Gå til innhold

Nedrakking av småbarnsmødre

MarianneE

Anbefalte innlegg

Her og der på forumet er det stadig kritikk av oss småbarnsmødre.

*Vi har ingenting å snakke om enn barna våre

*Vi er uknullbare fordi vi har født

*Vi har ingenting annet å gjøre enn å sitte på cafè

*Vi er stygge/ustelte/missunelige osv...

Kan noen være så grei å opplyse meg om når man ikke er småbarnsmor lengere?

Når barnet er 2? Når det begynner på skolen? Slutter på skolen?

Si ifra, så jeg vet når jeg kan bedømmes for den personen jeg er og ikke ut ifra hva andre innbiller seg ang meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Grafica

Det er nok ikke før barna er 18. Men da har man jo så gamle barn at man er blitt gammal kjerring, og de duger hvertfall ikke til noe. Så sårri beib, men livet ditt er nok kjørt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss

Man er vel småbarnsforeldre frem til barna er ferdig med barneskolen. Slutt å være så hårsåre da småbarnsforeldre, dere er jammen noen besserwissere noen ganger dere også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har det med saken å gjøre at noen er såkalt besserwissere?

Er bare så dritt lei av å rakkes ned på fordi jeg har et lite barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss
Hva har det med saken å gjøre at noen er såkalt besserwissere?

Er bare så dritt lei av å rakkes ned på fordi jeg har et lite barn.

Ja, og jeg er lei av å til en hver tid måtte tilpasse meg småbarnsfamilier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Og jeg er lei av negere og homser.

Ops, sa jeg det høyt? Det er jo ikke lov å si at man ikke liker noen på grunnlag av hudfarge eller legning. Men å hate noen bare på grunn av at de har barn, DET er lov! Merkelige saker.

(og poenget mitt er: Ikke alle småbarnsmødre er like, på noe som helst plan. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Catwoman

Jeg har aldri lagt merke til at småbarnsforeldre blir rakket ned på noe mer enn andre.

ALLE type grupperinger, eller hva jeg skal kalle det, blir rakket ned på av noen - og alle tilhører en eller flere av gruppene.

feks.

- tykke/tynne

- folk som trener

- late folk

- de uten utdannelse

- de med høy utdannelse

- arbeidsledige

- frivillig barnløse

- folk med psykiske problemer

- pene

- stygge

- røykere

osv osv osv

Alle de blir rakket ned på også - men man merker det vel best i den "gruppen" man tilhører selv?

Om å gjøre å bare heve seg over det tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CookieMonster

Jeg ser ikke ned på småbarnsmødre, hvorfor skulle jeg det liksom? Flere barn er jo noe vi er avhengig av og de går jo liksom ikke fra babyer til voksne med en gang :roll: Jeg er ikke så begistret for veldig unge mødre ettersom jeg mener at det ikke er det beste hverken for samfunnet eller for barna, dersom foreldrene kun lever på sosialen ikke ellers da. Blir oppgitt når jeg hører 15 åringer som mener de er klare for barn, Det blir for dumt, men det er jo ikke noe galt i å være 20 og ha barn eller eldre for den saks skyld. Barn er en fin ting så lenge man kan ta godt vare på de og at man er voksen og moden for det selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok sant det som nevnes tidligere her, at man best legger merke til den gruppen man tilhører selv. Jeg kan jo være så blasert at jeg mener at ingen ville finne på å rakke ned på overvektige, f eks, men så husker jeg jo fint tråder om nettopp dette.

Jeg har fått min del av usaklige kommentarer angående å være ung mor, og spesielt det å være en ung og enslig mor. Grøssemeggru. Men de som kjenner meg, vet bedre enn å slenge med leppa, og de som ikke kjenner meg... Vel, hvorfor skulle jeg bry meg det døyt om hva de mener om meg?

Og MarianneE: Listen din er slett ikke den mest usaklige karakteristikken av småbarnsmødre jeg har hørt... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er en reaksjon på at småbarnsfamilier har en beskyttet status i samfunnet ellers. En kjip opplevelse med ødelagt ferie blir alltid godt førstesidestoff når det gjelder en småbarnsfamilie. En dårlig bolighandel ble nylig slått opp i Dagbladet med sykepleieren som nettopp hadde blitt mamma med 4 millioner i gjeld. Hva slags virkemiddel ble brukt for å forsøke å skape sympatireaksjoner? Ja nettopp, ungen. Ungen, som sikkert hadde hatt det like bra uten å flytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange småbarnsmødre tror at hele verden dreier seg om dem og barnet deres, og at de er de eneste som har klart å sette barn til verden. Det er ganske slitsomt å høre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss

Vi single barnløse er jo egoistiske, vi vet ikke hva ansvar er, vi fester for mye, vi oppfører oss som tenåringerog dessuten er det rimelig at det er vi som tar på oss overtid etc. da barneforeldre selfølgelig må gå tidlig da de har barn som må hentes :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StockDama
Vi single barnløse er jo egoistiske, vi vet ikke hva ansvar er, vi fester for mye, vi oppfører oss som tenåringerog dessuten er det rimelig at det er vi som tar på oss overtid etc. da barneforeldre selfølgelig må gå tidlig da de har barn som må hentes :ironi:

Hehe, så sant, så sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare lurer på når man går fra tittelen "Småbarnsmor" til bare "mor" for har man større barn er det ingen som sier noe.

Hvor går den grensa?

For når jeg ikke har små barn så er det da jo ingen som bryr seg mer.

Fremdeles ingen som har kunnet svare på det spørsmålet.

Også lurer jeg på en ting til.

De som rakker ned på oss med små barn, er ikke det litt ironisk?

Hva når dere får barn selv?

Deres egene mødre har da så absolutt vært småbarnsmødre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss
Bare lurer på når man går fra tittelen "Småbarnsmor" til bare "mor" for har man større barn er det ingen som sier noe.

Hvor går den grensa?

For når jeg ikke har små barn så er det da jo ingen som bryr seg mer.

Fremdeles ingen som har kunnet svare på det spørsmålet.

Også lurer jeg på en ting til.

De som rakker ned på oss med små barn, er ikke det litt ironisk?

Hva når dere får barn selv?

Deres egene mødre har da så absolutt vært småbarnsmødre...

Når mødrene våre var småbarnsmødre var det vel egentlig litt annerledes en det er i dag, da hadde de jo ikke de samme støtte, trygde og permisjonsordningene som nå.

Nå har jeg vel egentlig ingenting i mot småbarnsmødre, men dere har deres negative sider akkuratt som alle andre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo litt rart å plassere "småbarnsmødre" i en kategori og gi dem de samme karakteristikkene. Det er jo svært mange, svært ulike, mennesker som har små barn. Det høres også litt snodig ut for meg å si at "dere har negative sider som alle andre". Betyr det at alle, eller de fleste, i gruppen "småbarnsmødre" har de samme negative sidene? Alle mennesker har negative sider, fullstendig uavhengig av hvilken gruppe de måtte tilhøre.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå brukes den betegnelsen også av småbarnsmødre selv, når det er på sin plass og til eget gagn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når mødrene våre var småbarnsmødre var det vel egentlig litt annerledes en det er i dag, da hadde de jo ikke de samme støtte, trygde og permisjonsordningene som nå.

Nå har jeg vel egentlig ingenting i mot småbarnsmødre, men dere har deres negative sider akkuratt som alle andre :P

Hva i all verden har det med saken å gjøre??

Har småbarnsmødre det for lett, mener du? Vet du at småbarnsmødre (enslige) er den fattigste gruppen i Norge? BAK sosialklienter?

Kan vi ha en diskusjon om småbarnsfedre snart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her og der på forumet er det stadig kritikk av oss småbarnsmødre.

*Vi har ingenting å snakke om enn barna våre

*Vi er uknullbare fordi vi har født

*Vi har ingenting annet å gjøre enn å sitte på cafè

*Vi er stygge/ustelte/missunelige osv...

Kan noen være så grei å opplyse meg om når man ikke er småbarnsmor lengere?

Når barnet er 2? Når det begynner på skolen? Slutter på skolen?

Si ifra, så jeg vet når jeg kan bedømmes for den personen jeg er og ikke ut ifra hva andre innbiller seg ang meg.

Man er hva man gjør seg til selv .. vil man være ustelt og stygg så er man det, vil man ikke ha sex så har man ikke sex, vil man kun bruke tiden på å sitte på kafè, så gjør man det .. Men de egenskapene du nevner der har ingenting med det å være småbarnsmor å gjøre - for det å være mor er akkurat hva du gjør det til selv. Mine barn er voksne nå - men jeg har helt fra graviditeten vært veldig obs på hvordan jeg kledde meg og stelte meg .. Jeg har aldri noensinne gitt blaffen i utseendet mitt.

Påstander som de du skisserer i innlegget ditt preller rett av meg - for jeg vet at det har ingenting med meg å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...