Gå til innhold

Rullesko


Gjest *Mim*

Anbefalte innlegg

Ungene har sååå lyst på rullesko! Mange andre på skolen som har det også, og det gjør jo presset på litt trege foreldre desto større...

Jeg har vært skeptisk, men er selve skoene greie vurderer jeg det. Noen som har erfaring med disse skoene? Er også bekymret for at de skal skade seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det ser litt farlig ut med dissa barna som kommer susende i rullesko :overrasket: Ingen av dem har hjelm og nå er det jo tiden for masse småstein på veiene så plutselig mister de balansen og faller... Litt skeptisk til de skoene ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Våre barn får det ikke grunnet vi har grusvei til og fra bussen.

Skal de stå på rulleskøyter - kan de ta med dem i en sekk. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rulleskøyter og inlineskøyter er kjempefint for motorikken. Unger i dag leer seg for lite, og alt som gir lemmer og balanseorgan litt trim, vil gi positive ringvirkninger, som forskerne har klart å spore helt inn i voksen alder. Også matematikkforståelsen øker! (kilde forskning.no)

Skrubbsår er ikke farlig. Da tror jeg det er farligere å aldri få en skramme, slik at man tror seg usårbar, sånn som filmhelter og spillfigurer.

Men hastigheten man får på slike greier, kan gi livsfarlige bråstopp. Så å tillate at unger (eller voksne) bruker skøyter uten skikkelig sikkerhetsutstyr, er uansvarlig. Full pakke. Hjelm, albue-, kne-, legg- og håndleddsbeskyttelse, og hansker. Refleksvest, men dette er ikke noe man bruker på trafikkert vei.

Skaff deg også pyrisept og en bunke med plaster, for småskrammene kommer. De er med på å lære ungene respekt for farten, og gjør ungene for feige til de mest halsbrekkene stuntsene, når de etterhvert lærer seg å holde balansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full pakke. Hjelm, albue-, kne-, legg- og håndleddsbeskyttelse, og hansker. Refleksvest, men dette er ikke noe man bruker på trafikkert vei.

Men har vel ikke på seg alt dette når man går med rullesko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ballerina
Men har vel ikke på seg alt dette når man går med rullesko?

Man har ikke det, men jeg ser for meg at går det virkelig fort så er det lettere å stoppe på rollerblades enn rullesko uten å fyke skikkelig på trynet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rulleskøyter og inlineskøyter er kjempefint for motorikken. Unger i dag leer seg for lite, og alt som gir lemmer og balanseorgan litt trim, vil gi positive ringvirkninger, som forskerne har klart å spore helt inn i voksen alder. Også matematikkforståelsen øker! (kilde forskning.no)

Skrubbsår er ikke farlig. Da tror jeg det er farligere å aldri få en skramme, slik at man tror seg usårbar, sånn som filmhelter og spillfigurer.

Men hastigheten man får på slike greier, kan gi livsfarlige bråstopp. Så å tillate at unger (eller voksne) bruker skøyter uten skikkelig sikkerhetsutstyr, er uansvarlig. Full pakke. Hjelm, albue-, kne-, legg- og håndleddsbeskyttelse, og hansker. Refleksvest, men dette er ikke noe man bruker på trafikkert vei.

Skaff deg også pyrisept og en bunke med plaster, for småskrammene kommer. De er med på å lære ungene respekt for farten, og gjør ungene for feige til de mest halsbrekkene stuntsene, når de etterhvert lærer seg å holde balansen.

Her er det ikke snakk om rulleskøyter eller inline... det er snakk om joggesko med små hjul på!

Barna jeg har sett som brukte det har vært ustødige, har hatt problemer med å stoppe før fortgjengerfelt, og mine får det aldri i verden selv om de har gått med inlineskøyter i 4-5 år tidligere, fordi de har ikke samme kontroll som de har med rulleskøyter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snerten

Jeg har sagt konsekvent nei til rullesko, da de belaster ryggen på en ugunstig måte. Siden en kan legge hjulet inn i skoen når det ikke er i bruk, blir barnet gående på en merkelig måte. Skal de rulle, så får de bruke rulleskøyter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så på slike her en dag, og ekspeditøren i butikken sa at hun opplevde de som "farligere" enn rulleskøyter, hun sa noe slikt som at "de fleste som prøver de på går rett på rygg."

De jeg så på var de orginale fra USA (også dette iflg. ekspeditøren) og kostet 699. Hjulene kunne ikke taes inn i skoen, men de kunne taes helt ut og etterlot jo da et svært hull i skoen. Virket ikke særlig ok etter min mening. I en annen butikk fant jeg en annen type med innfellbare hjul til den nette pris av 199, men de virket skikkelig kjip i kvaliteten, bla annen var hjulet i plast og ikke i gummi.

Endte opp uten å kjøpe noen av parene og håper heller at maset gir seg og at rullesko-ønsket går i glemmeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, huff. Hvis det er sånn at de kan få god fart, og plutselig bråstoppe når hjulet kollapser, så blir det fort ei uke eller to på tannlegekontoret... Hvorfor ikke bare kjøpe riktige skøyter til ungene da? Resulterer det i trassanfall så fortjener de ikke hjul i det hele tatt.

Men at det ikke er nødvendig med personlig beskyttelsesutstyr på noe som ruller fort og ustødig? Man slår da bakhodet like hardt uten hjelm, om man hekklander med rullesko, rulleskøyter eller bananskall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også et barn som gjerne vil ha slike rullesko. Til nå har jeg vært veldig skeptisk og må si at jeg ikke ble mindre skeptisk etter å ha lest denne tråden. Jeg tror vi skal holde oss til rulleskøyter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en som maser om rullesko... og jeg er skeptisk.

Siden en kan legge hjulet inn i skoen når det ikke er i bruk, blir barnet gående på en merkelig måte.

For skoene kan rulle, men er de gode sko? Det ser ikke sånn ut, for barna stabber av gårde når hjulene ikke er i bruk. De kan ikke være gode å gå i, hvilket vil si at når euforien over rulle-funksjonen har lagt seg, så er skoene neppe førstevalget. Tunge og klumpete er de også.

Man slår da bakhodet like hardt uten hjelm, om man hekklander med rullesko, rulleskøyter eller bananskall?

Det er min største innvending også. Hva hvis man møter på en liten stein med det ene benet, ruller på det andre, og faller bakover? Disse skoene kan jo kun brukes på asfalt, og det er temmelig hardt... Jeg er ingen sikkerhets-fanatiker, men likevel.

Men reelt sett, så tror jeg at dette er noe man kjøper til ungene sine fordi kameratene har det, og innen to måneder er det gjemt, glemt og ingen gidder å bruke det mer. Et motefenomen, på linje med så mye annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De orginale til 700 kroner har ikke mulighet for å felle inn hjulene, men man kan ta dem ut. To hjul under hver sko, dvs at det blir store gapende hull i skoene når de er uten hjul - mao neppe veldig brukandes som sko, disse er beregnet på rulling og til å ta av hjulene til transportetapper mellom der man ruller.

De billige til 199 virket elendig både mtp rulling og gåing. Tung plastikk-ikkefantastisk, men hjulenene kunne felles inn i skoen - det var jo noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De orginale til 700 kroner har ikke mulighet for å felle inn hjulene, men man kan ta dem ut. To hjul under hver sko, dvs at det blir store gapende hull i skoene når de er uten hjul - mao neppe veldig brukandes som sko, disse er beregnet på rulling og til å ta av hjulene til transportetapper mellom der man ruller.

De billige til 199 virket elendig både mtp rulling og gåing. Tung plastikk-ikkefantastisk, men hjulenene kunne felles inn i skoen - det var jo noe.

Kjøpte rullesko til den eldste for litt over et år siden og har ikke hatt noen ulykker så langt. De er som de første du beskriver; man kan ta hjulene ut, men kan sette inn små lokk over hullene. Det fulgte med et lite verktøy for å kunne vippe ut hjulene. De er som vanlige joggesko - like behagelige og lette. De kostet ca 500 nok. Bor i USA, så utvalget her er nok mye større enn i Norge. Rullesko er slettes ingen ny oppfinnelse. Mannen min hadde de da han var liten også. Skoene har bare fått en aldri så liten renessanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte rullesko til den eldste for litt over et år siden og har ikke hatt noen ulykker så langt. De er som de første du beskriver; man kan ta hjulene ut, men kan sette inn små lokk over hullene. Det fulgte med et lite verktøy for å kunne vippe ut hjulene. De er som vanlige joggesko - like behagelige og lette. De kostet ca 500 nok. Bor i USA, så utvalget her er nok mye større enn i Norge. Rullesko er slettes ingen ny oppfinnelse. Mannen min hadde de da han var liten også. Skoene har bare fått en aldri så liten renessanse.

Ah... det med at man kan sette på et lite lokk var jo lurt da. Ekspeditøren nevnte ikke noe om det da vi så på skoene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttungen fikk seg sånne i fjor - og vi har ikke hatt noen ulykker foreløpig i allefall. Vi var på Tenerife i påska og det var stort der da - så da ble det til at han fikk rullesko.

Han brukte litt tid på å få kontroll på dem, og de er nok best på helt slett underlag, fliser og slett asfalt. Er det småsteiner kan det fort bli stopp. Men det er IKKE vanskeligere å stoppe disse enn inlines altså!

Han har ikke brukt dem mye, rett og slett fordi asfalten i gata vår ikke er spesielt slett, så han ble bare irritert når han rullet og det ble mange stopp. Men jeg så at de var framme nå som sola har kommet, så kanskje han ruller igjen snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_gjest_*

hei

jeg jobber på skole/sfo, og jeg ser stadig flere barn med rullesko. de bruker de hele dagen, å selv om det går an å ta inn hjulene skal det ikke mye til før de likevel er nedi bakken, slik at barna kan skli.

dette fører til at barna går på tå. jeg observerte en stor gruppe barn som spilte døball, og halvparten av dem sprang på tå. idag var det i tillegg en som gikk på tå i vanlige sko, fordi hun hadde blitt vant til å bruke rullesko.

så til dere som har barn som maser, gi de heller rulleskøyter, men ikke rullesko. de er skadelige for gangen til barna, og den normale utviklingen av kroppen, spesielt føttene og ryggen, og de er vi svært avhengige av...

dagens lille oppfordring fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah... det med at man kan sette på et lite lokk var jo lurt da. Ekspeditøren nevnte ikke noe om det da vi så på skoene.

De lokkene fulgte med skoene, så det er bare å vippe ut hjul eller lokk - alt etter som. Og lokkene og det lille verktøyet er ikke større enn at man kan ta dem med i lomma. Her er en link til denne skoen. Kanskje de kan bestilles fra Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga etter for presset og har kjøpt rullesko til dem. Den ene har plaster på hendene i dag... Det har ellers gått bra, men de må variere og også bruke andre sko. Jeg ser jo at det er gøy for dem, men jeg har samtidig litt dårlig samvittighet for å skape kjøpepress mot andre foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke innlogga

HVor gamle er ungene til dere som har kjøpt rullesko og til dere som vurderer det? Jenta mi er 6,5 år og har veldig lyst på sånne sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...