Gå til innhold

Politihøgskolen 2010

artaniz

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg kunne vise litt ansvar og starte en ny tråd for årets opptak til politihøgskolen.

Fikk mye hjelp selv i 2008 tråden og tenkte jeg kunne prøve å svare så godt jeg kan på spørsmål som folk har

Selv går jeg i andre klasse på politihøgskolen og er i praksisåret mitt.

Skal prøve å svare så godt jeg kan på spørsmål dere måtte ha.

Av nyttige linker vil jeg anbefale phs sin egen side om bachelor utdannelsen.

Ellers finnes det også en egen gruppe på facebook hvor det finnes ansatte på skolen som også svarer.

Politihøgskolen sin side på facebook

Endret av artaniz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenkte jeg kunne vise litt ansvar og starte en ny tråd for årets opptak til politihøgskolen.

Går for tiden andre året på phs. Fikk mye hjelp selv i 2008 tråden og tenkte jeg kunne prøve å svare så godt jeg kan på spørsmål som folk har.

Supert! jeg har enda flere spørsmål, og har spurt litt forskjellige folk opp igjennom og fått mange ulike svar. På det intervjuet man har i mai, blir man spurt om politiske temaer? Eller hva blir man spurt om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert! jeg har enda flere spørsmål, og har spurt litt forskjellige folk opp igjennom og fått mange ulike svar. På det intervjuet man har i mai, blir man spurt om politiske temaer? Eller hva blir man spurt om?

Selv fikk jeg ingen politiske temaer. Nemda vil som regel bruke egenerklæringen du skriver og gå utifra denne. Ellers vil det bli tatt en "bakgrunnssjekk" av deg og se om du har hatt kontakt med politiet tidligere. Dette kan også bli et tema.

Noen spørsmål jeg fikk var bl.a:

- Mitt syn på rasisme, hva mener jeg dette er?

- Politiets oppbygging.

- Hvordan syntes jeg mine møter med politiet har vært, hva ville jeg evt. gjort annerledes.

Alt i alt er det bare å være seg selv og ærlig, så går det bra.

Er vel flere eksempler på spørsmål man har blitt stilt av nemda i 2009 og 2008 trådene.

Endret av artaniz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dukket opp et annet spm. Som tidligere sakt skal jeg søke PHS i år, men regner faktisk ikke med å komme inn til intervjue en gang pga dårlig snitt. Men la oss si hypotetisk at jeg faktisk blir kaldt inn til opptak og intervjue, og takker nei til dette. Vil det påvirke søkingen min i senere tid?

Endret av Surfergirl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Wenche_*

Hvor gamle var dere når dere kom inn på phs? Eventuelt hvor gamle dere er dere som skal søke nå.

Jeg lurer sånn på hva folk gjør i forkant jeg. Det er jo to år etter vgs, tross alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dukket opp et annet spm. Som tidligere sakt skal jeg søke PHS i år, men regner faktisk ikke med å komme inn til intervjue en gang pga dårlig snitt. Men la oss si hypotetisk at jeg faktisk blir kaldt inn til opptak og intervjue, og takker nei til dette. Vil det påvirke søkingen min i senere tid?

Vet at folk har gjort det samme som deg og ikke fått nytt intervju året etter med begrunnelse at motivasjonen ikke er tilstede.

Vet også at folk har fått intervju og blitt spurt av nemda om hvorfor de takket nei året før.

Hvordan nemda vektlegger dette, skal jeg ikke svare på.

Hvor gamle var dere når dere kom inn på phs? Eventuelt hvor gamle dere er dere som skal søke nå.

Jeg lurer sånn på hva folk gjør i forkant jeg. Det er jo to år etter vgs, tross alt!

Var 24 år når jeg søkte og kom inn.

Etter vgs hadde jeg vært i forsvaret og jobbet noen år.

Alderen på søkerene varierer, flere studenter har vært 19 år når de kom inn, men ble 20 i løpet av året som det kreves.

Ellers vil jeg anbefale informasjonsmøtet

idag, tirsdag 2 januar på phs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at folk har gjort det samme som deg og ikke fått nytt intervju året etter med begrunnelse at motivasjonen ikke er tilstede.

Vet også at folk har fått intervju og blitt spurt av nemda om hvorfor de takket nei året før.

Hvordan nemda vektlegger dette, skal jeg ikke svare på.

Var 24 år når jeg søkte og kom inn.

Etter vgs hadde jeg vært i forsvaret og jobbet noen år.

Alderen på søkerene varierer, flere studenter har vært 19 år når de kom inn, men ble 20 i løpet av året som det kreves.

Ellers vil jeg anbefale informasjonsmøtet

idag, tirsdag 2 januar på phs.

Så da burde jeg droppe å søke phs i år? Grunnen at jeg spør er at jeg bor i usa frem til Juni (rekker da ikke intervju og fysisk test) og tenkte det kunne være greit å søke politiskolen for å se hva slags respons jeg fikk (første gang jeg søker), hva som evt var mangelvare av karakterer eller annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da burde jeg droppe å søke phs i år? Grunnen at jeg spør er at jeg bor i usa frem til Juni (rekker da ikke intervju og fysisk test) og tenkte det kunne være greit å søke politiskolen for å se hva slags respons jeg fikk (første gang jeg søker), hva som evt var mangelvare av karakterer eller annet.

Poenggrensene basert på karakterer fra videregående, blir regna ut basert på søkerne som har bestått alle opptakskravene, og som dermed er kvalifisert for opptak til Politihøgskolen.

Siden Politihøgskolen er en del av Samordna Opptak (siden 2009), kommer du nok faktisk lengre med å prøve å regne ut poengene dine på egen hånd.

Se Samordna Opptak sine nettsider om poengberegning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenggrensene basert på karakterer fra videregående, blir regna ut basert på søkerne som har bestått alle opptakskravene, og som dermed er kvalifisert for opptak til Politihøgskolen.

Siden Politihøgskolen er en del av Samordna Opptak (siden 2009), kommer du nok faktisk lengre med å prøve å regne ut poengene dine på egen hånd.

Se Samordna Opptak sine nettsider om poengberegning.

var ikke helt det jeg lurte på, jeg lurte mer på om jeg ikke skulle søke fordi jeg ikke kan komme på evt intervju og fysisk test i år. Hvis nemdaen ser på det som noe negativt at jeg takker nei første gang jeg søker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette ville jeg ikke gjort.

Nå husker ikke jeg hvor mange konkurransepoeng man måtte ha for å komme inn, men i oslo var det vel ca 50. Er bare å regne ut i fra karakterene dine og evt. alders og andre ekstrapoeng.

Sitat fra www.phs.no:

Opptaksprøver

Fra 18. mai og fram til ca. 1. juli avvikles fysiske prøver, legesjekk og intervju med opptaksnemnder rundt om i landet. Opptaksprøver finner sted i Oslo, Kristiansand, Bergen, Trondheim, Bodø og Tromsø. Innkalte søkere er selv ansvarlige for å melde seg opp til fysiske opptaksprøver. Utfyllende informasjon vil bli gitt i brevs form til de som innkalles til opptak i begynnelsen av mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent med å søke til du er tilbake i Norge og i stand til å møte skikkelig forberedt på fysiske tester og intervju. Du virker lite strukturert ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest 91 mod.

Er ei jente som har planer om å søke phs neste år, da jeg fyller 20. Men det er et år mellom jeg er ferdig på videregående skole og kan søke. Er det noe som er spesielt lurt å ta eller gjøre det året, med tanke på å være best mulig forbredt?

Ellers har du noen tips som er lure å følge med tanken på å komme inn?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ei jente som har planer om å søke phs neste år, da jeg fyller 20. Men det er et år mellom jeg er ferdig på videregående skole og kan søke. Er det noe som er spesielt lurt å ta eller gjøre det året, med tanke på å være best mulig forbredt?

Nå skal ikke jeg komme med noen formaninger om hva folk skal gjøre før de søker.

Men ting som kan være lurt å tenke på er jo først og fremst om du har nok konkurransepoeng? I såfall kan det vel være greit å fikse dette.

Ellers er det hva man føler for. Selv jobbet jeg og skaffet meg jobberfaring før jeg søkte, andre igjen studerer. Så dette er ting man må finne ut av selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er født i 90, og blir ikke 20 før desember i år. På PHS sine hjemmesider står det at man må være fylt 20 det året man søker.

"For å kunne begynne på Politihøgskolen kreves det at du har fylt 20 år det året du begynner."

Jeg bare lurer på dette, siden du skrev at personer som er 19 har kommet inn, er det nye regler at man må være fylt 20? :)

Skulle gjerne søkt i år nemlig, men vil jo ikke hvis jeg er for ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei!

Jeg er født i 90, og blir ikke 20 før desember i år. På PHS sine hjemmesider står det at man må være fylt 20 det året man søker.

"For å kunne begynne på Politihøgskolen kreves det at du har fylt 20 år det året du begynner."

Jeg bare lurer på dette, siden du skrev at personer som er 19 har kommet inn, er det nye regler at man må være fylt 20? :)

Skulle gjerne søkt i år nemlig, men vil jo ikke hvis jeg er for ung.

Så lenge du blir 20 år det året du blir tatt opp, er dette nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid aktuelt med et år eller to i Forsvaret.

Nyttig erfaring, og det blir lagt merke til at du som jente har gjennomført dette.

Ellers er det mange som studerer psykologi, sosiologi osv., siden dette er fag man får bruk for i yrket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Miss_*
Så lenge du blir 20 år det året du blir tatt opp, er dette nok.

Tusen takk for at du tar deg tid til dette!

Jeg er nok ikke helt sikker på om jeg skal søke i år uansett, da jeg ikke føler meg klar for det verken mentalt eller fysisk. Politiyrket er ikke noe man skal haste seg inn i, det er ihvertfall mitt inntrykk.

Det jeg er litt bekymret for er hvor mye autoritet jeg har/kan ha, noe som er viktig for å være politi. Jeg er 167cm, jente og rundt 50-55kg. Er lettrent og klarer nok greit de fysiske kravene skulle jeg tro, men kommer aldri til å bli spesielt "skremmende" fysisk. ;) Kommer ikke vekk fra at jeg er ganske søt også, liten og nett i typen og pent språk ;)

Så jeg lurer på om "utseende" sånn sett er noe som betyr mye i opptaksprosessen. Jeg har mange andre egenskaper som passer perfekt i politiyrket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at du tar deg tid til dette!

Jeg er nok ikke helt sikker på om jeg skal søke i år uansett, da jeg ikke føler meg klar for det verken mentalt eller fysisk. Politiyrket er ikke noe man skal haste seg inn i, det er ihvertfall mitt inntrykk.

Det jeg er litt bekymret for er hvor mye autoritet jeg har/kan ha, noe som er viktig for å være politi. Jeg er 167cm, jente og rundt 50-55kg. Er lettrent og klarer nok greit de fysiske kravene skulle jeg tro, men kommer aldri til å bli spesielt "skremmende" fysisk. ;) Kommer ikke vekk fra at jeg er ganske søt også, liten og nett i typen og pent språk ;)

Så jeg lurer på om "utseende" sånn sett er noe som betyr mye i opptaksprosessen. Jeg har mange andre egenskaper som passer perfekt i politiyrket.

Vil si meg enig i mye av det første du sier. Selv var jeg 24 før jeg søkte og kom inn. Mye av grunnen var at jeg rett og slett ikke var sikker på om det var dette jeg ville. Samtidig måtte jeg fikse synet og førerkort.

Når det skal sies, så modnes man utrolig mye iløpet av første klasse og praksisåret. Føler jeg lærer utrolig mye for hver dag som går.

Utseende har ingenting å si. I gamle dager fantes det vel høydekrav for gutter og jenter, men dette er long gone.

I klassen min har vi jenter med forskjellig kroppsbygning og høyde fra 160 til 180 cm. Så det sier vel det meste på det området der..Autoritet er noe man tilegner seg underveis i studiet.

Angående språket, så må du regne med at ikke alle kan prates til med pent språk hele tiden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...