Gå til innhold

er vi ute å kjøre nå?

Anbefalte innlegg

Gjest klatremuslillemann
Skrevet

Vi holder på å bygge hus. En lang prosess, og vi viste lite om finanskrise pg dårlig boligmarked når vi startet opp. vi hadde nok ikke begynt å bygge dersom vi viste hva som skulle skje tror jeg...... Spesielt med tanke på salg av nåværende bolig.

Vi satt og regnet på det i dag, og budsjettet vårt sprekker...

Vi fikk i utgangspungtet byggelån på 3.1 milion.

Men jeg ser at vi nok havner på 3,3 eller opp mot 3,4 alt ettersom hva vi får for gamle leiligheta :(

Har ikke snakket med banken ennå om dette, skal få oss en "time" i banken snart....

Vi kommer altså til å få mye gjeld, ca 3 450000, og vi har i kveld regnet slik:

Hans lønn: 33700 pr mnd utbetalt

Lønnsøkning han: 500 pr mnd

Han får vel runt: 2500 kr pr mnd pga skattegreier, sånn 28% eller hva det er.

Barnetrygd: 1000

Min lønn; 11 000

Dette blir tootalt; 48700,- utbetalt hver mnd

Men ett lån på 3,450 000 og en rente på 7% gir 22980,-

Og så har vi 10000,- i andre utgifter

Og 48700 utbetalt, minus 23980 er lik ja, slikt som før-----

Vi sitter nok ike fett i det akkurat...............

Er dette vanvittig??

tenker da på ørepersing og slikt

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er ørepersing?

Gjest Gjest_blåbær_*
Skrevet

Hvordan kan du ha 11000 i mndslønn?? Du må finne deg en bedre betalt jobb, så kommer dere til å klare det.

Vi har 2550000 i huslån og 300000 i billån. Men vi har tilsammen utbetalt 60000 i mnd. Vi klarer det helt fint. Betaler 21000 på lånene. Da holder det greit til alle andre utgifter. 10000 i mnd etter faste utgifter er betalt er lite for en familie med unger iallefall.

Skrevet

Dere kan sette ned skatteprosenten deres på lønna, men du har lite utbetalt i mnd.

Skrevet

22.980,- pluss 10.000,- er da vitterlig 32.980,-? Og lånekalkulatoren jeg brukte sa 24.444,-/mnd.

Hva går de 10.000,- til?

Er alt regnet med i tillegg, strøm, forsikringer, studielån, mat, fritidsaktiviteter, bensin, billån, etc, etc.?

Alltid lurt å finregne på budsjettet, pluss legge på litt ekstra for uforutsette utgifter.

Skrevet
Dere kan sette ned skatteprosenten deres på lønna, men du har lite utbetalt i mnd.

Hallo!!!

Hun jobber nok ikke fulltid siden hun har så liten lønn og barn!

TS: Hvor mange år har dere nedbetaling på lånet? Må spørre banken om nedbetaling over så mange år som mulig nå, så kan dette endres hvis økonomien blir bedre!

Skrevet

Det letteste hadde vel vært om du hadde funnet deg en jobb hvor du kan tjene mer. 11k utbetalt er jo så og si deltidsjobb.

Skrevet
Hvordan kan du ha 11000 i mndslønn?? Du må finne deg en bedre betalt jobb, så kommer dere til å klare det.

Vi har 2550000 i huslån og 300000 i billån. Men vi har tilsammen utbetalt 60000 i mnd. Vi klarer det helt fint. Betaler 21000 på lånene. Da holder det greit til alle andre utgifter. 10000 i mnd etter faste utgifter er betalt er lite for en familie med unger iallefall.

hvis du mener 60 000 utbeltalt etter skatt, så er jo det veldig god lønn.....

vi er to stk med høy utdannelse innen yrker som hverken gir de høyeste eller laveste lønningene(økonomi&sam.relatert master begge to) og vi regner vel å ha sånn ca 46 - 50 000 000 utbetalt etter skatt til godt oppi slutten av 30årene.

(altså ca 900 000 i samlet inntekt)

så det er nok ikke så lett å få en så godt betalt jobb nei.......

selv regner jeg at vi kan ha huslån på ca 2,5 og en helt grei bil - og thats it for å klare utgifter og rentesvigninger greit.

Skrevet

vi flyttet inn i nytt hus for ett år siden og eter at vi hadde flyttet inn så kom jo mange utgitter da også. Vi hadde full kontroll på økonomien hele tiden, men likevel så havnet vi en mill over budsjett. Alltid noe man ikke har tenkt på.

I tillegg må jeg si at dere bør selge leiligheten så fort¨som mulig slik at du er sikker på at det er i boks. her i huset har mannen lån og vedkommende tjener alene sammen det dere tjener Og han har ikke tatt opp mer enn 1.3.

i lån. Han synes det er nok.

Gjest klatremuslillemann
Skrevet

jeg er barne og ungdoms arbeider og jobber 70% i barnehage, derfor har jeg utbetale bare 11 000 pr mnd.....

Slik jeg regner på det så sitter vi igjen med 14700 kroner når ALT er betalt.

Dvs vi har 14 700 kroner til mat, klær, og bensin, fritid, osv pr mnd..........

Skrevet
vi flyttet inn i nytt hus for ett år siden og eter at vi hadde flyttet inn så kom jo mange utgitter da også. Vi hadde full kontroll på økonomien hele tiden, men likevel så havnet vi en mill over budsjett. Alltid noe man ikke har tenkt på.

I tillegg må jeg si at dere bør selge leiligheten så fort¨som mulig slik at du er sikker på at det er i boks. her i huset har mannen lån og vedkommende tjener alene sammen det dere tjener Og han har ikke tatt opp mer enn 1.3.

i lån. Han synes det er nok.

Mener du at mannen din tjener over 900.000 og synes det er mer enn nok med 1.3 mill i lån?

Så har du jobb i tillegg?

Synes folk er veldig forsiktige .. vi har samlet ca. 1.2 mill i inntekt og 3.4 mill i lån ... dette klarer vi uten noen som helst problemet ..

Skrevet
Vi holder på å bygge hus. En lang prosess, og vi viste lite om finanskrise pg dårlig boligmarked når vi startet opp. vi hadde nok ikke begynt å bygge dersom vi viste hva som skulle skje tror jeg...... Spesielt med tanke på salg av nåværende bolig.

Vi satt og regnet på det i dag, og budsjettet vårt sprekker...

Vi fikk i utgangspungtet byggelån på 3.1 milion.

Men jeg ser at vi nok havner på 3,3 eller opp mot 3,4 alt ettersom hva vi får for gamle leiligheta :(

Har ikke snakket med banken ennå om dette, skal få oss en "time" i banken snart....

Vi kommer altså til å få mye gjeld, ca 3 450000, og vi har i kveld regnet slik:

Hans lønn: 33700 pr mnd utbetalt

Lønnsøkning han: 500 pr mnd

Han får vel runt: 2500 kr pr mnd pga skattegreier, sånn 28% eller hva det er.

Barnetrygd: 1000

Min lønn; 11 000

Dette blir tootalt; 48700,- utbetalt hver mnd

Vi sitter nok ike fett i det akkurat...............

Er dette vanvittig??

har du lagt inn kommunale avgifter, eiendomsskatt,tv,avis,nett og kansje økte strømutgifter? oparbeiding av tomt,hage?garage? pluss alt du trenger inne i et nytt us, om du ikke har det fra før. Bare nevner det, for jeg har vert i samme situasjon.

huset koster mer enn hva det smaker. All overkridelser koster for det skal betales.

Søk om nedsettelse av skatt når dere beg. å betale

Gjest klatremuslillemann
Skrevet

Ja da, alt av slike regninger og utgifter er tatt høyde for.

Når vi setter opp ALLE, og da mener jeg ALLE utgitene og fordeler det utover året, da har vi omlag 10 tusen i mnd, dette dekker årsavgifter på 2 biler, forsikringer, barnehage, mobiltelefoner, internett, plan-fadder, sparing, telefon, avisa, strøm, komunale avgifter, osv.....

Det er ikke 10 tusen hver mnd, men dersom vi setter inn 10 tusen på budsjettkontoen hver mnd, er det ALTID penger til faste utgifter der, og vi er flere tusen i pluss på budsjetkontoen 31 desember, og kan starte neste år med en ekstra buffer. Slik system har vi hatt i mange år, det funker.

Så når lånet på huset vil koste oss, ja si 23 000 og så skal i tilegg 10 tusen inn på budsjettkontoen, ja da er det jo 33 000 pr mnd. Da har vi igjen 15 700 kroner som skal dekke bensin, mat, husholdning, ferier, dilldall osv......

Er vi virkelig ute å kjøre her??????????????????????

Skrevet

syntes så tydelig hun skrev at de tilsammen tjente ca 48000 netto hver mnd og det er omlag der vi er. det var det jeg mente.

Skrevet

Kanskje du burde bytte jobb?

11000 for 70% stilling er veldig lite altså. Eg jobber i matbutikk 50% og har i hvertfall 11000 i mnd lønn.

Skrevet

Hvorfor rente på 7%? Renten er jo nede på snart 4% nå.. Har dere bundet renta? Vi gjorde nemlig den feilen når vi kjøpte hus i oktober, signerte lånepapirene med 7% fastrente (3,2 mill i lån). Og etter det har jo renta bare stupt. Gikk i banken i desember, og forhørte oss om å gå ut av fastrenteavtalen. Og fikk da beskjed om at vi fikk gå ut av fastrenteavtalen uten å betale noe :) Ble mildt sagt veldig overrasket. Men det kan ha vært fordi hele lånet ikke var utbetalt enda (kun 10% ved kontraktsignering). Skal signere ny avtale nå i januar, og får en fastrente på 4% (kanskje under det).

Uansett snakk med banken deres. Hva med avdragsfrihet i noen år, evt få lånet over flere år. Eller si et fast beløp dere klarer å betale i mnd (må selvsagt dekke min rentene). Bankene er som regel imøtekommende hvis du bare snakker ærlig med de.

Gjest klatremuslillemann
Skrevet

11 tusen utbetalt er lite, jeg vet.

Men jeg er i ett av norges dårligst betalte yrker...barnehageassistent..........

Min jobb er bare å være omsorgsperson for barna deres i 8 timer hver dag, trøste, kose, hjelpe, tørke, trygge, passe på, beskytte, lære, vise, glede, gi, være glad i, osv............ikke verd særlig mye penhger det................utrolig underbetalt...huff.....

........

Vel, samma det, jeg ELSKER jobben min..........

Men økonomins burde jeg vel bytte....

Skrevet
Kanskje du burde bytte jobb?

11000 for 70% stilling er veldig lite altså. Eg jobber i matbutikk 50% og har i hvertfall 11000 i mnd lønn.

Joda, men da jobber du helt sikkert en del kveld og helg? Er stor forskjell på det siden du får alle tilleggene.

Skrevet

Vi har samlet inntekt på rundt 1,1 mill og lån på 3,8 mill.

På det "verste" betalte vi rett i underkant av 28 000 i måneden på lånet. vi har ca 50' utbetalt, ikke noe problem.

I fjor betalte vi 250 000 kr bare i renter, men vi har ikke justert skattekortene så det betyr at vi får igjen over 70 000 på skatten.

Så dere burde greie dere noenlunde greit også skulle man tro

Skrevet
Joda, men da jobber du helt sikkert en del kveld og helg? Er stor forskjell på det siden du får alle tilleggene.

Barnehageassistenter jobber ikke kvelder og helger. Det er arbeid man ikke trenger utdanning til og derfor er det så lavt lønnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...