Gå til innhold

Komtere folks skrivefeil

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg ser det er en del innlegg der noen klager på folks skrivefeil (og gjerne småfeil), og også i stedenfor å svare på selve innlegget?

Hva mener dere om det? Er det greit?

Har KG noen regler for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnneShirley

Slurvefeil synes jeg man bør overse. Men når folk konsekvent skriver et ord feil gang på gang, så synes jeg det må være greit om noen påpeker hvordan ordet skal skrives.

Men generelt så er det jo greit å holde språkdiskusjonene i vårt eget språkforum (flott forum :) )

Edit: skrivefeil ;)

Endret av AnneShirley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk for min del, skriver sikkert ikke perfekt norsk, så jeg er bare takknemlig hvis noen hjelper til å forbrede det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trangen til å korrigere andre er nå også en sykdom.

Å påpeke skrivefeil bør være unødvendig så lenge det som står der er forståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bellatrix
Å påpeke skrivefeil bør være unødvendig så lenge det som står der er forståelig.

Men det er det ikke alltid det er. Er det lov å kommentere når man ikke forstår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Golden Girl

Hvis det er en liten skrivefeil her og der kan det jo rett og slett skyldes at man har bomma litt på tastaturet. Men hvis det er helt tydelig at en person ikke konsekvent ikke kan rettskriving klarer jeg nesten ikke å dy meg å kommentere litt. Det gir også et veldig lite seriøst inntrykk når en tekst er full av skrivefeil. Da er det bedre å bruke et minutt mer på teksten og lese gjennom en gang til før man sender den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

I utgangspunktet har jeg ikke sansen for å kommentere folks skrivefeil, spesielt ikke om det gjøres på en sarkastisk måte. Alle kan blingse på tastaturet, og noen ganger kan man få inntrykk av at man ved å kommentere slike feil vil få andre til å framstå som dumme, fordi man f.eks. er uenig i innholdet i det denne skriver om. Jeg kan da lure på om den som kommenterer bare har sluppet opp for gode motargumenter.

Man har også de som gjennomgående skriver mye feil, kanskje fordi de har lese- og skrivevansker. Jeg syns da det blir meningsløst å kommentere alle feilene, med mindre de blir ekstra ufrivillig morsomme eller man ikke forstår det som står skrevet. Jeg syns det skal være plass til alle, også de som sliter med skriving, og at de ikke skal få for stor prestasjonsangst. Men hvis det virkelig er uforståelig, syns jeg det må være lov til å påpeke at det blir for slitsomt å lese, og nevne at h*n vil få flere lesere om h*n bruker litt mer tid på å gå gjennom det h*n har skrevet.

Men, så har man de som skriver enkelte ord feil, som mange andre også skriver feil f.eks. Nysgjerrig, interessant, dessverre osv. Da mener jeg at det kan gå an å opplyse om hvordan det skrives, på en høflig og ordentlig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mia_*

Jeg har sett utallige eksempler på at påpeking av skrivefeil fullstendig ødelegger en diskusjon. Det er så tåpelig når noen siterer et fornuftig innlegg bare for å kommentere en simpel skrivefeil/bøyningsfeil.

Hvis påpekingen av skrivefeil er det eneste en har å tilby debatten, så kan en like gjerne la være å skrive noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener poenget drukner i skrivefeil, og vil man få frem noe og bli fortstått, så bør man skrive noenlunde riktig. Det er ganske forstyrrende innimellom. Men selvfølgelig, det er jo lov å blingse litt på tastaturet også. Spesielt hvis man har et dritttastatur, som meg! :kjempesinna:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er greit å kommentere skrivefeil hvis det er noe som går igjen, og spesielt når mange gjør samme feilen. Da kan jo noen lære noe av det :)

"ord delings reglene" er jo for eksempel ganske enkle å lære når man går inn for det. Men det verste er når folk faktisk skriver feil bevisst, fordi de synes det ser bedre ut :sukk: eller fordi de synes de sammensatte ordene blir for lange (!) når man ikke deler dem opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det greit hvis en gjør det på en hyggelig måte. F.eks så er det veldig mangen som skriver "hvem kino skal vi på?" og slike ting synst jeg virkelig en person burde klare å lære seg, men hvis det er småfeil så er det noe annet.

Jeg synst det greit hvis folk kommenterer mine skrivefeil, fordi jeg har veldig ofte sånne tullete feil som jeg ikke burde ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det greit hvis en gjør det på en hyggelig måte. F.eks så er det veldig mangen som skriver "hvem kino skal vi på?" og slike ting synst jeg virkelig en person burde klare å lære seg, men hvis det er småfeil så er det noe annet.

Jeg synst det greit hvis folk kommenterer mine skrivefeil, fordi jeg har veldig ofte sånne tullete feil som jeg ikke burde ha.

Ok da :) "Mangen"? "Synst"? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det kan være greit å kommentere skrivefeil som gjør at innlegget er uforståelig. Ellers kan man vel egentlig la være. Jeg kjenner at trangen til å kommentere er der når jeg leser innlegg med mye feil i, men jeg gidder ikke bruke tid på det når jeg forstår innholdet. Det forundrer meg forøvrig litt at ikke folk leser over det de har skrevet en ekstra gang før de sender det. Da kunne man unngått en del av disse feilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker jeg fort får litt prestasjonsangst, jeg. :sjenert:

Men så lenge det blir gjort på en saklig måte, og ikke etter ethvert innlegg bør det være greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pestigjest

det er uødvendig, men som regel er det de som ikke har noe forsvar å komme med som bruker det som angrepstaktikk ;)

husk det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...