Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #1 Skrevet 20. oktober 2009 Jepp, da har regjeringen igjen brutt et løfte, og viser at de gir faen i om Norge i fremtiden skal ha godt utdannede mennesker i befolkngingen, eller om hele landet skal bestå av sosialklienter og kassadamer. De LOVTE minst én måned ekstra med studentstøtte - og nå har de altså brutt dette løftet. I et rikt land som Norge er dette SKAMMELIG! Og til alle dere surmulende idioter som ikke forstår betydningen av utdannelse, og som synes studentene får mer enn nok allerede, jeg har en utfordring til dere: Forsøk å leve av 80 000 kroner i året selv. Forsøk å leve uten inntekt i juni og juli. Forsøk å finn dere en bolig som koster lite nok til at man med 6300 kr i måneden også får råd til mat og regninger. Forsøk å kombinere et fulltidsstudie med en deltidsjobb, og se hvor mye energi dere har igjen når dagen er omme. Forsøk å studere og jobbe hele året, slik at dere aldri får ferie. Dette er hverdagen til alle de studentene her i landet som ikke har rike foreldre som støtter dem. Hadde mostandere av studiestøtten giddet å forsøke noe tilsvarende selv, hadde pipen garantert fått en annen lyd.
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #2 Skrevet 20. oktober 2009 Jepp, da har regjeringen igjen brutt et løfte, og viser at de gir faen i om Norge i fremtiden skal ha godt utdannede mennesker i befolkngingen, eller om hele landet skal bestå av sosialklienter og kassadamer. De LOVTE minst én måned ekstra med studentstøtte - og nå har de altså brutt dette løftet. I et rikt land som Norge er dette SKAMMELIG! Og til alle dere surmulende idioter som ikke forstår betydningen av utdannelse, og som synes studentene får mer enn nok allerede, jeg har en utfordring til dere: Forsøk å leve av 80 000 kroner i året selv. Forsøk å leve uten inntekt i juni og juli. Forsøk å finn dere en bolig som koster lite nok til at man med 6300 kr i måneden også får råd til mat og regninger. Forsøk å kombinere et fulltidsstudie med en deltidsjobb, og se hvor mye energi dere har igjen når dagen er omme. Forsøk å studere og jobbe hele året, slik at dere aldri får ferie. Dette er hverdagen til alle de studentene her i landet som ikke har rike foreldre som støtter dem. Hadde mostandere av studiestøtten giddet å forsøke noe tilsvarende selv, hadde pipen garantert fått en annen lyd. AMEN! hilsen student...
Gjest No wonder woman Skrevet 20. oktober 2009 #3 Skrevet 20. oktober 2009 Jepp, da har regjeringen igjen brutt et løfte, og viser at de gir faen i om Norge i fremtiden skal ha godt utdannede mennesker i befolkngingen, eller om hele landet skal bestå av sosialklienter og kassadamer. De LOVTE minst én måned ekstra med studentstøtte - og nå har de altså brutt dette løftet. I et rikt land som Norge er dette SKAMMELIG! Og til alle dere surmulende idioter som ikke forstår betydningen av utdannelse, og som synes studentene får mer enn nok allerede, jeg har en utfordring til dere: Forsøk å leve av 80 000 kroner i året selv. Forsøk å leve uten inntekt i juni og juli. Forsøk å finn dere en bolig som koster lite nok til at man med 6300 kr i måneden også får råd til mat og regninger. Forsøk å kombinere et fulltidsstudie med en deltidsjobb, og se hvor mye energi dere har igjen når dagen er omme. Forsøk å studere og jobbe hele året, slik at dere aldri får ferie. Dette er hverdagen til alle de studentene her i landet som ikke har rike foreldre som støtter dem. Hadde mostandere av studiestøtten giddet å forsøke noe tilsvarende selv, hadde pipen garantert fått en annen lyd. Du har ingen sympati. Jeg har studert i 6 år og jobbet samtidig, hver jævla helg og hver jævla sommer og jeg har ikke klagd en enste jævla gang. Forbanna sytpeis.
talin Skrevet 20. oktober 2009 #4 Skrevet 20. oktober 2009 De LOVTE minst én måned ekstra med studentstøtte - og nå har de altså brutt dette løftet. I et rikt land som Norge er dette SKAMMELIG! Hvis du ikke skjønner konseptet valgflesk når du går tar høyer uTdanning så bør du finne deg noe annet å gjøre.
Tante Skrevet 20. oktober 2009 #5 Skrevet 20. oktober 2009 Ja, jeg skjønner at studenter har det trangt...når de fester hver helg i stedefor å jobbe. Innse det, utdanning betyr at man kanskje må nedprioritere noen ting i tre-fire år for å få den utdannelsen man vil ha. Jeg får 6000,- (ikke 6300) i måneden og klarer meg fint. Har det ikke romslig, men går ihvertfall ikke i underskudd. Jeg bruker MASSE penger på mat, både fordi jeg liker mat og fordi jeg trenger en del spesialting pga. intoleranse. Får sjokk når medstudenter klager over at de lever på ris, nudler og kneipp. Og jeg shopper MASSE klær, men ikke på D&G akkurat. Ei i klassen min har 3 jobber ved siden av studiet, og er ALLTID blakk. Hvorfor? Jo, fordi hun bruker 3000,- i måneden på alkohol. Joda, man skal leve i studietida også, men mange klarer seg fint uten kafébesøk, barrunder, merkeklær, motemagasiner. Og som du sier: Det er hverdagen. Synes godt man kunne sette opp lånet ift. de andre prisøkningene, men tenker også på at mere støtte nå betyr mer å betale tilbake senere.
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #6 Skrevet 20. oktober 2009 SKAL HA SKAL HA SKAL HA!!! Det at du i det heletatt slipper å betale for utdanningen din skal du være takknemlig for. Det finns ingen plasser i verden det er så enkelt å være student som i Norge. Festing må selvfølgelig nedprioriteres, og bra er det. Studenter skal være forbilder for de unge, og ikke noen fyllefanter som syter over hvor dårlige lån de får.
Mann 42 Skrevet 20. oktober 2009 #7 Skrevet 20. oktober 2009 Jepp, da har regjeringen igjen brutt et løfte, og viser at de gir faen i om Norge i fremtiden skal ha godt utdannede mennesker i befolkngingen, eller om hele landet skal bestå av sosialklienter og kassadamer. De LOVTE minst én måned ekstra med studentstøtte - og nå har de altså brutt dette løftet. I et rikt land som Norge er dette SKAMMELIG! Og til alle dere surmulende idioter som ikke forstår betydningen av utdannelse, og som synes studentene får mer enn nok allerede, jeg har en utfordring til dere: Forsøk å leve av 80 000 kroner i året selv. Forsøk å leve uten inntekt i juni og juli. Forsøk å finn dere en bolig som koster lite nok til at man med 6300 kr i måneden også får råd til mat og regninger. Forsøk å kombinere et fulltidsstudie med en deltidsjobb, og se hvor mye energi dere har igjen når dagen er omme. Forsøk å studere og jobbe hele året, slik at dere aldri får ferie. Dette er hverdagen til alle de studentene her i landet som ikke har rike foreldre som støtter dem. Hadde mostandere av studiestøtten giddet å forsøke noe tilsvarende selv, hadde pipen garantert fått en annen lyd. Been there, done that. De fleste studenter er tvunget til å jobbe en del på si. Helger, ferier og høytider. Jeg hadde sikkert vært en bedre student hvis jeg hadde kunnet studere på heltid, og studiefinansieringen burde definitivt vært en god del mer romslig enn den er. Men det er for en kort tid, og de fleste kan vel regne med en del hjelp hjemmefra.
Sheenaca Skrevet 21. oktober 2009 #8 Skrevet 21. oktober 2009 Enig i at studenter har lite å klage over. Det er virkelig ikke noe problem å klare seg på 6300 i måneden så lenge man ikke må drikke vekk pengene hver bidige helg. Man finner nok ikke drømmeleiligheten til 3000 kr i måneden, men om man kan bo sammen med kjæreste eller venner er det ingen problem å finne en passe stor leilighet med ok standard så lenge man ikke MÅ bo midt i sentrum. Jeg er selv fulltidsstudent med deltidsjobb - og JA, det er tungt, men jeg prioriterer slik for å ha råd til å ha bil og kunne spare det jeg får i lån (bruker kun opp stipendet). Hadde ikke hatt noe problem med å leve et helt normalt liv uten deltidsjobb, men ville nok måttet kutte ut bilen og skjært ned på reising og lignende. Så kunne man heller jobbet litt bare i sommerferien, noe som ikke betyr at man ikke får ferie, for selv høyskoler og universiteter har juleferie og påskeferie. Men det er direkte frekt å strø om seg med valgløfter uten å holde dem.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2009 #9 Skrevet 21. oktober 2009 Det handler kun om prioriteringer ja. Er selv fulltidsstudent på et krevende medisinstudie og jobber 70% stilling ved siden av, uten studielån. Har med min kommunale drittlønn utbetalt ca 13000 i mnd, der 4500 går til husleie, 2000 til andre faste utgifter (internett, mobil og strøm) og jeg sitter da igjen med 6500kr. Siden jeg er kroppsbygger på hobbynivå, så bruker jeg ca 4000kr i mnd på mat, og har da 2500kr igjen til det andre folk bruker penger på. Alikevel har jeg på mirakuløst vis vært 1 uke i egypt, 1 uke i frankrike og en uke i københavn. Det handler bare om å bruke penger smart, handle billig, drite i unødvendig mye klær, drit og møl. I andre land, f.eks USA, så koster en utdannelse mellom 100 og 200 tusen pr år, og man kan jo da tenke seg at det ikke akuratt er kjempelett for de som ikke har rike foreldre å måtte jobbe 100% og kanskje mer samtidig som man tar en vansklig utdannelse. Selv har jeg ingen problemer med 70% stilling, fullt studie og generelt lave forbruksvaner. Dersom du velger å ikke jobbe ved siden av så er selvsagt 6300kr i mnd lite penger (men man får jo studieLÅN også??? 6300 er vel kun stipend?) men dersom du har 3500kr i husleie på et lite rom, så har du fortsatt 3000kr igjen. 1500kr dekker mat for de fleste som ikke bygger store muskler, da har du igjen 1500kr til internett, strøm og enten litt klær, en skitur i alpinbakken, noen kinoturer, to-tre byturer etc. Man kan ikke gjør alt hver mnd, men en av tingene. Ha litt sympati med resten av verden, vi har det tross alt ALT for bra her.
MarianneE Skrevet 21. oktober 2009 #10 Skrevet 21. oktober 2009 Er jeg den eneste med litt sympati? Det er noe møkk&faen med dårlig råd, det er slitsomt og rett og slett bare kjipt. Følelsen av å måtte stå i butikken og velge bort noe du gjerne ville hatt er kjip, men må man så må man. Når det er sagt: Men, det er litt hva du gjør det til; Alt handler om budsjett og balanse, proritering og planlegging. Samtidig må man kanskje senke krav&ønsker, men vi overlever faktisk uten å måtte ha alt! Man har godt av å ønske seg noe til bursdager og jul. Vi er to voksne og ett barn som nå må leve på 13.000 i mnd. Vi bor heldigvis billig, og har kuttet ned på unødvendige utgifter, luncher ute er begrenset til en gang pr mnd og da koser vi oss veldig. Har kuttet ned på take-away kaffe, sagt opp abonementer på blader, handler tilbudsvarer og legger i fryseren til dager man må ty til fryseren, lager mest mulig mat fra bunn av istedet for ferdigmat og halvfabrikata og slike ting. Det meste går, men som sagt; prioritering, planlegging og fantasi.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2009 #11 Skrevet 21. oktober 2009 Er jeg den eneste med litt sympati? Det er noe møkk&faen med dårlig råd, det er slitsomt og rett og slett bare kjipt. Følelsen av å måtte stå i butikken og velge bort noe du gjerne ville hatt er kjip, men må man så må man. Når det er sagt: Men, det er litt hva du gjør det til; Alt handler om budsjett og balanse, proritering og planlegging. Samtidig må man kanskje senke krav&ønsker, men vi overlever faktisk uten å måtte ha alt! Man har godt av å ønske seg noe til bursdager og jul. Vi er to voksne og ett barn som nå må leve på 13.000 i mnd. Vi bor heldigvis billig, og har kuttet ned på unødvendige utgifter, luncher ute er begrenset til en gang pr mnd og da koser vi oss veldig. Har kuttet ned på take-away kaffe, sagt opp abonementer på blader, handler tilbudsvarer og legger i fryseren til dager man må ty til fryseren, lager mest mulig mat fra bunn av istedet for ferdigmat og halvfabrikata og slike ting. Det meste går, men som sagt; prioritering, planlegging og fantasi. Følelsen av å måtte stå i butikken og velge bort noe du gjerne ville hatt er kjip, men må man så må man. Daaakal. Ha heller litt sympati med de omtrent 2 milliardene mennesker på Jorda som må velge mellom ris, bønner og kål hver eneste dag. Har kuttet ned på take-away kaffe, sagt opp abonementer på blader, handler tilbudsvarer og legger i fryseren til dager man må ty til fryseren, lager mest mulig mat fra bunn av istedet for ferdigmat og halvfabrikata og slike ting. Æh? Du KØDDER? Må være skikkelig kjipt å spise ordentlig sunn mat istedenfor dyr usunn drittmat? Er du helt retarded, eller var dette en fleip?
Gjest t Skrevet 21. oktober 2009 #12 Skrevet 21. oktober 2009 Dersom du velger å ikke jobbe ved siden av så er selvsagt 6300kr i mnd lite penger (men man får jo studieLÅN også??? 6300 er vel kun stipend?) men dersom du har 3500kr i husleie på et lite rom, så har du fortsatt 3000kr igjen. Feil. Av de 6300 er to tredjedeler lån, en tredjedel stipend. Og det er ikke lett å finne seg rom til 3500 kr. Det er langt fra nok studenthybler til alle, og en seriøs student kan det bli vanskelig for å bo i store kollektiv, da det veldig ofte ikke er særlig mye ro til å lese i disse, pga all festinga. I Oslo er det mange kollektiv man betaler 4-5000 pr rom. Om man skal flytte utenfor Oslo's grenser er det med en gang dyrere med månedskort, Akershus har ikke så gode ordninger som det Oslo har, så er ikke sikkert man sparer så mye.
Gjest t Skrevet 21. oktober 2009 #13 Skrevet 21. oktober 2009 Følelsen av å måtte stå i butikken og velge bort noe du gjerne ville hatt er kjip, men må man så må man. Daaakal. Ha heller litt sympati med de omtrent 2 milliardene mennesker på Jorda som må velge mellom ris, bønner og kål hver eneste dag. Har kuttet ned på take-away kaffe, sagt opp abonementer på blader, handler tilbudsvarer og legger i fryseren til dager man må ty til fryseren, lager mest mulig mat fra bunn av istedet for ferdigmat og halvfabrikata og slike ting. Æh? Du KØDDER? Må være skikkelig kjipt å spise ordentlig sunn mat istedenfor dyr usunn drittmat? Er du helt retarded, eller var dette en fleip? Herregud det her er ihvertfall det dummeste innlegget jeg har lest. Følger man din logikk kan man jo aldri nevne at noe er galt her i landet, veistandarden er dårligere i mange andre land, sykehus er definitivt dårligere i U-land, lønna er dårligere i disse landene, osv. Vedder for at du klager over minst en av disse tingene. Og MariannE har faktisk en familie, det er litt forskjell på det og en enslig student som kan bruke alle pengene sine på seg selv. Jeg er litt sånn både og angående studiestøtten. Det er stor forskjell på en eller annen sose som går et enkelt studie for å skaffe poeng og dra på fylla hver helg, og en som studerer et hardt realfagsstudie og kanskje ikke har noe særlig mulighet til å jobbe ved siden av. Synes godt at totalsummen kunne ha blitt økt litt, og ihvertfall følge prisstigningen i resten av samfunnet sånn noenlunde. Sunn mat er dyrt! Man kan fint leve på nudler og kneipp en stund, men hvis man studerer i 5 år er det ikke noe særlig for helsa. Om man ikke jobber ved siden av studiene, burde man få seg en sommerjobb i det minste. Studielivet er ofte ganske mye friere enn hva en arbeidshverdag er, man kan legge opp dagene sine mer selv i tilleggg til at man har ferie i jul og påske.
MarianneE Skrevet 21. oktober 2009 #14 Skrevet 21. oktober 2009 Er jeg den eneste med litt sympati? Det er noe møkk&faen med dårlig råd, det er slitsomt og rett og slett bare kjipt. Følelsen av å måtte stå i butikken og velge bort noe du gjerne ville hatt er kjip, men må man så må man. Når det er sagt: Men, det er litt hva du gjør det til; Alt handler om budsjett og balanse, proritering og planlegging. Samtidig må man kanskje senke krav&ønsker, men vi overlever faktisk uten å måtte ha alt! Man har godt av å ønske seg noe til bursdager og jul. Vi er to voksne og ett barn som nå må leve på 13.000 i mnd. Vi bor heldigvis billig, og har kuttet ned på unødvendige utgifter, luncher ute er begrenset til en gang pr mnd og da koser vi oss veldig. Har kuttet ned på take-away kaffe, sagt opp abonementer på blader, handler tilbudsvarer og legger i fryseren til dager man må ty til fryseren, lager mest mulig mat fra bunn av istedet for ferdigmat og halvfabrikata og slike ting. Det meste går, men som sagt; prioritering, planlegging og fantasi. Følelsen av å måtte stå i butikken og velge bort noe du gjerne ville hatt er kjip, men må man så må man. Daaakal. Ha heller litt sympati med de omtrent 2 milliardene mennesker på Jorda som må velge mellom ris, bønner og kål hver eneste dag. Har kuttet ned på take-away kaffe, sagt opp abonementer på blader, handler tilbudsvarer og legger i fryseren til dager man må ty til fryseren, lager mest mulig mat fra bunn av istedet for ferdigmat og halvfabrikata og slike ting. Æh? Du KØDDER? Må være skikkelig kjipt å spise ordentlig sunn mat istedenfor dyr usunn drittmat? Er du helt retarded, eller var dette en fleip? Hvaforno? Beklager, men hva er galt med å lage mat fra bunnen av? Hvor i alle dager i mitt inlegg står det at vi spiser usunn drittmat? Og når jeg først er igang: Hvem har sagt at jeg ikke har sympati med fattige i verden? Klart jeg har det, men det hjelper på en måte ikke vår situasjon! Hvordan får de det bedre av at jeg griner meg i søvn over deres situasjon? Ingen verdens ting... Det er mulig jeg er retarded som du så pent kaller det, men da burde du kanskje først se deg i speilet for deretter lære deg å lese hva folk egentlig skriver. Ha en fin dag, da!
Tante Skrevet 21. oktober 2009 #15 Skrevet 21. oktober 2009 Er jeg den eneste med litt sympati? Det er noe møkk&faen med dårlig råd, det er slitsomt og rett og slett bare kjipt. Ja, det er møkk å ha dårlig råd. Men det heter studielån av en grunn: for at du skal ha råd til å studere. Altså bo i studiebyen, kjøpe bøker, betale semester avgift og ha råd til et normalt kosthold. Det er ikke for at studenter skal ha råd til å kjøpe akkurat det de har lyst på hele tiden. Det har ikke andre folk heller. Synes egentlig det er litt sunt å ikke ha råd til alt jeg, men kanskje måtte spare eller ønske seg ting. Ikke for det, jeg har egentlig råd til akkurat det jeg vil ha.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2009 #16 Skrevet 21. oktober 2009 I juni og juli kan du ta deg en sommerjobb. De fleste studenter har langt mer enn de 4-5 ukene ferie vanlige arbeidstakere har. De ekstra ferieukene kan fint brukes til jobbing. I de fleste andre land betaler studentene for utdanningen. I Norge får man utdanningen gratis, og i tillegg får man stipener og gunstige studielån. Og likevel er det en sutring uten like. Jeg klarte meg utmerket gjennom studietiden. Jeg bodde på en trang liten hybel, reiste ikke på ferie utenom turer på hytta med mine foreldre, og hadde det likevel ganske så bra. Jeg hadde nok mat, jeg hadde råd til fornøyelser av typen kino og kafé, osv. Det latterligste jeg vet er studenter som klager over dårlig råd, samtidig som de drikker fire kvelder i uka. For ja, norske studenter drikker i gjennomsnitt horribelt mye. Det handler om prioriteringer. Og om å innse at studietiden ikke varer evig, og at man faktisk må gjøre en innsats selv i stedet for å forlange at staten skal sy puter under armene på en.
Gjest Flynder Skrevet 21. oktober 2009 #17 Skrevet 21. oktober 2009 Sjelden ser jeg studenter med medbrakt matpakke i universitetskantina. Sjelden ser jeg harry studenter med look fra i fjor. Nei, jeg ser overfloden til dagens studenter rundt om meg på campus hver eneste dag. Studenter har råd til bil og bensin (der er aldri parkeringsplasser å få etter 0815!), moteklær, Iphone, kino, barrunder, helsestudio, sydenferie, you name it.
Gjest megvel Skrevet 21. oktober 2009 #18 Skrevet 21. oktober 2009 Men boligprisene er ALTFOR høye på privatmarkedet! Her er det flere på venteliste for studentbolig enn det er studentboliger! De fleste må altså finne leilighet privat. Det er blitt så dyrt at det er nesten umulig på 6000 kr/mnd. Jeg kjenner ingen som har under 4000 i husleie, selv om de bor i kollektiv. Og det man får til 4000 er 20 m2 er som regel kollektiv eller pendlerhybler. Fint sted å bo de neste 3-5 årene ja... Ikke alle som har kjæreste de kan bo med heller, ikke alle som får jobb ved siden av, og ikke alle som har foreldre som kan låne de ekstra penger. Og hva gjør man så når man har 2000 å leve for hver mnd? Man spiser nudler og unnskyld til mamma for at man sees sommer, jul og påske. Nei, stipend og lån burde virkelig økes.
Gjest Marlo Skrevet 21. oktober 2009 #19 Skrevet 21. oktober 2009 Studenter kan umulig ha det så ille, når jeg hele tiden hörer om at de handler nye klär hver eneste mnd, har masse gadgets som jeg vet koster penger, spiser i kantina eller kjöper mat på butikken hver eneste dag fremfor matpakker... Jeg har utbetalt 8000kr hver mnd og har sjeldent råd til å kjöpe klär, handler vel maks 2 ganger i året og da er det snakk om 1-2 bukser, t-shirts og kanskje en genser om jeg har råd. Jeg har nesten aldri råd til å dra på cafè. iPod og slike ting er noe jeg må önske meg til bursdager og jul. I tillegg er de studentene jeg har värt i kontakt med, så og si alltid ute på byen i helgene. Det koster jo flesk! Nå er ikke jeg bymenneske, og drikker ikke alkohol, men jeg vet jo hvor mye det koster og det er noe jeg aldri hadde hatt råd til.
Tante Skrevet 21. oktober 2009 #20 Skrevet 21. oktober 2009 Men boligprisene er ALTFOR høye på privatmarkedet! Her er det flere på venteliste for studentbolig enn det er studentboliger! De fleste må altså finne leilighet privat. Det er blitt så dyrt at det er nesten umulig på 6000 kr/mnd. Jeg kjenner ingen som har under 4000 i husleie, selv om de bor i kollektiv. Og det man får til 4000 er 20 m2 er som regel kollektiv eller pendlerhybler. Fint sted å bo de neste 3-5 årene ja...Og hva gjør man så når man har 2000 å leve for hver mnd? Vel, jeg kjenner ingen studenter som har OVER 4000 i husleie. Boligprisene er høye, men så er det også mange studenter som er innmari kresne, og må bo i toppleilighet i sentrum og ihvertfall ikke dele med andre! 20m2 er MYE altså. Min hybel er det og den er SVÆR! og jeg betaler 2600. Hva gjør man? Jo, man kutter ned på unødvendige utgifter. Jeg tar ut 500,- hver mandag og det er pengene mine den uken. Og det går helt fint.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå