Gjest kaffedama Skrevet 5. november 2008 #1 Del Skrevet 5. november 2008 Har søkt opp gamle søskenvogntråder og fått noen innspill, men siden ingen av dem er helt ferske tar jeg sjansen på å starte en ny tråd. Vi har fått tilbud om å kjøpe en søskenvogn av noen andre foreldre i barnehagen, men er fremdeles ikke sikre på om vi faktisk trenger en. S blir to år og åtte mnd når lillebror kommer i februar. Han er stor nok til å gå endel selv, men foreløpig bruker vi vogna endel til og fra barnehagen og også på tur i skogen. Han er i ferd med å slutte å sove på dagen (har brukt vogna til dette fram til nå). Vi har kjøpt sjal til mini og kommer nok til å bære endel, men selv om bæring er fint er jeg typen som liker å kunne legge fra meg barna også. S trivdes godt i vogna da han var liten. Hvis vi ikke kjøper søskenvogn blir det vel umulig for en forelder å ta med begge på (lengre) turer uten å bære den ene. Ser også for meg at mormor evt andre barnevakter vil sette pris på å ha en vogn til begge to når de skal passe. Lurer på hva som er andres erfaringer når det gjelder behov for søskenvogn, og evt erfaringer med ulike modeller. (Den vi har fått tilbud om å kjøpe er en ABC design-vogn, kjenner jeg er litt skeptisk til harde hjul, hvis vi skal kjøpe søskenvogn må den kunne brukes i skogen!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
viren Skrevet 5. november 2008 #2 Del Skrevet 5. november 2008 Det er 2 år og 4 mnd mellom våre, og vi hadde ikke greid oss uten søskenvogn. Men: vi bor i Oslo, kjører kollektivt (solgte bilen før vi flyttet hit) og har derfor brukt søskenvogna mye: både til/fra barnehagen (kun den første perioden), i byen, og på skogsturer. Pga at vi var avhengige av å bruke vogna i byen, på butikker etc måtte vi ha en vogn som var smal nok til å gå inn i dører, heiser etc, og det er det ikke alle som er. OTH, Phil & Teds E3 twin/E3 V2 Double og BabyTravel er smale vogner, vi endte til slutt opp med BabyTravel pga at den hadde separate kalesjer (det har ikke OTH), og den var billigere en Phil & Teds. Vi er svært fornøyde med vogna, bortsett fra en ting: "skumgummien" eller hva det nå er som er rundt håndtaket har begynt å løsne. Jeg ville i allfall IKKE kjøpt en søskenvogn uten svingbare forhjul, da en vogn med to barn i kan bli tung og snu når barna vokser til. Hvis bredde på vogna ikke hadde hatt noe å si (feks at den kun skulle blitt brukt til turer ute, og ikke i heis/butikker), så hadde jeg nok satset på en GT Safari. Svært rimelige vogner som er utrolig gode å trille. Jeg har også lest mye bra om TFK søskenvogn, den har jeg ikke prøvd, bare sett men den er kjempefin (dog tror jeg ikke så smal som de først nevnte). Her en en link til ei som skriver om forskjellige vogner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leanne Skrevet 5. november 2008 #3 Del Skrevet 5. november 2008 Da minsten ble født var store søster 2 år og 2 mnd. Hun sov ikke lenger på dagen. Vi kjøpte ikke søsken vogn, men kjøpte et slikt sete slik at hun kunne sitte "oppå" vognen til lillebror. Denne brukte vi litt innimellom de første 3-4 mnd. Etter dette gikk hun på egne ben... Men så var hun ekstremt glad i å gå, og hatet å sitte i vogn fra hun lærte seg å gå.. Barn er jo forskjellige. Men hvis du bruker sjal til den lille kan jo den store sitte litt i vognen innimellom, og da er vel kanskje ikke behovet for søskenvogn så stort... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2008 #4 Del Skrevet 5. november 2008 Nøyaktig to år mellom nummer en og to her. Vi kjøpte ikke søskenvogn. Brukte sjal til nummer to ganske mye, nummer en satt i vogn. Seinere ble det mer vogn på babyen, med eldste på egne bein eller på ryggen. Vi har ikke bil, kjører buss hvis vi skal noe sted, aldri savna søskenvogn. Men det skal sies at det var lettere for meg å for eksempel ta begge med på skogstur med babyen i sjal og eldste i vogn enn i den perioden da eldste i teorien skulle gå sjøl, men ofte endte med å sitte på ryggen. Har forresten to (stort sett) selvgående nå, og tenker at det kanskje ville vært vanskeligere å få dem til å gå sjøl hvis vi hadde hatt vogn til begge? Vet ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2008 #5 Del Skrevet 6. november 2008 Da ville jeg kjøpt en phil & teds søskenvogn. Den er helt genial! Hvis du bare skal ha med den ene ungen klikker du bare av ekstrasetet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Henkama Skrevet 7. november 2008 #6 Del Skrevet 7. november 2008 Jeg har 22 mndr mellom mine to eldste og har kun hatt ståbrett og i grunnen vært fornøyd med det. Nå har jeg fått nummer 3 og bruker ståbrettet fremdeles til de to andre på 3 og 5 hvis de er slitne på vei hjem fra barnehagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mortil3 Skrevet 7. november 2008 #7 Del Skrevet 7. november 2008 Jeg har 13mnd mellom mine og jeg har nå brukt phil&teds vogn i over 2 år og SUPER fornøyd! Den er liten å ha i bilen, lett å kjøre med en hånd selv med begge barna i feks i butikken om du har kurv i andre hånden. Den er god i allslags vær da man kan låse forhjulet om man vil. Nå er den eldste over 3 år og vil gå selv, men det er veldig greit å ha det ekstra setet med. Fremfor alt kommer man seg frem over alt - selv mellom trange hyller i butikken. Anbefales varmt!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2008 #8 Del Skrevet 7. november 2008 Det er akkurat to år mellom mine to små. Og vi kjøpte ikke søskenvogn, hadde bare ståbrett. Hadde jeg fått velge på nytt hadde jeg garantert kjøpt søskenvogn. Først og fremst for å få gått skikkelige turer. Hadde bæremeis til to-åringen, men det ble jo litt tungt etterhvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
camilla* Skrevet 7. november 2008 #9 Del Skrevet 7. november 2008 Ser mange med ståbrett eller sete på vognen. Naboen har søskenvogn og bruker den mye, men hun går mye tur også. Eldstemann der nekter å gå selv, så da er vognen god å ha. (det er 2 år mellom barna der) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kaffedama Skrevet 8. november 2008 #10 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Takk for alle svar! Jeg har tenkt på Phil & Teds-vogna, nettopp fordi det går an å ta av det ene setet. Jeg tror også at den har lengre rygg og dermed passer for større barn enn sportsdelen på den vogna vi har nå (hvis det regner stanger S hodet oppi kalesjen!). Jeg får følge med på Finn, er ikke sikker på om jeg vil bruke penger på helt ny vogn en gang til... Endret 8. november 2008 av kaffedama Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 8. november 2008 #11 Del Skrevet 8. november 2008 Annbefaller virkelig Phil & Teds vogna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 8. november 2008 #12 Del Skrevet 8. november 2008 Har søkt opp gamle søskenvogntråder og fått noen innspill, men siden ingen av dem er helt ferske tar jeg sjansen på å starte en ny tråd. Vi har fått tilbud om å kjøpe en søskenvogn av noen andre foreldre i barnehagen, men er fremdeles ikke sikre på om vi faktisk trenger en. S blir to år og åtte mnd når lillebror kommer i februar. Han er stor nok til å gå endel selv, men foreløpig bruker vi vogna endel til og fra barnehagen og også på tur i skogen. Han er i ferd med å slutte å sove på dagen (har brukt vogna til dette fram til nå). Vi har kjøpt sjal til mini og kommer nok til å bære endel, men selv om bæring er fint er jeg typen som liker å kunne legge fra meg barna også. S trivdes godt i vogna da han var liten. Hvis vi ikke kjøper søskenvogn blir det vel umulig for en forelder å ta med begge på (lengre) turer uten å bære den ene. Ser også for meg at mormor evt andre barnevakter vil sette pris på å ha en vogn til begge to når de skal passe. Lurer på hva som er andres erfaringer når det gjelder behov for søskenvogn, og evt erfaringer med ulike modeller. (Den vi har fått tilbud om å kjøpe er en ABC design-vogn, kjenner jeg er litt skeptisk til harde hjul, hvis vi skal kjøpe søskenvogn må den kunne brukes i skogen!) När lillasyster föddes var storebror 2 år och 10 månader - ungefär som dina barn. Vi skaffade INTE en syskonvagn och jag har inte saknat det. Vi har inte heller åkt bil med våra barn när de varit babys så vi har åkt en hel del kollektivt. Eftersom storebror är en stor kille så tyckte vi att det skulle bli för tungt med en syskonvagn. Samma sak tänkte vi kring en ståbräda till vagnen. Då skulle vi vuxna dessutom få köra vagnen med böjd rygg och det skulle vara tungt och inte bra för min man. När storebror skulle till och från dagis/barnehage åkte vi buss. En vanlig vagn och ett barn som kan gå är lättare att ta på buss och på tunnelbana än en syskonvagn. Skulle vi gå till mormor till exempel så tog vi TVÅ vagnar, en vagn för babyn och en enklare sittvagn till storebror. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå