dinosaur Skrevet 9. november 2009 #1 Skrevet 9. november 2009 Hei alle. Dette er min første jul som vegetarianer og siden jeg er eneste i familien som er veggis står jeg for maten sjøl. Noen som har forslag til julemat som er vegetariske? Jeg er lakto-ovo-veggis og ikke veganer. Noen andre som feirer veggisjul her? Takker for svar
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2009 #2 Skrevet 9. november 2009 Nøttestek har vært vanlig vet jeg Men det finnes sikkert mange andre gode alternativer.
Chanel.No5 Skrevet 9. november 2009 #3 Skrevet 9. november 2009 Her finner du masser av gode tips: http://www.vegetar.com/mt/2006/05/julemat.html
Pasha Skrevet 10. november 2009 #4 Skrevet 10. november 2009 Tråden er ryddet i henhold til reglene. pasha mod
Gjest Frosk Skrevet 10. november 2009 #5 Skrevet 10. november 2009 Hei! Jeg vet om veggiser som spiser alt fra nøttestek (som nevnt over) til raspeballer eller vegetarisk sushi på julaften - det kommer gjerne an på hvor "tradisjonell" du vil ha julematen, men ellers så er det jo egentlig bare å velge noe du liker skikkelig godt Jeg pleier å jobbe julaften ettermiddag, så jeg har aldri giddet å kokkelere noe voldsomt den dagen - resten av familien har pinnekjøtt med kålrabistappe og poteter, så jeg pleier å spise det samme tilbehøret som de andre (vi lager kålrabistappe uten tilsatt animalsk fett, vet noen har fett fra pinnekjøttet i ) og så ha "bullar" fra Hälsans Kök ved siden av. Ikke så veldig spenstig middag kanskje, men det er jo uansett riskremen som er den beste julematen I fjor slo jeg derimot til og laget nøttestek, og den ble faktisk overraskende god! (Hadde ikke særlig tro på prosjektet, må innrømme det - syns nøttestek høres både tørt og kjipt ut, men det var det altså ikke!) Oppskriften min finner du her
Gjest veggis gidder ikke logge inn Skrevet 10. november 2009 #6 Skrevet 10. november 2009 Jeg anbefaler at du googler "vegetarisk viltgryte". Se bort fra det motstridende navnet, det er en gryterett som minner om viltgryte, men erstatter kjøttet med soyakjøtt. Den er superenkel å lage, tar kort tid i et ellers overfylt julekjøkken, kan spises med samme tilbehør som det kjøtteterne spiser, og er kjempegod. Til og med kjøtteterne i familien tar seg en porsjon av denne på julaften Jeg har prøvd flere vegetariske juleretter før denne, blant annet nøttesteik, men synes ingenting kommer i nærheten av den vegetariske julegryten når det gjelder både smak og arbeid.
Gjest Simbelmynë Skrevet 10. november 2009 #7 Skrevet 10. november 2009 Nå er jeg veganer men tillater meg å komme med tips Disse er veldig fine (og ikke minst digge!) og fungerer fint ved siden av tilbehøret til kjøttspiserne. Jeg lager nok disse på julaften i år selv. Hvis du lurer; Wheat gluten heter hvetegluten på norsk og fås kjøpt på helsekostbutikker. Denne har jeg ikke prøvd, men det ser veldig godt ut! Nøttestek er jo en vegetarklassiker, men jeg kan ærlig talt styre min begestring for akkurat de jeg har smakt.
Gjest Islandsk Skrevet 13. desember 2009 #8 Skrevet 13. desember 2009 Nøttestek har vært vanlig vet jeg Men det finnes sikkert mange andre gode alternativer. Jeg har store barn som ikke spiser kjøtt, i år skal jeg lage en sopp og nøttestek, fin hakk masse sopp og forskjellig typer nøtter og frø bland med 1 egg revet ost brødsmuler og friske urter, bakes i brødform 45 min. ha med tomatsaus eller pesto nammmmm
prinsesseBea Skrevet 13. desember 2009 #9 Skrevet 13. desember 2009 Jeg pleier ha kikert-stek til julemiddag, med søtpotetmos, saus og dampede grønnsaker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå