Gjest nagn Skrevet 8. mai 2009 #1 Skrevet 8. mai 2009 hvordan foregikk dette sånn rent praktisk? så for meg å ta vielsen rett ved festlokalet - så det er forsåvidt tilgang på musikk osv. men må jeg fortsatt ta gåturen opp til presten, eller kan jeg liksom bare spasere bort med brudgommen? har lite lyst på det derre bli fulgt av far/stor ståhei når man ankommer osv...... blir det rart med musikk i friluft - jeg er veldig allergisk mot ting som blir litt harry:P ? ser liksom for meg at presten snakker litt, og at det blir som en forkortet vielse med tale fra presten sånn veldig kjapt og så er man rett på ringene? hipp hurra, og så var det over - videre til fest? eller?
Saeria Skrevet 9. mai 2009 #2 Skrevet 9. mai 2009 Det første du i så måte må forsikre deg om, er at presten kan/vil foreta vielse utendørs, og at vedkommende vil ha en kort seremoni. Du og mannen kan fint gå mot forretteren sammen, musikk går fint an (enten levende, eller opptak). Gjør som dere vil, og drit i hva andre måtte mene. Hvis man skulle ta hensyn til hva gud og hvermannsen mener er harry, skulle man få slite med å gjennomføre et hvilket som helst bryllup.
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2009 #3 Skrevet 9. mai 2009 Det er ikke så mange steder som man kan ha kirkelig (med prest) utendørs, men det er noen. Men dersom man har en borgelig/human-etisk vielse er det lettere. Vi hadde ikke dette selv, men jeg har vært i to utendørsbryllup. Det ene var hjemme på gårdtunet til brudens foreldre, der kom bruden opp en "midtgang" saammen med sin far, de hadde vel tatt en rundte rundt et hus før de ble synlig. I det andre som var utenfor et selskapslokale på en stor åpen plass med litt bakke, der kom brudeparet i bil og gikk sammen opp til plassen sin der "taleren"/dommeren ventet. I det siste var det heller ikke stoler til alle men folk sto og jeg tror alle så likevel på grunn av bakken/høydeforskjellen. Der var det ei som sang og en som spilte trompet., i det første var det et storband som spilte både til vielsen og tilmiddagen eterpå, alt var ute/i partytelt.
Pastor Knut Skrevet 10. mai 2009 #4 Skrevet 10. mai 2009 Det er ikke så mange steder som man kan ha kirkelig (med prest) utendørs, men det er noen. Men dersom man har en borgelig/human-etisk vielse er det lettere. Det er sant, men unitarisk vielse kan foretas på alle praktiske steder av prest i unitarkirken - og man kan velge mellom en kirkelig eller en borgerlig seremoni.
leirbål Skrevet 10. mai 2009 #5 Skrevet 10. mai 2009 Mange kristne menigheter har en pastor som gjerne vier utendørs. Det er mest statskirke prester som nøler med dette. Jeg har vært i en utendørs vielse, hvor bruden kom ut av et hvitt party telt, og opp midtgangen. Det var musikk og helt nydelig!
Gjest Gjest_pastor knut_* Skrevet 11. mai 2009 #6 Skrevet 11. mai 2009 Mange kristne menigheter har en pastor som gjerne vier utendørs. Det er mest statskirke prester som nøler med dette. Jeg har vært i en utendørs vielse, hvor bruden kom ut av et hvitt party telt, og opp midtgangen. Det var musikk og helt nydelig! Men da må man vel oftest også være medlem av denne menigheten - eller i det minste én av personene i brudeparet? Unitarforbundet stiller ikke krav til at noen må være medlem eller at man må dele en bestemt tro.
leirbål Skrevet 11. mai 2009 #7 Skrevet 11. mai 2009 Men da må man vel oftest også være medlem av denne menigheten - eller i det minste én av personene i brudeparet? Unitarforbundet stiller ikke krav til at noen må være medlem eller at man må dele en bestemt tro. Nei. jeg har aldri opplevet at man må være medlem for å bli viet av dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå