Lilith Skrevet 9. mars 2008 #1 Del Skrevet 9. mars 2008 Leste nettopp i en bok om svangerskap at man bør unngå å sove på ryggen når man har kommet et stykke ut i svangerskapet (andre trimester), fordi det da vil legge press på livmoren og babyen, og kan forårsake oksygenmangel. Jeg synes det høres snodig ut, og hvem kan vel kontrollere hvordan man snur seg i søvne? Jeg våkner alltid på ryggen uansett hvordan jeg har ligget da jeg sovnet. Noen andre som har hørt noe om dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2008 #2 Del Skrevet 9. mars 2008 Jeg har hørt det, og også fått det avkreftet flere ganger (av helsepersonell.) Så lenge du føler at det går greit å ligge på ryggen så går det bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linky Skrevet 9. mars 2008 #3 Del Skrevet 9. mars 2008 Har også hørt dette, men så lenge det ikke er ubehagelig for deg så er det neppe noe "skadelig" for babyen. Og som du sier, ingen kan kontrollere hvordan en ligger når en sover. Våkner ofte opp på ryggen jeg også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilith Skrevet 9. mars 2008 Forfatter #4 Del Skrevet 9. mars 2008 Ah, det var godt å høre. Takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Umuriel Skrevet 9. mars 2008 #5 Del Skrevet 9. mars 2008 Det legger ikke press på livmor og baby, men babyen kan presse på din vena cava inferior, den store blodåren som går opp til hjertet, og det kan forårsake blodtrykksfall. Men dette er helt mot slutten, altså i siste trimester, og det er ikke alle som merker noe. Jeg merket ingenting i alle fall, men jordmor passet på på de siste kontrollene at jeg ikke lå for lenge på rygg på benken. Den siste måneden greide jeg uansett kun å ligge på høyre eller venstre side når jeg sov, så det var ikke en problemstilling i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trampe Skrevet 9. mars 2008 #6 Del Skrevet 9. mars 2008 Jeg er i uke 39 og sover på rygg hver natt. Jeg sover lett og snur meg ofte, så jeg tror ikke det er skummelt på noen måte, men jeg har også hørt at man skal være forsiktig med å ligge på rygg. Og om det blir ubehagelig skal man snu seg. Vel, jeg våkner på rygg og aner ikke hvor lenge jeg har ligget sånn, så jeg går ut fra at jeg våkner om det blir ubehagelig... jeg ville ihvertfall ikke bekymret meg over akkurat det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 10. mars 2008 #7 Del Skrevet 10. mars 2008 Så lenge du ikke synes det er ubehagelig, er det helt OK. Jeg klarer ikke å sove på ryggen - føler jeg ikke får puste... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 10. mars 2008 #8 Del Skrevet 10. mars 2008 Det legger ikke press på livmor og baby, men babyen kan presse på din vena cava inferior, den store blodåren som går opp til hjertet, og det kan forårsake blodtrykksfall. Men dette er helt mot slutten, altså i siste trimester, og det er ikke alle som merker noe. Jeg merket ingenting i alle fall, men jordmor passet på på de siste kontrollene at jeg ikke lå for lenge på rygg på benken. Den siste måneden greide jeg uansett kun å ligge på høyre eller venstre side når jeg sov, så det var ikke en problemstilling i det hele tatt. Dette har jeg også lest om i de fleste bøker, og med råd fra nettopp helsepersonell som altså ikke "avskriver" dette. Derfor rådet om å legge en liten pute på ene siden så man vipper litt mot siden, så kan man likevel ligge på ryggen. Og skulle man likevel ligge på ryggen, og ende opp med "problemer" så våkner man nok, så det er fare for ubehag, ikke i seg selv altså farlig å ligge på ryggen. Enn så lenge sovner jeg på ryggen hver eneste kveld. No problem. (Utover da det problemet at jeg altså har fått en slags mental greie på at jeg bare kan sovne på kvelden om jeg ligger på ryggen, og når jeg våkner og skal sovne igjen "må" jeg ligge på magen... dette kan jo bli problemer etterhvert som magen vokser....) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MellonCollie Skrevet 10. mars 2008 #9 Del Skrevet 10. mars 2008 Så lenge du ikke synes det er ubehagelig, er det helt OK. Jeg klarer ikke å sove på ryggen - føler jeg ikke får puste... Skriver under på denne. Når jeg var på treningsveiledning, så fikk jeg beskjed om at jeg etter 5. måned mest sannsynelig kunne kutte ut de fleste øvelser som innebar å ligge på rygg, fordi mange gravide følte at det på den tiden begynte å bli veldig ubehagelig å ligge på ryggen. Og blir det ubehagelig, så våkner du sikkert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilith Skrevet 10. mars 2008 Forfatter #10 Del Skrevet 10. mars 2008 Høres bra ut, dette. Da fortsetter jeg å sove som jeg har pleid inntil videre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marsy Skrevet 10. mars 2008 #11 Del Skrevet 10. mars 2008 Leste nettopp i en bok om svangerskap at man bør unngå å sove på ryggen når man har kommet et stykke ut i svangerskapet (andre trimester), fordi det da vil legge press på livmoren og babyen, og kan forårsake oksygenmangel. Jeg synes det høres snodig ut, og hvem kan vel kontrollere hvordan man snur seg i søvne? Jeg våkner alltid på ryggen uansett hvordan jeg har ligget da jeg sovnet. Noen andre som har hørt noe om dette? Jeg ligger fortsatt på ryggen (uke 36), fordi det er det eneste som hjelper mot halsbrann. Men når magen blir større og tyngre blir det ikke kjempebehagelig. Merker at det blir tyngre og tyngre å puste f.eks. Jeg lå også på magen helt til den ble for stor. I søvne kan man jo flytte seg til alle stillinger, så det er jo umulig å kontrollere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Tulla_* Skrevet 11. mars 2008 #12 Del Skrevet 11. mars 2008 Det er ikke farlig å ligge på ryggen gjennom svangerskapet. Noen føler ubehag grunnet at vekten på ryggraden blir for mye. Andre finner det ubehagelig grunnet at når du ligger på ryggen, så kan vekten av babyen presse på den store blod åren som ligger bak i ryggen, noe som kan forårsake hodevær og svimelhet hos mammaen. Men ikke farlig:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 11. mars 2008 #13 Del Skrevet 11. mars 2008 Lurer på om dette er forklaringen (føles som om det er i tidligste laget med slike problemer allerede da, men...) på at jeg har våknet en del de siste nettene. Jeg våkner nemlig alltid mens jeg snur meg fra ryggen og over på siden... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå