Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gladlaks
Skrevet

Hva skal jeg gjøre?

Kjæresten min er en skikkelig rotekopp. Klærene bare slenger han utover gulvet, skitten oppvask kan gjerne stå et par dager uten at han tar den. og han legger igjen tom embalasje (f.eks melkekartonger, pizzakartong ol) i stua. Jeg har sagt det til han tusen ganger at jeg blir i dårlig humør når det er rotete. Men det hjelper tydeligvis ikke. :) Tør ikke å tenke på hvordan huset kommer til å se ut hvis vi noen gang får barn sammen... Jeg er klar over at mennesker er forskjellige og at vi begge må ta hensyn til hverandre, men dette tror jeg ikke er noe jeg kan leve med. Går stadig å irriterer meg over det.

Så, noen råd? Hvordan skal jeg takle dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I et annet innlegg skrev jeg at litt rot er for bagateller å regne hvis forholdet er godt, en tar ikke så tungt på det da.

Men jeg kjenner at det du beskriver går over grensa for meg. Skitten oppvask i flere dager, tomme pizza-esker og melkekartonger i stua blir rett og slett for utrivelig.

Klær utover på soverommet kan jeg leve med, men ikke klær utover i stua osv.

At han ikke kan ta seg litt sammen og ihvertfall gjøre et forsøk på å endre dette, er dårlig av ham. Du har jo prøvd å ta hensyn til ham, men han fortsetter bare med ting han vet du ikke kan trives med, uten å gjøre noe.

Det krever faktisk ingenting å ta med en melkekartong til søppelet neste gang man reiser seg for å gå på kjøkkenet, en må bare begynne å endre vaner litt.

Og ja, det blir verre med barn i huset.

Mannen og jeg er nokså like når det gjelder hvor ryddig og rent vi skal ha det. Vi har ikke støv på hjernen noen av oss, men vi liker å ha det ryddig sånn at det er koselig rundt oss. Men vi var begge sånn fra begynnelsen av forholdet, ingen måtte endre seg.....

Hva du skal gjøre? Vanskelig å si. Kan du ikke leve med det, og han ikke vil gjøre noe, så kan du vel si at du flytter ut en periode, du greier ikke å ha det sånn. Tror jeg ville gjort det, for det der går på trivselen løs

Skrevet

Tips;

1. ta en stor sort søppelsekk. Hver gang han slenger fra seg noe, så "rydder" du det opp i denne, og putter sekken ut av syne. Da må han gå og hente det her om han trenger det, og det blir etterhvert uoversiktelig å finne igjen ting.

2. skryt, kos og "beløinning" da han faktisk rydder. Da forbinder han det med noe positivt. Dyr og menn....

3. Si; Nå tar vi en halvtime og får orden på huset, så skrur vi på en film/lager god kvelds, eller noe liknende.

4. Aksepter at rydding ikke er hans sterkeste side. Fordel oppgavene i huset slik at dere gjør 50-50 totalt. La for eksempel han handle inn, ha fullt ansvar for bilen, vaske badet..... Min erfaring er at det er litt lettere når gutter vet at det er deres fulle og hele ansvar.

Skrevet

Eventuelt kan du ta alt rotet hans og legge det på hans side av sengen.

Ellers så syntes jeg AnetteR hadde noen fine forslag :goodbye:

Gjest gladlaks
Skrevet

Takk for gode tips!

Jeg har prøvd det med å slenge alt inn i skapet, men da finner han jo ingen ting stakkar, og det ender med at jeg må gå å finne det for han. Dette er gutten som kan finne på å ringe meg for å høre hvor melka er når den står i kjøleskapdøra... Så det med søppelsekk tror jeg går mest utover meg selv. :)

Og jeg kjøpte en sånn stor dunk som han kunne legge klærene sine oppi. Men dunken står der tom, og klærene ligger oppå og rundt.

Men jeg gir ikke opp! Jeg skal prøve deres forslag også.

Skrevet
Jeg har prøvd det med å slenge alt inn i skapet, men da finner han jo ingen ting stakkar, og det ender med at jeg må gå å finne det for han.

Da er det vel egentlig du som 'ødelegger' den taktikken, du må jo holde ut og ikke hjelpe ham med å finne ting som han bør klare å finne selv. :)

Han får jo fysisk til å lete gjennom en søppelsekk eller et skap med rot, det er bare ikke så veldig gøy. Det er sånt man lærer av, i stedet for å ringe deg og mase og at du ordner det. Jeg husker selv da jeg var en rotete tenåring og mamma fant alt og fikset alt, det var ganske deilig men jeg lærte ikke noe særlig!

Gjest Alabama
Skrevet
Tips;

1. ta en stor sort søppelsekk. Hver gang han slenger fra seg noe, så "rydder" du det opp i denne, og putter sekken ut av syne. Da må han gå og hente det her om han trenger det, og det blir etterhvert uoversiktelig å finne igjen ting.

:ler:

Skrevet

Eg har prøvd det med å vere positiv kvar gang det vert rydda noko...om det var på eget initiativ eller ei... kan ikkje sei at det fungerte særlig...Forholdet vart iallfall ikkje surere av litt komplimenter da, så det skada iallfall ikkje...

Skrevet

"jeg blir så sliten av å se på alt rotet i stua, så jeg orker virkelig ikke sex i dag."

Har aldri brukt den, da. Trur ikke det er den taktikken som funker best i et forhold i lengden :fnise:

Men motsatt kanskje: "jeg blir i så godt humør når det er så fint og ryddig her......"

Gjest gladlaks
Skrevet
"jeg blir så sliten av å se på alt rotet i stua, så jeg orker virkelig ikke sex i dag."

Har aldri brukt den, da. Trur ikke det er den taktikken som funker best i et forhold i lengden :fnise:

Men motsatt kanskje: "jeg blir i så godt humør når det er så fint og ryddig her......"

Hehe.. Det kan jeg jo prøve i kveld. :)

Gjest Gjest_Fia_*
Skrevet

Mitt forslag er kanskje langt over streken for noen, men her fungerte det etter fem minutt, etter 4 mnd med enormt rot.

Samboeren min nøler ikke med å strø klær på bad, stue, kjøkken og alle andre steder der det passer ham, skulle tro han var helt huleboer. I tillegg slenger han rundt med tomme embalasjer, brusflasker, godteposer osv osv..

Vi har en veldig stor dunk her, som vi bruker som søppeldunk, en som kan romme ca en svartsekk omtrent.

En dag tok jeg rett og slett bare å ryddet bort alt av hans klær, og søppel nedi den dunken, tror han tok hintet. Med en gang han merket det, så løp han pent og hentet det, puttet det i vask og hengte det etterpå pent opp. Veldig drastisk kanskje, men fungerte som bare det, ble ikke mer rot etterpå :ler:

Skrevet

Å legge det på hans side av sengen funker ypperlig, bare pass på at du legger deg før han.

Men om han ikke finner du så må du ikke hjelpe han. Du sier at det ligger i skapet/sekken/senga også får han heller rote det fra selv.

Og hadde han ringt meg angående melka som sto i kjøleskapet hadde jeg nok bare lagt på :fnise:

Skrevet

Først av alt må du slutte å oppføre deg som moren hans. Du sier "stakkars" om en voksen mann som ikke gidder å holde hjemmet sitt i orden, fordi han vet at han har en dame som kommer løpende etter han for å plukke opp. Hvorfor aksepterer du dette?? Det høres jo nesten ut som du synes det er sjarmerende at han er lat... :klø:

Menn er faktisk like "flinke" som oss kvinner til å rydde, men de er kanskje mer tilbøyelige til å utnytte muligheten dersom de ser en sjanse til å slippe unna med det. Du bidrar antageligvis selv til dette problemet ved å rydde og vaske for han, i stedet for å kreve at han gjør det selv.

Jeg ville gjort det enkelt og greit: Si at nå er du dritt lei av å leke husmor og at enten deler dere på oppgavene, eller så blir ingenting gjort. Vask dine egne klær, lag din egen mat, men ikke rør hans ting. La rotet hope seg opp. Vær konsekvent. Når han til slutt innser at du faktisk ikke gidder å leke tjener for han lengre, kommer han til å våkne opp. Garantert. ;)

Gjest gladlaks
Skrevet
Først av alt må du slutte å oppføre deg som moren hans. Du sier "stakkars" om en voksen mann som ikke gidder å holde hjemmet sitt i orden, fordi han vet at han har en dame som kommer løpende etter han for å plukke opp. Hvorfor aksepterer du dette?? Det høres jo nesten ut som du synes det er sjarmerende at han er lat... :klø:

Menn er faktisk like "flinke" som oss kvinner til å rydde, men de er kanskje mer tilbøyelige til å utnytte muligheten dersom de ser en sjanse til å slippe unna med det. Du bidrar antageligvis selv til dette problemet ved å rydde og vaske for han, i stedet for å kreve at han gjør det selv.

Jeg ville gjort det enkelt og greit: Si at nå er du dritt lei av å leke husmor og at enten deler dere på oppgavene, eller så blir ingenting gjort. Vask dine egne klær, lag din egen mat, men ikke rør hans ting. La rotet hope seg opp. Vær konsekvent. Når han til slutt innser at du faktisk ikke gidder å leke tjener for han lengre, kommer han til å våkne opp. Garantert. ;)

Jeg gjør ikke husarbeid for han. Oppvasken står og hoper seg opp til han tar den.. Det hjelper ikke. Men takk for tips allikevel :)

Gjest gladlaks
Skrevet
Å legge det på hans side av sengen funker ypperlig, bare pass på at du legger deg før han.

Men om han ikke finner du så må du ikke hjelpe han. Du sier at det ligger i skapet/sekken/senga også får han heller rote det fra selv.

Og hadde han ringt meg angående melka som sto i kjøleskapet hadde jeg nok bare lagt på :fnise:

Skal jeg legge melkekartonger og tomme kjekspakker i senga? Det kommer til å stinke og klø...hehe

Skrevet
Skal jeg legge melkekartonger og tomme kjekspakker i senga? Det kommer til å stinke og klø...hehe

Kanskje han endelig lærer da? :ler:

Skrevet

Nei da, han må jo ha det bort når han skal legge seg. Da legger du også en søplepose nederst og der kan han sortere det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...