Gå til innhold

Gir besteforeldre like mye til stebarnebarn som biologiske barnebarn?

Gjest Tira

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en diskusjon med min svigermor, der hun lurte på hva som var rettferdig og hva som var vanlig å gjøre i en slik situasjon. Hun er enda ikke stebestemor, men med en skilt sønn med barn fra før, så er det ikke utenkelig at han treffer en ny kjæreste som også har barn fra før.

Det har vel kanskje litt med hvor tidlig stefar/stemor kom inn i bildet, og om stebarnet har besteforeldre på den andre siden?

Min svigermor sa at hun ikke hadde klart å gjort forskjell om stebarnet kom inn i familien som veldig liten. Noe annet er det kanskje om barnet var tenåring. Likedan om barnet har besteforeldre på begge sider osv. Mange ting å ta standpunkt til med andre ord.

Hvordan er det med dere? Skiller deres foreldre/svigerforeldre på biologiske barnebarn og på stebarnebarna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest nextlife
Hvordan er det med dere? Skiller deres foreldre/svigerforeldre på biologiske barnebarn og på stebarnebarna?

I vår familie er det stebarn i flere retninger, og de har kommet inn i familiene i ulike aldre, fra ganske små,- til i tenårene. Våre foreldre/svigerforeldre behandler alle barna som barnebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤bella¤

Min stefar behandler min nevø akkuratt likt som sine egne barnebarn, og det samme gjør mamma med barna til stesøstrene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da på alle måter? Både bursdagsgaver og julegaver er greit, men hva med konfirmsjon og bryllupsgaver? Blir det aldri gjort forskjell? De fleste har jo to sett med besteforeldre, og får jo fra stebesteforeldrene i tillegg.

Fra min familie fikk mine barn kr 10 000,- i forskudd på arv etter sin kjære oldemor. Nå har ikke vi noen steoldebarn, men hadde det da vært rettferdig at også et ev steoldebarn fikk samme beløp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da på alle måter? Både bursdagsgaver og julegaver er greit, men hva med konfirmsjon og bryllupsgaver? Blir det aldri gjort forskjell? De fleste har jo to sett med besteforeldre, og får jo fra stebesteforeldrene i tillegg.

Fra min familie fikk mine barn kr 10 000,- i forskudd på arv etter sin kjære oldemor. Nå har ikke vi noen steoldebarn, men hadde det da vært rettferdig at også et ev steoldebarn fikk samme beløp?

Nei, selvfølgelig skal man ikke behandle barna likt i alle tilfeller, når det gjelder arv sier det seg selv. Stebarna arver sine egne slektninger, da blir det likt for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre gjør ikke forskjell på stebarnebarn og bioligiske barnebarn, men så kom faktisk stebarnebarna før de biologiske da, så det ville vært utrolig merkelig om de hadde gjort det annerledes. Men kan tenke meg at det blir mer "problematisk" om stebarnebarna er eldre når de kommer inn i den nye familien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest observatør

Oi, nå beveger du deg inn på farlig farvann Tira. Vær forberedt på å få så øra flagrer om du ikke er kg-korrekt i din mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife

Vi har ennå ikke vært i situasjoner med direkt arv, eller besteforeldrearv, men da oldeforeldre døde fikk både oldebarn og steoldebarn et likt beløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg ble samboer og med dine og mine barn. Alle i tenårene. Her ga besteforeldre kun til sone egne barn. Det var kun en av besteforeldre som et par ganger traff de andre ungene. Ingen sure miner. Ingen forventninger. Helt greit og naturlig.

Hadde følt det anderledes dersom ungene hadde vært små og besteforeldrene hadde vært en del av ungenes hverdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg ble samboer og med dine og mine barn. Alle i tenårene. Her ga besteforeldre kun til sone egne barn. Det var kun en av besteforeldre som et par ganger traff de andre ungene. Ingen sure miner. Ingen forventninger. Helt greit og naturlig.

Hadde følt det anderledes dersom ungene hadde vært små og besteforeldrene hadde vært en del av ungenes hverdag.

Skulle selvfølgelig stå barnebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, nå beveger du deg inn på farlig farvann Tira. Vær forberedt på å få så øra flagrer om du ikke er kg-korrekt i din mening.

:fnise:

Det vet jeg, denne diskusjonen har vi også hatt i venneflokken. Der var det veldig delte meninger...

En kamerat sa det sånn: hans stebarn var 2 år da han kom kom inn i familien, og gutten ble behandlet på lik linje med yngre halvbror, både av stebesteforeldre, tanter og onkler. Kameraten min sa at dette var for han helt greit og veldig naturlig. Likevel var det en tankevekker å se stesønnens gavehaug kontra egne barns gavehaug: 1/3 del større enn lillebrorens haug...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise:

Det vet jeg, denne diskusjonen har vi også hatt i venneflokken. Der var det veldig delte meninger...

En kamerat sa det sånn: hans stebarn var 2 år da han kom kom inn i familien, og gutten ble behandlet på lik linje med yngre halvbror, både av stebesteforeldre, tanter og onkler. Kameraten min sa at dette var for han helt greit og veldig naturlig. Likevel var det en tankevekker å se stesønnens gavehaug kontra egne barns gavehaug: 1/3 del større enn lillebrorens haug...

Sånn kan det bli når det ene barnet får fra sine egentlige besteforeldre, tanter og onkler på begge sider og i tillegg fra stebesteforeldre, mens lillebror får fra sine to sett besteforeldrefamilier og ikke har noen stebesteforeldre. Skal man slutte å gi til stebarnet da for at det skal bli likt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest våghalsen
Sånn kan det bli når det ene barnet får fra sine egentlige besteforeldre, tanter og onkler på begge sider og i tillegg fra stebesteforeldre, mens lillebror får fra sine to sett besteforeldrefamilier og ikke har noen stebesteforeldre. Skal man slutte å gi til stebarnet da for at det skal bli likt?

Hva med å kreve at ekssvigermor/-svigerfar også gir til barnebarnets nye halvsøsken? Alle skal jo behandles likt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, langt der i fra! Som jeg skrev, så synes kameraten min det er naturlig at stebarnet får like mye fra hans familie, men at det også får han til å tenke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bestemor har ett stebarnebarn, og hun har fått like store gaver som resten av oss, men hun får ikke forskudd på arv slik vi andre får. Hennes barn får også mindre jule- og bursdagsgaver enn hennes andre oldebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, langt der i fra! Som jeg skrev, så synes kameraten min det er naturlig at stebarnet får like mye fra hans familie, men at det også får han til å tenke...

Hvis stebarna skal få fra biologisk familie i tillegg til stefamilien blir det veldig urettferdig for søsknene som ikke har så mange å nyte goder fra. Feilslått forsøk på å være "rettferdig" spør du meg. Vi gir likt til jul og bursdag, ellers ikke. Ungene får litt her og der, både biobarna og stebarnet hjemme hos seg. Vi fører ikke regnskap, men det blir omtrent likt tenker jeg. Dvs. stebarnet får atskillig mer hjemme hos seg enn våre felles barn gjør, både av ferier og gaver og ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine foreldre gir nøyaktig likt til sine barnebarn og sitt stebarnebarn, altså min stesønn. Han var seks da han kom inn i familien.

Jeg synes det er veldig fint og behagelig at vi blir behandlet som en hel familie ... men jeg må si at jeg føler det litt urettferdig når vi er hos mine svigerforeldre og de overser mine barn og kun gir oppmerksomhet til min stesønn - altså sitt biologiske barnebarn :sinna:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid fått like mye, hvis ikke mer. Vi har bodd 15 meter unna i alle år, og har hatt kjempegod kontakt med stebesteforeldrene mine. De behandler oss likt, og jeg har alltid kalt dem besteforeldre. Sånn har det vært for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk vi likt.

Edit: Fikk "nye besteforeldre" da vi var 3 og 8.

Endret av Ce'Nedra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man bør gi omtrent likt i de fleste tilfeller, men som andre nevner over her - så kan det jo skje at stebarnebarna sitter med en kjempehaug med gaver, mens de biologiske barnebarna ikke får halvparten så mye en gang. Det tror jeg kan være litt uheldig, da det kan skape sjalusi mellom halv/ste-søsknene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...