Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har lest denne? Den omhandler hvordan Alex får vite om sin families fortid.

Og jeg har faktisk vært på denne øya som er blitt turistattraksjon, hvor det var spedalske.

Helt opptil 1950-tallet var det folk der,

som ligger utenfor Elounda, ved byen Angus Nicolaus på Kreta.

Videoannonse
Annonse
Gjest *Mim*
Skrevet

Jeg leser den nå, og liker den foreløpig.

Hvordan var det på Spinalonga?

Skrevet

Skal snart begynne på boka, og tenkte selv på å lage en tråd som dette.

Slo meg på målstreken, Wonders :ler:

Skrevet

Jeg har lest boka, og syns det var en veldig bra bok... :)

Skrevet

Har også lest boka, og synes den var veldig bra :)

Fortell gjerne mer om øya, Wonders.

Skrevet (endret)

Øya ser uskyldig ut. Vi var der på en solrik dag. Masse tomme hus, steinbyggninger. Intimt, og noen manglet tak. Man kunne se maling fra gamledager på noen murvegger. De hadde et særegent samfunn. Det var litt gress her og der, men ikke no frodig sted. En del trapper i stein uten håndtak...ikke så lett å utforske stedet utenfor der alle går.

Fargen på sanden brukt i noe sement var beige.

http://farm1.static.flickr.com/4/4367603_8aac76a82d.jpg

Det var noen byggninger som så skumle ut, og jeg ikke tørte gå i nærheten av, vi fikk alle gå fritt rundt en liten stund.

Et bitte lite hellig rom var oxo i gaten vi gikk langs. Den hadde tørkede blomster, maria-fiksturer og et alter. Tung atmosfere der. Lyset fra vinduene var mykt og behagelig.

http://images.google.no/imgres?imgurl=http...N%26start%3D300

Husker jeg stod ved vannkanten ved ett av husene å kjennte meg sorgtung, rommet var lyst, kjølig og tomt. Der inne var det utsikt til Elounda, fastalndet...Gjorde meg en del tanker om åssen begge partier måtte hatt det.

Legger ved bilde av treet ved kirken, og ved dette triste store rommet...

http://www.dempseys.org.uk/piccyofweek_fil...EntranceMin.jpg

Jeg trodde de som lever der i dag overdrev først. For hver gang noen (taxisjåfør, busssjåfør, sykkelist eller bilist) kjørte forbi et punkt på veien med klar utsikt til Spinalonga, - tegnet de sånn kors fra pannen til brystkassen, skulder til skulder. Slik katolikkene korser seg. Nå vet jeg mer om hvorfor alle på Kreta er så beveget i nærheten av, i samtale om eller bare i sine stille tanker rundt denne øya og historien den beholder.

http://image09.webshots.com/9/4/28/30/153042830DcZkIo_fs.jpg

Gleder meg til å lese boken.

Endret av Wonders
Skrevet

Dette er lyden jeg hadde i hjerte i det jeg stod på øya, og i årene etter...

Disse 3 tilsammen er oxo helt utrolige.

Skrevet

Jeg har lest den, og jeg synes den var bra. Det eneste jeg ikke likte var at karakterene ble beskrevet enten som gode, eller som onde.

Skrevet
:lete:
Skrevet

Hadde vært spennende å dratt til den øya.

• 4 uker senere...
Skrevet

Tanta mi hakke sendt meg boka ennå, skal jeg bare kjøpe den? Noen som har sett den til 99 kr i butikk?

Skrevet
Tanta mi hakke sendt meg boka ennå, skal jeg bare kjøpe den? Noen som har sett den til 99 kr i butikk?

Ja, defintivt! En god bok å ha i samlinga. Husker ikke helt, men er ganske sikker på at jeg har sett den i pocketutgave i ulike bokhandler til den prisen :)

Skrevet
Ja, defintivt! En god bok å ha i samlinga. Husker ikke helt, men er ganske sikker på at jeg har sett den i pocketutgave i ulike bokhandler til den prisen :)

Den finnes i pocket til 99.-

Om det er en bok for verdenslitteraturen vil jeg vel ikke påstå. Enkel, grei og lettlest. Ikke av mine favoritter, men følte heller ikke at kveldene jeg brukte på den var helt bortkastet, om ikke annet fikk jeg i allefall lyst til å reise tilbake til Kreta.

Skulle jeg definere sjanger; typisk strandlektyre med ett litt mer krevende innhold enn maryan keyes-bøkene/shopoholiker etc...

Skrevet
Den finnes i pocket til 99.-

Om det er en bok for verdenslitteraturen vil jeg vel ikke påstå. Enkel, grei og lettlest. Ikke av mine favoritter, men følte heller ikke at kveldene jeg brukte på den var helt bortkastet, om ikke annet fikk jeg i allefall lyst til å reise tilbake til Kreta.

Enig i at det ikke akkurat kan kalles et mesterverk, men at det er en fin og litt var historie som går veldig fort å lese - brukte en snau dag på den. Jeg leste den rett før "En beretning om blindhet" av José Saramago (som også handler om mennesker med en spesiell sykdom som blir isolert pga sin tilstand) og etter å ha lest sistnevnte ble "Øya" en anelse tannløs følte jeg ;) Ikke at de to overhodet kan eller bør sammenlignes forøvrig, men jeg fant den ikke så sterk og rørende som mange skal ha det til.

Jeg fant pocketutgaven på salg til 69,- eller noe sånt hos Ark for ikke så lenge siden, mulig de har det tilbudet fortsatt hvis det var en kampanje for hele kjeden, og ikke bare i den butikken jeg var i?

• 3 uker senere...
Skrevet

69 på ark ja, da snakker vi. Stikker til byporten i dag jeg.

Flere so har lest denne nå? Hva tenker dere?

Skrevet

Jeg synes boka var veldig fin. Spennende, lettlest, interessant (jeg hadde aldri hørt om Spinalonga før) og rørende. Er i gang med Hjemkomsten av samme forfatter nå :)

• 2 måneder senere...
Skrevet

åssen er hjemkomsten da? er det en fortsettelse bare elle? Hadde vært fint...

Skrevet

Jeg likte Øya godt. Som flere sier så er det ingen klassiker, men en bok som er verdt å lese og som er lett og krever lite av deg.

Skrevet
åssen er hjemkomsten da? er det en fortsettelse bare elle? Hadde vært fint...

Den er helt grei, men var litt kjedelig sammenlignet med Øya.

Skrevet

Jeg synes "bildene" i boka var gode. Det var så man så omgivelsene, lyset og fargene. Om ikke annet fikk man lyst til å reise.

Synes boken var bra, ikke nødvendigvis av den tyngste sorten, men som kose seg og slappeav bok var den helt topp.

Har lest Hjemkomsten - og syners vel den var hakket dårligere. Litt mer av samme sort som Senor Pellegrino. Mulig jeg ventet noe mer, men det var uansett ikke botkastet tid - for hun er god til å beskrive.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...