Tule Skrevet 24. juni 2008 #1 Skrevet 24. juni 2008 hei ifolge dagbladet i dag, skal det na vurderes og inføre autorisasjon for barnevernspedagoger og sosionomer pa lik linje med det som er for leger og sykepleiere, jeg mener det er riktig om det skjer, da vil brukerene fa bedre klagemuligheter, Tilsynsjefen i helsetilsynet mener vi trenger sanksjonsmuligheter for barnevernspedagoger og sosionomer som optrer uforsvarlig. De vil da kunne miste reten til og praktisere i yrket sit. Tilsynsdirektøren i tilsynet tror en autorisasjonsordning kan føre til at sosionomer og barnevernspedagoger blir mer bevisste og aktsomme i tjenesten. Helsepersonell diskuterer faglig forsvarlighet hele tida, I sosialtjenestene er dette begrepet fraverende, sier han det ma uanset vere fortvilende for di som gjor en god job og se at koleger i ente same eler en anen komune gjør overtrampt flere ganger uten at noe kan gjores med dem, det er i dag svert vanskelig og gi handlinger konsekvenser, slik som di barnevernsansate pa sorlandet som hjalp en mor og kidnape barna sine til danmark sel om faren hade omsorgen jeg tror det er lurt om noe slik ble infort noen synsponkter
Honey Bee Skrevet 24. juni 2008 #2 Skrevet 24. juni 2008 Jeg er helt enig at de skal ha autorisasjon.Kjenner flere i yrket som ønsker det.
Far til 2 Skrevet 24. juni 2008 #4 Skrevet 24. juni 2008 La oss håpe denne tilsynsordningen gleder alle med juridisk rådgivende funksjon. Da vil den inkludere psykologer i rettsalene som gir anbefallinger, samt barnevernsansatte og andre autoriteter som også gjør feil.
Tule Skrevet 25. juni 2008 Forfatter #5 Skrevet 25. juni 2008 hei ja jeg tror dette kan bli bra, vi har jo i dag ogsa set uthenging av folk pa internett når folk tar loven i egne hener, nå skal ikke jeg forsvare dette og jeg tar sterk avstan fra maten det er gjort på, men jeg vet at det fins noen navn pa den lista som faktisk ike skule vert i systemet, sa det er ikke bare foreldre som klager uten grun der, men i mangel av klageinstanser og mulig for reaksjoner mot ansate sa blir noe desperate, og noen selsakt gjør det bare for og lage f..en og ike vil inse problemene sine hilsen
Far til 2 Skrevet 25. juni 2008 #6 Skrevet 25. juni 2008 hei ja jeg tror dette kan bli bra, vi har jo i dag ogsa set uthenging av folk pa internett når folk tar loven i egne hener, nå skal ikke jeg forsvare dette og jeg tar sterk avstan fra maten det er gjort på, men jeg vet at det fins noen navn pa den lista som faktisk ike skule vert i systemet, sa det er ikke bare foreldre som klager uten grun der, men i mangel av klageinstanser og mulig for reaksjoner mot ansate sa blir noe desperate, og noen selsakt gjør det bare for og lage f..en og ike vil inse problemene sine hilsen Jeg tror også at noen lager problemer av ren f...skap. Men som du sier burde sansynligvis noen barnevernspedagoger vært fjernet fra sine arbeidsoppgaver. Problemet er at det har ikke vært noen "kontrollmyndighet". Og når det ikke er noen selvjustis/yrkesstolthet, må det nødvendigvis skje overtramp blandt de som ikke skulle hatt det ansvaret de har. Mangel på selvjustis/yrkesstolthet kan delvis tilskrives kolleger. Men hovedansvaret ligger likevel på en inkompetent ledelse. Vi får bare håpe at det nye systemet fungerer tilfredstillende.
Gjest Julie :) Skrevet 26. juni 2008 #7 Skrevet 26. juni 2008 Bra! Jeg utdanner meg til barnevernspedagog og blir fullstendig oppgitt når jeg leser inne her på formumet om enkeltes personer meninger om barnevernet. Det er mye svart hvit og det blir til at det ser ut til at alle blir dratt under en kam. At noen opptrer uforsvarlig er helt sikkert tilfellet, slik er det jo i mange yrker om man er lærer, tannlege, butikkansatt eller bussjåfør. Barnevernet er utsatt spsielt ved de historiene som blir fremstilt i media, det er jo de tvilsomme historiene som dukker opp der, mye fordi det blir sett på fra en side siden barnevernet har taushetsplikt om sakene men også fordi personer begår feil. Om man kan gi konsekvenser blir det lettere og kvalitetsikre arbeidet for barns beste. Holdninger folk har til barnevernet vil vel ikke helt endre seg av den grunn. Synd det er lite kunnskap om alt det bra som blir gjort!
Gjest Frk Åberg Skrevet 26. juni 2008 #8 Skrevet 26. juni 2008 La oss håpe denne tilsynsordningen gleder alle med juridisk rådgivende funksjon. Da vil den inkludere psykologer i rettsalene som gir anbefallinger, samt barnevernsansatte og andre autoriteter som også gjør feil. Hva mener du med det? At man skal ha autoriasjon som sakkyndig? Jeg lurer dessuten på hvor lett det vil være å bevise at en sakkyndigvurdering er så gal at man skal miste autorisasjonen, når slike vurderinger ofte blir til en viss grad subjektive, og det kan være vanskelig å si om noe er rett eller galt.
Far til 2 Skrevet 27. juni 2008 #9 Skrevet 27. juni 2008 (endret) Hva mener du med det? At man skal ha autoriasjon som sakkyndig? Jeg lurer dessuten på hvor lett det vil være å bevise at en sakkyndigvurdering er så gal at man skal miste autorisasjonen, når slike vurderinger ofte blir til en viss grad subjektive, og det kan være vanskelig å si om noe er rett eller galt. I Gambia saken så vi hvordan "barnevernet" forsøkte å tvangssende ei 12 år gammel norsk jente til Gambia etter at faren hennes døde, - selv om hun trengte medisinsk oppfølging. Der skulle hun bo hos sin stemor. Hennes norske besteforeldre ble lenge ikke vurdert som bostedsforeldre, sansynligvis fordi jentas norske mor ikke ble vurdert egnet som bostedsforelder. I denne saken stod "barnevernet" frem i rettsalen og sa at det var helt trygt å reise til Gambia og at det nye regime (de visste ikke engang hvem som var president der nede) var "vestlig orientert" uten omskjæring, etc. ETT ÅR SENERE FORSØKER DE Å HENTE FLERE JENTER VHA TVANG FRA DET SAMME LANDET PGA OMSKJÆRING. Delvis fordi så mange omskjæres der nede. Dette mener jeg er bevis på uegnede "fagfolk" som burde hatt en annen jobb. Men når ledelsen ikke aksepterer en objektiv vurdering (Helse og Sosialsjefen fortalte bl.a. avisene at det ikke var ønskelig med en vurdering av andre) viser det at kontrollen blir motarbeidet. Vi kan gjerne diskutere andre overtramp som er gjort også, men i denne omgang kan vi klare oss med dette eksempelet. En ting til. Nå ser vi at flere tar til orde for en "autorisasjon" av fagfolk fordi det er snakk om mennesker og ikke TV eller barnevogner. (Domstoldirektør Tor Langbach vil endre praksis. Hvorfor burde ikke barnevernet også kontroleres ? Endret 27. juni 2008 av Far til 2
Honey Bee Skrevet 27. juni 2008 #10 Skrevet 27. juni 2008 (endret) Jeg går utifra at Raundalen er psykolog med autorisasjon??Han er det mange som ikke er glad i. Tror vi må innse at en autorisasjon nødvendigvis ikke garanterer kvalitet i alle saker,men sosionomer og barnevernspedagoger bør ha det uansett. Endret 27. juni 2008 av Honey Bee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå