Gjest o.b. Skrevet 14. mars 2009 #1 Skrevet 14. mars 2009 Ja..spørsmålet er som i overskriften. Er dette skadelig for toalett/rør..?
Gjest hopeful Skrevet 14. mars 2009 #2 Skrevet 14. mars 2009 Rørene er ikke beregnet til å ta i mot brukte tamponger, så det kan tenkes at du etterhvert vil få deg en mindre hyggelig rørleggerregning. Kjøp deg heller en søppelbøtte
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2009 #3 Skrevet 14. mars 2009 Nei, det er ikke skadelig for toalett og rør, men det skaper problemer i renseanlegget, noe som igjen fører til at avgiftene blir høyere. Det som kommer ut av kroppen vår renses, men tamponger kan ikke renses og må derfor fjernes fysisk.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 14. mars 2009 #4 Skrevet 14. mars 2009 Ja..spørsmålet er som i overskriften. Er dette skadelig for toalett/rør..? Det er ikke skadelig for røret, men det er ikke meningen at man skal kaste slike ting i toalett da de kan forårsake tetting. De er jo ikke ment for dette, men for å trekke til seg fuktighet og ikke løse seg opp. Det sier seg da selv at det blir feil å kaste dem der de ikke er beregnet.
Hinata Skrevet 14. mars 2009 #5 Skrevet 14. mars 2009 Tror ikke de er så veldig glad for det på avløpsrenseanlegget nei, dopapir vil løse seg opp, mens en tampong vil fungere som en plugg som i verste fall kan tette avløpsrørene.. Kast tampongen i søpla neste gang
Gjest Miley Skrevet 14. mars 2009 #6 Skrevet 14. mars 2009 Naboene til foreldrene mine måtte grave opp fjorten meter av rørene sine pga tamponger. Ikke ble det billig og ikke var det spesielt morsomt heller
Gjest virvelvind Skrevet 14. mars 2009 #7 Skrevet 14. mars 2009 Dette har jeg faktisk aldri tenkt over, tror jeg skal begynne å kaste dem i søppla. Vil helst ikke ha en rørlegger på besøk som må plukke frem et titalls tamponger fra rørene mine
The Kitten Skrevet 14. mars 2009 #8 Skrevet 14. mars 2009 Jeg har lært at du risikerer å tette igjen toalettet.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 14. mars 2009 #10 Skrevet 14. mars 2009 Synsing! Ja det kan godt være at du synes det. Men jeg vet at tamponger kan tette rør fordi jeg har opplevd det - og det har flere i denne tråden også.
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2009 #11 Skrevet 14. mars 2009 Ja..spørsmålet er som i overskriften. Er dette skadelig for toalett/rør..? Tamponer er ferdig utv idet,om man kan kalle det slik, når de er på veg ned i toalettskålen. Den tetter ikke rør. Den er minde enn hva de fleste av oss bruker i toalettpapir pr.gang. bruker du i tillegg billigpapir( resurkulert) så lever du risikofylt i forhold til rørsystemet i huset. Blir ikke aktuelt å lagre det i en bøtte....det lukter. Blir ikke aktuelt å kaste i annet søppel i huset heller. grusomt å kome til et toalett,og åpne lokket på bøtten. Selv om de pakker de inn føe de kastes,så er det guffent. Syns man kjenner lukten,asj... rett ned i doen med den. Og er dere ærlig,så gjør vel de fleste det? er vel bare her inne folk er perfekte
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2009 #12 Skrevet 14. mars 2009 Tamponer er ferdig utv idet,om man kan kalle det slik, når de er på veg ned i toalettskålen. Den tetter ikke rør. Den er minde enn hva de fleste av oss bruker i toalettpapir pr.gang. bruker du i tillegg billigpapir( resurkulert) så lever du risikofylt i forhold til rørsystemet i huset. Blir ikke aktuelt å lagre det i en bøtte....det lukter. Blir ikke aktuelt å kaste i annet søppel i huset heller. grusomt å kome til et toalett,og åpne lokket på bøtten. Selv om de pakker de inn føe de kastes,så er det guffent. Syns man kjenner lukten,asj... rett ned i doen med den. Og er dere ærlig,så gjør vel de fleste det? er vel bare her inne folk er perfekte Jeg kaster aldri tamponger i do hjemme, men hvis jeg er borte og de ikke har søppelbøtte på do, så kaster jeg dem i do. Det med resiruklert dopapirhar du helt rett i Blondie65, det er noe skikkelig herk for rørsystemet. Det advares jevnlig om det i media også. Det løser seg visst ikke opp slik som annet dopapir gjør.
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 14. mars 2009 #13 Skrevet 14. mars 2009 Tamponer er ferdig utv idet,om man kan kalle det slik, når de er på veg ned i toalettskålen. Den tetter ikke rør. Den er minde enn hva de fleste av oss bruker i toalettpapir pr.gang. bruker du i tillegg billigpapir( resurkulert) så lever du risikofylt i forhold til rørsystemet i huset. Blir ikke aktuelt å lagre det i en bøtte....det lukter. Blir ikke aktuelt å kaste i annet søppel i huset heller. grusomt å kome til et toalett,og åpne lokket på bøtten. Selv om de pakker de inn føe de kastes,så er det guffent. Syns man kjenner lukten,asj... rett ned i doen med den. Og er dere ærlig,så gjør vel de fleste det? er vel bare her inne folk er perfekte Ehh, jeg kaster den ikke i do. Å trodde at det var "common knowledge"?
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2009 #14 Skrevet 14. mars 2009 Ehh, jeg kaster den ikke i do. Å trodde at det var "common knowledge"? Det trodde jeg også. Og renseanleggene har problemer med at folk kaster andre ting enn det naturlige som kommer ut av kroppen i do.
*Numi* Skrevet 14. mars 2009 #15 Skrevet 14. mars 2009 Jeg kaster aldri tamponger i do hjemme, men hvis jeg er borte og de ikke har søppelbøtte på do, så kaster jeg dem i do. Så du ønsker ikke å risikere å tette dine egne rør, men du gjør det gjerne hos andre? Trivelig gjest!
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2009 #16 Skrevet 14. mars 2009 Det handler først og fremst ikke om rørene, men om renseanlegget. På barneskolen var vi på skoletur hos byens renseanlegg for kloakk og lærte om hvordan ting fungerte der, og de sa at hver gang vi spyttet tyggisen i do så førte det til problemer hos dem, og alt som ikke løste seg opp/var naturlig skulle kastet i søpla og ikke i do. En gang hadde de fått en joggesko (!) inn i anlegget, og det hadde skapt problemer. Vi var for små da til at de sa noe om tamponger, men jeg vet nå at det er idiotisk latskap og ødeleggende for de som renser avfallet vårt. Det minste vi kan gjøre for de som sørger for at alt som kommer gjennom doen blir renset og 'oragnisert' er å ikke gjøre det vanskeligere for dem!
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2009 #17 Skrevet 14. mars 2009 Jeg kaster de i toalettet hjemme (burde muligens slutte med det..?), men aldri på jobb eller hos andre. Husker fremedeles en historie fra mange år tilbake da en venninne kastet tampongen i do hos en felles venninnne av oss - og tampongen nektet å la seg skylle ned i toalettet, den bare lå der og fløt som en dupp. Etter en lang og relativt fnisefull fisketur i do fikk vi endelig tampongen opp - men jeg lærte meg å aldri kaste sånt noe i do uten å vite at den faktisk forsvinner når jeg trekker i snoren. Men hjemme ja... syntes det er småekkelt med tamponger i grunnen.
Hexagon Skrevet 14. mars 2009 #18 Skrevet 14. mars 2009 Jeg har aldri kastet en tampong i toalettet, hjemme eller borte!
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2009 #19 Skrevet 14. mars 2009 Som mange andre har sagt så skal man ikke kaste tampong i do, på grunn av renseanlegget (de må fiskes ut fordi de ikke brytes ned) men det er også en stor årsak til at kloakkrør plugges igjen. I gata vår har de måttet ordne tette kloakkrør tre ganger de siste årene, og da har "sanitetsavfall" (litt bind men stort sett bare tamponger) vært problemet. Men helt ærlig så har jeg likevel kastet tampong i do, hvis det ikke er søppelbøtte på do. Brukte bind kan man pakke inn å ta med seg i lommer eller i vekse ut fra toalettet, men ikke brukte tamponger. Jeg irriterer meg f@€[s hver gang det ikke er søppelbøtte på do. Min bestekamerat er homofil og til og med han forstår han trenger søppelbøtte på toalettet til sine få kvinnelige gjester. Jeg forstår virkelig ikke hvorfor folk ikke har det.
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2009 #20 Skrevet 14. mars 2009 Så du ønsker ikke å risikere å tette dine egne rør, men du gjør det gjerne hos andre? Trivelig gjest! Nå tror jeg neppe en tampong tetter noe rør hos de jeg er på besøk hos gitt. Forsøk nå iallefall å være bittelitt saklig. Men kanskje et alternativ er å henge den i ene øret, vel og merke hvis de ikke har søppelkasse på do, som jeg også skrev lenger opp. Har du noe å bidra med i forhold til det trådstarter skriver, eller er du kun inne for å spre dumskap?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå