Gjest Ingrid BN Skrevet 6. mai 2008 #1 Skrevet 6. mai 2008 Hei! Jeg og sambo har nå (endelig) inngått avtale om at i løpet av sommeren skal vi få orden på våre inntekter og utgifter - og få dette til å harmonere med hverandre. Hehe.. Problemet er i hovedsak det at slik økonomien vår er nå, så tåler den ikke en eneste liten uforutsett utgift. Med to eldre biler, er dette en litt kjip situasjon å komme i når man trenger en ny bildel - blant annet. Er det noen som har noen tips eller enkle grep til hvordan man kan starte? Jeg har begynt å satt opp et budsjett-lignende skjema for å få oversikt over faste utgifter og inntekter, men føler at det blir til "en ball som henger i løse lufta". Tar gjerne i mot forslag om hvordan dere gjør det Takk på forhånd!
Gjest Shayla Skrevet 6. mai 2008 #2 Skrevet 6. mai 2008 (endret) Det jeg og sambo gjorde når vi flyttet sammen, var å sette opp ett budsjett med de utgiftene vi viste ville komme, som lån, husleie, mat, strøm og internett. Hver mnd trekker vi ett fast beløp hver som går til en felles konto, hvor alle regninger blir betalt fra. Det er ikke hver mnd man får strøm og internett, men da står disse pengene på denne konto'n, så når regningen kommer har vi satt av penger. Så setter vi over ett fast beløp til mat konto, vi setter av 5000kr, noen mnd bruker vi alt noen mnd sparer vi. Disse pengene bruker vi på mat og all husholdning, samt felles bursdagsgaver til venner/familie og evt restaurant besøk. Generelt alt vi gjør sammen. Det vi har igjen av penger da, er til eget bruk, sambo har bil så han må bruke litt der. Nå skal det sies at jeg betaler litt mer i mat budsjette siden han betaler all bensin, Jeg bruker aldri bilen, men blir jo hentet og kjørt i ny og ne. En grei ordning for oss. Nå vet jeg ikke hva dere har i utgifter til leie og annet lån, men det å sette pengene over på en annen konto var en god løsning for oss hvertfall. Da er det ikke så lett å bruke opp pengene på andre ting man ikke trenger Så kan dere jo begge sette av 500kr ekstra inn på denne regningskontoen, da vokser den ganske fort og dere har litt til uforutsette utgifter. Endret 6. mai 2008 av Shayla
Gjest Bitter Skrevet 6. mai 2008 #3 Skrevet 6. mai 2008 1.bud er å ha en samboer som virkelig er interessert i å få orden på økonomien. Det har du og da har du kommet et langt stykke på vei. :-) Dere kan lage deres eget budsjett, et enkelt regneark som viser hva dere får inn av penger og hva slags regninger dere har gjennom hele året. Og så plotter dere inn de faste utgiftene der dere vet at de kommer og så vil dere ha en fin oversikt over hele året. Det fungerer for meg, så har i hvert fall jeg oversikt over min del.
Gjest Ingrid BN Skrevet 6. mai 2008 #4 Skrevet 6. mai 2008 Det jeg og sambo gjorde når vi flyttet sammen, var å sette opp ett budsjett med de utgiftene vi viste ville komme, som lån, husleie, mat, strøm og internett. Hver mnd trekker vi ett fast beløp hver som går til en felles konto, hvor alle regninger blir betalt fra. Det er ikke hver mnd man får strøm og internett, men da står disse pengene på denne konto'n, så når regningen kommer har vi satt av penger. Så setter vi over ett fast beløp til mat konto, vi setter av 5000kr, noen mnd bruker vi alt noen mnd sparer vi. Disse pengene bruker vi på mat og all husholdning, samt felles bursdagsgaver til venner/familie og evt restaurant besøk. Generelt alt vi gjør sammen. Det vi har igjen av penger da, er til eget bruk, sambo har bil så han må bruke litt der. Nå skal det sies at jeg betaler litt mer i mat budsjette siden han betaler all bensin, Jeg bruker aldri bilen, men blir jo hentet og kjørt i ny og ne. En grei ordning for oss. Nå vet jeg ikke hva dere har i utgifter til leie og annet lån, men det å sette pengene over på en annen konto var en god løsning for oss hvertfall. Da er det ikke så lett å bruke opp pengene på andre ting man ikke trenger Så kan dere jo begge sette av 500kr ekstra inn på denne regningskontoen, da vokser den ganske fort og dere har litt til uforutsette utgifter. Dette hørtes ikke dumt ut! Men har dere da et bankkort på den regningskontoen? Jeg tenker på i forbindelse med kjøp av mat osv.
Gjest Ingrid BN Skrevet 6. mai 2008 #5 Skrevet 6. mai 2008 1.bud er å ha en samboer som virkelig er interessert i å få orden på økonomien. Det har du og da har du kommet et langt stykke på vei. :-) Dere kan lage deres eget budsjett, et enkelt regneark som viser hva dere får inn av penger og hva slags regninger dere har gjennom hele året. Og så plotter dere inn de faste utgiftene der dere vet at de kommer og så vil dere ha en fin oversikt over hele året. Det fungerer for meg, så har i hvert fall jeg oversikt over min del. Er heldig sånn sett ved å ha en samboer som også er interessert i få litt kustus på økonomien! Hehe.. Vi har rett og slett sett oss lei på å gå tom nesten hver eneste måned, og at vi noen ganger må leve et par dager på panteflasker. Uholdbart og ufattelig slitsomt!
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2008 #6 Skrevet 6. mai 2008 Som andre har skrevet her så sett av faste penger på en regningskonto. Regninger som ikke kommer hver måned deler dere på antall mnd det gjelder og setter av den summen. Bestem dere for en sum som skal til mat og sett dette på egen matkonto hvor begge har kort. Skandiabanken er her suveren da det ikke er gebyr på bruken. Det som er noe av det viktigste er å føre regnskap 1- 2 mnd over alt dere bruker. Del opp i forskjellige kolonner som går på brus/snop, reise, kantinemat osv. Sånn som det passer dere. Det er alle de småbeløpene som du ikke tenker på som fort kan bli store. En brus på Narvesen, et blad, en kaffe på vei til jobb. Sånne ting.
Gjest Shayla Skrevet 6. mai 2008 #7 Skrevet 6. mai 2008 Dette hørtes ikke dumt ut! Men har dere da et bankkort på den regningskontoen? Jeg tenker på i forbindelse med kjøp av mat osv. Vi har bankkort på regningskonto i postbanken og så har vi ett eget kort for matkontoen i skandiabanken, mat kortet har vi ett kort hver på samme konto, slik at begge kan handle mat. Streng tatt trenger man ikke bankkort for regningskontoen, da vi hvertfall betaler alt over nettbank, men sambo hadde en konto i postbanken som vi tok å brukte til regninger.
Gir Skrevet 6. mai 2008 #8 Skrevet 6. mai 2008 Vi har bankkort på regningskonto i postbanken og så har vi ett eget kort for matkontoen i skandiabanken, mat kortet har vi ett kort hver på samme konto, slik at begge kan handle mat. Streng tatt trenger man ikke bankkort for regningskontoen, da vi hvertfall betaler alt over nettbank, men sambo hadde en konto i postbanken som vi tok å brukte til regninger. Det høres ut som om dere har veldig ordnet og fin økonomi, veldig bra Syns trådstarter skal følge deres framgangsmåte. Vi har en litt annen ordning, men i bunn og grunn det samme. Jeg betaler alle regninger fra min regningskonto, han overfører halvparten av alle regningene til meg med en gang de kommer, slik at jeg alltid har nok på konto når de trekkes. Husleie og lån betales også fra min regningskonto, han overfører halvparten fra sin konto og inn på min. Mat legger vi ut for annenhver gang ca (vi har tidligere samlet kvitteringer i et halvt år og endte opp med 80 kr i differanse i utlegg, så dette går opp i opp av seg selv). Når vi har store utgifter, som møbler etc, legger en av oss ut og den andre overfører halvparten. Vi kjøper aldri noe på fellesbudsjettet som ikke begge er enige om. Utover dette har vi "dine og mine penger", men vi hjelper hverandre selvfølgelig i dårlige tider uten at det føres noen faktura på det
Gjest Ingrid BN Skrevet 7. mai 2008 #9 Skrevet 7. mai 2008 Høres ut som det med egen konto for regninger og mat er en gjenganger Har dere også noe system på betalte regninger o.l.? Slik som permer osv? Lurer på å lage en perm med flere skilleark som da inneholder selvang., betalte regninger osv.. Har dere noen form for sparing også? Jeg har en sparekonto nå, som hittil har gitt gunstige renter etter hva jeg har forstått, og vil gjerne bruke denne videre. Men jeg har også en BSU konto som jeg bør få satt inn litt penger på etterhvert. Tror det trengs en gedigen oversikt over alt av inntekter og utgifter før organiseringen starter! Vi skal flytte til sommeren, og da er det jo flott å få rensket opp i dette samtidig sånn at vi kan starte med "blanke ark".. Takk for hjelp så langt! =)
Gjest Shayla Skrevet 7. mai 2008 #10 Skrevet 7. mai 2008 Jeg er ikke flink til å ta vare på betalte regninger, men nå ligger alle kvitteringer i nettbanken. Tar vare på kvitteringer til store møbler etc. Disse ligger i en perm. Så har vi hver for oss orden på selvangivelsen osv. Vi sparer som sagt litt felles på regningskonto til uforutsette utgifter. Samt at vi har en konto hvor vi har stående 30 000, som ikke skal brukes til ting, men evt store utforutsette utgifter eller noe koselig som brullyp og barn Vi kjøpte bolig i august i fjor, og alt har gått suverent når det gjelder orden på økonomien etter det. Vi satte oss en plan for hvordan ting skulle være før vi flyttet inn. Nå går alt det økonomiske på skinner. Vi har ingen store inntekt noen av oss, så alle klarer dette Utover det sparer vi det vi selv klarer til eget bruk som ferier og andre ting vi ønsker oss. Vår løsning fungerer helt optimalt for oss, anbefaler å opprette egne regningskonto og matkonto. Så har dere hvertfall orden på den biten
Furstina Skrevet 7. mai 2008 #11 Skrevet 7. mai 2008 Vi har också flera konton. Ett varsitt lönekonto Ett gemensamt räkningskonto Ett gemensamt korttidssparkonto (buffert) Ett större sparkonto med hög ränta (stor renovering) och annat sparande Till räkningskontot för vi över pengar när lönen kommer, räkningar registreras och vi kan kontrollera att det finns täckning. Tanken är att det alltid ska finnas en liten buffet där. Varje månad för vi också automatiskt över ca 2000 kr till sparkontot. Det är för de där oförutsedda utgifterna och för ökade semesterkostnader. Dit går också skatteåterbäringen. Det kontot gjorde att jag kunde klara av mina stora tandläkarräkningar (23.000) i början på året, att vi kunde köpa ny diskmaskin/oppvaskmaskin när den gick sönder. Vi har några månader på året som är riktigt dyra, när vi har dubbelt så mycket i räkningar. Ett trick är att VETA detta i förväg. På min internetbank kan jag föra "kassabok" och se summan av allt som betalats från räkningskontot, jag kan också göra en budget. Ett annat vardagstips för bättre ekonomi är att föra kassabok över löpande utgifter. Det är många kronor som rinner i väg på småsaker, en latte to go, en avis, en brus och så vidare. Exempel: en latte på väg till jobbet varje dag kostar säg 22 kr. ggr 5 dagar = 110 kr i veckan ggr 4 veckor = 440 kr i månaden och en eller två aviser varje dag. 10 kr -> 70-140 kr/v -> 210-420/månad Det blir många små kronor på småsaker. Tillsammans finns det mycket att spara. jag brukar undvika att ha pengar i plånboken, då undviker jag också onödiga spontanköp för jag tycker det är onödigt att betala med kort när det bara är en kaffe för 20 kr.
Gjest Ingrid BN Skrevet 8. mai 2008 #12 Skrevet 8. mai 2008 Disse svarene gjør meg veldig inspirert! Så takk til alle! Jeg sendte linken til denne tråden til min kjære også, og han var veldig enig i å ha en regningskonto og en matkonto. Og da evnt en egen sparekonto siden jeg allerede har dette fra før. Det som blir nevnt her med småkjøp er en kjensgjerning - har prøvd flere ganger å bli strukturert på dette her, men det sklir ut igjen.. Jeg har blitt mer bevisst på det at når det er en matbutikk i nærheten, så kjøper jeg ihvertfall en halvliter brus der istedenfor i kiosken ved siden av! Hehe.. Dette blir artig! Humm...er en sånn person som bare liker organisering! *ler* Takk igjen!
PoisonIvy Skrevet 11. mai 2008 #13 Skrevet 11. mai 2008 Min samboer er litt rotete av seg og muligens også litt uinteressert i "papirarbeid", så hos oss er jeg "økonomisjef" Dvs at jeg betaler alt av faste utgifter, unntatt husleie, hver måned. Han betaler hele husleien og så fører jeg over mellomlegget. Eks: Husleie 10000,- Faste utgifter 9000,- Jeg fører over kr 500,- til hans konto. Jeg tar også vare på alle betalte papir regnigner i en perm med et skilleark for hver "kreditor". I tillegg arkiverer jeg begges lønnsslipper, selvangivelser, kvitteringer for større innkjøp o.l Vi har kun bodd sammen i 4 måneder, men dette funker veldig fint for oss. Jeg liker å holde orden og "styre" med sånt som dette, mens sambo helst vil slippe...
kiri Skrevet 11. mai 2008 #14 Skrevet 11. mai 2008 Vi har samme grunnsystem som nevnt her med felles regningskonto og felleskonto med hvert vårt kort som går til mat og andre fellesting. I tillegg har jeg en rekke egne småkontoer som jeg setter over litt penger på hver mnd. Det er feks 100kr til "sabbatsår" som jeg skal ha en gang om XX år, 500kr til reisekontoen, en konto for BSU, en for "vanlig sparing" og en for diverse småsparingsprosjekter (feks ny sykkel/kajakk el.) Min brukskonto/lønnskonto ble trukket fra faste trekk på lønningsdagen og inneholdt da til slutt et bestemt beløp som var til "dill og dall" resten av mnd. På den måten hadde jeg lett oversikt over hvor mye jeg hadde igjen å bruke resten av mnd og var det tomt var det alltid igjen penger til det nødvendige på de andre kontoene. Jeg hadde feks en vedlig grei oversikt over om jeg hadde råd til å bli med på jentetur til København neste mnd ved å se på reisekontoen. Disse småkontoene hadde også prioritert rekkefølge som bufferkonto. For meg var dette en fin ordning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå