Gå til innhold

Ostemania!

Jane F.

Anbefalte innlegg

Har fått skikkelig ostedilla for tiden. Har begynnt i ny jobb i delikatesseforretning og der står fristelsene på rad og rekke. Så nå har jeg altså ostedilla. Har egentlig ikke så mye peiling på ost og hva de forskjellige egenskapene til de forskjellige merkene er. Men lærer noe nytt hver dag. Tenkte jeg skulle være med neste gang vi skal handle inn nye oster til disken på jobb men da har jeg lyst til å kunne litt mer enn jeg gjør nå.

Så om dere har noen gode nettsider om ost, evt blogger og hjemmesider.

Oppskrifter tas også mot med stor takknemelighet.

Endret av Jane F.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg elsker ost! Det er skikkelig godt å kose seg med en eller flere oster og litt kjeks.. Nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er digg! Ost, kjeks og frukt (meloner og druer spes) NAMMI!

Personlig liker jeg litt mildere oster men har i det siste fått litt sansen for litt sterkere saker. Men ikke muggost! (tørr ikke våge noe slikt nå med en gang)

Foreløpig har jeg et godt forhold til:

-Brie

-Camenbert

-Babybel-osten er jo morsom

-Sorte Sara

-Ridder

-div Buko

-Mozzarella

-Feta

-Edamer

-Mysoster generelt inkl prim (ja det er faktisk ost:P)

vel disse var de jeg kom på i farten er sikkert mange flere men disse er som sagt de jeg leter etter i disken når jeg skal handle noe kjent og godt :)

Endret av Jane F.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmm ost :)

Noen av mine favoritter er:

- Chablis! (om noen vet hvor denne kan skaffes i Oslo blir jeg kjempeglad!!)

- Chaumes

- Taleggio

- Brie de maux

- Morbier

Jeg liker også de milde best :)

Om du vil prøve deg på blåmuggoster anbefaler jeg å prøve de sammen med kirsebærkompott eller aprikoskompott eller lignende. Da blir det faktisk godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker ost, gjengangere hos meg er Gruyere, Talleggio, Saint Agur, Manchego og diverse brie-oster.

Fikk faktisk smaken for Saint Agur ved smaksprøve på pepperkake, ikke favorittilbehøret mitt, men en spennende kombinasjon. Foretrekker med litt honning og valnøtt til.

Ellers er det godt å steke tynne baguetteskiver med chevre-ost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ikke muggost! (tørr ikke våge noe slikt nå med en gang)

Foreløpig har jeg et godt forhold til:

-Brie

Brie er en muggost, nærmere bestemt hvitmuggost. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brie er en muggost, nærmere bestemt hvitmuggost. :)

jo men der er ikke muggen spredt rundt om inne i osten. Må innrømme at jeg skjærer av "skorpen" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo men der er ikke muggen spredt rundt om inne i osten. Må innrømme at jeg skjærer av "skorpen" :P

:hakeslepp: Det er jo ''skorpen'' og innholdet sammen som er godt.

Jeg liker veldig godt

- Brie de Paris (den beste jeg har funnet i vanlige butikker), men brie generelt er rett og slett snop

- Babybel er gøy

- Nøkkelost

- La vache qui rit (barneosten i Frankrike, da er du liksom pingle når du som voksen spiser den... :fnise: ) Dette er også det samme - tror jeg - som Koen som ler fra Danmark.

- Camembert (men ikke for sterk)

- Mørk, mørk brunost

- Cumin-ost

*mmm* blir litt sulten her jeg sitter og tenker på ost og kjeks. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva smaker babybel? nå ble jeg nysgjerrig. Jeg er ostefrik, men har dessverre ikke budsjett til å være det. Rasker med meg godsaker på tilbud (fant ridderost før helga!! ååh), og synes igrunn at Eldorado Brie'en er helt ok. (Dyrere er sikkert bedre, men den går jo!).

Går mest i Norvegia her i huset for det etter vi begge. Kanskje brunost. Bruker mye ost i matlaging, så der kan jeg komme med tips.

Blåmugg har det hendt jeg har kjøpt, men jeg blir litt rar av tanken på blåmuggsaus til f eks pasta... Og jeg vet heller ikke hvor mye jeg bør spise, da jeg vet det kan utløse migrene hos noen.

Lagde meg nettopp ostepizza. Altså, ingen tomatsaus, bare ostesaus... Mmmmmm... Hele pizzaen blir vel bare en stor osteskorpe om du lar den steke lenge nok tror jeg... Fristet? Oppskrift på hjemmesida mi. Er dessverre ikke mye om ost generelt der, så frister det noen, så står addresse i profilen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff ja budsjettet mitt tillater heller ingen store utskeielser når det gjelder slik "luksusmat" men en gang i måneden unner jeg meg litt ekstra og inviterer noen venninner evt mamma på besøk. Hadde planer om å inv tre generasjoner kvinner i familien på ost og vin men har ikke hatt råd enda. Får se hvordan økonomien vår utvikler seg de neste månedene. :)

Ellers bruker vi også mye ost i matlagingen. Norveigia her i huset også. Null synnøve i dette huset(sambo kommer fra meierifamilie der både mor og far jobbet på meieri(tine)). Bruker minst en stor ost i uka. Hovedsaklig fordi vi gratinerer veldig mye. For da frister restemat litt mer.(bare skjær av en firkant og putt den i mikroen. Brilljant!

Jeg kan egentlig ikke si så mye om hvordan babybelen smaker. Jeg bruker den som oftest til pynt på ostefatet. Tar av plastikken men lar det røde være på, så deler jeg de i to og strør halvdelene rundt om på fatet. Det liver opp litt ekstra.

Endret av Jane F.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, nei ostekveld skjer neppe her. Jeg tåler ikke rødvin! Og jeg tror ikke han jeg bor med har sivilserte nok venner til det!! (En kompis prøvde... folk ble dritings på medbrakt heller...ja vi bor på bygda, hurra for oss..)

Du kan jo i disse finanskrisetider invitere til "ta med selv-kveld?" Alle går på polet og finner sin favorittvin, ta gjerne et par ringerunder først, slik at færrest tar med det samme. Åh, hva var det jeg leste da? At noen mener at hvitvin er bedre til ost av en eller annen grunn? Så kan jo noen ta med det og noen ta med rød, om smaken krasjer slik at det blir samme merke?

Så tar alle med sin favorittost. Da bør du jo invitere sånne ostenerder som oss som vet forskjell på Ridder og Norvegia.. Om folk må, ta med en liten pakke oppskjært. Den SMAKER jo Ridderost, selv om den er i skiver (ikke nødvendigvis like MYE, men for de som aldri har smakt så er den jo en start?)

Så blir det billig for deg, alle får smake noe nytt, og alle har det sikkert minst like trivelig. Om noen absolutt ikke liker ordentlig ost, be dem ta med smøreost! Så kan dere teste det med vin f eks.

Mat skal være morro!

Jeg skulle ønske jeg ikke leste tipset ditt om firkant på restematen.. Vi har ikke ofte restemat, men... åh.. nå vil jeg ha det..

Og om du med stor Norvegia mener 1 kg??? Da er dere verre enn oss (les: meg, han kjøper en halvkilospakke, og den er nesten tom før han får somlet seg til å ta en brødskive med ost på, så da tar han resten og legger mellom to brødskiver, "for den er jo så vanskelig å høvle...".. mannfolk :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
Ah, nei ostekveld skjer neppe her. Jeg tåler ikke rødvin! Og jeg tror ikke han jeg bor med har sivilserte nok venner til det!! (En kompis prøvde... folk ble dritings på medbrakt heller...ja vi bor på bygda, hurra for oss..)

Veldig mange oster, f.eks. blåmuggoster og chèvre, passer best til hvitvin. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludovie: Da var det vel kanskje noe sånt jeg leste et sted da? Jeg skumleser bare det som handler om vin på matsider, jeg er ikke spesielt glad i vin generelt, og VET at jeg må unngå rødvin. Har spøkt med at jeg tåler så lite rødvin før jeg får migrene av det, at jeg ikke kan være i nærheten av ei flaske! Så det føltes jo bare komisk da ei som var på en fest dro fram ei flaske rødvin, og etterhvert merket jeg at jeg burde gå hjem fordi hodet føltes så rart.. jeg var sikkert bare veldig sliten (hmm første eller andre uka i ny jobb?), tviler på at lukt av rødvin kan utløse noe? :fnise: men komisk var det oppi all hodepinen!

Men skal jeg på en vinkveld en gang så kan jeg jo godt prøve litt hvitt til ost og se om jeg liker det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min favoritt er Saint Albray. Nydelig ost. Liker også en som ligner, men som jeg ikke husker navnet på....

Til ost serverer jeg Härrljungas eplecider.

Smakte en god ost i går, kunne det være Chaumes? (Googlet og, ja det var chaumes)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker ost, utenom blåmugg. Favorittene er:

Brie (jeg skjærer også vekk skorpen...)

Camenbert

Babybel

Lagret norvegia

Rougette

Diverse smøreoster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker ikke vin, men tar gjerne druer eller annen frukt til. Yndlingskjeksen å ha til er Ritz, synest kjeksen må ha litt smak.

Har ikke prøvd så mange oster ennå, siden vi bare kjøper en om gangen (fattige studenter...). Brie må vel være favoritten, men bruker den mest som påleggsost. Er ikke særlig glad i ost av geitemelk, mest fordi jeg har hatt et forhold til dyrene og osten smaker (eller lukter, kanskje) geit. Er også misteksom mot blå og svart ost...

Rema1000 har forresten ganske billige lett-Brie og -chamenbert. Greit nok som pålegg. Men nå tror jeg at jeg skal følge med her og få noen tips! :)

Mamma har migrene og får også hodepine av rødvin, er visst noe med syreinnholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi bor også på bygda så her er det lite sivilisert alkoholinntak. Tenkte jeg skulle invitere noen venner over på vin og kjeks men det viser seg at de eneste jeg kan invitere er en av mine venninner og avt mamma og bestemor. Det blir jo er sabla kalas. Får se om kanskje noen av samboers venner er "rolige nok" til en slik kveld. Gidder ikke at folk begynner å dra fram spritdunken når klokken slår 12. :s slikt er slitsomt, særlig når man må rydde etterpå :P

Jeg og noen klassevenninner hadde vinkveld med ost og kjeks da vi gikk på videregående. Var veldig "vellykket". Vi var 4 stk en vindunk liebfraumilch(sikkert feilstavet) og ost, kjeks og div frukt. Bortsett fra at vi var så slitne at all alkoholen gikk til hodene våre og vi skulle på skolen dagen etterpå ble det en kongekveld. (bortsett fra ei av venninene mine som måtte dra hjem tili neste dag fordi hun kastet opp og gikk på do hele tiden. man blir visst dårlig i magen av å bare leve på vin ost og kjeks. huff stakkars!)

Denne gangen skal det ikke bli slik har jeg bestemt! :P Fikk inn nye oster på jobb i dag. Var sikkelig skuff fordi vi ikke får fra den "gode" levrandøren men fra Asko. Der er det jo bare kjedelige oster. Fikk inn blå Camembert og noen myk-oster som jeg ikke har fått tid til å se nærmere på enda. Huff jeg får vann i munnen bare av å tenke på ost og vin. yum yum. Kom til å tenke på at man ikke trenger å drikke vin, man kan jo ha druejuice til istedet.

Så tenkte jeg å brainstorme litt tilbehør her!

Hva er deres favoritter?

Mine er :

- Melon

- Druer

- Mandariner

- Paprika (er et must her i huset)

- Jordbær eller andre søte bær.

- Syltetøy (til brunoster)

Endret av Jane F.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, en god vellagret Machego eller en bit Saint Albray... Eller en deilig, moden brie... *sikle*

Har også fått dilla på en norskprodusert økologisk hvitmuggost (?) med pepper i. Husker ikke hva den heter, men den er rund og har grønn etikett. Skikkelig nam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tråd.

Jeg er blåmugg-fan av rang. Jo sterkere, jo bedre! :ler:

Det beste jeg vet, er Roquefort. Spiser også mye Norezola (billig og lett tilgjengelig).

Synes disse ostene er best sammen med noe søtt. Så fiken-marmelade, pærer, honningsaus etc passer supert til. Legg til hakkede valnøtter eller vanlig hasselnøtt, og jeg er i himmelen.

Ellers så elsker jeg "extra mature" eller aller helst "seriously mature" cheddar veldig godt. Desverre finner jeg ikke så sterk cheddar her hjemme, men må hamstre når jeg er i UK.

Til hverdags og i matpakken spises det mye brød med Ridder-ost ...med druer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honningsaus? Lager du den selv eller selges den ferdig i butikken? Hørtes nemlig godt ut ettersom jeg elsker honning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...