Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En bruker spurte om litt info om Mumbai i en annen tråd, for å ikke spore av dent råden oppretter jeg en ny.

sixx: Det meste, egentlig.

Ok, men jeg vet egentlig ikke helt hva jeg skal skrive da. Også mye fordi jeg ikke vet hvordan type turist du er.

Jeg vet fint lite, som sagt, og da er all input verdt gull.

*Tar en time med taxi fra den internasjonale flyplassen til sentrum.

*Bruk de taxiene fra flyplassen som har faste priser. Husker ikke hvem det er, men det står garantert om det i den guideboka du kjøper.

*Vi ordnet hotell da vi kom dit. Usikker på om det alltid er like smart. Samme dag som vi reist gikk maraton av stabelen, så da antar jeg at mange av hotellrommene var booket på forhånd.

*Madrassene på hotellene er tynnere enn hva vi normalt er vant med. "This is a very good hotel", sa en hotellansatt til meg da vi toget ut døra fordi vi ikke ville ha så tynne madrasser.

*I sentrum er det veldig lang kø foran billettlukene på togstasjonene, så det kan være smartere å ta taxi, selv om tog også kan være interessant å ha opplevd.

Mumbai kalles også Slumbai - det er ikke uten grunn. Veldig mange bor på gata, og de vil du uten tvil snuble over hvis du er ute og går på kveldstid (etter kl 21-22, selv om noen også ligger der tidligere). De litt bedre stilte bor i slumstrøkene, som det også er mange av. Vi gikk i mange slumstrøk, og følte oss helt trygge. Man bør tåle å se at folk bor under sånne forhold, ellers kan oppholdet oppleves som veldig belastende. Folk i slummen var stort sett hyggelige og imøtekommende (som ellers i Mumbai og India). Smil, så smiler de igjen. Kjøp gjerne noe i disse slumstrøkene, en brus, en kopp kaffe e.l.

Det er veldig mye tuting i gatene så lenge det er dagslys. (Om natten, ca. fra kl. 21-22, går Mumbai rett og slett til ro). Denne tutinga er et sant h*****e, og kan virkelig føles plagsom inne i små smug hvor biltrafikken står bomfast og alle tuter på alle. Ha sov-i-ro i veska, så blir det mindre plagsomt.

Det finnes ingen form for vikeplikt for myke trafikanter. Hadde de begynt å stoppe for gående, så hadde hele Mumbai stoppet opp. Det gjelder enten å finne seg et gangfelt, eller springe som en gal over gata når det er gis mulighet til det.

IKKE gi til tiggere, ALDRI!! Dvs. eldre og uføre kan få penger, men ALDRI barn. Noen barn blir sendt ut for å tigge av foreldrene sine, og mange biter på fordi de opplever at barna er så søte og at de synes det er grusomt at de skal lide. Men det eneste som da skjer, er at disse barna må droppe skolegangen for å tigge så familien kan få penger, siden det er de som får mest penger fordi folk synes så synd på fattige barn. Hva skjer da når disse barna vokser opp og ikke er fullt så søte lenger? Da står de gjerne der som tyveårige analfabeter helt uten skolegang, og er dømt til et videre liv med tigging. De som gir penger til barn som tigger, kan rett og slett ødelegge disse barnas fremtid. Vi opplevde ikke mange tiggere, utrolig nok, tatt i betraktning de områdene vi bevegde oss i. Men man må tåle å bli forsiktig pirket på armen av en tigger og kunne gå videre uten å gi noe. Selv om de bor på gata og i slumstrøk, så lider de ikke nød i form av sult.

Indere er veldig hyggelige, hjelpsomme og imøtekommende. Også er de blide og har en flott humor. Møt dem med vennlighet og respekt, og de vil gjøre det samme tilbake.

Vi bodde i Fort, den eldste delen av byen. Mange flotte bygninger, men det finnes sikkert mange andre fine plasser å bo.

Hva gjorde at du synes at det er en interessant by, f.eks? Hva likte du? Hva likte du ikke?

Jeg synes alle byer er interessante. Likte mye og mislikte i grunnen ikke noe, annet enn at tutinga i trangere gater gjorde meg nesten gal et par ganger, men hadde jeg hatt sov-i-ro i veska, så hadde det ikke vært noe problem.

Jeg vet at det er individuelt, men jeg setter pris på å få høre andre sine erfaringer. Jeg skal drive litt research selv også.

For å få best mulig råd, er det viktig å flagge hvordan type turist man er. Hvis man f.eks er en som best liker seg på steder hvor alt går på skinner og hvor man kan få alt på sølvfat - da er ikke Mumbai noe for dem. Velger man derimot å bevege seg rundt i verden med et åpent sinn, og møte andre mennesker med et åpent sinn - så er Mumbai en interessant by, men det holder med 3-4 dager max.

Er jo mye fint å se i resten av India også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...