Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår ca. to år gamle kastrerte hankatt har blitt borte og har vært det i ca. en uke. Vanligvis har han kommet så snart vi er ute og har dessuten vært inn og ut mange ganger om dagen. I tillegg har han selvfølgelig tilbrakt ganske mange timer innendørs hvert døgn enten for å spise eller for å sove i vår eller hundens seng. Han har m.a.o. holdt seg i nærheten i det ca. halvannet året han har bodd her. Nå er han imidlertid altså sporløst forsvunnet! :frown:

Det vi har gjort så langt ut over å lete fysisk i grøfter, hager, garasjer etc. der vi vet han har pleid å ferdes, er følgende;

- Annonser på nett og i de to lokalavisene.

- Informert veterinærene som praktiserer i en omkrets av ca. en mil hver vei.

- Lagt lapp i postkassen til de som bor i ca. 3 - 4 km. omkrets fra der vi bor.

- Utlovet finnerlønn.

- Delt ut bilder til og informert ungene i nabolaget.

- Hengt opp oppslag på alle matbutikkene i en mils omkrets.

- Vært tydelige på at vi også vil ha beskjed dersom noen har funnet en død katt

Det er vel ikke noe mer man kan gjøre? :vetikke:

At det er en usedvanlig snill og kosete katt vi har mistet trenger jeg vel ikke si? Ei heller at han har vært et fullverdig medlem av vår lille familie nå i halvannet år? :grine:

At en utekatt blir borte er vel ikke akkurat uvanlig, men det er helt jævlig å sitte her og ikke vite hva som har skjedd! Trøst mottas med takk! (Jeg tror han er død, men jeg trenger litt trøst likevel...).

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det KAN hende han har tatt seg sommerferie, katten vår holder seg vanligvis rundt huset, men midtsommers tar han seg ofte noen dager for seg selv, én gang over en uke - da var vi nesten sikre på at han var borte for godt-, stort sett et par-tre døgn av gangen.

Ellers høres det ut som dere har gjort det dere kan. Regner med dere lokker på ham når dere går turer i området også. Håper det beste :klem:

Skrevet

Huff, stakkars deg! Hva skal man si til trøst..

Trøsten må være at dere har gjort alt som står i deres makt for å finne han igjen. Og ellers så er det enda for tidlig å gi opp håpet! Hvis dere har samme været som her, så er det skikkelig varmt, og typisk "legge ut på langtur vær" for pus. Og selv om det ikke har skjedd før, så skal man aldri si aldri.

Husk at hjemmekjære katter har vært borte mye lengre enn dette for så til slutt å komme halsende hjem litt lurvete og sultne. Og hvor de har vært hen, det holder de klokelig tett om..

Men jeg hadde personlig også begynt å miste håpet etter 1 uke om det var en av mine katter, for de er som din, svært stedbunden, så jeg skjønner deg godt.

Likevel, prøv så godt du kan å minne deg selv på at du har gjort det du kan for å finne den igjen. Likedan så vet den hvor den bor og at den er velkommen hjem, så om den skulle ha vært skadet (noe du sikkert tenker på..) så hadde den nok kommet hjem igjen allerede.

Så min tanke er at enten er den dratt til pusehimmelen og har det godt, eller så lever den i beste velgående, og kommer hjem en dag. Og da kommer den til å tusle inn døra som om ingen verdens ting var hendt og den bare har vært ute i 5 minutter.

Sånn :klem: fra meg!

Skrevet
Det KAN hende han har tatt seg sommerferie, katten vår holder seg vanligvis rundt huset, men midtsommers tar han seg ofte noen dager for seg selv, én gang over en uke - da var vi nesten sikre på at han var borte for godt-, stort sett et par-tre døgn av gangen.

Det hadde jo vært å håpe på! Han forsvant den lyseste natten i hele året og kan selvfølgelig ha rotet seg bort. Nå har det imidlertid gått en uke og håpet er ikke stort...

Ellers høres det ut som dere har gjort det dere kan. Regner med dere lokker på ham når dere går turer i området også. Håper det beste :klem:

Det gjør vi og det gjør naboene også. (De spør også etter ham...).

Noe av det jeg undrer meg mest over er at det sannsynligvis ikke finnes noe kadaver i nærheten. Vi bor åpent til med kulturlandskap på alle kanter og har studert rov- og åtselsfuglers gjøren og laden de siste døgnene. Aktive har de naturligvis vært, men selv der de har vært samlet i større mengder har det ikke vært noe kattelik. Det finnes heller ingenting her som hunder (Annenhver husstand her har jakt- og eller sporhund) har reagert på sies det... Det vi derimot har funnet rikelig av er grevling- og revekadaver!

Siden han forsvangt så plutselig, er jeg imidlertid tilbøyelig til lå tro at han led en tilsvarende brå død.

Sist lørdag var jeg syk (Vond skulder) og da var han der. Irriterte meg faktisk med den evindelige slikkingen og fordi han ville ligge på nevnte skulder. Vi fant imidlertid ut av det, han spiste og gikk ut...

Han kommer nok aldri tilbake...Og var selvfølgelig bare en katt!

Jeg er nok ikke av det sentimentale slaget, men dette er rett og slett bare trist!

Gjest Frosk
Skrevet

Han kan ikke være innesperret et sted, da (garasje, bod, uthus eller lignende) - pusen vår (som aldri noensinne er vekke) var borte et par dager, og da er jeg rimelig sikker på at hun må ha vært innestengt (høljregnet ute, hun kom hjem og var tørr og fin i pelsen og veldig sulten og tørst).

Lykke til!

Skrevet
Han kan ikke være innesperret et sted, da (garasje, bod, uthus eller lignende) - pusen vår (som aldri noensinne er vekke) var borte et par dager, og da er jeg rimelig sikker på at hun må ha vært innestengt (høljregnet ute, hun kom hjem og var tørr og fin i pelsen og veldig sulten og tørst).

Lykke til!

En av kattene jeg hadde, ble innesperret hos naboen da de dro på ferie. Håper pusen din kommer hjem igjen... :klemmer:

Skrevet

Katten til en venninne forsvant, var borte i 6 mnd. Så kom den tilbake til nærheten, veldig tynn og sjuskete dog men... alt bra nå : )

Skrevet

jeg ser nesten ikke noe til pusene her om sommeren.ser dem utenfor innimellom, men de kommer nesten ikek inn for å spise en gang. kan jo hende han er på tur..

håper virkelig du finner han.. jeg vet hvor trist det er å gå å vente og lure på hva som har skjedd. lurte litt på å kjøpe gps halsebånd til dem.. eller hva det nå heter, slik at jeg kan holde et øye med dem..

Gjest Glør
Skrevet

Uff da, ikke så mye mer man kan gjøre enn å krysse fingrene, men som regel kommer de hjem igjen. Det er vanlig at hannkatter streifer når de blir eldre, selv om de er kastrert, og det skjer gjerne om sommeren. Noen blir borte så lenge det er varmt, og de klarer seg fint ute, men dersom de er live kommer de som regel hjem igjen senest når kulda kommer. Min hannkatt var borte i to måneder en gang, selv om han vanligvis var hjemmekjær, og vi hadde vel egentlig gitt opp håpet da han plutselig satt på vinduet og ville inn som vanlig.

Skrevet

I disse ferietider må jeg si det er ganske nærliggende å tenke at det kan være noen som har reist på ferie og låst garasjen sin, en dukkestue, lukket et kjellervindu eller noe i den duren. Det har skjedd flere ganger med vår katt. Utrolig kjipt når man tenker på at katta er prisgitt å bli funnet. I påska ble katten vår låst inne hos noen som skulle være borte i flere uker. Fant han tilfeldig da jeg gikk forbi og snakket til bikkja, hørte plutselig noen svake "mjaaauuu". Vi ringte huseier og fikk lov til å bryte oss inn, og han var i god behold.

Jeg anbefaler deg å saumfare hele området der dere bor. Let etter lukkete dører, hva som helst. Rop på pus og snakk høyt til deg selv, kanskje du får svar. Det kan jo godt tenkes at pusen ikke er stengt inne, men er den det er det liksom opp til deg å finne den... :( Du har jo gjort alt du kan gjøre på alle andre måter.

Håper pus kommer til rette. Lykke til! :klemmer:

Skrevet

Takk for trøst! :sukk:

Jeg var faktisk ikke klar over at kastrerte hankatter også kunne finne på å ta seg lengre turer, men det er jo selvfølgelig en mulighet! Kanskje spesielt siden vi vet at han har vært i konflikt med en stor ukastrert hankatt som har tatt tilhold i nabolaget. På tur (Den gangen ukastrert og umerket) har han jo dessuten vært før og det var slik han havnet hos oss.

Noen død katt har vi jo heller ikke funnet (Men er han f.eks. tatt av rev, så har jo reven tatt med seg "byttet"...), så da lar jeg det være igjen et bitte lite håp!

Vi har jo gått rundt og "snakket med" garasjer etc. og hatt med hunden. Vedboder, dukkestuer etc. som står ulåst har jeg vært inne i dersom ikke de som bor der har vært hjemme :sjenert: ... Han har vært borte i korte stunder før og da har vi funnet ham på denne måten siden han mjauer som besatt hvis han hører oss.

Har satt opp flere lapper i dag og jeg håper selvfølgelig at han kommer tilbake! :catmilk:

Skrevet
Takk for trøst! :sukk:

Jeg var faktisk ikke klar over at kastrerte hankatter også kunne finne på å ta seg lengre turer, men det er jo selvfølgelig en mulighet! Kanskje spesielt siden vi vet at han har vært i konflikt med en stor ukastrert hankatt som har tatt tilhold i nabolaget. På tur (Den gangen ukastrert og umerket) har han jo dessuten vært før og det var slik han havnet hos oss.

Noen død katt har vi jo heller ikke funnet (Men er han f.eks. tatt av rev, så har jo reven tatt med seg "byttet"...), så da lar jeg det være igjen et bitte lite håp!

Vi har jo gått rundt og "snakket med" garasjer etc. og hatt med hunden. Vedboder, dukkestuer etc. som står ulåst har jeg vært inne i dersom ikke de som bor der har vært hjemme :sjenert: ... Han har vært borte i korte stunder før og da har vi funnet ham på denne måten siden han mjauer som besatt hvis han hører oss.

Har satt opp flere lapper i dag og jeg håper selvfølgelig at han kommer tilbake! :catmilk:

Ser du har snakket med ungene i nabolaget og sånn, men hva med å utlove en finnerlønn? Da slipper du å trampe inn på andres eiendom selv, og unger har mye mindre skrupler sånn. :lur:

Skrevet
Ser du har snakket med ungene i nabolaget og sånn, men hva med å utlove en finnerlønn? Da slipper du å trampe inn på andres eiendom selv, og unger har mye mindre skrupler sånn. :lur:

Jeg har gjort det! Jeg har forklart dem at den som finner katten, død eller levende, får et ganske stort pengebeløp. Det står forresten på lappene jeg har delt ut også. At det er effektivt er det ingen tvil om for jeg har sett en del barn som går i åkerkanter etc. med pinner og roter i gresset, men det har altså så langt ikke gitt noen resultater. Det arrangeres også en stor leir for barn og ungdom i nærheten og de er selvfølgelig også informert. Jeg føler i det hele tatt at jeg nærmest har satt himmel og jord i bevegelse :tristbla:

Skrevet

jeg aner ikke hvor du bor ? men har du en link til en nettside med bilde osv? mulig du bor langt vekk fra meg da..

Skrevet

Jeg bor nok for langt unna deg til at han kan ha havnet der...

Jeg regner ikke med at han kommer tilbake, så nå forsøker jeg å trøste meg selv med at vi ga ham et godt katteliv så lenge det varte. Jeg kikker også på annonser med katter som trenger nye hjem. Fornuften tilsier at vi bør vente litt, men på den annen side flommer det jo over av hjemløse katter nå om sommeren og vi har ikke planlagt noen lengre ferieturer... Skulle det skje et mirakel, er det jo også både hjerterom og husrom her til to katter!

Gjest Gjest
Skrevet

Min kastererte katt var også hjemmekjær, før han forsvant to-tre uker i strekk gjennom en periode i fjor sommer og høst. Når han kom hjem så han verken utsultet eller sliten ut... Han kom spankulerende som om ingenting hadde skjedd. Var veldig, veldig kosete.

Senere på høsten, vinteren og våren har han holdt seg mye hjemme og i nærheten av huset. Nå når sommeren er her igjen, er han mye ute. Men ikke lenger enn maks et par dager for hver gang...

Mange katter liker å farte rundt, han kommer nok tilbake skal du se :)

Skrevet

Føler sånn med deg, hadde det skjedd meg hadde jeg grått meg ihjel. Er så glad i dyr, og hadde gjort alt sånn som deg får å finne henne.

Ikke gi opp, katter er ikke dumme, bare litt sære:-)

Håper du snart finner henne, og si fra med engang det skjer.

Føler med deg :klem:

Skrevet

I dag har vi blitt kontaktet av en familie i nærområdet som for svært kort tid siden fant sin katt på trappen med så store skader etter mishandling at det fremdeles er uvisst om katten lar seg redde. (Skadene var av en slik karakter at det utvilsomt dreier seg om mishandling...). Jeg trenger vel ikke å si at jeg blir kvalm bare ved tanken!?! :grine:

Hva i helvete er det som får noen til å synke så lavt at de mishandler tillitsfulle, små dyr? :kjempesinna: (Og de til de som måtte synke så lavt, så kan jeg informere om at strafferammen er inntil ett års fengsel siden en katt i juridisk forstand er en gjenstad og skader man den med vilje regnes det som skadeverk på annen manns eiendom. Dyrevernloven kommer selvfølgelig også til anvendelse).

Ett lite lyspunkt er imidlertid at vi har fått flere positive tilbakemeldinger på at vi har gitt et viktig signal ved å lage så mye "oppstyr" rundt at katten har forsvunnet og å utlove finnerlønn. Siden jeg bl.a. har lagt lapper i alle de postkassene jeg har funnet i ett ganske lite lokalsamfunn hvor det ikke skjer så mye spennende, har dette blitt noe folk snakker om og kanskje det, om ikke annet, bidrar til en liten smule økt respekt for katter siden det faktisk er en liten katt som er ukens samtaleemne?

Skrevet

Fy faan... Jeg blir så forbannet når jeg leser sånt, Leo!!!

Godt du lager oppstyr!

Vi har en kastrert hanne, og han forsvant 2 ganger på en sommer. Første ganger i 10 dager, andre gangen (ca. 1 mnd. etter) i 17 dager.

Vi fant han laaangt unna, takke være annonser og litt spesielle kjennetegn på katten. Jeg tror han har blitt skremt oppover i skogen, og kommet ut på den andre siden. Derfra klarte han ikke å finne veien hjem. Dette var den sommeren han var 2 år.

Det er fortsatt håp for dere også. Jeg krysser fingrene.

Skrevet

Jeg vet akkurat hvordan du har det :sukk:

Vi mistet pusen vår i september i fjor, og jeg går enda å venter på at den skal komme tilbake :cry3:

Jeg gråt i flere uker etter at jeg skjønte at den ikke kom hjem igjen... Nå bor vi i "skogen" og jeg selv observerte gaupe der bare en uke før pusen vår forsvant, så det er stor sannsynlighet for at den ble tatt av gaupa... :sukk:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...