Gjest solelsker Skrevet 23. juni 2009 #1 Del Skrevet 23. juni 2009 Vi har bygget hus, men naboens tre står rett ved grensen og er kjempehøyt. Sørger for at vi har skygge på terrassen hele kvelden. Har vi noen "rettigheter" i forhold til at treet må fjernes eller beskjæres eller må vi bare leve et liv på "skyggsiden".......??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2009 #2 Del Skrevet 23. juni 2009 Vi har bygget hus, men naboens tre står rett ved grensen og er kjempehøyt. Sørger for at vi har skygge på terrassen hele kvelden. Har vi noen "rettigheter" i forhold til at treet må fjernes eller beskjæres eller må vi bare leve et liv på "skyggsiden".......??? Slik du skriver høres det ut som at naboen og treet hans var der først. Da er det nok slik at det er lite du kan kreve. Sjekk naboloven på lovdata. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2009 #3 Del Skrevet 23. juni 2009 Det er det samme hvem som kom først og sist. Denne regelen gjelder i slike tilfeller: 1/3 regelen: Trær som står nærme din tomt Du har mulighet til å få fjernet trær som står nærmere enn 1/3 av trehøyden. Det er avstanden til hus, hage, tun eller lignende som gjelder, ikke til gjerdet. Men i villastrøk vil det i praksis være avstanden til gjerdet, fordi din hage begynner på din side av gjerdet. Med regelen om 1/3 av trehøyden kan du altså be naboen fjerne et tre som er 9 meter høyt hvis det står nærmere enn 3 meter. Regelen står i nabolovens § 3. Merk at hekker under 2 meter og hekker som står som gjerde, ikke kan fjernes etter disse reglene. Må være til ulempe Det er ikke nok at treet står nærmere ditt hus, hage eller tun enn 1/3 av trehøyden. I tillegg må treet være til særlig ulempe eller skade for deg. I tillegg må det ikke være nevneverdig om å gjøre for naboen å beholde treet.Det er ikke krav om noen stor ulempe eller skade, men den må være reell. De vanligste ulempene for deg er at treet skygger for solen, parabolen eller utsikten. Videre kan det være at du får nedfall av kvister, løv, kongler eller snø fra treet ned på din tomt. Mer om ulemper i forbindelse med naboens trær finner du bl.a. her: http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=561801 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frk.strøken Skrevet 23. juni 2009 #4 Del Skrevet 23. juni 2009 Naboen er pliktig til å holde treet nede så det ikke skygger for deg. Og reglene ser du jo over her så... Hva med å ta en liten prat med han? ikke sikkert han tenker på at det er et problem for dere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 24. juni 2009 #5 Del Skrevet 24. juni 2009 Men det står at det ikkje skal vere om å gjere for naboen å halde på treet - skuggen for dere er kan hende nett grunnen til at naboen vil ha treet - for å få skugge? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest solelsker Skrevet 24. juni 2009 #6 Del Skrevet 24. juni 2009 Oj - tusen takk! Joda, han og treet var her først, men ser nå at det ikke spiller noen rolle i forhold til vurderingen. Det jeg ser som kan være hans argument her er at treet er flott og gammelt. Vi får se hva han sier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2009 #7 Del Skrevet 24. juni 2009 Har dere mulighet til å legge uteplassen til et annet sted på tomta? Personlig synes jeg det er trist at gamle, vakre og friske trær felles. Man bør ihvertfall tenke seg godt om. Hvis man angrer kan det ta minst 100 år før et tilsvarende tre har blitt like stort. Må heller ikke glemme at trær også er viktige både for miljøet og dyrelivet. Hvis naboen godtar at treet skal fjernes, kan dere da ta ansvar for å fjerne det selv? Evt leie inn noen til å gjøre det hvis dere ikke har kunnskap og utstyr? Det kan bli dyrt å hugge store trær. Kjedelig for naboen hvis han både må fjerne et tre han liker og i tillegg betale flere tusen for å miste treet sitt. Det er ikke det beste grunnlaget for godt naboforhold i fremtiden vil jeg tro... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frk.strøken Skrevet 24. juni 2009 #8 Del Skrevet 24. juni 2009 Men det står at det ikkje skal vere om å gjere for naboen å halde på treet - skuggen for dere er kan hende nett grunnen til at naboen vil ha treet - for å få skugge? Hva i all verden skal naboen med skygge på andre sin tomt??? Tidligere på dagen vil den være så kort at den ikke rekker inn i hans hage, hvis den skygger for naboene på kvelden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 25. juni 2009 #9 Del Skrevet 25. juni 2009 Vi har tilsvarende problem. Eller det er vår nærmeste nabo som har en nabo som har ett ENORMT bjørketre som skygger for vår nabos terasse og på vår terasse. Naboen vår ringte damen som eier tomta (hun leier ut og bor et annet sted i landet). Hun var ikke motvillig, men måtte se det med egne øyne først - og pga avstand så hadde hun ikke mulighet før til høsten.... Problemet er jo at det er nå på sommeren man bruker verandaen mest, og vil ha sol på ettermiddagen. Treet skygger også for kjempeflott utsikt til et tjern. Kan hun på en måte bare "vente og se" eller kan vi bare ta saken til kommunen? Eller hvem det nå er man kan snakke med ang. sånt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2009 #10 Del Skrevet 25. juni 2009 Vi har tilsvarende problem. Eller det er vår nærmeste nabo som har en nabo som har ett ENORMT bjørketre som skygger for vår nabos terasse og på vår terasse. Naboen vår ringte damen som eier tomta (hun leier ut og bor et annet sted i landet). Hun var ikke motvillig, men måtte se det med egne øyne først - og pga avstand så hadde hun ikke mulighet før til høsten.... Problemet er jo at det er nå på sommeren man bruker verandaen mest, og vil ha sol på ettermiddagen. Treet skygger også for kjempeflott utsikt til et tjern. Kan hun på en måte bare "vente og se" eller kan vi bare ta saken til kommunen? Eller hvem det nå er man kan snakke med ang. sånt... Jeg tror nok ikke saken vil bli løst før i høst uansett om de velger å gjøre det på en annen måte. Slikt tar tid. De må for all del ikke felle treet selv. Da kan de få problemer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørn Andressen Skrevet 30. august 2009 #11 Del Skrevet 30. august 2009 Har dere mulighet til å legge uteplassen til et annet sted på tomta? Personlig synes jeg det er trist at gamle, vakre og friske trær felles. Man bør ihvertfall tenke seg godt om. Hvis man angrer kan det ta minst 100 år før et tilsvarende tre har blitt like stort. Må heller ikke glemme at trær også er viktige både for miljøet og dyrelivet. Hvis naboen godtar at treet skal fjernes, kan dere da ta ansvar for å fjerne det selv? Evt leie inn noen til å gjøre det hvis dere ikke har kunnskap og utstyr? Det kan bli dyrt å hugge store trær. Kjedelig for naboen hvis han både må fjerne et tre han liker og i tillegg betale flere tusen for å miste treet sitt. Det er ikke det beste grunnlaget for godt naboforhold i fremtiden vil jeg tro... Jeg lurer på hvem som skal betale for å få fjernet noen trær som henger over på vår eiendom. Jeg forstår at jeg kan forlange at de fjærner trærne, men hvis de ikke gjør det innen rimligheten, så kan jeg gjøre det. Kan jeg da sende regningen til naboen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nimorna Skrevet 30. august 2009 #12 Del Skrevet 30. august 2009 Jeg lurer på hvem som skal betale for å få fjernet noen trær som henger over på vår eiendom. Jeg forstår at jeg kan forlange at de fjærner trærne, men hvis de ikke gjør det innen rimligheten, så kan jeg gjøre det. Kan jeg da sende regningen til naboen? Jeg ville ikke tatt meg til rette på naboens eiendom uten å ha en rettskraftig dom. Og om du i tillegg sender naboene en regning må du være forberedt på at dere ikke kommer til å være perlevenner i nærmeste fremtid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
superlady Skrevet 30. august 2009 #13 Del Skrevet 30. august 2009 Altså, selv om naboloven er slik og slik, så kan man da virkelig ikke bare sette i gang å hugge uten å i det hele tatt ha snakket med naboen om det på forhånd! Og så å sende regning, nei det går bare ikke an!! Hadde naboene mine gjort det med meg hadde jeg blitt riktig så sur. Betaling kunne de sette lenge etter og jeg hadde gjerne tatt det til retten. Jeg har dog vært i flere situasjoner med naboer angående trær, både der folk har spurt om å felle hos meg og der jeg har spurt om å felle hos andre og i så og si alle tilfeller gjelder godt naboskap fremfor bevaring av trær. I alle tilfellene der felling har blitt tillatt, er det den naboen som ønsker treet felt som har betalt og om det står i naboloven eller ikke er nesten revnende likegyldig, for det er da helt innlysende at den som ønsker treet felt selv må sørge for at det skjer. Uansett, så snakker man med naboen først! Og det gjør man på en hyggelig måte. Sol kommer da virkelig neste sommer også og det er bare å vente! Skulle man være så uheldig å få nei, så får man vurdere da om man ønsker å forsure naboskapet med å gå til retten med det. Og skulle man ønske å gå til retten, kan man altså risikere å tape om naboen kan bevise at treet er viktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Merete_* Skrevet 31. august 2009 #14 Del Skrevet 31. august 2009 Hadde jeg vært ivrig på å få ned naboens tre, og naboen ikke var det, så hadde jeg definitivt tatt regningen om naboen sa seg villig til å ta det ned allikevel.....!!!!!!! Uavhengig av "hvem som har rett eller ei". Jeg hadde rett og slett påtatt meg jobben med å skaffe riktig "trefeller" og skaffet priser. Og aldri i verden om noen kan kutte ned et tre uten at man først er enige. Og da gjerne skriftelig. Og det å snakke sammen kan løse mer enn man tror! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2009 #15 Del Skrevet 31. august 2009 Jeg priser meg lykkelig for at Bjørn Andressen ikke er min nabo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå