Maarleeneee Skrevet 25. november 2008 #1 Skrevet 25. november 2008 Hei alle sammen I helgen fridde min kjære til meg, det var den lykkeligste dagen i mitt liv. Jeg lurer på to ting. Den ene: syns dere det er for tidlig å forlove seg når man er 18 år og har vært kjærester i 1 år? Og Hvilken hånd skal egentlig forlovelsesringen være på? Vi trodde det var venstre. Håper på mange svar
Gjest Gjest_vinterbrud_* Skrevet 25. november 2008 #2 Skrevet 25. november 2008 nei jeg synes ikke det er for tidlig.. det kjenner dere best på selv hva som er riktig. ringen skal være på høyre:) jeg ble forlovet med min etter 5 mnd. følg hjerte og hode
Maarleeneee Skrevet 25. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 25. november 2008 Tusen takk for svaret ditt Er du helt sikker på at forlovelsesringen skal være på høyre hånd? Har lest litt rundt på nettet, men har lest begge tingene. Vil gjerne at det skal være riktig hehe
flub Skrevet 25. november 2008 #4 Skrevet 25. november 2008 Hei alle sammen I helgen fridde min kjære til meg, det var den lykkeligste dagen i mitt liv. Jeg lurer på to ting. Den ene: syns dere det er for tidlig å forlove seg når man er 18 år og har vært kjærester i 1 år? Og Hvilken hånd skal egentlig forlovelsesringen være på? Vi trodde det var venstre. Håper på mange svar Jeg tror ikke det er noe fasitsvar på om det er fortidlig eller ikke. Men jeg tenker at det kan være nyttig å ha opplevd mye sammen, både i hverdagen og annet. Og jeg tenker at det er bra å ha en viss anelse om hvordan det er å bo sammen med hverandre. (Det kan jo hende dere har bodd sammen? ) Jeg har vært sammen med forloveden min siden jeg var 16. Nå er jeg 23. Mye har forandret seg på de årene hos oss begge, men vi har vokst med hverandre på en måte. Jeg tenker at så lenge dere har tenkt over og blitt enige om hvilke verdier og mål dere har for livet sammen, så er det ikke for tidlig. Jeg aner ikke hvilken hånd forlovelsesringen skal være på (Har ingen selv, for vi velger å spare pengene til gifteringene)
Maarleeneee Skrevet 25. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 25. november 2008 Ok, tusen takk Vi har ikke bodd sammen bare vi to. Han bor hos sine foreldre og jeg bor hos mine. Men vi går på skole sammen og er sammen omtrent 24 timer i døgnet. Så sånnsett kan du nesten se på det som å bo sammen.
Rampolina Skrevet 25. november 2008 #6 Skrevet 25. november 2008 Ok, tusen takk Vi har ikke bodd sammen bare vi to. Han bor hos sine foreldre og jeg bor hos mine. Men vi går på skole sammen og er sammen omtrent 24 timer i døgnet. Så sånnsett kan du nesten se på det som å bo sammen. I norge er det mest vanlig å ha den på høyre hånden. Det sies det går en blodbane rett fra høyre ringfinger og til hjertet. I noen land er det mer vanlig å ha den på venstre ringfinger, det er armen nærmest hjertet. Dere gjør det dere føler for, men det er vanligst her til lands å ha den på høyre Og gratulerer!
Maarleeneee Skrevet 25. november 2008 Forfatter #7 Skrevet 25. november 2008 Ok Tusen takk Da får jeg be han sette den på den høyre hånden i stede
Grønt blad Skrevet 25. november 2008 #8 Skrevet 25. november 2008 I Norge er det vanlig at forlovelsesringene plasseres på venstre ringfinger, og at de flyttes over til høyre ringfinger når man gifter seg. Skikkogbruk.no
Maarleeneee Skrevet 25. november 2008 Forfatter #9 Skrevet 25. november 2008 Dere også snakker om hverandre. Nå er jeg enda mer usikker. Alle sier forskjellig, og det står forskjellig overalt. Er det ingen som har en gammel mor eller bestemor som kan dette?
Mokkon83 Skrevet 25. november 2008 #10 Skrevet 25. november 2008 Gratulerer med forlovelse Vi har våre ringer på høyre ringfinger :D
Grønt blad Skrevet 25. november 2008 #11 Skrevet 25. november 2008 (endret) Jeg står på mitt. I følge gammel tradisjon i Norge er det normalt å ha gifteringen på høyre hånd, mens forlovelsesringen er på venstre hånd. Det som står på skikkogbruk.no er det samme står står i boken Skikk og bruk (skrevet av Erik Lundesgaard), som er en veldig god og omfattende bok om etikette, skikk og bruk. Endret 25. november 2008 av Grønt blad
Maarleeneee Skrevet 25. november 2008 Forfatter #12 Skrevet 25. november 2008 Gratulerer med forlovelse Vi har våre ringer på høyre ringfinger :D Takk Virker som om det ikke spiller så veldig stor rolle, siden alle har dem forskjellige steder, hehe
Maarleeneee Skrevet 25. november 2008 Forfatter #13 Skrevet 25. november 2008 Et spørsmål til : Spiller det egentlig noe rolle hvordan ring det er? Jeg tenker på, sølvringer, hvit gull eller gullringer. Og skal det være med en diamant?
Grønt blad Skrevet 25. november 2008 #14 Skrevet 25. november 2008 Mer om hvordan ringene i følge norsk tradisjon skal bæres her. I denne artikkelen fra Wikipedia (under Post-wedding customs) står det at gifteringen i norsk tradisjon bæres på høyre hånd. Hvis man da tar utgangspunkt i at man flytter ringen fra den ene hånden til den andre når man gifter seg, så skal forlovelsesringen da bæres på venstre hånd. Dere bestemmer selvsagt selv hvilken hånd dere vil ha ringene på. Jeg tror ikke noen andre kommer til å tenke stort over det uansett... Glemte å skrive: Gratulerer som forlovet!
Saeria Skrevet 25. november 2008 #15 Skrevet 25. november 2008 Det spiller ingen rolle, mener jeg. Diamanttrenden er en amerikansk greie mer enn noe annet. Nyt forlovelsen din du. Ikke stress med at ringen kan være "feil" eller sitter på gal hånd.
Grønt blad Skrevet 25. november 2008 #16 Skrevet 25. november 2008 (endret) Et spørsmål til : Spiller det egentlig noe rolle hvordan ring det er? Jeg tenker på, sølvringer, hvit gull eller gullringer. Og skal det være med en diamant? Det spiller ingen rolle. Ta utgangspunkt i hva dere selv liker og har råd til. Tradisjonelt har man i Norge brukt de samme ringene som forlovelses- og giftering, men om dere ønsker to sett ringer er opp til dere selv. Det trenger ikke være diamant, men kan være det dersom det er ønskelig. Erik Lundesgaard skriver litt om gifteringer her. Ved frieri er det vanlig at mannen gir kvinnen en forlovelsesring, men det er heller ingenting i veien for at kvinnen gir mannen en ring dersom hun som frir. I andre land er det annerledes. Ifølge tradisjonen skulle en forlovelsesring innholde en diamant. Ifølge gammel overtro styrket og befestet diamanten kjærligheten. Nå brukes også edelstener som rubiner, safirer og smaragder i forlovelsesringer, men til disse har det vært knyttet annen overtro. I USA heter det at en forlovelsesring skal koste like mye som mannens månedslønn, mens i Frankrike sies det ofte at forlovelsesringen er kvinnens forsikring hvis han forlater henne. (http://skikkogbruk.no/index.php?id=11&nid=23) Edit: La til et sitat Endret 25. november 2008 av Grønt blad
BUFFY Skrevet 25. november 2008 #17 Skrevet 25. november 2008 Hei og Gratulerer! Om det er for tidlig eller ikke er vanskelig å svare på....for dette varierer. Jeg for min del har vært sammen med min forlovede siden jeg var 18 år, da var han 26 år. Og han hadde en datter fra før, så jeg ble "stemor" i samme slengen også (noe som også har gått veldig bra). Så det har gått superfint: Vi har nå vært sammen i 11 år, har tre barn sammen og skal nå endelig gifte oss til neste sommer. Og vi har ringene på høyre hånd (hvordan de skal se ut er etter smak og behag)
Maarleeneee Skrevet 25. november 2008 Forfatter #18 Skrevet 25. november 2008 Det spiller ingen rolle. Ta utgangspunkt i hva dere selv liker og har råd til. Tradisjonelt har man i Norge brukt de samme ringene som forlovelses- og giftering, men om dere ønsker to sett ringer er opp til dere selv. Det trenger ikke være diamant, men kan være det dersom det er ønskelig. Erik Lundesgaard skriver litt om gifteringer her. Edit: La til et sitat Takk
Maarleeneee Skrevet 25. november 2008 Forfatter #19 Skrevet 25. november 2008 Hei og Gratulerer! Om det er for tidlig eller ikke er vanskelig å svare på....for dette varierer. Jeg for min del har vært sammen med min forlovede siden jeg var 18 år, da var han 26 år. Og han hadde en datter fra før, så jeg ble "stemor" i samme slengen også (noe som også har gått veldig bra). Så det har gått superfint: Vi har nå vært sammen i 11 år, har tre barn sammen og skal nå endelig gifte oss til neste sommer. Og vi har ringene på høyre hånd (hvordan de skal se ut er etter smak og behag) Hei Tusen takk til deg også, blir glad når folk sier gratulerer:) Gratulerer til dere som snart skal gifte dere
flub Skrevet 25. november 2008 #20 Skrevet 25. november 2008 Glemte jo helt å gratulere.. :rødme: Gratulerer så mye med forlovelsen!!!!! Satt dato el?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå