Silvert Skrevet 31. mars 2008 #1 Skrevet 31. mars 2008 Har kjøpt meg domene og webhotell via one.no. Hjemmesiden er klar for og legges ut, men nå står jeg fast. Slik jeg forstår det så må jeg laste ned et ftp program på min pc for og få lagt siden ut på nettet. Har også fått med meg at Filezilla er det beste gratisprogrammet. MEN.... Det er jo ørten nedlastingsmuligheter. Hvilket er det jeg skal ha? Har noen en anelse om hvor kan kan finne informasjon om hvordan jeg bruker det for og få hjemmesiden opp og gå?
Paradokset Skrevet 1. april 2008 #2 Skrevet 1. april 2008 Jeg bruker Core ftp. Gratis og bra Se her for forklaring på hvordan du connecter.. http://www.coreftp.com/docs/web1/Connectin..._FTP_server.htm
Temposonic Skrevet 1. april 2008 #3 Skrevet 1. april 2008 Har kjøpt meg domene og webhotell via one.no. Hjemmesiden er klar for og legges ut, men nå står jeg fast. Slik jeg forstår det så må jeg laste ned et ftp program på min pc for og få lagt siden ut på nettet. Har også fått med meg at Filezilla er det beste gratisprogrammet. MEN.... Det er jo ørten nedlastingsmuligheter. Hvilket er det jeg skal ha? Har noen en anelse om hvor kan kan finne informasjon om hvordan jeg bruker det for og få hjemmesiden opp og gå? Må først si at One.com er en bra valg av host, jeg har prøvd mange, og de er blant de beste jeg har brukt. FTP betyr File Transfer Protocol, og som navnet sier, en metode for å overføre filer (over internett). Det du skal gjøre, er rett og slett å kopiere over hjemmesidefilene dine fra din egen PC til one.com sin server (datamaskin). Jeg vil også anbefale FileZilla, http://filezilla-project.org/ Når du kommer inn på denne siden velger du "Download FileZilla Client" Grunnen til at det er så mange alternativer, er at FileZilla kan brukes på mange ulike operativsystemer... Samt at man kan laste ned kildekoden til programmet. Jeg antar at du bruker Windows, da skal du velge, under Winows, den som slutter på Setup.exe Du vil da bli sendt videre til sidene til SourceForge.net, og nedlastingen starter automatisk. Denne filen laster du ned, og kjører, når den er ferdig nedlastet. Da starter installasjonsprogrammet. Bare følg stegene, og programmet installerer seg selv. Du skal nå finne FileZilla på startmenyen, under programmer. Du skal ha fått en mail av One.com med alle detaljene for FTP tilgang. Helt øverst i FileZilla er det et felt der det står "Host", her skriver du adressen til din FTP konto. Vanligvis er denne ftp.ditt-domenenavn.no, altså ditt domenenavn, med ftp i stedet for www foran. (du skriver ingenting annet før dette, ikke http:// etc.) Neste felt er Username: her skriver du ditt ftp brukernavn.. Hos One. er dette domenenavnet, eks. ditt-domenenavn.no Neste feltet, "Password" skriver du ditt FTP passord. Hos one.com er dette samme passordet som til kontrollpanelet etc. Feltet "Port" trenger du ikke skrive noe, vanlig er port 21 men dette fikser FileZilla for deg. Nå trykker du "Quickconnect", og filezilla vil kople seg opp mot web-serveren. Du har sikkert lagt merke til at vinduet til FileZilla er delt i to. Den venstre halvdelen representerer din egen PC, akkurat som å bla i Windows Utforsker. Den Høyre halvdelen er den eksterne datamaskinen, i vårt tilfelle ditt område på one.com sin server. Du vil muligens se at det er et par mapper her allerede, disse trenger du ikke bry deg om. Det du nå må gjøre er å bla deg frem i mappene på din datamaskin (i feltet til venstre) og finne hjemmeside-filene du har laget, og dra-og-slippe dem over i feltet på venstre side.. Akkurat som å flytte filer i windows. Da kopieres filene dine over til internett-serveren. Alternativt kan du også bare bla deg frem til hjemmeside-filene dine via. "Min Datamaskin" eller "Mine dokumenter" etc. Og dra filene derfra, og slippe den over den høyre halvdelen i FileZilla. Det kan hende du får opp en beskjed om at filene allerede eksisterer, og den spør om du vil overskrive. Vanligvis vil du det :-) Du skal da kunne åpne opp domenet ditt i nettleseren www.ditt-domene.com og sidene vil vises.
Silvert Skrevet 1. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 1. april 2008 JMAC Takk for meget god beskrivelse for hvordan jeg skal gå fram. Har fulgt din bruksanvisning tom punktet der jeg skal legge inn kodene ifra one.com. På FileZilla står det server, ikke host. Går ut fra at det betyr det samme. Her legger jeg ihvertfall inn ftp-koden min. Brukernavn og kode er også helt grei. Rubrikken "port" går det ikke ann og hoppe over. Må velge mellom 21 og 22. Prøver med 21 først. Klikker på hurtigtilkobling. Får da meldingene: Kommando:open "[email protected]" 21 Feil: Tidsavbrudd på tilkobling Feil: Kunne ikke koble til serveren Status: Venter til neste forsøk... Status: Kobler til ftp.xxxxstingogtang.com:21... Respons: fzSftp started Kommando:open "[email protected]" 21 I bildet til venstre har jeg fått opp min datamaskin, men mine internettsider ligger ikke på min datamaskin. De ligger på http://webc.xxxxstingogtang.com/filemanager/?language=no Hvordan får jeg hentet dem der? One.com sine sider er ikke så veldig informative dessverre. Du var mye bedre
Temposonic Skrevet 2. april 2008 #5 Skrevet 2. april 2008 (endret) Ja, det stemmer Host og Server er det samme (jeg bruker engelsk språk, derfor står det host hos meg). Det var rart at du ikke kunne la feltet for Port stå tomt, men uansett, i 99% av tilfellene og hos one.com er det tallet 21 som skal stå der. Ut ifra hva jeg ser av statusmeldingene du har skrevet, kan det se ut som om at du ikke fikk koplet til serveren, dette skyldes vanligvis at man har skrevet noe feil. I området til høyre i FileZilla står det "<er ikke tilkoplet noen server>" hvis du ikke er tilkoplet, ellers vil du få opp en liste med mapper og filer. Du skriver at "mine internettsider ligger ikke på min datamaskin. De ligger på http://webc.xxxxstingogtang.com/filemanage...nguage=no" Dette er internettadressen til FileManager som du finner i kontrollpanelet ditt hos One.com. Dette er en one.com's løsning for å håndtere filene hvis du ikke ønsker å bruke FTP. Hvis du sier at filene ligger der, betyr det at hjemmeside-filene dine allerede ligger på serveren. har du brukt "WebCreator" i kontrollpanelet til One.com til å lage hjemmesiden din med? Har lagt med et bilde av hvordan det skal se ut i FileZilla Endret 2. april 2008 av jmac
Silvert Skrevet 2. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 2. april 2008 Takk enda en gang. Oppdaget at jeg har gjordt en liten tabbe Så at passordet jeg skulle bruke var det samme som jeg bruker når jeg logger inn på one.no..... Og det hadde jeg selvfølgelig forandret slik at det var mulig og huske det. Så da jeg la inn rett passord, begynte ting og skje på høyre side av Filezilla. Klikket på filene mine som kom opp der, men det eneste jeg oppnådde med det, var att sidene la seg inn på min datamaskin. Får de ikke opp når jeg skriver inn www.mittdomene.com. Forstår ikke helt. Er de aktivert mot internett eller ikke??? Begynner og føle meg rimelig blond
Temposonic Skrevet 2. april 2008 #7 Skrevet 2. april 2008 Flott. Da er du godt i gang :-) Ja jeg glemte å si det, at i FileZilla, hvis du dobbeklikker på en fil på den ene siden, så kopieres den over til den andre siden.. Kan forresten også nevne nå, at på siden av Hurtigtilkobling -knappen er det en liten pil. Tryker du på denne vil du få frem de siste serverne du har koplet deg til.. Så neste gang trenger du ikke skrive inn passord etc. bare velg den fra listen der, og du koples opp automatisk. Jeg antar at det er filer av typen .htm eller .html du har laget til hjemmesiden din? Det er viktig at den filen som representerer forsiden din.. altså den siden som folk først kommer til når de åpner opp http://www.ditt-domene.com i nettleseren alltid må hete index.htm eller index.html
Silvert Skrevet 2. april 2008 Forfatter #8 Skrevet 2. april 2008 (endret) Ja, det er html filer jeg har laget. Jeg har laget tre mapper. En som heter framsider der index.html ligger, i den andre mappen som jeg kalller undersider ligger alle de andre sidene. Bildene som er brukt ligger i en tredje mappe. Er det feil og ordne dem i mapper? Skulle jeg heller hatt utelatt dem og hatt alt på samme plassen? Endret 2. april 2008 av Silvert
Temposonic Skrevet 3. april 2008 #9 Skrevet 3. april 2008 Neida. Du kan bare lage mapper. Jeg pleier alltid å ha bilder i egen mappe, så det er fornuftig. Men hovedsiden til nettstedet, index.html må ligge på rota.. Altså på laveste nivå (det første du ser når du kopler til med FileZilla). Elles vil det ikke funke. Hvis du nå i nettleseren din skriver enten: http://www.ditt-domene.com/framsider eller http://framsider.ditt-domene.com vil du komme til forsiden din. Det er slik mapper vil påvirke nettsiden din http://www.ditt-domene.com/mappenavn/undermappenavn osv. Man kan ha en index.fil i hver mappe Hvis man ikke har en index.html fil, må man inkludere filnavnet i nettleseren... http://www.ditt-domene.com/filnavn.html
Silvert Skrevet 3. april 2008 Forfatter #10 Skrevet 3. april 2008 (endret) YES! Da er jeg oppe og går. Jeg flyttet index.html ut av mappen jeg hadde lagt den i, og ut på det laveste nivået. Og dermed funket det Tusen takk for den kjempehjelpen jeg har fått ifra deg. Dette hadde tatt MEGET lang tid dersom jeg skulle sittet og prøvt meg fram. Som du sikkert har forstått, så har jeg ikke den aller beste tekniske innsikten, men hvis jeg får en god forklaring (allerhelst en slik punkt for punkt liste som du har gitt meg), da går det greit. Vet du forresten om det er mulig og se hos one.no om hvor mye av lagringsplassen jeg har brukt, eller må jeg sitte med kalkulatoren og summere størrelsen på filer og bilder? Nå får jeg se om jeg finner ut hvordan jeg kan få laget til en besøkslogg og ett telleapperat. Etterpå skal jeg sette meg inn i Photoshop og Datascrapping. Endret 3. april 2008 av Silvert
Temposonic Skrevet 3. april 2008 #11 Skrevet 3. april 2008 Flott! Når du har logget deg inn hos one.com, så ser du diskforbruket ditt helt øverst på siden. Der kan du og se hvoran forbruket ditt er fordelt på e-post, web og database. Sammen med ditt abbonnement hos One.com følger det med en avansert besøksstatistikk. Denne finner du også når du logger deg inn på One.com, under Statistikk, nede til høyre. Men dersom man er litt uerfaren med slike ting, kan den kanskje være litt komplisert å forstå. Men dersom du ønsker en enkel besøksteller på siden, som mange har, som vises på siden for alle som er innom, kan man benytte seg av mange gratis-løsninger der ute, men med mange av disse så følger det med litt reklame mange ganger.. Prøv å søke etter "Free Hit Counter" el. på google. Ellers så kan jeg prøve å hjelpe deg med å lage din egen. Når deg gjelder photoshop, så finnes det store mengder Tutorials der ute, igjen med google.. Søk etter "Phototshop Tutorial", da finner man masse tips og fremgangsmåter.
Silvert Skrevet 3. april 2008 Forfatter #12 Skrevet 3. april 2008 Var og gogglet. Så litt på http://www.easycounter.com Forsto ikke helt hvor mye reklame de ville plassere på siden min for at jeg skulle få bruke en av tellerne deres. Vet du om noen som har en litt diskre reklame? Går ut fra at jeg ikke slipper utenom det så lenge jeg vil ha det gratis. Mulig jeg skal sjekke hva det koster og kjøpe en teller og en gjestebok?? Vil ha en teller som viser antall besøk, ikke at hvert klikk en besøkende gjør blir registrert på "hovedtelleren". Vil heller hatt en skjult teller på de enkelte sidene. Men det er nok ikke gratis
Temposonic Skrevet 4. april 2008 #14 Skrevet 4. april 2008 Skjult teller på de enkelte sidene har du allerede. Det finner du under statistikk, når du logger deg inn på one.com. Her finner du all verdens detaljer, blant annet statistikk over hvilke nettlesere besøkende bruker, hvor de har kommet til din side fra.. etc. Man får nesten litt for mye informasjon.. Anbefaler deg å ta en titt der. Det er ofte litt mer informasjon enn hva man vanligvis trenger, så de sidene kan virke uoversiktlige til man blir kjent med dem. Men de er veldig bra. Og hvis du vil ha en synlig teller på forsiden din, og/eller gjestebok så kan jeg hjelpe deg med å finne gratisløsninger for det, uten reklame. Skal se om jeg ikke har noen PHP løsninger jeg har laget selv, som du kan få av meg.
Silvert Skrevet 4. april 2008 Forfatter #15 Skrevet 4. april 2008 Høres kjempeflott ut! Det er liksom litt for dumt og betale for en internettside for og slippe hauger med reklame, for så og legge inn div. stasj med prangende reklame. Har vært og sett på one sin statistikk. Som du sier, man må nesten vite hva man skal se etter for og finne noe. Mulig jeg også ser noe på sikt. Utrolig bra med egen it-konsulent
Temposonic Skrevet 5. april 2008 #16 Skrevet 5. april 2008 Gratis gjestebok uten reklame :-) Den er ganske grei å tilpasse selv. http://www.promosi-web.com/script/guestbook/
Silvert Skrevet 6. februar 2009 Forfatter #17 Skrevet 6. februar 2009 Hadde krasj på maskinen min for en måned siden. Da var dette innlegget virkelig til hjelp for meg da jeg måtte ta filezilla helt ifra begynnelsen igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå