Gjest Gjest_tina_* Skrevet 26. september 2008 #1 Skrevet 26. september 2008 Jeg og sambo har veldig god økonomi, begge to har gode jobber, men likevel så strekker ikke alt til. Vi er barnløse og har ingen større utgifter annet enn til huslån, vi leier ut en leilighet i kjelleren og får inn en god del der. Men likevel så syns jeg vi alltid har så dårlig råd. Satte oss ned å tittet over økonomien vår og gjett om vi fikk oss et mega sjokk, vi bruker gjennomsnittlig 12000 på mat og røyk i mnd! er det mulig? Så det jeg lurer på er, hva i all verden er det vi handler som er så dyrt? Vi spier jo ikke biff og annet fancy. Vi har normalt norsk kosthold, ikke kaker eller godterier siden vi ikke spiser sukker.. Hva i all verden er det som er så dyrt da? (uhm ja, vi vet røyk er dyrt og det er mulig å slutte.. men man må ha lyst til å slutte for å klare det .. så det er ikke noe vi diskuterer, men jo vurder å gå over til tobakk for å spare inn litt, nå røyker begge sigaretter. ) Nå har vi bestemt oss for å lage meny for 1 uke i slengen og handler alt inn en gang i uken med et hvis sum, ingenting over. Det er max grensa. Det som vi ikke handler for sparer vi. Så det jeg lurer på er, hvor handler dere og hva er normalt for et matbudsjett for et par uten barn? Må få med at vi spiser et sunt norsk kosthold og spiser konsekvent hver 3 time.. så det blir jo en del mat, men likevel.. Noen tips og råd?
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2008 #2 Skrevet 26. september 2008 Spiser man sunt så spiser man dyrt. Er man villig/tvunget til å leve billig vil kostholdet gjerne bestå av pølser o.l. pluss pasta, men en "saus" av ketsjup. Levde sånn som student. Akkurat nå er vi dessuten inne i en liten økonomisk krise på hjemmebane, så vi snur på kronene før vi bruker dem. Kostholdet vårt har blitt betraktelig mye dårligere nå når pengene ikke strekker til. Vi spiser billige panetter og pølser og slikt til middag. Med bare nudler eller pasta ved siden av. Veldig sjelden grønnsaker. Gleder meg til økonomien er tilbake til det normale! Har man bedre råd kan man kjøpe ferskt og ubearbeidet kjøtt, som kyllingfileter, svinefileter osv. Og man kan ha masse grønnsaker til maten, pluss frukt og yoghurt til mellommåltider. Sånt koster. Rent kjøtt og grønnsaker/frukt er dyrt. Ellers er det vanskelig å sette fingeren på enkeltting som er så dyre. Det er alle de småtingene som til sammen blir store summer. Prøv å skill matbudsjettet fra røykbudsjettet ei stund, så ser dere hvor mye dere bruker på mat.
iingvild Skrevet 26. september 2008 #3 Skrevet 26. september 2008 Det er vanskelig å sammenlikne når du har med røyk. Men vi har klart oss på rundt 5000 på fellesutgifter som feks mat pr måned. Vi er også to personer. Kunne sikkert spart ennå mer om vi handlet kun 1-2 ganger i uka.
Gjest *Mim* Skrevet 26. september 2008 #4 Skrevet 26. september 2008 Ser heller ikke poenget med å se røyk og mat sammen. Høres ellers lurt ut å sette opp en plan, ukesmenyer er fint. Handler man ofte, handler man mer. Vi er seks stykker, og bruker ca 9000 på mat i måneden.
Gjest Portis Skrevet 26. september 2008 #5 Skrevet 26. september 2008 Når det gjelder röyken, så må vel dette da väre ferdigröyk, eller? Om du går over til tobakk, så blir det jo en del billigere (samtidig som at mange ofte röyker mindre også). Om du ikke vil rulle röyk overalt, så kan du jo kjöpe winnertip og tippemaskin, og lage deg noen röyk för du går ut. Ellers så tror jeg det er lurt å skrive handleliste FÖR du går i butikken og hold deg til den, ikke kjöp noe annet. Her går det MASSE penger når man tar en tur i butikken på måfå, og man ender opp med altfor mange varer. Hvor mye mat kaster du fra kjöleskapet? Begynn å legg merke til hva du kaster og hvor mye, og tenk på dette når du er i butikken.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2008 #6 Skrevet 26. september 2008 Jeg er en person, spiser noenlunde sunt og variert og lager det meste av maten fra grunnen av. Jeg bruker vanligvis i overkant av 2000 kroner måneden på mat og drikke. Dette inkluderer all mat og drikke uansett hvor det er kjøpt og eventuell tips på restauranter o.l., men ikke andre dagligvarer.
Gjest Gjest_tina_* Skrevet 26. september 2008 #7 Skrevet 26. september 2008 trådstarter her igjen, Hvis vi deler matbudsjettet fra røyken så bruker vi ca 4000 på ferdigrøyk i mnd så det vil si at vi bruker 8000 kun i mat, det er det som er handlet med kortet på matbutikken, så kommer jo alle andre ting i tillegg.. hehe så ja, det er helt hårreisende og nå er det virkelig stopp. Vi har tenkt å gå over til tobakk som vil tilsvare ca 1200kr mnd for to stk (selv om jeg ikke liker rullings i det hele tatt kanskje jeg vil slutte av hele greia) .. så allerede da har vi spart inn litt. Handle en gang i uka med en hvis sum i hånden og KUN det som står på listen, følge med på reklamen i posten.. Må jo også tilføye at vi handler for det meste på Meny og Spar, noe som sier sitt, er jo så fornøyd med Meny.. men vi har vurdert å gå over til Rema 1000 som faktisk er mye billigere.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2008 #8 Skrevet 26. september 2008 Jeg og samboeren min bruker ca 600kr i uka på mat, vi er studenter, men spiser normalt sunt. En normal uke kan f.eks være: fiskekaker med brokkoli, gulrot og poteter, lapskaus med kyllingpølser jevnet med potetstappe pulver (en first price 800g lapskausblanding strekker til 2 dager), svinekjøtt med wok og fullkornsris, laks med ovnsbakte poteter og agurksalat, hjemmelaget tomatsuppe, taco lagd med karbonadedeig, mager kesam istedenfor rømme og gulerot og agurk som salat. I tillegg spiser vi litt dyre fullkornsbrød, men nøyer oss med å ha to pålegg i kjøleskapet om gangen. Er jo ikke verdens sunneste kosthold selvsagt, men prøver å ta bevisste valg. I tillegg pleier vi å spe på med grønnsaker og bønner i de fleste retter. for eksempel hvis vi lager gryterett tilsetter vi alltid en boks med bønner, 3 raspede gulerøtter og 1 løk, har vi kokte poteter til overs tilsetter vi dette også. På denne måten får vi en pose med toro gryterett til å vare i 2 dager. I lasagne er det godt med brokkoli og gulerøtter under laget med ost. I omelett kan du ha spinat, potet og tomat. Fiskekaker kan brukes i wok, i brun saus og med ovnsbakte poteter... osv
thumbalina Skrevet 26. september 2008 #9 Skrevet 26. september 2008 (endret) Vi bruker ca 3-3500 i mnd på mat.. Vi er to voksne personer som spiser helt normalt, og har en på 6 år hos oss 50% av tiden.. nå er han utrolig småspist, så han teller vel bare som en halvperson sånn matmessig... men vi handler helt normal mat.. har frokost, middag og kveldsmat hver dag - og noe ekstra godt i helgene... vi spiser ikke godteri og junk food på hverdager, og bruker heller ikke penger på brus etc. Kun junk i helgene rett og slett... Det vi gjør er å handle fast på Rema 1000 .- og skal vi ha noe spesielt til en middag feks så går vi innom dyrere butikker for å kjøpe akkurat de vi trenger... ellers så prøver vi å handle ei gang i uka, men det er ikke alltid vi klarer det... så det blir litt småhandling innimellom på oss også... jeg pleier å følge meg litt på når det er tilbud på ting som det går mye av.. feks kjøttdeig... også fyller jeg opp frysen da.. jeg har en del matallergier så det er mye mat jeg ikke kan ha, men samtidig så koster den maten jeg kan ha ofte mye mer.. så det burde gå opp i opp sånn sett... nå skal det sies at vi ikke spiser ute noe særlig, og bestiller heller ikke pizza og annen takeaway mat... det kan jo trekke opp prisen litt.. men vet ikke om du regnet med dette i summen du nevnte ts? Tror du vil merke stor forskjell med å bytte til Rema 1000 for hovedhandling.... jeg merker fort dersom jeg har handlet på meny, maxi eller ultra... da går det mye fortere tom på matkortet.. i de 3500 er det også hygieneprodukter, dopapir (ikke det tynne harde vonde...!) poser, vaskemidler etc. Endret 26. september 2008 av thumbalina
AnetteR Skrevet 26. september 2008 #10 Skrevet 26. september 2008 Vi kjøper skjeldent/aldri godteri og ferdigmat. Og lever ganske sunt, og lager all mat fra grunnen. Vi bruker ca 8-9000 i snitt på mat i måneden, på to voksene. I tillegg går det nok 2-3000 i restaurantbesøk, og kanskje 1000 på polet. Så jeg synes ikke 12000 inkludert røyk var så mye om man spiser sunt.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2008 #11 Skrevet 26. september 2008 Vi er også to voksne, og i forbindelse med at vi sparer penger til bryllup, har vi begynt å sette opp budsjett, og følge det! ;-) Vi handler nå KUN en gang i uken, og målet er da å handle for 1000 kr. Noen ganger blir det litt mer, noen ganger mindre, men gjennomsnittlig klarer vi fint å følge denne regelen. Vi handler kyllingfileter, skikkelig brød, godt med pålegg, frukt og grønsaker, og dette er ikke noe problem! Men vi handler kun på Rema 1000. Det som var vårt problem er at hver gang vi var i butikken, handlet vi noe "ekstra". Så når vi nå klarer oss med en handletur i uken, sparer vi minst 2000 kr i måneden! I tillegg slipper vi stresset med å gå i butikken oftere, så dette er en enkel, men genial løsning :-) PS, vi røyker ikke ;-)
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2008 #12 Skrevet 26. september 2008 Vi er 4 personer. En voksen og tre ungdommer. Vi bruker 7000-8000 i måneden. Det blir ca 60 kroner dagen pr. person. Spiser 3-4 måltider hver dag + frukt + litt snop i helgen.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2008 #13 Skrevet 26. september 2008 Sosialkontoret går ut fra 3000 kroner i måneden til mat for en person, ca 100 kroner dagen.
FantasDick Skrevet 26. september 2008 #14 Skrevet 26. september 2008 (endret) Vi er to voksne og bruker ca. 4000 i mnd på mat/dagligvarer. Vi handler 1-2 ganger i mnd på Obs! for ca. 2000,- og resten går til småhandling på butikkene i nærheten. Vi skal prøve å handle enda mindre på butikkene, for vi ser jo at det går med for mye til småhandling. En vanlig ukesmeny hos oss kan være; laks med grønnsaker og ris/couscous/pasta, hjemmelagde kjøttkaker med tradisjonelt tilbehør, wokede grønnsaker i curry med ris, hjemmelaget linsesuppe, skinkebiff med fløtegratinerte poteter og grønnsaker, vegetargryte med ris, hjemmelaget pizza. Vi spiser hjemmelaget brød eller knekkebrød til frokost og kveldsmat. Har alltid 5-10 sorter pålegg, bruker mye grønnsaker. En del yoghurt, cottage cheese, frukt eller grønnsaker som mellommåltid. Vi drikker mye melk! Blir vel en del sjokolade, potetgull og smågodt også, men ikke brus. Ting som blir med i matbudsjettet; vaskemidler, personlige hygieneprodukter (tannkrem, deodorant, såpe, shampoo o.l) og småting (lyspærer, kjøkkenutstyr, blomster/planter o.l). Edit; vi er veldig flinke til å handle ting på tilbud. Vi har stor fryser og kjøper ofte frosne grønnsaker, fisk og kjøtt på tilbud. Endret 26. september 2008 av Zaphireh
Mamma1 Skrevet 26. september 2008 #15 Skrevet 26. september 2008 Vi er to voksne og ett barn, bruker ca 6-8000 i mnd på mat og drikke. Vi spiser helt normalt. Mat er dyrt i Norge.
Gjest Løve66 Skrevet 26. september 2008 #16 Skrevet 26. september 2008 Satte oss ned å tittet over økonomien vår og gjett om vi fikk oss et mega sjokk, vi bruker gjennomsnittlig 12000 på mat og røyk i mnd! er det mulig? Noen tips og råd? Jeg tror det er lurt å finne ut hvor mye dere bruker på røyk for så å trekke denne summen ut av "matregnskapet". Da vil du få en sum som kan sammenlignes med hva andre bruker. Det er også en tråd her med mange innlegg om hvor mye folk bruker på mat/husholdning.
simba80 Skrevet 27. september 2008 #17 Skrevet 27. september 2008 Jeg og mannen min bruker litt under 4000.- på mat pr mnd, vi handler det meste i sverige, kjøper aldri kjøtt i Norge! Vi spiser ute ca to ganger pr uke, dette blir da utenom...
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2008 #18 Skrevet 27. september 2008 Bruker rundt 1000 i mnd på mat, jeg... men spiser mye ferdigmat, og aldri på restaurant da. Det nytter nok ikke å spørre oss her inne hvordan dere klarer å bruke så mye på mat, det er ingen vei utenom at dere må skrive opp alt hva dere kjøper en måned, så får dere svar
TiaMaria86 Skrevet 27. september 2008 #19 Skrevet 27. september 2008 Vi er to voksne, jeg røyker, han røyker ikke, vi bruker ca 3500 kr i mat og røyk pr mnd.. Har også en stor hest på 1100kg, til sammen spiser ikke vi for 12 000 i mnd en gang hehe på tide å skrive opp hva man kjøper ja! =)
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2008 #20 Skrevet 27. september 2008 8000 for 2 personer? Hvor mye mat kaster dere? Hva spiser dere, osv? Jeg og Xen klarte oss stort sett på rundt 2000 i måneden, men da laget vi mer eller mindre alt fra bunnen av, og levde rent vegetarisk (vegan).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå