Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2008 #1 Skrevet 10. mars 2008 Hvor mye pleier dere å drikke, du og kjæresten/samboeren/ektefellen. Er alkohol noe dere sjelden tar eller drikker dere mye sammen? Og hvordan ville dere reagert om kjæresten/samboeren/ektefellen satt oppe hele natta og drakk alene selvom man selv hadde gått og lagt seg? Er sånne ting greit, eller er det "rart"?
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2008 #2 Skrevet 10. mars 2008 Det er ikke særlig bra! For min del ville det vært et sterkt varselsignal om å løpe raskest mulig den andre veien, såfremt ikke samboeren var villig til å slutte med dette vel og merke!
Supramundane Skrevet 10. mars 2008 #3 Skrevet 10. mars 2008 Det spørs vel litt på omfanget. Hvis han hadde kost seg med noen glass vin eller noen bokser øl, etter at jeg hadde lagt meg, så hadde ikke det plaget meg noe. Hvis han derimot hadde tømt nedpå store mengder ville jeg ikke akseptert det.
aline Skrevet 10. mars 2008 #4 Skrevet 10. mars 2008 Hvor mye pleier dere å drikke, du og kjæresten/samboeren/ektefellen. Er alkohol noe dere sjelden tar eller drikker dere mye sammen? Og hvordan ville dere reagert om kjæresten/samboeren/ektefellen satt oppe hele natta og drakk alene selvom man selv hadde gått og lagt seg? Er sånne ting greit, eller er det "rart"? Jeg tåler ikke alkohol selv lenger, så jeg drikker ikke i det hele tatt, kjæresten min drikker, men ikke mye. Han kan ta seg en fest en gang i blant og koser seg da med alkohol, men har ikke noe behov for å drikke seg dritings virker det som. Jeg har derimot bodd med en som hadde alkoholproblemer, store! Og pga det, ville jeg aldri fikset en kjæreste som satt oppe og drakk alene utover natten.. for meg blir det helt feil, og vekker minner jeg ikke orker å ha i ett forhold. Min nåværende kjæreste kan fint kose seg med øl eller vin når vi koser oss med god mat, selv om jeg ikke drikker, men hadde han altså blitt sittende utover natta å drikke... så ville jeg fortalt akkurat hvor vanskelig det var.
ToveM Skrevet 10. mars 2008 #5 Skrevet 10. mars 2008 Ikke mye alkoholbruk her i huset, jeg er ikke avholds, men jeg drikker ikke (hvis noen forstår forskjellen...)Mannen tar seg gjerne et glass en fredag/lørdagskveld, men det er alt. Hadde ikke likt at mannen satt oppe og pimpet alkohol hele helgen.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2008 #6 Skrevet 10. mars 2008 Takk for svar, jeg vil anta at det dreier seg om 6 halvlitere på 3-4 timer.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2008 #7 Skrevet 10. mars 2008 Hvor mye pleier dere å drikke, du og kjæresten/samboeren/ektefellen. Er alkohol noe dere sjelden tar eller drikker dere mye sammen? Og hvordan ville dere reagert om kjæresten/samboeren/ektefellen satt oppe hele natta og drakk alene selvom man selv hadde gått og lagt seg? Er sånne ting greit, eller er det "rart"? Vi drikker i ny og ne, som oftest sammen, men det hender jeg går ut og tar noen øl med venninnegjengen, og han med kameratene. Det blir gjerne drukket både fredag og lørdag, og det hender vi tar et par øl ved venner etter en konsert eller lignende midt i uka. Typisk er at vi går ut en av dagene (da kan vi nok drikke 4-5 halvlitere hver), og den andre dagen koser vi oss hjemme med en eller max to flasker vin på deling. Vi er begge noenogtredve år gamle. Dersom han hadde sittet oppe og drukket etter jeg la meg, kommer det litt an på. Hvis han vil se en fotballkamp som begynner sent, og jeg legger meg tidlig, kan han gjerne ta et par flasker øl til kampen. Men noe mer drikking enn det ville jeg ikke forvente, og jeg ville syntes det var merkelig, og stusset litt, og fulgt litt med på drikkemønsteret hans.
Tabris Skrevet 10. mars 2008 #8 Skrevet 10. mars 2008 Vi fester uhyre sjelden (det er vel to år siden forrige gang), men vi koser oss med øl, drinker eller whiskey når vi har lyst. Da tar vi et glass eller to sammen eller hver for oss når vi vil, evt. et glass vin til en god middag. Vanskelig å si hvor ofte, men kanskje et par ganger i måneden? Noen ganger oftere, andre ganger sjeldnere. Hvordan jeg hadde reagert på det du beskriver kommer helt an på hvilket humør han var i, hvorfor han gjorde det og hvor ofte. Hadde det skjedd en gang av og til, så hadde jeg ikke reagert noe særlig.
aline Skrevet 10. mars 2008 #9 Skrevet 10. mars 2008 Takk for svar, jeg vil anta at det dreier seg om 6 halvlitere på 3-4 timer. jeg hadde helt klart reagert om han satt oppe og drakk 6 halvlitere alene utover natta ja! Men skal vel heller ikke skyve det under en stol at det kan være påvirket av tidligere erfaringer med samboer m alkoholproblemer. vet ikke hvordan jeg hadde reagert om det ikke var for ham.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2008 #10 Skrevet 10. mars 2008 Takk for svar alle sammen, ser ut som om reaksjonene mine ikke var så rare. Og det er godt å få bekreftet.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2008 #11 Skrevet 10. mars 2008 Jeg ville tenkt litt fremover. Hvis dere ikke har barn, men sannsynligvis vil ha i fremtiden, ønsker du at ungene skal oppleve at pappaen sitter oppe og drikker? I utgangspunktet syns jeg det er litt merkelig å sitte oppe alene og drikke, hvis det dreier seg om annet enn noe øl eller vin til en film eller noe i den dur.
Nabodama Skrevet 10. mars 2008 #12 Skrevet 10. mars 2008 Hos oss er det ganske sjelden vi er ute, men da drikker vi jo vin eller øl. Hjemme så kan jeg ta et glass vin eller en konjakk fredag og/eller lørdag. Han også, men det er veldig sjelden han tar noe i dethele tatt. Sånn sett kan du si jeg drikker mine to glass rødvin alene. Derfor har jeg nok vennet meg til det. Jeg kan godt ta et par glass vin når jeg er alene hjemme også, eller han har lagt seg, jeg ser ikke noe galt i det. Han tar jo nesten aldri noe, så jeg avpasser meg kun etter meg selv. Men drikker meg ikke full, det liker jeg ikke. Ser du reagerer på at han satt oppe og drakk øl etter at du la deg. Men jeg ville nok sett på drikkemønsteret generelt. Er dette noe som har skjedd èn gang, eller skjer det stadig vekk? Drikker han mye ellers? Sånne ting må du sette i sammenheng med at han satt oppe den natta. Har dette skjedd kun denne gangen, ville ikke jeg ha reagert.
Gjest lissi32 Skrevet 10. mars 2008 #13 Skrevet 10. mars 2008 Hvor mye pleier dere å drikke, du og kjæresten/samboeren/ektefellen. Er alkohol noe dere sjelden tar eller drikker dere mye sammen? Og hvordan ville dere reagert om kjæresten/samboeren/ektefellen satt oppe hele natta og drakk alene selvom man selv hadde gått og lagt seg? Er sånne ting greit, eller er det "rart"? Par glass vin pr uke eller mnd. Varierer. Ofte en måned uten, plutselig et glass eller to. Vi går sjelden ut alene, og drikker oss aldri full. Jeg hadde ikke taklet en samboer som satt å drakk på kveldene etter jeg hadde lagt meg. Jeg har for mye alkoholisme i min familie til det.
Sheba Skrevet 10. mars 2008 #14 Skrevet 10. mars 2008 Vi er som regel ute minst en gang i uken, ofte sammen med også hver for oss noen ganger. Da drikker vi sikkert så mye at andre her inne på KG ville fått hakaslepp om jeg sa akkurat hvor mye.. Men poenget er at ingen av oss sitter hjemme og drikker for seg selv, ikke i uka og ikke i helgen. Hadde kjæresten min plutselig begynt å sitte oppe på kvelden/natta og drikke alkohol mutters alene, ville jeg konkludert med at han hadde et seriøst alkoholproblem. For meg så er et typisk faresignal for alkohoproblemer nettopp det å sitte å drikke alene. Kanskje fordi at for oss så er alkohol en sosial greie som vi fortrinnsvis liker å nyte sammen med venner, det kunne ikke ramle noen av oss inn og drikke alene bare for å drikke.
(¯`*Fanny*´¯) Skrevet 10. mars 2008 #15 Skrevet 10. mars 2008 Jeg syns man må se dette litt i sammenheng med alkoholforbruket ellers. Er drikking et generelt problem i forholdet så blir det meste vanskelig. Noen syns det er hyggelig å sitte og kose seg utover natta selv om den ene i forholdet går og legger seg, og jeg ser ingen umiddelbar grunn til at man absolutt skal måtte legge ned alt som måtte ligne på alkohol kun fordi at samboeren går og legger seg.
Gjest Gjest_Laura_* Skrevet 10. mars 2008 #16 Skrevet 10. mars 2008 Kjenner meg igjen i dette ja.... Min kjæreste drakk opp til flere glass med vin og øl hver kveld for "å slappe av" som han sa... Ble beruset hver kveld, men aldri kranglete eller sint. Heldigvis! Men uansett så er det urovekkende og lite kjekt og være i sammen med en som er full mesteparten av kvelden... Jeg prøvde å ta det opp et par ganger, men da skylda han på stress og at det var eneste måten han kunne slappe av på...Og at han var halvt dansk hehe.. Det så måtte til var en stor krangel, der jeg stakk avgårde midt på natten på en ukjent plass og haika hjem. Vi var på hyttetur da.. Jeg sa han fikk enten gå til legen eller psykolog og finne ut hvordan han kunne takle stresset på en annen måte, ellers ble det slutt.. Nå har han blitt kjempeflink! Men bare når jeg er på besøk da... Hvis vi flytter i sammen, skal jeg ha klare grenser og liten toleranse for alkohol i hverdagen. Med tanke på fremtiden og evntuelle barn.. Vil ikke de skal vokse opp med en hverdag med alkohol Been there, done that!!
Gjest imli Skrevet 10. mars 2008 #17 Skrevet 10. mars 2008 Her er jeg praktisk talt avholds (selvfølgelig nå som jeg er gravid, men drikker uhyre skjelden ellers også), mens mannen min liker å ta seg en øl eller to om kveldene. Han drikker seg skjelden full, men det hender han sitter oppe og drikker et par øl selv om jeg legger meg tidlig. Reagerer ikke noe særlig på det, men er obs, da jeg har dårlige erfaringer med alkoholforbruk... Det er lett å bli avhengig, selv om man ikke drikker mye. En som drikker to øl hver kveld, kan være avhengig av de to ølene, selv om det ikke er et veldig høyt alkoholforbruk, og personen ikke blir beruset.
Gjest Frk Åberg Skrevet 10. mars 2008 #18 Skrevet 10. mars 2008 (endret) Jeg som har en samboer som er avholds, merker at jeg reagerer ganske raskt på alkoholbruk, men jeg vet jeg er vant til uvanlig lite alkohol. Som Nabodama m.fl. sier, ville jeg sett på det generelle drikkemønsteret. Om dette skjer rimelig ofte, ville jeg begynt å lure, ja. Endret 10. mars 2008 av Frk Åberg
Nabodama Skrevet 10. mars 2008 #19 Skrevet 10. mars 2008 Vi er som regel ute minst en gang i uken, ofte sammen med også hver for oss noen ganger. Da drikker vi sikkert så mye at andre her inne på KG ville fått hakaslepp om jeg sa akkurat hvor mye.. Men poenget er at ingen av oss sitter hjemme og drikker for seg selv, ikke i uka og ikke i helgen. Hadde kjæresten min plutselig begynt å sitte oppe på kvelden/natta og drikke alkohol mutters alene, ville jeg konkludert med at han hadde et seriøst alkoholproblem. For meg så er et typisk faresignal for alkohoproblemer nettopp det å sitte å drikke alene. Kanskje fordi at for oss så er alkohol en sosial greie som vi fortrinnsvis liker å nyte sammen med venner, det kunne ikke ramle noen av oss inn og drikke alene bare for å drikke. For meg er det da helt naturlig å ta et glass eller to selv om jeg er alene. Jeg liker smaken av vin, og derfor gjør jeg det. Akkurat som jeg også liker smaken av sjokolade, og spiser det også av og til. Jeg forbinder dette med å kose seg. Skulle jeg ha ventet på selskap fra mannen, hadde det kanskje blitt et par ganger i året. Nå drikker jeg et glass eller to i uka. Å drikke alkohol alene er egentlig ikke noe større faresignal enn det å bøtte nedpå en gang i uka. Det spørs helt på mønsteret.
Teriyaki Skrevet 10. mars 2008 #20 Skrevet 10. mars 2008 jeg hadde helt klart reagert om han satt oppe og drakk 6 halvlitere alene utover natta ja! Men skal vel heller ikke skyve det under en stol at det kan være påvirket av tidligere erfaringer med samboer m alkoholproblemer. vet ikke hvordan jeg hadde reagert om det ikke var for ham. er er jeg uenig. Mange liker øl fordi de liker selve smaken av det, ikke rusen. Når dem da sitter oppe om natten og koser seg med f.eks musikk/film så ser jeg absolutt ikke problemet med litt øl. Dessuten er ikke 6 halvlitere så sinnsykt mye på fire timer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå