Eveline86 Skrevet 29. oktober 2009 #1 Skrevet 29. oktober 2009 Er veldig fascinert av gamle navn, og har et sterkt ønske om at barnet mitt skal ha et litt uvanlig navn. Jeg vil gjerne føre gamle familienavn videre siden jeg selv har fått samme navn som min oldemor. I min familie har vi følgende spesielle navn: Leo Saras (mann) Konstanse Eveline Ermegard (kvinne) Er det noen der ute som vil dele spesielle familienavn med meg?
Gjest Marlo Skrevet 29. oktober 2009 #2 Skrevet 29. oktober 2009 Edel het min oldemor - vakker navn syns jeg 1
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2009 #3 Skrevet 29. oktober 2009 Her er noen navn fra mine oldeforeldres generasjon: Wilhelmine/evt. Wilhelmina Mauritz Evangeline/evt. Evangelina
Gjest Gjest_maria_* Skrevet 29. oktober 2009 #4 Skrevet 29. oktober 2009 Herdis Fredrikke Oddmund Men da er vi mer over på "jeg er gammel" i stedet for "jeg har et nydelig, gammelt navn" tihi 2
Langt mot Nord Skrevet 29. oktober 2009 #5 Skrevet 29. oktober 2009 Min bestemor het Estrid, hører ikke det navnet så ofte i Norge nå til dags.
Eveline86 Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter #6 Skrevet 29. oktober 2009 Så mange fine navn. og Estrid var virkelig vakkert Fant flere slektsnavn etter en liten titt i barneboka mi, og overraskende mange var av typen Alfhild, Kjellrun, Hansine. Hva var greia før i tida med å ha mannennavn, for så å slenge på -hild, -run eller -ine? :gjeiper: (mener selvsagt ikke å støte noen her..det er bare et litt snodig fenomen)
Gjest Miam Skrevet 29. oktober 2009 #7 Skrevet 29. oktober 2009 I min familie har vi følgende gamle/sære navn: -Katinka -Doris *grøss* -Elfrida Det er disse jeg vet om, men har ikke så god kjennskap til mine oldeforeldre. Ellers er det stort sett solide norske navn i slekten min.
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2009 #8 Skrevet 29. oktober 2009 Wilhelmine er jo bare nyyyydelig!! (Det skulle min datter hete, men så kom det bare gutter.... fire stykker til og med ) Gjertine Albertine (pent syns jeg) Adelheid Sina Elisa Lina
Gjest Miam Skrevet 29. oktober 2009 #9 Skrevet 29. oktober 2009 Wilhelmine er jo bare nyyyydelig!! (Det skulle min datter hete, men så kom det bare gutter.... fire stykker til og med ) Gjertine Albertine (pent syns jeg) Adelheid Sina Elisa Lina Ikke for å være frekk eller noe, men Adelheid minte veldig om Apartheid :gjeiper:
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2009 #10 Skrevet 29. oktober 2009 Her kommer noen navn. Ofelia, Laurine, Rosalia, Nanna Indianna.. Eller hva med Hardine Celette? (Min favoritt)
Gjest Gjest_Billie_* Skrevet 29. oktober 2009 #12 Skrevet 29. oktober 2009 Ester, Agnes, Jenny, Ingeborg er navn fra min oldemorgenerasjon som jeg (og antakelig mange andre) syns er fine. Har inntrykk av at det for jentenavn nå er et vindu mellom de typisk mannhaftige- og prinsessenavnene. Folk begynner å bli litt lei av Amalie/Victoria/Constanse-trenden, men er ikke helt klar for Oddbjørg/Heidrun/Kjellaug enda. Ellers kan et tips være å lese Kristin Lavransdatter eller andre bøker satt i den tida for å få tips om mer alderdommelige navn. Noen jeg kommer på i farta av denne type navn som ikke er så mye brukt, men fremdeles ikke er alt for ekstreme: Hildegard Ulvhild Ragnfrid Eldrid Ingebjørg Ramborg Gudbrand Halvdan
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2009 #13 Skrevet 29. oktober 2009 Hva var greia før i tida med å ha mannennavn, for så å slenge på -hild, -run eller -ine? :gjeiper: (mener selvsagt ikke å støte noen her..det er bare et litt snodig fenomen) Det er ikkje så snodig egentlig, det er typisk oppattkalling. To søstre i min familie heiter Olene og Nilsine. Begge er oppkalla etter onklar (Ole og Nils) som falt i første verdskrig. Eg har to (!) oldemødre som heiter Durdei. Ellers i familien finn eg Sondov, som eg syns er veldig fint!
Eveline86 Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter #15 Skrevet 29. oktober 2009 Her kommer noen navn. Ofelia, Laurine, Rosalia, Nanna Indianna.. Eller hva med Hardine Celette? (Min favoritt) åh..OFELIA! så herlig navn! Jeg ble helt forelska her :rødme: 1
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2009 #16 Skrevet 29. oktober 2009 Gøy med gamle, spesielle navn! En av mine oldeforeldre het Bertram Malinius:) Synes Malinius er veldig fint jeg da - ganske spesielt, men (for meg i alle fall) ikke alt for sært liksom! Ellers har jeg en oldefar som het Ingolf - også veldig spesielt, men ikke helt min smak navn;) Sigrid, Selma, Alma, Martha og Ingeborg synes jeg er gode eksempler på fine gamle jentenavn synes jeg!
mariab Skrevet 29. oktober 2009 #17 Skrevet 29. oktober 2009 Oldemoren til kjæresten min het Ludoviska
Norbertine Skrevet 29. oktober 2009 #18 Skrevet 29. oktober 2009 Oddlaug Olaug Kjellaug Hartvig Georg Elfrid Mentz (uttales mens) (!) Olga Oddvin er alle eksempler på gamle, mindre pene navn fra min familie Auden Steinunn Haldor er fine.
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2009 #19 Skrevet 29. oktober 2009 Ofelia er veldig fint navn, men jeg liker mye bedre Othelia. Sjeldent, men nydelig navn. Ønsker meg ei jente jeg kan kalle Othelia.
Frk. Stella Skrevet 29. oktober 2009 #20 Skrevet 29. oktober 2009 Mine oldemødre: Lina Judith Petra Olea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå