Kt 11:3 Står det << Men jeg er redd,for liksom slangen forledet Eva ved sin list,skal DERES sinn på en eller annen måte bli fordervet og vendt bort fra den oppriktighet og den renhet som Kristus har krav på>>

Og i Åp 12:9 Står det <<Og den store drage ble kastet ned,den opprinnlige slange,han som kalles djevelen og satan,som villeder hele den bebodde jord; Han ble kastet ned til jorden,og hans engler ble kastet ned med ham.>>

Og i Åp 20:2 Står det << Og han grep dragen,den opprinnlige slange,som er djevelen og satan,og bandt ham for tusen år>>

Du må først studere bibelen skikkeligt for å forstå hva den egenetligt lærer;)

En kan ikke bare lese noe der og noe her;) Hele bibelen har en sammenheng;)

Hvorfor skal Gud bry seg med å motbevise satans påstander? Om en maur kommer og kaller meg svekling, hvorfor skal jeg prøve å vise meg for mauren? Jeg knipser den bare vekk.

For gud hadde en hensikt med jorden helt fra starten av.

Det var derfor han skapte jorden.... Hensikten er beskrevet i 1.Mo 1:28 og der står det: << Så velsignet gud dem,og gud sa til dem: "Vær fruktbare og bli mange og fyll jorden og legg den under dere osv>>

Gud gjennomfører ALTID det han har sagt han skal gjøre,så har han begynt på noe,ja så fullfører han det. Hvis han skulle fjernet opprørerene i edens hage,hadde han ikke fått avgjort spørsmålet som ble reist om han, (Guds) Rett til å herske.

Ta feks. Dette eksempelet: Tenk deg at en lærer forteller elevene hvordan di skal løse en vanskelig oppgave.

En flink men opprørlig og respektløs elev,påstår at lærerens måte å løse oppgaven på ikke er riktig. Han insisterer på at han selv vet en mye betre måte å løse oppgaven på,og antyder dermed at læreren ikke er dyktig nok.

Noen av elevene tror han har rett. Og di oppfører seg like respektløst og kverulerende som han. Hva skal læreren gjøre? Hvis han kaster dem ut,hvordan vil det da virke på de andre elevene?

Ville de ikke da tro at desse som har sett seg opp mot ham,har rett?

Alle di andre elevene i klassen kan komme til å miste respekten for læreren og tro at han er redd for at det skal bli bevist at han tar feil.

Læreren lar derfor urostifteren få vist klassen hvordan HAN ville ha løst oppgaven.>>

Gud har gjort noe som ligner dette læreren gjorde.

En må huske på at det var ikke bare opprørerene i edens hage som fullgte med på hva som skjedde der. Millioner av engler fullgte oppmerksomt med.

Både englene og alle folka som ble født etterpå ble berørt av dette som skjedde.

Hva er det så gud har gjort? Han har tillatt satan å vise hvordan han vil herske over menneskene. Han har også latt menneskene få styre seg selv under satans ledelse.

Læreren i eksempelet vet at de som har satt seg opp mot ham tar feil.

Men han vet også at hvis han gir dem mulighet til å bevise det de seier,så vil det være bra for hele klassen. Når de misslykkes,vil alle de oppriktige elevene se at det er kun læreren som er kvalifisert til å lede klassen.

Gud vet på lignende måte at det vil være bra for alle oppriktige mennesker og engler om de får se at satan og de andre opprørerene mislykkes og at menneskene ikke kan styre seg selv.

Skrevet

Fryktelig vanskelig problemstilling. Man kan debattere frem og tilbake om Guds eksistens og vilje i det uendelige uten å finne frem til et svar - hvilket menneskene forøvrig også har gjort i alle tider.

Personlig vil jeg gjerne tro at det finnes en gud, men det er vanskelig å tro når man ser på alt det vonde og urettferdige i verden.

Guds veier er uransakelige!

Skrevet

Hvis du lesere svarene mine oppføre,så får du kankje svar på HVORFOR en barmhjertig og rettskaffen gud ikke kan la menneskene tro di har tenkt rett og gjort rett få fortsette å tro det uten noen lære av det...Hvis vi ikke lærer,hva har man da?

Hva i all verden er det de såkalte "englebarna" som blir født uten riktig antall innvoller lærer av en verden der de ikke kan leve mer enn et par timer i smerte før de dør?

Hva kan mennesker som ikke har gjort noen som helst noe vondt, lære av å bli truffet av en løpsk buss?

Hva kan små valper som blir kastet i elva for å dø lære av sine feil? Ikke bli født?

Hva kan et spedbarn som tørster ihjel lære av sin barmhjertige gud? Det er ikke moren som straffes, det er heller ikke jeg som straffes når uskyldige dør - et lite menneske som lever burde ikke bli sett på som en straff for andre.

Om det skulle finnes en plan for alt, så virker den grusom og kald for meg - verden er vakker nok i utgangspunktet, og om vi alle satte oss på ræv og ventet på undergangen ville det ikke vært noen fremskritt her i verden.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...