Gå til innhold

Ikke trene på 6 dager

Anbefalte innlegg

Gjest strawberry91
Skrevet

God morgen alle dere på kvinneguiden! Jeg bekymrer meg litt for en ting, og det hadde vært fint å diskutere med noen andre enn megselv, og få litt flere synspunkter på denne saken.

Senere i dag reiser jeg til Riga, og er hjemme på torsdag. Dagene i Riga får jeg ikke trent, det blir altså 6 dager uten trening. Vet ikke hvordan det er med maten i Riga, men jeg vet hvertfall at min diett (som består av å spise så sunt og naturlig som mulig) må presses inn i en boks med bind for munnen.

I løpet av de siste månedene har jeg sørget for å få en eller annen form for morsjon hvertfall 6 dager i uken. Det har ikke vart like lange eller like harde økter hver dag, men mellom en halvtime og en time med trening som mål. Det har stort sett vært styrketrening på de store muskelgruppene, og jogging/gåtur i skogen/svømming.

Det jeg nå bekymrer meg for, er disse 6 dagene i Riga. Hvilken effekt vil de ha for "de gode vanene" mine? Vil det være en vesentlig steg i "feil retning"? Da tenker jeg først og fremst på det å legge på meg, men også å få dårligere kondis. Vi kommer til å gå endel rundt hver dag, kanskje svømme litt på en strand (det er meldt fint vær de første dagene), så jeg kommer jo forsåvidt til å holde meg i aktivitet i løpet av disse 6 dagene, men likevel blir det "slækt" med tanke på både trening og mat, i forhold til det opplegget jeg har kjørt over de siste månedene.

Jeg føler også at jeg burde få trent før jeg drar i dag )og jeg tviler på at den dårlige samvittigheten lar meg få slippe), men det ble en kort natts søvn i dag, og trening er noe av det siste jeg har lyst til. Burde jeg trene i dag?

Hva mener dere? Noen som har erfaringer med å ta "sommerferie" fra de gode vanene? (Kanskje litt i overkanten gode, ettersom de skaper så mye bekymring for meg nå, og ikke lar seg gjennomføre et annet sted enn hjemme).

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Dårlig samvittighet er ikke godt for noe!

Som du sier selv skal du jo gå en del og svømme litt. Maten kan du vel regulere selv, for eksempel kan du velge fisk og kylling på restaurant framfor hamburger, ta med deg noe frukt som mellommåltid (jeg vet om flere som har med seg f.eks. knekkebrød og smøreost på ferie slik at de får spist noe "ordentlig" som mellommåltider), drikk mye vann. Alkohol inneholder jo en del sukker og kalorier, det er kanskje greit å ikke la det flyte helt der?

Kos deg på ferie, seks dager til eller fra vil nok ikke ha stor innvirkning på opplegget ditt.

Ha en god tur til Riga! :)

Gjest strawberry91
Skrevet

Neine, alkohol blir det ikke noe av ettersom jeg reiser med familien :) Så det skal nok ikke være noe problem!

Dårlig samvittighet er ikke bra nei, hvertfall ikke i sommerferien! Den dårlige samvittigheten ødelegger veldig mye for meg. Skulle ønske jeg ikke følte at jeg "måtte" trene i dag!

Men takk for svar :)

Skrevet

Hvorfor ikke starte dagen med en joggetur i gatene i Riga?

Gjest Shelob
Skrevet

Dette har vel lite med Riga å gjøre. Jeg var forøvrig der i april og løp hver morgen. 0 problem. Gidder du, kan du jo kjøre litt styrke utendørs i tillegg. Gjorde jeg nettopp nå på hyttetur, det går finfint.

Jeg kjørte:

utfall

knebøy

"rumpehev/lårcurl" mot hagestol

push-ups

planken

sideplanken

situps/crunches

dips mot en benk

Vips - helkroppsprogram. Riktignok ikke så hardt som det jeg har i studio, men godt nok som vedlikehold :)

Gjest Tigress
Skrevet

6 dagar har vel lite å seie på kondisjonen, trur eg, det ville eg ikkje stressa så mykje med. Å leggje på seg er vel heller ikkje så stor fare såsant du ikkje har tenkt å vere heilt Miss Piggy. Det går jo an å nyte maten utan å ete som om det var det siste måltidet ditt.

Dette går greit, ha ei fin veke!

Gjest farger
Skrevet

uff, jeg blir faktisk trist av å lese dette her....

det eneste jeg leser her er et kontrollbehov som ikke er bra for deg.

tenk deg om:

du skal til riga, en fantastisk by - med masse spennende å gjøre på.

men istedetfor å rette en positiv energi til dette, så retter du en negativ energi ved å bekymre deg - og ved å forsøke å kontrollere disse seks dagene i hele ditt liv.

i 6 dager så får du kanskje ikke muligheten til å ha full kontroll på trening og kosthold - og det gjør deg såpass nervøs at du poster et innlegg om det her.

jeg har venner som har spiseforstyrrelser, og de tenker som dette.

jeg skal ikke sette noen merkelapp på noen, men jeg bare synes det er veldig synd at du føler det slik.

hva med å slippe behovet for kontroll - akseptere at du kommer til på være litt bekymret - men gå inn for å nyte de seks dagene istedetfor?

klarer du ikke det så bør det lyse opp en rød lampe hos deg....

Gjest Gjest
Skrevet

Seks dager er da overhodet ikke noe problem. Særlig hvis du ikke er toppidrettsutøver. Hvis det bare handler om å mosjonere får du jo gjort det ved å gå hele dagen.

Og da går det også fint, selv om man kanskje føler seg litt rusten hvis man er vant til to økter om dagen. Har ei venninne som løåer maraton og NM i to ulike sporter + skandinaviske løp, rett som det er har hun en uke uten trening pga skole/festival/ferie/vennebesøk o.l, formen hennes lider ikke av den grunn.

Skrevet

Det er bare sunt med en treningspause igjen. Alle som trener etter et periodiseringsprinsipp har pauser i treningen. Uten pause er det lett å stagnere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...