Gå til innhold

Nybegynnerkurs for matelskere

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jeg spør: Er det ønskelig at det lages enkle nybegynner oppskrifter med handlelister her inne?

Kanskje vi også kan tipse om hva som er kjekt å ha som basis i skapene hjemme.

Målgruppa er da de som er ferske på kjøkkenet.

Vi som liker å lage mat må sørge for at kunsten går videre.

Så noen Jamie Olivers program fra England hvor han prøvde å lære bort matlaging? For de uinvidde, nesten hele samfunn kjøpte take away, for de kunne ikke lage mat. Sånn må det ikke bli her!

Førstemann lager ny tråd!

Jeg starter jeg. Denne fiskesuppen synes jeg er kjempegod! Sunn er den nok også!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja, da har jeg oprettet en ny tråd da.

Hva skal vi begynne med?

Det var lagt inn en fiskesuppe i den posesuppe tråden.

Skal legge den inn etterpå, må bare finne den igjen.

Da velger jeg å legge inn tomatsuppe.

For den som ikke har stavmikser, blender eller foodprosessor, så går det an å presse innholde igjennom en sil.

Kanskje stavmikser kan være noe å ønske seg til jul.

Da velger jeg å legge inn tomatsuppe.

Tomatsuppe 4 pers

2 løk

2 fedd hvitløk (Kan bruke mere)

3 ss olje (oliven eller rapsolje)

2 bokser hakkede tomater

Ca 7 dl vann

1 grønnsaksbuljongterning

Salt og pepper

1-2 ts tørket oregano eller basilikum.

Rens og hakk løk og hvitløk i små biter. (Tips til hvitløk: legg hvitløken på en fjel. Ta den brede delen på kniven og knus feddet før du hakker opp.)

Sett en stor kjele på plata (Ca 3 l kjele)

Når kjelen er varm ha i oljen. (Ikke full spiker på plata)

Tilsett hvitløken og løken og rør rundt. La det surre til løken er blank.(Du se etter en stund at løken synker sammen og blir gulere, da kan du fortsette)

Tilsett de to boksene med hakkede tomater, buljongterningen og event. oregano/basilikum og la det putre 5 min. Ha i vannet og kok opp suppa.

Nå kan du ta en mixer av et eller annet slag, så du får knust tomatene og løken helt fint. Har du ikke mixer, så kan du ta en sikt og knuse løk/tomatene igjennom den. Tar litt tid, men det går. Trenger ikke gjøre det.

Ha det tilbake i kjelen og smak til med salt og sort pepper og gi et nytt oppkok. Ferdig til bruk!

Er suppa for tykk etter din mening tilsett mer vann.

Denne suppa ble veldig god.

Endret av Belima
Skrevet

Tomatsuppe som blir ganske lik posevarianten i smak (jeg synes posetomatsuppe smaker ganske godt, men hjemmelagd er garantert sunnere):

1 boks hermetiske tomater, evt noen friske også/i stedet

noen skjeer tomatpuré

en middels stor løk

timian, evt basilikum (timian kan brukes til veldig mye, så et greit krydder å investere i... kan også bruke rosmarin)

evt litt melk eller fløte

salt, pepper

ca 1 l kraft eller buljong - maggi sin hønsebuljong f eks, den inneholder ikke MSG og relativt lite salt

Litt smør eller matolje (jeg bruker gjerne raps)

(du kan også ha i gulrot og sellerirot)

Hakk løk og fres den myk i fettet i en gryte, ha over timian, hakkede tomater og tomatpuré, la småkoke litt og ha over kraft - kok 15-20 minutter (jo lenger man koker tomatene jo mindre syrlig smaker de, du kan også ha i littegrann sukker på slutten), kjør glatt med stavmikser og ha i melk eller fløte og salt og pepper etter smak. Ha gjerne i kokt makaroni (du kan koke disse sammen med suppa på slutten) eller egg, evt ost.

Mulig det ser tidkrevende ut, men man bruker ikke mye mer enn koketiden på denne suppa. Jeg har "utviklet" denne suppa fordi samboern min ikke setter særlig pris på røffere tomatsupper med "hele" grønnsaksbiter, masse hvitløk og slikt.

Skrevet

..Og "hjemmelagd" tacokrydder består av spisskummen, chilipulver, gjerne frisk chili i gryta, og korianderfrø. Du maler spisskummen og korianderfrø eller kjøper ferdigmalt. Jeg synes hjemmelagd taco eller chili con carne smaker mye bedre enn ferdigpulveret - etter at jeg begynte å lage det selv synes jeg i hvert fall den andre varianten smaker utrolig lite (tror de bruker for lite spisskummen, jeg elsker spisskummen).

Gjest Gjest_jente21_*
Skrevet

Flott tiltak! Jeg har ikke stavmikser, men jeg skjønner det er noe jeg trenger (etter å ha forsøkt å lage blomkålmos uten.. måtte til slutt ty til foodprocessor).

Hva med gryter? La oss si at jeg steker kjøttdeig, for å lage en gryte som passer til pasta eller ris, hvordan går jeg frem? Gjerne noe som ikke bare er tomater, selv om det også er godt å ha i.

Skrevet (endret)

I alle oppskriftene jeg bruker er det enten tomatpure eller tomater.

Når du steker kjøttdeig, karbonade eller kyllingkjøttdeig så er det veldig viktig ikke å ha for mye i pannen når du steker, ellers vil deigen koke. Da blir den ikke brun, men grå. Tar litt lengre tid, men lønner seg. Kjøper du en 400 gr's pakke, stek den i to omganger.

Her er en oppskrift jeg bruker mye:

http://www.mat.no/vis_oppskrift.aspx?artid...id=&mnu3id=

Her er oppskriften på kjøttsaus:

400 g kjøttdeig eller karbonadedeig

4 ss olje

1 stk hakket løk

2 båt finhakket hvitløk

1 boks hakkede hermetiske tomater

2 ss tomatpuré

½ ts pepper

1 ts salt

1 ss frisk basilikum

ca. 1 dl vann

Fremgangsmåte:

1. Brun kjøttdeigen i oljen på sterk varme i to omganger. Ha all kjøttdeigen tilbake i stekepanna.

2. Tilsett løk, hvitløk, tomater, tomatpuré, salt, pepper og vann

3. La sausen småkoke i ca. 10 minutter til den begynner å tykne. Dryss over basilikum

Server kjøttsausen med spagetti og revet parmesan, eventuelt annen ost.

På den siden jeg henviser til er det mange gode oppskrifter.

Alle oppskrifter med kylligkjøttdeig kan brukes med kjøttdeig.

Selv bruker jeg aldri karbonadedeig til gryter. Ikke nødvendig. Karbonade har mindre smak pga lavt fettinnhold, noe som igjen gir mindre smak. Hvis jeg skulle passe vekta, ville jeg helle redusert på antall gr. med kjøttdeig (50-100 gr mindre)enn å byttet den ut med karbonade.

Så lenge du har en foodprosseor trenger du egentlig ikke stavmikser. Det er jo bare å helle suppa i foodprossoren og tilbake i kjelen. Mer oppvask bare. Vi behøver ikke å ha ALT på kjøkkenet da, det viktigste er at vi får laget mat.

Endret av Belima
Skrevet

Det hadde vært veldig fint om dere som lurte på noe la inn spørsmål her.

Regner med at folk her inne kan svare på det meste.

F.eks: Hvordan lager jeg medisterkaker, har 1/2 kg medisterdeig?

Så svarer vi her inne etter beste evne.

Skrevet

Min nydelige røde fiskeuppe kommer her

Sunn og god og en enkel måte å få i seg fisk på!

Skrevet
Alle oppskrifter med kylligkjøttdeig kan brukes med kjøttdeig.

Selv bruker jeg aldri karbonadedeig til gryter. Ikke nødvendig.

Hvorfor mener du det ikke er nødvendig? Det kommer jo helt an på hvor mager man vil ha retten.

Her er min oppskrift på pastasaus:

1 løk

2 hvitløksfedd

1 boks hakkede tomater

1 buljongterning

salt, pepper

ca 1/2 ts chilipulver

evt urter

Hakk opp løk og hvitløk, og fres det i litt olje til det er blankt. Hell på tomatene, rør inn en buljongterning og la det koke i 5-10 min. Smak til med salt, pepper, chilipulver og evt urter.

Skrevet

Jeg har også en veldig enkel oppskrift på pasta/spaghettisaus som jeg liker veldig godt :)

*400g kjøttdeig

*1 løk

*1 glass tomatpuré (bruk glass som "målebeger" etterpå

*1 glass vann

*ca 1 og et halvt glass melk

*smak til med salt og pepper

*og evnt urter

Stek kjøttdeig (kan jo bruke annet enn kjøttdeig også). Hakk opp løk og ha oppi kjøttdeigen og la det surre litt. Tilsett så tomatpuré, vann og melk. La dette småkoke ca 5-10 minutter. Smak til med salt/pepper/urter :jepp:

Voilá! :)

Skrevet

Hurra, håper denne tråden vokser seg stor etterhvert...:)

Hvis noen har oppskrifter på enkle sauser blir jeg veldig glad. Den eneste sausen jeg klarer så langt er en sterk karrisaus (og hvit/brunsaus så klart, men dette bruker jeg aldri).

I tillegg er det greit om folk faktisk legger oppskriftene ut her i selve forumet (og heller linker til kilden), i stedetfor å bare linke. På den måten kan denne tråden være brukbar om noen år også, i stedetfor å være full av døde linker.

Gjest Gjest_jente21_*
Skrevet
I tillegg er det greit om folk faktisk legger oppskriftene ut her i selve forumet (og heller linker til kilden), i stedetfor å bare linke. På den måten kan denne tråden være brukbar om noen år også, i stedetfor å være full av døde linker.

Godt poeng! Og om det er bilder i linken så er det jo greit å gjøre begge deler; poste oppskriften med en enkel link til funnstedet ved siden av.

Jeg lurer på supper jeg, gjerne en "basis" med grønnsaker som man kan tilsette forskjellig kjøtt i alt ettersom hva man har akkurat da.

Skrevet

Her kommer en oppskrift på god kjøttsaus til pasta. Det blir litt ca-oppskrift, siden jeg ikke bruker oppskrift. :ler:

Jeg bruker helst rødvin i sausen også om jeg har en god slant stående, men det er ikke nødvendig. Oppskriften holder er til ca fire personer. Fin å fryse ned og ha som "fass-food" fra fryseren.

2-3 hvitløksfedd, finhakkede

1-3 tørkede chilli (juster etter hvor sterkt du vil ha det, og etter hvor sterk chillien er)

1 ss tørket oregano

500 g karbonadedeig (eller annet oppmalt kjøtt, gjerne fra slakter)

1 finhakket løk (rød eller gul)

1/2 finhakket squash

evt 2 finhakkede gulrøtter

2 bokser med hakkede hermetiske tomater

Balsamicoeddik

God olivenolje

Hakket frisk basilikum, omtrent en liten plante

Salt og pepper

evt litt sukker

Surr hvitløk i litt olje i en kjel på medium varme i ett minutt. Pass på så den ikke blir brun. Ha oppi knust chilli (jeg bruker morter), oregano og tomater. Om du har litt rødvin til overs hiver du det oppi nå. Kok opp, og la det stå og putre under lokk.

Brun karbonadedeig, og ha det over i tomatsausen. Det samme med løk, squash og evt. gulrot. Kok opp igjen. Om du ikke har tilsatt rødvin, er det mulig at du må justere med litt vann for at sausen ikke skal bli for tykk. La putre under lokk i 40 min, ta av lokket og putre videre i 10-15 min til.

Tilsett litt olivenolje, en ss eller to med balsamico (har du hatt i rødvin er det ikke sikkert du trenger å ha i balsamico), basilikum, salt og pepper. Smak deg frem til du får en smak du liker. Det er mulig at du må bruke litt sukker (ikke mye!) for å justere smaken, det avhenger av syrligheten på tomatene og balsamicoen.

Pepperen pleier jeg forøvrig å "brenne" først. Ha hele pepperkorn i ei tørr stekepanne, sett på høy varme, og rist dem. De er ferdige når de begynner å "poppe". Kan lukte litt heftig, så kjøkkenvifte er fint her. Avkjøl, og knus i morter. Gir en god, nøtteaktig smak.

Serveres med spaghetti og med parmesandryss på toppen, og blir bare bedre av å bli varmet opp dagen etter.

Uten kjøtt, løk og squash/gulrot + rødvin er dette den samme sausen som jeg bruker som pizzasaus. Følg samme fremgangsmåte, men la sausen koke uten lokk hele tiden for å få skikkelig konsentrert smak.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Siden jeg er ganske grønn på kjøkkenet, så kan jeg jo legge inn noen enkle nybegynneroppskrifter jeg også. :)

Ostesufflè grunnoppskrift: (4-posjoner)

Ingredienser

-300 g gulost

-3 ss margaring

-3 ss hvetemel

-2½ dl melk

-5 egg

-½ ts salt

Fremgangsmåte:

-Skru på ovnen på 200 grader. Smør en ildfast form med litt god plass i.

-Riv osten.

-Smelt smøret, rør inn mel og spe med melk til en tykk saus. (Ha i litt melk av gangen)

-Skill eggene og rør inn én eggeplomme (i den hvite sausen) om gangen. Smak til med salt, og ha i osten.

-Visp eggehvitene stive og vend dem forsiktig i sausen. Fyll røren i godt smurt suffléform og stek suffleen nederst i ovnen til den er gjennomstekt og godt hevet (ca 45 min). IKKE åpne ovnsdøren under veis. Da detter suffleen sammen.

-Serveres med èn gang den er kommet ut av ovnen. Godt tilbehør er f.eks loff og salat.

Dette er kun grunnoppskriften, og den kan varieres i det uendelige. Man kan tilsette forskjellige tyder kjøtt og grønnsaker, og man kan smake den til med forskjellige typer krydder. Det er i grunnen bare fantasien som setter grensene. :)

Hjemmelaget potetmos:

Dette blir kun en ca oppskrift, ettersom jeg aldri bruker oppskrift på dette selv.

Ingredienser:

-En del store poteter. Helst melne, men ikke noe must.(Antall avhenger av hvor mange personer du skal lage mat til. Beregn en del flere poteter enn du ville valgt dersom du skulle hatt kokte poteter.)

-Vann til å koke potetene i

-Melk

-Margarin

-Salt

-Pepper

Fremgangsmåte:

-Sett på en stor kjele med vann.

-Skrell potetene, og del dem opp i biter. (Hvor små biter, avhenger av hvor kort koketid du vil ha)

-Kok potetene til de er helt møre

-Hell av vannet

-Mos potetene med en potetmoser, eller gni dem gjennom en sikt.

-Ha i en god klump med margarin, og krydre med salt og pepper.

-Tilsett melk og rør godt om. Du skal ha i så mye melk at den nesten blir en duppe. Men bare nesten.

-Klar til servering. :)

Skrevet

Yes, denne tråden kommer til å bli bra!

Fortsett å skriv her alle sammen.

Flere spørsmål trenger vi også.

Skrevet

Noen som har oppskrift på lasagne?

Skrevet (endret)
Noen som har oppskrift på lasagne?

Jeg bruker den samme oppskriften på kjøttsaus som jeg bruker som pastasaus (se over), men den kan jo varieres. I tillegg må man lage bechamelsaus, jeg liker å ha ost i den. Her er en oppskrift fra dinmat.no:

1 ss Smør

2 ss Hvetemel

4 dl Melk

3 ss Parmesan (eller annen hvit ost)

1 ts Salt

1/2 ts Hvit pepper, malt

1/4 ts Muskatnøtt, malt

Smelt smør i en kjele og rør inn melet. Spe med melken under omrøring og la sausen koke i ca. 10 minutter. Den skal være forholdsvis tykk. Ha i revet parmesan og la osten smelte. Smak til med krydder.

Smør en ildfast form, start med et lag kjøttsaus, deretter hvit saus, så pastaplater. Fortsett til du har fylt formen, avslutt med hvit saus og så ost (parmesan, hvitost, jarlsberg, mozarella, hva du enn måtte like/ha i skapet) på toppen. Stekes i ca 40 min på 225 grader. La hvile i ti minutter etter at du har tatt den ut av ovnen så den får "satt" seg.

Steketiden kan forkortes ved å koke pastaplatene på forhånd, eller ved å bruke ferske pastaplater.

Gidder du ikke lage hvit saus, kan du prøve denne enkle, hvite sausen fra Jamie Oliver:

500ml crème fraîche

3 ansjoser, finhakket

2 håndfuller finrevet parmesan

Evt. litt melk til å tynne ut med

Bland sammen, bruk på samme måte som vanlig hvit saus. Jeg har ikke testet den ut, men er fristet til å gjøre det neste gang jeg skal lage lasagne.

Endret av -Englefjes-
Skrevet

Hørtes skikkelig godt ut med creme fraiche i lasagnen. Tror jeg skal prøve det når jeg lager. Jeg spiser alltid rømme til lasagnen, så tror det kan bli bra :) Takk for oppskrifter -Englefjes-!

Skrevet (endret)

Jeg synes faktisk dette også virker avansert, jeg :(. Skjønner at "nybegynnerkurs" ikke er det samme som "kurs for aldeles håpløse tilfeller". Balsamico og bechamel, ting jeg knapt vet hva er. Har ikke parmesan i skapet heller, for å si det sånn.

Vi som ikke kan lage mat, trenger oppskrifter med ingredienser som vi har i skapet vårt! For eksempel ostesuffleen nevnt lengre opp. Jaaa! Den kan lages av ost, margarin, mel, melk, egg og salt! Jaaa! Ting jeg har i skapet mitt! Mens en "enkel, hvit saus" i mitt hode inneholder mel, smør og melk. Ikke creme fraiche, ansjos og parmesan...

Unnskyld at jeg klager, men jeg ble så glad for at det skulle lages en tråd for oss som virkelig trenger å lære grunnleggende matlaging, og så blir jeg bare skremt av noen av oppskriftene.

Noen som har gode oppskrifter som passer for håpløse tilfeller som i tillegg skal friste små mager på snart ett og tre år? Eldstejenta spytter ut alt som er litt sterkt, så krydder er en liten utfordring.

Endret av lille katt
Skrevet
Vi som ikke kan lage mat, trenger oppskrifter med ingredienser som vi har i skapet vårt! For eksempel ostesuffleen nevnt lengre opp. Jaaa! Den kan lages av ost, margarin, mel, melk, egg og salt! Jaaa! Ting jeg har i skapet mitt! Mens en "enkel, hvit saus" i mitt hode inneholder mel, smør og melk. Ikke creme fraiche, ansjos og parmesan...

Men hvis man sjelden lager mat, så har man kanskje ikke så mye i skapet? Så hvorfor ikke benytte anledningen til å utvide horisonten litt?

Ansjos kan være spesielt, det skal jeg være enig, så det er kanskje ikke det første man vil gi en sjanse hvis man er litt matskeptisk. Men det er synd, for det er en veldig anvendelig ingrediens som enkelt og raskt gir masse god smak til italienske retter (og det smaker ikke juleansjos eller noe, ikke fisk engang).

Men crème fraiche er faktisk veldig ok å ha i skapet, og en skje hist og pist kan brukes både i sauser, supper og feks potetmos eller grønnsakspuréer. Relativt holdbart er det også, og har en rest nederst i boksen blitt stående en stund, kan man ha det i feks vaffelrøre. Og parmesan er superanvendelig, drøyt og holder i evigheter!

Hvis man tenker på hvordan de to lasagnesausene er å lage, så er faktisk den sausen med crème fraiche og ansjos mye enklere å få til enn vanlig hvit saus. Selv om altså ingrediensene er mindre vanlige. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...