Gå til innhold

Hun ødela hele julekvelden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var å spiste middag hos min types foreldre. De har en datter på 13.

Alle vi andre satt der å spiste ribbe, men hun satt der å spiste soyaburger i hamburgerbrød som en vanlig hamburger da hun var visst vegeterianer da jeg spurte om hun virkelig skulle spise hamburger på julaften. Hvorfor kunne henne ikke spise det samme oss andre i stedenfor å skille seg ut? Synes hun burde spist det vi andre spiser for familiens skyld, vegeterianer kan un jo være resten av året. Julealften er ko tross alt bare en gang i året. Føler at hele julemiddagen ble helt ødelagt og egentlig hele julekvelden.

Her synes virkelig foreldrene skulle satt foten ned. På julaften er det ordentlig julemiddag. Pizza, hamburger og slikt kan en jo spise andre ganger i året.

Ble egentlig bare så utrolig skuffa at foreldre skal være så slappe med barna og ikke ta vare på tradisjoner.

Skrevet

Wow. Jeg håper du utvikler allergi mot rødt kjøtt og at ingen tilbyr deg alternativer. Du hadde fortjent å måtte gå sulten julaften eller julaften, fordi noe annet er å "ødelegge tradisjoner".

Jeg hadde skammet meg hvis jeg i det hele tatt hadde tenkt det du tenkte.

Skrevet

Jeg håper du ikke er seriøs... Mener du virkelig at julekvelden ble ødelagt fordi en person valgte å spise noe annet enn dere andre? :klø:

Gjest Gjest_Vana_*
Skrevet (endret)

Ødela dette kun for deg, eller hele resten av familien?

Seriøst. Om noen er vegeterianere så respekter det. Jeg er ikke det selv, men det betyr ikke at jeg tvinger folk til å spise kjøtt om de ikke vil! Hadde du fått vilja di hadde du ødelagt jula for henne, som garantert hadde påvirka resten av familien og de hadde nok ikke hatt det like koselig de heller.

Endret av MissStiles
Skrevet (endret)

La henne kose seg med soyaburgeren sin om det er det hun ønsker; hun kritiserer vel ikke deg for dine matvaner så hvorfor skal du bry deg med hennes? Om det ikke skal mer til enn som så for å ødelegge julekvelden for deg, så synes jeg faktisk litt synd på deg.

Endret av MissStiles
Skrevet

Men burger er ikke julemat. Jeg synes egentlig det er nermest respektløst ovenfor resten av familien å spise slike ting i jula. Hadde det vært et vanlig selskap skulle jeg ikke klaga, men når det er jul, nyttår og brullypp så synes jeg man burde respektere familien/gjestene med å spise hovedmaten. Og den maten hun spiste kan hun jo spise resten av året uansett. Hadde vel ikke gjort noe om hun spist bare litt av det vi andre spiste.

Jula er tid for tradisjoner mener jeg og det burde man holde.

Skrevet

"vegarianer kan man være resten av året" hæ? du MENER vel ikke det?

Om man mener det er galt av moralske grunner å spise kjøtt, så skal man likevel spise det for å tekkes deg?

eller hvis man faktisk er vegetarianer av diettmessige grunner så skal man droppe dietten pga deg?

Hadde du ment det samme om vedkommende hadde cøliaki og ikke kunne spise saus jevnet med hvetemel?

Så lenge DU slipper å spise en sørgelig soyaburger, så har du vel ikke noe du skal ha sagt?

for du hadde vel ikke sagt noe på at hun var vegetarianer om hun hadde vært det i stillhet, og bare spist potet og grønnsaker? Jenta feiret også jul, og hun holdt på overbevisningene sine, flink jente!

ER bare glad at jeg ikke er vegetarianer jeg, for jeg er altfor glad i kjøtt til å overleve uten...

Skrevet (endret)
Ødela dette kun for deg, eller hele resten av familien?

Om noen er vegeterianere så respekter det.

Om det ødela bare for meg vet jeg ikke da alle i såfall holdt det for seg selv. Nå er jeg ny i den familien også så de andre er vel kanskje vant med det. Hun sa nå at hun har vært vegeterianer siden hun var 9, noe jeg synes er på tryne av foreldrene å tilate.

Hadde hun vært voksen så skulle jeg ikke sagt noe på vegeterianerdelen, men julaften så kan hun vel spise samme mat som resten av familien? Det skader da vel ikke.

Endret av MissStiles
Skrevet

Men så lenge du selv fikk tradisjonell julemat burde det vel være knekkende likegyldig hva hun velger å spise, så lenge hun selv er fornøyd? Det er jo tross alt det som er det viktige her; jeg kunne forstå at du klager om hun hadde tvunget deg til å ete soyaburgere og kokt tofu, men det gjorde hun ikke. Du fikk det du ville ha, og hun fikk det hun ville ha. Du har ingenting å klage over :)

Skrevet
Hadde du ment det samme om vedkommende hadde cøliaki og ikke kunne spise saus jevnet med hvetemel?

Det er noe annet med alergi og sånt da. Men de fleste vegeterianere er vel ikke det på grunn av det? Det er er vel heller at de ikke gidder å spise det og da blir det bare tull synes jeg.

Skrevet

Herregud! La nå jentungen ete hva faen hu vil da.

Så kan du heller sitte der og nyte din egen mat!

Hvis du virkelig mener at hele julaften ble ødelagt, da syns jeg desverre at du er utrolig teit. Kan ikke la noe så dumt ødelegge en så bra kveld!

Du får feire et annet sted til neste år da og forsikre deg om at alle spiser det du vil, så du får en fin julaften :Nikke:

Skrevet

Hun ødela vel ikke kvelden for det TS?

Skjønner ikke du gidder å henge deg opp i at en tenåring ikke vil spise ribbe på julaften... Hadde dette skjedd i mitt selskap hadde jeg ikke følt at kvelden ble ødelagt. Er vel bedre at hun spiser noe hun vil ha, enn at det er klaging rundt bordet??!

Gjest Gjest_Vana_*
Skrevet
Om det ødela bare for meg vet jeg ikke da alle i såfall holdt det for seg selv. Nå er jeg ny i den familien også så de andre er vel kanskje vant med det. Hun sa nå at hun har vært vegeterianer siden hun var 9, noe jeg synes er på tryne av foreldrene å tilate.

Hadde hun vært voksen så skulle jeg ikke sagt noe på vegeterianerdelen, men julaften så kan hun vel spise samme mat som resten av familien? Det skader da vel ikke.

Jeg synes det er kjempebra at hun tok et valg og har holdt seg til det, selv i en såpass lav alder. Det oser det respekt av. Enkelte tenker mer på dyrenes ve og vel enn andre, uten at jeg vet hva årsaken til at hun er vegeterianer er. At du kommer og er egoistisk på den måten blir bare for dumt. Jenta har spist sin type mat i fire år til nå, og du har vært med på ett av dem. Om du vil fortsette å være sammen med kjæresten - get used to it!

Skrevet
Det er noe annet med alergi og sånt da. Men de fleste vegeterianere er vel ikke det på grunn av det? Det er er vel heller at de ikke gidder å spise det og da blir det bare tull synes jeg.

Er du voksen selv?

Skrevet

Skal det så lite til for å ødelegge julekvelden for deg tror jeg du bør revurdere verdiene og forholdet ditt til jula...;) Kan ikke være lett å bli opprørt over så lite.

Vegetarianere kan faktisk bli dårlige av å spise kjøtt, men det gir vel du blaffen i... :roll:

Skrevet
Du får feire et annet sted til neste år da og forsikre deg om at alle spiser det du vil, så du får en fin julaften :Nikke:

Ja, neste år så blir julaften feiret hos meg og min mann og her blir det ikke noe alternativ mat nei. Vil ikke gjestene spise noe av maten så får de heller plukke ut ting de liker eller rett og slett bare la vær å spise. Så enkel er den saken.

Skrevet

Er man vegitarianer spiser man ikke kjøtt uansett hvilken anledning det er, og det er jo noe hun har valgt selv. Hvis hun ikke har spist kjøtt på 4 år og hun hadde spist det nå uten å ha lyst til deg selv engang, hadde hun garantert blitt dårlig og det hadde vel kanskje ødelagt mer? Jeg skjønner uansett ikke at det kan ødelegge en hel julekveld at den unge datteren spiser noe annet enn resten. Kanskje det er tidlig å bli vegitarianer når man er 9, men har man valgt det så har man valgt det, og du høres bare helt idiot ut egentlig med dette innlegget!

Skrevet
Men burger er ikke julemat. Jeg synes egentlig det er nermest respektløst ovenfor resten av familien å spise slike ting i jula. Hadde det vært et vanlig selskap skulle jeg ikke klaga, men når det er jul, nyttår og brullypp så synes jeg man burde respektere familien/gjestene med å spise hovedmaten. Og den maten hun spiste kan hun jo spise resten av året uansett. Hadde vel ikke gjort noe om hun spist bare litt av det vi andre spiste.

Jula er tid for tradisjoner mener jeg og det burde man holde.

Respektløst? Du vet jo ikke selv hva ordet respekt betyr.

Skrevet
Ja, neste år så blir julaften feiret hos meg og min mann og her blir det ikke noe alternativ mat nei. Vil ikke gjestene spise noe av maten så får de heller plukke ut ting de liker eller rett og slett bare la vær å spise. Så enkel er den saken.

Forhåpentligvis har denne jenta en bror som bryr seg om at hun skal ha det bra neste jul.

Skrevet

Dagens! Tror dette er det dummeste innlegget jeg har sett på lenge, å få kvelden ødelagt fordi noen velger å spise noe annet enn det du har som tradisjon!?

Er som om jeg skulle klaget over at tanten min fikk lage ribbe, fordi vi alle ville ha pinnekjøtt og heller ville at hun skulle sulte/spise noe hun ikke likte, fordi vi ikke ville ha en annen rett ved boret....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...