Gå til innhold

Hvor mye skal man tolerere?

Gjest Problematique

Anbefalte innlegg

Gjest Grafica

Jeg visste ikke helt hvor jeg skulle legge denne, men en mod kan godt flytte den om den ligger feil.

Jeg begynner å bli litt småfortvilet pga huseiers barn. Vi bor i en kjellerleilighet i deres hus. Når vi var på visning, fikk vi vite at det var veldig viktig for dem at de som bodde her gikk godt overens med barna. De har en gutt på 3-4 år og en jente som går i første klasse.

Vi opplevde en gang i sommer at jenta og venninna hennes kastet ball på døra vår, og så at døra var ble åpnet... Utenfor står jenta og roper "det er jammen synd at M og S ikke er hjemme sånn at jeg kan fortelle de om den skolen jeg skal begynne på". Jeg ble rasende, men greide å holde meg fattet når jeg snakket til henne, sa at hun hadde ikke lov til å åpne døra vår eller kaste ting på den.

Et par ganger har vi opplevd at barna står på utsida av soveromsvinduet og kikker inn (gjerne på lørdager når vi sover lenge, og de er ute og leker midt på dagen...). Gardinene våre er litt gjennomsiktige, vi kan se ut men på dagtid kan ingen se inn. Men vi har da sett de stå og prøve å se inn vinduene.

Vi har tatt ned gardinene i vinduet (dvs stanga datt ned, og vi har ikke hatt tid til å sette den opp). Idag SATT ungene seg utenfor vinduet og glante inn. Begge to plasserte seg rett utenfor stuevinduet og glante inn. Jeg ropte "gå vekk" og da forsvant de i en fart... Vi fant et laken og hente opp foran vinduet midlertidig...

Men seriøst, jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre lenger jeg. Jeg tåler virkelig ikke de ungene, er de utafor så holder jeg meg inne, for jeg orker ikke. Det virker som om de, særlig jenta, ser på oss som underholdning og at vi er her for deres fornøyelse. Men så tør vi ikke si ifra til huseiern heller, siden de sa det var såå viktig for de å ha noen som gikk godt overens med barna...

I tillegg fikk vi masse historier i begynnelsen om de som bodde her før oss, at de hadde ungene på besøk hele tida og sånt... Forventer de virkelig det av oss?!

Vi har bodd her siden juni 07, og har liksom planer om å bli her en to-tre år til... Men om vi det er meningen at vi skal fortsette som en forlengelse av barnetv veit jeg ikke helt om jeg gidder...

Sukk, det var godt å få det ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Tror ikke det er så mye du får gjort med dette. Ikke lett å klage på andres barn når dere leier hos foreldrene. Hadde bare sett meg om etter et nytt sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Men leiligheten er så fin *sukker* og billig, til å være oslo!

Jeg fortalte faren om det når hun hadde åpnet døra vår, og etter det torde hun ikke snakke til oss på en stund... Men virker som om det er glemt nå.

Gutten er ikke så ille, han er så sjenert at når han er alene ute tør han ikke snakke med oss, vi sier hei og han bare løper unna. Men jentungen er ille. Jeg synes virkelig hun er helt ufordragelig... Uff. Vi trodde kanskje at når vi hadde bodd her en stund kom vi til å bli kjedelige...

Jeg oppførte meg aldri sånn mot leieboeren vi hadde når jeg var liten! Vi holdt oss mest mulig unna henne, fordi vi ikke ville forstyrre henne...Spurte høflig av og til om lov om å få klappe pusene hennes når hun var ute...

Nei, jeg blir bare utrolig frustrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mor synes jeg absolutt ikke du skal måtte tolerere slik adferd fra naboene. Du er en leieboer, men det er vel ikke inngått noen avtale om at dere skal underholde barna?

Dere betaler for deres del av boligen og det skulle bare mangle at dere ikke fikk være der i fred. Ingen barn skal stikke nesa si i vinduet slik du forteller...:riste:

Jeg ville tatt dette opp med huseierne. En ting er å ikke bli grinete når barna skriker og skråler ute, en annen ting er å måtte tolerere den oppførselen du beskriver. Tror ærlig talt ikke disse mener dere skal holde ut med det heller...:) Og gjør de virkelig det, er det ikke tvil om at jeg ville flyttet så raskt som mulig...;) billig eller ei...;)

Hjelper lite om det er billig om dere gruer dere for å komme hjem, vel...?;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg hadde overhodet ikke tolerert slik oppførsel. Dere har rett til privatliv dere også. Ungene må lære at det ikke er greit å snoke inn til andre.

Når huseier har sagt at dere må komme godt overens med ungene, så kan de umulig ha ment at det skal være greit at ungene åpner dørene og presser nesen mot vinduene. Jeg synes dere skal si ifra. På en pen måte, selvsagt. Gjerne få med at ungene er greie ellers (selv om du ikke mener det.. ). Si noe som at "Ungene er søte, men det hadde vært fint om de fikk beskjed om at de ikke må stå og glo inn gjennom vinduene våre".

Jeg hadde aldri orket å bo et sted hvor folk oppførte seg slik.

Den slemme varianten er jo selvsagt å sette på en skikkelig grøsser med en gang dere ser dem sitte der, i håp om å skremme vettet av dem så de ikke tør se inn til dere mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Thomasine: Gruer oss ikke til å komme hjem heldigvis, men med en gang jeg hører ungene ute i hagen merker jeg at det spenner seg litt i magen, og om de kommer ut mens vi sitter på trappa og røyker, går jeg inn med en gang. Jeg orker bare ikke hun jenta, det er flaut å innrømme det, men sånn er det.

Takk for støttende ord, første boligen vår dette, så vet liksom ikke helt hvor mye man skal måtte "holde ut" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fatter ikke at skal være så vanskeligt. 3-4 åringer gjør mye rart, sånn er det bare, og hvis du ikke tør å irettesette dem når de gjør noe "gale" så vil de vel bare fortsette...?

Istedenfor å si "Gå vekk", så kan du vel si at "Dere får ikke stå å se inn til oss, for det liker vi ikke, og om dere gjør det en gang til. så sier jeg det til foreldrene deres."

Du må jo vise at du er en voksen med regler og autoritet (Det er faktisk lov å snakke til andres unger også) , og at det er ditt hjem og dine regler som gjelder der.

Om det ikke hjelper, så må du jo nesten tørre å snakke med foreldrene. De vil jo sikkert ikke at ungene vil være plagsomme for andre.

Og med kommentaren med at det var viktig at ungene kom overens med leieboerene, var vel for å unngå slike konflikter ? Ikke for at barna skal være konger på haugen og overkjøre folk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det minner meg om en av de første leilighetene jeg og venninna mi så på.. Vi fikk heldigvis høre historier som at barna pleide å kikke inn gjennom vinduene i kjellerleilighetene, og dette fortalte foreldrene med iver (spesielt). Vi møtte eldstejenta dere også, og hu var så motbydelig freidig som det går ann mot oss (dette var førte møte) uten at foreldrene sa noe som helst. Heldigvis var det så mnage feil og magler i lieligheten etter vår mening og den dattra orka vi bare ikke, så droppa hele greia. Takk Gud. jeg hadde ikke godtatt slik oppførsel, jeg hadde sagt ifra til foreldrene. Og hvis de sier at dere må flytte ut (ikke at de har noen legitim grunn til det) så har dere vel ikke tapt noe hvis flytting evt er en løsning dere ser... Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg hadde sagt i fra direkte til ungene når det skjer. Vær rolig og ikke kjeft, men si at dere ikke liker sånn oppførsle og at det faktisk er uhøflig. Jeg har sagt i fra til naboens barnebarn om at jeg ikke likte at de tok snarveien over tomta mi og at de heller fikk gå rundt. Jeg sa det på en blid måte og de har rettet seg etter det.

Forhåpentligvis så skjønner de når de blir tilsnakket og synes det er ubehagelig slik at de ikke holder på sånn. Dersom problemet forsetter så hadde jeg tatt det med foreldrene, like rolig og saklig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Infinity: Jenta er rundt 7 år, og det er hun som er problemet. Gutten synes vi er ganske søt egentlig, og det er som regel storesøster som "drar ham med" bort til vinduene våre...

Jeg har snakket rolig til henne tidligere, men igår ble jeg for sint... En ting er når de har stått på utsida tidligere, men å sette seg ned og regelrett glane inn... Da sprakk jeg litt, og var krass i stemmen når jeg ropte at de skulle gå bort. Men om foreldrene kommer og "kjefter" på meg for det, så kommer jeg til å forklare at det er jo utrolig ubehagelig for oss. Og de hadde vel ikke likt det noe særlig om vi stilte oss utenfor stuevinduet deres og glante inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr

Nei, man skal ikke som utleier forvente at leieboer skal underholde ungene sine.

Når det er sagt synes jeg det virker som du er vel hårsår. En 3-4 åring har ikke allverdens evne til å sette seg inn i andres situasjon, og at en førsteklassing er nysgjerrig overrasker meg ikke det minste. Det er sikkert ubehagelig at de titter inn i vinduet deres, men det er da deres ansvar å få hengt opp gardiner igjen dersom dere ikke ønsker innsyn? Sånn er det når man har vinduer i innsynsnivå.

Ellers synes jeg det er naturlig at de får lov til å leke i sin egen hage, men jeg hadde nok pent forsøkt å si fra at jeg ikke ville at de skulle kaste ball på døra, for eksempel.

Men som sagt, jeg tror du forventer langt mer av barna enn det som er naturlig.

Endret av Helen Parr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

At et barn ved ett tilfelle har åpnet døren og ved ett tilfelle har sparket ball på døren er ingenting å bli så irritert over i mine øyne. Det er forøvrig mange steder man er nødt til å ha gardiner/ stores foran vinduene for at ingen kan se inn, og har man det tviler jeg på at barna gjentatte ganger sitter og nistirrer på gardinen. Si til barna at de ikke får titte inn, og ha en tynn stores foran slik at det ikke går å se inn. Det finnes også andre gardin/ persienneløsninger som løser dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Helen Parr: Men mener du virkelig at vi skal måtte ha gardinene igjen HELE tiden for å få privatliv? Må vi ofre privatlivet for å få litt sol inn i stua?

At de kastet ball på døra er for seg selv ikke så farlig. Men det ble gjort for å få oppmerksomhet, for at vi skulle komme og se hva som skjedde, og når vi ikke gjorde det gikk hun altså og åpnet døren vår selv...

Hva er stores? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Helen Parr

Nei, jeg regner heller ikke med at de sitter ved vinduet til enhver tid. Det er mulig å snakke fornuftig til unger, men jeg tror ikke de kommer på av seg selv at det kan være ubehagelig for dere. Jeg forstår imidlertid godt at du ikke er komfortabel med at de titter inn, men mener at det er litt i overkant å bli rasende, som du selv omtaler det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Jeg vil tro det har mer for seg å ta det opp med foreldrene at de kanskje bør snakke med barna om dette med å kikke inn, fremfor å rase overfor barna.

Foreldrene er kanskje ikke klar over problemet i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg bodd i en bolig i snart et år, og ungen dems omtrent daglig kom og stirret inn vinduet mitt så hadde jeg blitt irritert ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville prøvd å si rolig og bestemt fra til barna at de ikke får lov til å sitte og glane inn vinduene. Om det ikke hjelper, si fra til foreldrene at dere ikke liker at barna gjør det.

Du har ingen grunn til å være redd for foreldrene, de har ikke lov til å kaste dere ut uten saklig grunn uansett. Sannsynligvis vil de også forstå at dere ikke liker dette, og si ifra til barna at de skal slutte med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Rasende var vel å overdrive (jeg har en tendens til å bli vel teatralsk når jeg skal forklare ting). Men om vi har gardinene åpne, så er det unger rett utenfor vinduet med en gang. Jeg har hørt jenta rope til lillebroren en gang "kom så går vi og ser hva M og S driver med!"

Og faren var ute i hagen i går når de satt utenfor vinduet...

Som sagt har vi sett flere ganger at de prøver å se inn, men det er ikke mulig å se inn gjennom gardinene våre på dagtid, men vi ser ut. Så vi ser de, og selv om jeg vet de ikke kan se meg, er det ubehagelig nok uansett.

Vi har kommet til konklusjonen at vi går til innkjøp av tjukkere gardiner, så vi ikke kan se ut. Så kan de sitte der og prøve å glane alt de vil; slipper jeg å vite om det, så er det greit for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mor synes jeg absolutt ikke du skal måtte tolerere slik adferd fra naboene. Du er en leieboer, men det er vel ikke inngått noen avtale om at dere skal underholde barna?

Dere betaler for deres del av boligen og det skulle bare mangle at dere ikke fikk være der i fred. Ingen barn skal stikke nesa si i vinduet slik du forteller...:riste:

Jeg ville tatt dette opp med huseierne. En ting er å ikke bli grinete når barna skriker og skråler ute, en annen ting er å måtte tolerere den oppførselen du beskriver. Tror ærlig talt ikke disse mener dere skal holde ut med det heller...:) Og gjør de virkelig det, er det ikke tvil om at jeg ville flyttet så raskt som mulig...;) billig eller ei...;)

Hjelper lite om det er billig om dere gruer dere for å komme hjem, vel...?;)

Absolutt helt enig i dette. Ta det opp med huseierne, forledrene vil helt sikkert ikke at ungene deres skal oppføre seg sånn mot dere, dere har jo krav på privatliv dere også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...