Gå til innhold

Oslo Maraton 27. sept. 2009

Fat Sally Lee

Anbefalte innlegg

Jeg leker faktisk med tanken på å løpe halvmaraton den 27. september! Jeg er i OK form, løper greit en mil uten alt for store problemer, og finner masse motivasjon i at løpeformen kommer seg så fort, jeg har ikke løpt regelmessig mer enn en og en halv måned.

Men et halvmaraton er mye lenger enn en mil, 2,1 mil for å være nøyaktig, så det trengs mye trening til! Derfor lurte jeg på om det kanskje var noen andre her inne som planlegger å delta, så kan vi kanskje følge hverandre frem mot høsten?

Edit: Mer info finnes på:

http://oslomaraton.no

Endret av Fat Sally Lee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har meldt meg på halvmaraton! Har løpt som trening i flere år men alltid kombinert mye med sykling og andre treningsformer. Nå har jeg sykla mye i vinter(spinning) og må komme i gang med ordentlig løpetrening nå framover. Har eksamen nå så blir ikke så mye trening men..

Er i grei form kondisjonsmessig, løper også greit 1 mil. Men føler at dagsformen er så varierende! noen ganger går det veldig greit, og andre ganger er beina blytunge og får hold og vondt hele tia;)

Trener også mest alene, skulle ønske jeg hadde noen andre å løpe med da..

Kommet godt i gang med treninga du da Sally Lee?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fordi jeg skal løpe noe maraton, men jeg må skrive noe her for å få opp tråden på Mine innlegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også! Løper en mil uten problemer, men så var det jo det, som dere andre sier, at det er to mil som er målet.

Har kjøpt inn pulsklokke og så har jeg satt meg mål om å løpe på ca 5min/km og dermed bli ferdig på under to timer. Så får vi håpe at målet oppnås!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Så digg med respons! :hoppe:

Kanskje vi skulle oppdatere hverandre med jevne mellomrom? Jeg er interessert i å høre hvor mye dere andre trener for å ha noen å sammenlikne med.

Jeg har et greit grunnlag, siden jeg har trent i mange år, men det har blitt mest styrke i lengre perioder. Den dagen jeg fylte 23 begynte jeg å løpe/jogge for å trene, det er nå litt over en måned siden. De siste ukene har sykling tatt over for løpingen, men jeg satser på å veksle på å sykle/løpe utover sommeren. Jeg prøver å skvise inn minst en times trening hver dag, og løper ca en mil på den tiden, da ofte med ganske mye motbakke.

Er eksamensperiode for meg også, men jeg føler ikke at det kommer i veien for treningen, føler egentlig at de to tingene går litt hånd i hånd. :)

Noen som har løpt før her? Jeg lurer litt på hvordan løypa er, om det er mye opp og ned eller om det er mest flatt? Asfalt store deler av løypa? Jeg har tittet på løypebeskrivelsen, men den sier meg så lite siden jeg ikke er kjent i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bolledeig

Såvidt jeg har sett er det mye flatt, men har ikke studert løypa inngående. Jeg har ikke løpt før, prøver meg for første gang i år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

moro med flere folk som skal løpe da=) lurer på om det er bare asfalt ja... Jeg pleier å løpe på grusvei og i skogsområder, ellers får jeg lett vondt i knær og hofte. Håper det går bra i selve løpet da.

Bruker pulsmåler på treninga så følger med på den i hvilken sone jeg ligger i. Her i område er det en del bakker, så det blir kanskje en del lettere i selve løpet siden det er er mye flatt..=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har planer om å melde meg på, men bare 10 km da. Kan jeg få være med her allikevel? :sjenert:

Jeg begynte å trene kondisjon for et par uker siden, så jeg føler at 10 km er mer en nok for meg akkurat nå. ;) Men jeg tenker å ha som mål å løpe halvmaraton neste år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig, Bolledeig! Hihi, når jeg hører alle snakke om halvmaraton så føler jeg meg skikkelig "lat" som bare skal løpe 10 km. Men syntes det er mer enn langt nok jeg!

Hår du noe spesielt mål med tanke på tid? Tror jammen jeg skal ta meg en joggetur nå jeg, ble brått motivert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å ha dette som mål, da jeg er elendig å løpe. Jeg må ha noe å motivere meg mot, og Oslo Maraton er jo glimerende.

Har noen tips til hvordan jeg kan komme i gang? Altså hvordan jeg kan holde ut lengre? Akkurat nå gå-løper-gå-løper jeg... :flau:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og ei venninne har planer om å være med på halvmaraton. Pr i dag kan jeg klare en mil jogging, men da er jeg skutt. så har en del å jobbe med. Liker å løpe, selv om jeg kanskje ikke har kroppen til det. Har dårlig kondis, men god utholdenhet :P så jeg løper sakte, jevnt og trutt, og bruker kanskje 1 time og 10 min på en mil..

Noen tips til hvordan jeg kan komme meg opp i 2 mil? Noe "treningsprogram" lissom..? Hvordan skal dere trene dere opp til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klart de som "bare" skal løpe 10km kan slenge seg på! Bare det å i det hele tatt delta er jo en bragd, slik jeg ser det. :)

Har noen tips til hvordan jeg kan komme i gang? Altså hvordan jeg kan holde ut lengre? Akkurat nå gå-løper-gå-løper jeg... :flau:

Som nevnt ligger det et treningprogram på Oslo maratons nettsider, laget av Dronninga selv, så det er nok trygt å følge :)

Mitt personlige tips er å benytte visualisering i treningen, dvs å se for deg at du løper en gitt distanse eller til et visst punkt, på forhånd, slik at du forbereder deg mentalt på å nå målet. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har brukt denne teknikken for å komme opp en bakke eller til et eller annet punkt i løypa. Jeg tror visualiseringen trigger en slags stahet som kommer godt med ;)

Fikk nesten lyst til å ut å løpe nå jeg, blir jo helt gira av dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bekymret for treningsmengden jeg plutselig må opp i. Har pleid å løpe to ganger i uken, nå må jeg opp i fire frem til september - hvordan skal jeg unngå overbelastning av knær, ankler og hofter når det til slutt blir nær 40km i uken?

Ellers følger jeg Grete Waitz' løpeprogram på Oslo Maratons sider, så det burde jo være et godt&trygt program.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg er bekymret for treningsmengden jeg plutselig må opp i. Har pleid å løpe to ganger i uken, nå må jeg opp i fire frem til september - hvordan skal jeg unngå overbelastning av knær, ankler og hofter når det til slutt blir nær 40km i uken?

Ellers følger jeg Grete Waitz' løpeprogram på Oslo Maratons sider, så det burde jo være et godt&trygt program.

Jeg håper på å omgå kneproblemer med å sykle like mye som jeg løper, men hvis du følger Grete Waitz-programmet blir det vanskeligere. Får du alltid vondt når du løper mye, eller er du redd for å få det? For hvis du ikke sliter med smerter holder det kanskje med å unngå hardt underlag? Jeg aner ikke altså, bare lufter noen tanker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ida_*

Hey !

Så kult at så mange skal løpe!

jeg hadde det som mål ifjor men det ble ikke noe av det.

Jeg begynte å løpe ordentlig for 1 uke siden, og satser på å joine enten 15 eller halvmaraton her i Nederland, så får vi se hvordan det går.

Jeg er nysgjærrig på hvor ofte og mye dere trener og bygger på det, så jeg vil følge med her ! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke glad i å sykle, så det er ikke et reelt alternativ for meg. Dessuten gir ikke sykkelkondis god løpekondis, så vidt jeg har forstått.

Jeg har ikke vondt pr nå, men er redd for å få kne- eller ankelproblemer, har en mistanke at om det blir noe så blir det det. Vurderer å kjøpe et ekstra par med løpesko, som jeg bruker som avvekslingssko hver 3. gang eller noe, da blir det i alle fall ikke feilbelastning fra mye bruk av samme skopar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke glad i å sykle, så det er ikke et reelt alternativ for meg. Dessuten gir ikke sykkelkondis god løpekondis, så vidt jeg har forstått.

Nei, det har du jo rett i, husker at løpskondisen min var elendig i de periodene jeg har hatt spinningdilla, og omvendt. Men forbedring av oksygenopptaket skjer vel uavhengig av treningsform, så lenge pulsen er høy nok over tid? Totalt selvmotsigende, dette...

:klø:

Jaja, jeg kommer i hvertfall til å kombinere sykling og løping i sommer, og evt. intensivere løpetreningen utover høsten hvis jeg ser at jeg ikke holder mål :)

Skal ut å trene snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...