andrea12 Skrevet 13. desember 2008 #1 Skrevet 13. desember 2008 er en jente på 24 år som trenger sårt litt hjelp til å gå ned 20 kg før sommeren.. da skal jeg gifte meg... ' i dag veier jeg 84 kg og er 160 høy... trenger råd til kosthold og trening...
Gjest gar Skrevet 13. desember 2008 #2 Skrevet 13. desember 2008 jeg ville kanskje moderert litt på målet, 20 kilo er veldig mye på så kort tid. det er selvsagt mulig, men du gambler veldig med helsen din ifht vektoppgang etter bryllupet. første steg på veien er å se det som en livsstilendring - og ikke noe du skal gjøre for å komme deg inn i en brudekjole. da er sjangsen VELDIG stor for at du blir enda tyngre senere. jeg ville meldt meg på nærmeste grete roede kurs e.l, og fulgt det opplegget de legger opp. meld deg inn på et treningssenter i tillegg, og sykle gjerne til jobb istedet for å ta buss/bil. alle slike opplegg lærer deg å ta riktige avgjørelser, og det lærer deg ting om kosthold jeg tror du kanskje ikke vet nå siden du spør om dette. men egentlig er det såre enkelt: trening og sunt kosthold.
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2008 #4 Skrevet 19. desember 2008 :klø: Det er selvsagt umulig å si hva du bør endre på, når du ikke forteller noenting om livsstilen din. Hva slags tips tenkte du på?
Pjukset Skrevet 19. desember 2008 #5 Skrevet 19. desember 2008 Lavkarbo, lavkarbo og atter lavkarbo. Du vil være god og mett hele tida, spiser godt uten å telle kalorier og veie maten slik man gjør på Grete Roede, og du vil gå ned godt i vekt - og holde vekten hvis du fortsetter den livsstilen. Jeg lager stort sett all mat fra bunnen for å kontrollere hva jeg putter i meg, spiser bare rent kjøtt/fisk, aldri noe som er ferdigmarinert, ikke posemat, og velger f.eks det skinkepålegget som ikke inneholder sukker. Du kommer garantert til å gå ned 20 kilo til bryllupet ditt med et slikt kosthold
Agurk Skrevet 19. desember 2008 #6 Skrevet 19. desember 2008 (endret) Lavkarbo, lavkarbo og atter lavkarbo. Du vil være god og mett hele tida, spiser godt uten å telle kalorier og veie maten slik man gjør på Grete Roede, og du vil gå ned godt i vekt - og holde vekten hvis du fortsetter den livsstilen. Jeg lager stort sett all mat fra bunnen for å kontrollere hva jeg putter i meg, spiser bare rent kjøtt/fisk, aldri noe som er ferdigmarinert, ikke posemat, og velger f.eks det skinkepålegget som ikke inneholder sukker. Du kommer garantert til å gå ned 20 kilo til bryllupet ditt med et slikt kosthold Enig. Du skal ikke undervurdere lavkarbo. Jeg gikk ned fra 78 kg til 54 kg, er 168 cm høy. Vekten har vært stabil i over 1 år, og jeg har utskeielser rett som det er. Det skjedde rett og slett noe med forbrenningen min etter lavkarbo. Går ikke opp 1 gram heller. Endret 19. desember 2008 av Agurk
Pjukset Skrevet 19. desember 2008 #7 Skrevet 19. desember 2008 Og ikke er lavkarbo effektiv for vekttap, men det er stort fokus på hva slags helse-effekter det gir, at det forebygger kreft/alzheimer etc. Hurra lavkarbo
lucy_in_the_sky Skrevet 19. desember 2008 #8 Skrevet 19. desember 2008 Jeg gikk ned 15 kg på 5 måneder, så jeg tror så absolutt du kan klare 20 kg på litt over et halvt år (kommer ann på når i sommer bryllupet er?). Jeg gikk ikke på lavkarbo, hadde ikke klart det over så lang tid.. Spiste sunt, litt lite kanskje, men variert i hvert fall.. Unnet meg litt godteri eller en fest i ny og ne, men med veldige begrensninger i forhold til tidligere. Trente ikke på treningssenter, men gikk en del (helst min. en time hver dag). Jeg anbefaler absolutt VGs vektklubben! Dette tror jeg du kan klare! Lykke til!
Agurk Skrevet 19. desember 2008 #9 Skrevet 19. desember 2008 Og ikke er lavkarbo effektiv for vekttap, men det er stort fokus på hva slags helse-effekter det gir, at det forebygger kreft/alzheimer etc. Hurra lavkarbo Da jeg var på mitt tyngste telte jeg kalorier og spiste alt for lite. Nå spiser jeg masse masse masse mat. Måler ikke når jeg heller olje i stekepanna, spiser majones og rømme når jeg føler for det og blir bare tynnere og tynnere. Altså, jeg velter meg ikke i fett, men det som før var fy-mat har nå blitt ja-mat, og omvendt. Er jeg sulten, ja da spiser jeg, og med god samvittighet. Formen har aldri vært bedre, og jeg unner meg litt godis når jeg føler for det, uten at vekta går opp.
Gjest WildRider Skrevet 19. desember 2008 #10 Skrevet 19. desember 2008 Nå føler jeg meg hyperteit, men kan dere ramse opp noe som er lavkarbo? Usikker på hva det er... :klø:
Agurk Skrevet 19. desember 2008 #11 Skrevet 19. desember 2008 Vel kjapt fortalt: Jeg spiser ikke ris, pasta, potet, brød, hvetemel, sukker osv. Men spiser derimot rent kjøtt, kylling, fisk, egg, nøtter, sunt fett, ost, masse grønnsaker, litt bulgur, all bran, yougurt, fiberrik osv...
Pjukset Skrevet 20. desember 2008 #12 Skrevet 20. desember 2008 Mitt råd til deg er å ikke bli en "fanatisk lavkarbo'er". Du kan fint spise brød/knekkebrød/pasta, men velg riktig type. Velg fullkornspasta fremfor vanlig, velg knekkebrød som ikke inneholder sukker/gjær osv. Jeg spiser stort sett bare ubehandlet mat, dvs ren kyllingfilet, svinefilet, biff, fisk, karbonadedeig, grønnsaker, salat, linser, quinoa, egg, grovris nå og da, grovpasta nå og da. SKal jeg ha pastasaus lager jeg min egen ut av grovhakkede tomater, tomatpure og krydder istedet for å kjøpe Dolmio, osv. Du skal ikke bli redd for karbohydrater, men sørge for å at du spiser de langsomme og ikke de raffinerte karbohydratene. Det meste av ferdigmat/frysemat/posemat er fulle av skjult sukker og altfor mye salt også. Man skal ikke være redd for fett i dette kostholdet, men man skal selvsagt være kritisk til mettet fett. Jeg bruker masse olje, avokado, solsikkefrø osv. Hvis du vilha mer informasjon og trenger grundig inføring, så ville jeg kjøpt en bok av Fedon, evnt boka "de beste GI oppskriftene". Det er en helt ny livsstil, og jeg kan garantere deg at du vil føle deg veldig mye bedre etter kroppen har blitt vant. Har du for vane å spise mye karbo nå, så kan det hende du får en fysisk reaksjon den første tida. Jeg sleit en del med hodepine etc da jeg la om kostholdet, men da det gikk over var jeg piggere enn noensinne
Annikken Skrevet 21. desember 2008 #13 Skrevet 21. desember 2008 Gode råd du har fått her. Å holde seg unna "lettvint mat" med mye (skjulte) karbohydrater er et godt råd. Om du følger et kosthold som er mer basert på proteiner og fett enn karbohydrater, vil du til slutt kanskje kunne smake hvor søtt Dolmio og ketchup faktisk er, og hvor lite mettende kjøttdeig og ost er. Mange stikkord er nevnt. Jeg vil legge til en ting: Grønnsaker. I hopetall. Kroppen din har SÅ godt av det, og det metter grundig og har masse fiber. Du kan faktisk kutte ut brødvarer bare du får i deg nok grønnsaker. Og hva er brødvarer? Karbohydrater... Selvsagt må du ha energi, og det får du av karb. Men vi trenger ikke all den energien et mer lettvint kosthold gir oss. Legg litt mer sjel i maten: Bruk hvitløk, ingefær, avocado, egg, renskåret kjøtt, grønnsaker generelt. Tenk ut dagen i forveien hva du skal kjøpe neste dag. Skriv handlelister, og følg dem. Gjør matinnkjøp og matlaging en prioritet. En annen ting: Skal du ned 20 kg til sommeren må du kutte ut alkoholen. (Ikke helt, men mesteparten.) Og du MÅ få trent på et eller annet vis. Du øker forbrenningen lettest ved å trene styrke i tillegg til evt. kardio (sånt som får opp pulsen.) 3-4 ganger i uka vil garantere et resultat, 1-2 er mer realistisk og vil holde deg gående. Det er mye arbeid, men fy søren så verdt det PS - gjør dette til en livsstilsendring. Tenk mer på livet ditt framover enn at du etter bryllupet skal dukke ned i potetgullskåla igjen.
Pjukset Skrevet 27. desember 2008 #15 Skrevet 27. desember 2008 Mange opplever lavkarbo-diett som vanskelig og dyrt pga mange ingredienser. Men det er faktisk ikke så ille når man får satt seg inn i det, og man må jo ikke bruke ALT av ingredienser. Jeg anbefaler krydder som f.eks cayennepepper, det setter fart på forbrenningen. Fikk veldig mange gode mattips fra "de beste GI oppskrifter". Men det enkleste rådet: spise rene produkter og hold deg unna posemat/ferdigmat Jeg gikk på anti-candida diett pga sykdom og gikk ned 18 kg på 3 mnd, uten bevegelse. Men dette er en veldig streng diett, og jeg anbefaler den ikke med mindre du må av helsemessige årsaker.
fløtepia Skrevet 27. desember 2008 #16 Skrevet 27. desember 2008 Mange opplever lavkarbo-diett som vanskelig og dyrt pga mange ingredienser. Men det er faktisk ikke så ille når man får satt seg inn i det, og man må jo ikke bruke ALT av ingredienser. Jeg anbefaler krydder som f.eks cayennepepper, det setter fart på forbrenningen. Fikk veldig mange gode mattips fra "de beste GI oppskrifter". Men det enkleste rådet: spise rene produkter og hold deg unna posemat/ferdigmat Jeg gikk på anti-candida diett pga sykdom og gikk ned 18 kg på 3 mnd, uten bevegelse. Men dette er en veldig streng diett, og jeg anbefaler den ikke med mindre du må av helsemessige årsaker. hva går anti candida dietten ut på da? og hvor kan jeg finne den?
Pjukset Skrevet 27. desember 2008 #17 Skrevet 27. desember 2008 hva går anti candida dietten ut på da? og hvor kan jeg finne den? anti-candida går ut på å holde seg unna alt som inneholder sukker, fruktsukker (dvs ikke spise frukt) og søtningsstoffer, røkt mat, sopp, edikk, meieriprodukter, pasta, ris, poteter, gjær, fin hvete etc (husker ikke i farten). Du "finner" den vel egentlig ingen steder, du må finne ut selv hva du kan spise utfra det du ikke får lov til å spise. Man må lese innholdsfortegnelse på absolutt alt man spiser. Hvis du ikke har noen konkrete helseproblemer som tilsier at du bør gå på en slik diett, så ville jeg latt være.
Gjest Bolledeig Skrevet 28. desember 2008 #18 Skrevet 28. desember 2008 anti-candida går ut på å holde seg unna alt som inneholder sukker, fruktsukker (dvs ikke spise frukt) og søtningsstoffer, røkt mat, sopp, edikk, meieriprodukter, pasta, ris, poteter, gjær, fin hvete etc (husker ikke i farten). Du "finner" den vel egentlig ingen steder, du må finne ut selv hva du kan spise utfra det du ikke får lov til å spise. Man må lese innholdsfortegnelse på absolutt alt man spiser. Hvis du ikke har noen konkrete helseproblemer som tilsier at du bør gå på en slik diett, så ville jeg latt være. Bolded for emphasis! Dette er en dyr og unødvendig komplisert og vanskelig gjennomførbar diett med mindre du MÅ. I tillegg krever det en del ekstra planlegging med tanke på kostholdssammensetning, og man risikerer fort å spise meget ensidig. Vanlige, friske mennesker har ikke noe vondt av å spise disse tingene, kanskje med unntak av sukker/fruktsukker og fin hvete, og da er det igjen snakk om mengder.
Pjukset Skrevet 28. desember 2008 #19 Skrevet 28. desember 2008 Bolded for emphasis! Dette er en dyr og unødvendig komplisert og vanskelig gjennomførbar diett med mindre du MÅ. I tillegg krever det en del ekstra planlegging med tanke på kostholdssammensetning, og man risikerer fort å spise meget ensidig. Vanlige, friske mennesker har ikke noe vondt av å spise disse tingene, kanskje med unntak av sukker/fruktsukker og fin hvete, og da er det igjen snakk om mengder. Det var vel nettopp det jeg også sa, var det ikke? At jeg ikke anbefaler med mindre det er helsemessige årsaker?
Gjest Bolledeig Skrevet 28. desember 2008 #20 Skrevet 28. desember 2008 Jepp Bolded for emphasis = understreket
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå