Gå til innhold

Svigers og mine foreldre på middag, hva lager jeg?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_teba_*
Skrevet

Til fredag møter mine foreldre hans far, og stemor. Jeg har bedt inn på middag til kl 19, men aner ikke hva jeg skal servere.

Er opptatt av at det ikke skal bli for dyrt, og at det skal være litt ordentlig (ikke bare servere pizza liksom), det må heller ikke være for tidkrevende å få til.

Alle forslag mottas med stor takk :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lasagne eller annen pasta, eller gryterett?(Det er vel omtrent det eneste jeg hadde kunnet lage:lol:)

Skrevet

Liker de fisk? :)

Jeg har i hvert fall en herlig fiskeoppskrift. Kan brukes til all slags fisk og er ikke vanskelig eller dyr i det heletatt! Disket opp med den i min brors konfirmasjon for flere år siden, da fikk jeg veldig mye skryt :) Si ifra hvis du er interessert!

Gjest Gjest_teba_*
Skrevet
Liker de fisk? :)

Jeg har i hvert fall en herlig fiskeoppskrift. Kan brukes til all slags fisk og er ikke vanskelig eller dyr i det heletatt! Disket opp med den i min brors konfirmasjon for flere år siden, da fikk jeg veldig mye skryt :) Si ifra hvis du er interessert!

Jeg er interessert :D

Skrevet

Stormsuppe, lapskaus eller kjøttkaker er både godt og enkelt.

Skrevet

Gode forslag her! Jeg vil foreslå en varm suppe med hjemmebakte rundstykker, godt og rimelig!

I tillegg litt upretensiøst, blir liksom ikke så stiv stemning, mer kveldskos-aktig:)

Gjest Syrin_Ulven
Skrevet

Kjøttsuppe/grønnsaksuppe/betasuppe med rundstykker og flatbrød til.

Rundstykker eller formloff (?) med diverse godt pålegg.

Gryterett med rundstykker og salat til.

Gjest Gjest_Chelsea_*
Skrevet

Jeg foreslår denne:

BACONKLEDD BREIFLABB MED PURRESAUS OG POTETSTAPPE

Breiflabb evt. torsk til 4 pers.

(Jeg husker aldri hvor mye det skal være pr. pers. så jeg må alltid spørre i butikken!)

1 pakke bacon i skiver

Bacon surres rundt fiskestykkene og festes med tannpirkere

Stykkene stekes i pannen til baconet er passe stekt og settes deretter i ovnen i ildfast form i ca. 5 min på 200°C

Saus:

1 purre hakket

1 ss smør

2 dl fiskekraft/bujong

2 dl matfløte

2 ts sennep etter smak

2 never hakket persille (kan sløyfes)

Litt sitron

Salt og pepper etter smak

Smør og fiskekraft kokes sammen med purre til denne er mør før resten tilsettes. Sausen jevnes med maisena hvis den blir for tynn. Smakes til med sitron, salt og pepper.

Potetstappe:

Poteter kokes møre og moses.

Ha i 3-4 ss smør, margarin eller lettsmør (alt går har jeg funnet ut)

Ha i ca. 1 dl matfløte

Smak til med salt og pepper

Jeg pleier å smaksette potetmosen med enten hvitløk eller persille, spørs hva man liker.

Siden jeg alltid tar denne oppskriften på feelingen er det vanskelig å vite om jeg har klart å gjengi dette på papiret, håper det!

Det fine med denne retten er at skal man ha gjester kan man lage i stand alt på forhånd og bare vente med å sette fisken inn i ovnen, varme opp sausen og potetstappen og dermed kunne snakke med gjestene eller spise forett i fred og ro. Genialt for meg iallefall!

Noe jeg ofte lager til gjester med hell.

Gjest Gjest_teba_*
Skrevet
Jeg foreslår denne:

Noe jeg ofte lager til gjester med hell.

Takk for tips!

Tar gjerne imot enda flere oppskrifter. Gjestene kommer til fredag, så jeg har fremdeles litt tid til å finne ut hva jeg skal servere :)

Skrevet (endret)
Jeg er interessert :D

OK! Det er altså veldig lett.

Dette trenger du:

- Fisk etter ønske (laks er DIGG på denne måten), gjerne en hel, men skiver funker også

- Krydderurter (heller ikke helt nødvendig, men det smaker definitivt bedre enn tørka!) f.eks. sitronmelisse og basilikum/timian

- Grovsalt (kan også bruke vanlig)

- Pepper

- 1 sitron

- Aluminiumsfolie

Sånn gjør du:

- Om du har kjøpt en hél fisk, så renser du den om nødvendig. Så skjærer du "lommer" i fisken, om du skjønner. Hvis fisken ligger vannrett med ansiktet mot høyre, så skjærer du hakk på ca en tommellengde lodrett nedover langs hele siden av fisken. Om du har kjøpt skiver, så kan du skjære sånn to lommer eller noe, alt ettersom hva du får plass til.

- Rasp av skallet på sitronen (husk å vaske den først!

- Rull sitronen litt hardt ned i bordet (dette gjør den enda saftigere)

- Skjær sitronen i to, og skjær den ene halvdelen opp i skiver

- Press litt ut av den ene halvdelen av sitronen i en skål

- Bland sammen hakkede krydderurter, revet sitronskall, grovt salt og juicen fra sitronen i skålen

- Stikk mosen inn i lommene, og gni det som måtte bli igjen inni fisken. Press resten av juicen inni fisken.

- Legg skivene av sitronen inni fisken.

- Pakk fisken inn i aluminiumsfolie, så den får litt luft rundt seg som en pakke

- Stek på 190 grader i ca 25 min.

- La fisken hvile i pakken i ca 3-4 min etter du har tatt den ut av ovnen.

Voila!

Endret av ¤Pernille¤
Skrevet

Jeg vil anbefale Toro. Miks for ovnsgratinert tikka masala. Kjempeenkelt! Ha blandingen med creme fraiche og vann, ha kylling i form, og hell blandingen over. Sett i ovnen og ordne tilbehøret den halvtimen kyllingen er i ovnen. Kjempegodt og enkelt (og ingen av gjestene trenger å vite at alt kommer fra pose). Det blir ikke veldig sterkt, så om du vil ha litt mer krydder, kan du godt ha i litt chili (piri piri passer fint, men kan for noen ganer bli litt for sterkt).

Serveres med nan, ris og raita (raita finnes som pose det også, blandes med lettrømme).

For å få en indisk vri på risen kan du ha oppi forskjellige krydder(feks safran for farge (eller gurkemeie)), koriander, spiss kummin osv..

Skrevet

Tikka Masala med store, gode biter av kyllingfilet. Kan lages av pose, den er god. Kyllingfilet er ikke så kjempedyrt om du kjøper First price.

Serveres med ris, salat og nanbrød/rundstykker

Skrevet

Oi, jeg var visst litt treg med å skrive :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...