Gå til innhold

gutten på 3,5 år firtalte at kjæresten til pappa pleier å knipse han på kinnene når han gjør noe galt!

vilja

Anbefalte innlegg

!!!!!!!Hvordan gripe dette fatt?

Ble noe paff, :sukk: da jeg hørte dette og oppdrar gutten til å ikke slå.

Gutten på snart 4 år sier at det er straff for at han tar (?) ting uten lov. Har ikke snakket med dette med noen. Jeg fikk høre det av gutten selv i kveld.

mvh vilja

Endret av vilja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Si til henne at du ikke godtar det og at hun aldri skal gjøre det igjen. Eventuelt kan du si det til faren først, hvis du føler det er mer naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hysteri. Jeg gir stebarnet mitt en klaps på baken og knipser fingre dersom han ikke gjør som vi forventer av han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hysteri. Jeg gir stebarnet mitt en klaps på baken og knipser fingre dersom han ikke gjør som vi forventer av han.

Jeg regner med at du synes det er greit at folk klapser deg på baken og knipser fingrene dine når du gjør noe som ikke forventes av deg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du bare gjøre det klinkende klart at du ikke finner deg i at barnet ditt blir utsatt for fysisk reprimande. Og det skal far og hans samboer respektere, her gjelder ikke reglen om at far får gjøre som han vil i eget hjem.

Skal love deg at jeg hadde satt himmel og jord i bevegelse hvis jeg hadde fått nyss i at ungene mine var blitt knipset for å bli satt på plass. Det hefter ikke om det er bestemor eller tante som gjør det, jeg tillater ikke sånt under noen omstendighet. Mannen min knipset yngstedatteren vår på fingrene en gang hun ikke ville høre etter (og tok etter noe hun ikke fikk lov til å røre). Han fikk høre så øra flagra og har aldri prøvd seg på noe sånt igjen. Å påføre smerte for å lære et barn grensesetting er galt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

jeg hadde aldri gjort dette mot mitt barn og hadde derfor aldri godtatt at noen andre hadde gjort det heller.skjønner veldig godt at du ble paff.fortell henne at du ikke finner deg i det.dette er faktisk ditt barn,ikke hennes.det er derfor du og faren hans som bestemmer hvilken "straff" han skal få.INGEN andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Jeg regner med at du synes det er greit at folk klapser deg på baken og knipser fingrene dine når du gjør noe som ikke forventes av deg....

Nei men kjære deg, voksne folk trenger ikke slike irettesettelser.... Det er uproblematisk å markere uønsket adferd ved et lite klaps/knips. Det er jo ikke akkurat mishandling.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte håndbaken på sønnene mine nesten hver dag i en periode. Tilslutt forsto de poenget og begynte å oppføre seg. Og nei, de har ikke tatt skade av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest_en

Utrolig hvordan enkelte synes det er akseptabelt å bruke vold som avstraffelse. Det fører til at barna adlyder pga frykt, ikke pga respekt!

Vil virkelig enkelte foreldre ha barn som frykter dem?

Dette kan egentlig ikke sammenlignes, men:

Når det gjelder hundeoppdragelse er det svært få som synes det er greit

å slå hunden når man skal lære den opp. Barn kan da ikke få dårligere

oppdragelse enn kjæledyr?!

Vil minne om at det _ikke_er_lov_i Norge å slå barn!!!Dessuten lærer

man da opp barna i å bruke vold for å få andre til å adlyde. Og barn tar etter

sine foreldre, de gjør slik foreldrene gjør, ikke sier...

Vold (ja et klaps er vold!), spesielt mot barn, får meg til å grøsse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

HADDE DU GJORT DET SAMME MOT DITT EGET BARN????

JA, DET ER LETT Å MISHANLE ANDRE UNGER , MEN DU KOMMER TIL Å FØLE AT DU GJØR NOE GALT NÅR DU MISHANDLER DIN EGEN UNGE!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

til dere som skriver at dere slår,klapser eller knipser unger,dere er AVSKYLIGE!!får dere en følelse av makt og seier når dere ser at barn gråter fordi de har det vondt?jeg er så sykt glad for at min unge ikke har folk som dere i sin omgangskrets!og jeg håper at dere en dag får juling alle samma!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS:Dette må du ta opp med faren. Dette er virkelig helt og totalt uakseptabelt.

Klapsing av barn handler ikke bare om den konkrete volden, men er også forferdelig ydmykende for den det gjelder.

Både barn og voksne gjør ting andre ikke liker men det er like galt å reagere med fysisk avstraffelse for det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cath.
Jeg brukte håndbaken på sønnene mine nesten hver dag i en periode. Tilslutt forsto de poenget og begynte å oppføre seg. Og nei, de har ikke tatt skade av det.

Hadde du brukt denne metoden dersom du fikk en voksen mann som skulle bo i huset/leiligheten din i 1mnd. som snakket kinesisk og ikke begrep et ord norsk for å få han til å skjønne skikk og bruk?

Hvordan vet du at de ikke har tatt skade av det? Jeg vil tro at du regnes som noe inhabil i å bedømme det.

Ikke at jeg tror folk nødvendigvis får store traumer av denne typen oppdragelse, men det er ikke av det gode. Og.. hvordan vil du se på det dersom dine sønner begynner å slå dine eventuelt fremtidlige små barnebarn, når den tid kommer?

Jeg har 3 barn som jeg ikke har vært nødt til å knipse, slå eller lugge (selv om eldstemann har adhd).. jeg ser på det som en stor selvmotsigelse, siden 99% av oss lærer barna at de ikke skal slå andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cath.
TS:Dette må du ta opp med faren. Dette er virkelig helt og totalt uakseptabelt.

Klapsing av barn handler ikke bare om den konkrete volden, men er også forferdelig ydmykende for den det gjelder.

Både barn og voksne gjør ting andre ikke liker men det er like galt å reagere med fysisk avstraffelse for det.

Hurra!!

Jeg underskriver på dette!

Vikingene anså forresten fysisk avstraffelse for såpass nedverdigende at det var strenge straffer for feks. konemishandling (men trellene var unntatt fra regelen og måtte nok unngjelde iblant)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Frk.Uhåndterlig

Jeg mener at dette ikke er riktig av stemor!

Ta dette opp med faren til barnet ditt!

Om det ikke hjelper må du snakke med barnets stemor!

Hjelper ikke dette hadde jeg bedt om en samtale på et familievernkontor der du,faren og stemor møter opp!

Hva vet du om det egentlig?

Du vet ikke noe om hva han tenker om dette selvom han ikke har nevnt dette for deg!

Hvor gammelt er barnet nå?

Endret av Frk.Uhåndterlig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at de litt sleivete svarene av gjester overfor er ironisk ment. De fikk meg til å huske noe min mor en gang fortalte: Min mor var ung mor, og slet med å få meg til å slutte med bleier og begynne å bruke potte isteden.

Hennes svigermor, min kjære farmor ga så følgende råd:

"Det er bare å banke henne hver gang hun tisser eller bæsjer på seg, så skjønner hun nok at hun skal bruke potta til slutt ja!"

På dette tidspunktet var jeg visst to år...

Plutselig skjønner jeg hvorfor farmors unger alle som en er litt...spesielle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men til saken: knipsing på kinnnene: IKKE akseptabelt, på lik linje med all annen fysisk avstraffelse.

For noen år siden, jeg tror min sønn var rundt 3 år, da hadde vi en dagmamma som han plutselig kvidde seg for å dra til om morgenene. Så en dag, når jeg hadde spurt han hvordan dagen hadde vært hos Elisabeth, begynte han å strigråte og så fortelle at hun hadde dratt han i ørene. Og det høres kanskje ikke så alvorlig ut, å bli dratt i ørene, men den reaksjonen han hadde sier jo bare sitt. Så jeg spurte henne ut neste dag (alltid konfronter!), og hun svarte at de ikke brukte å gjøre det så veldig hardt.... Det var ungenes siste dag der i gården.

Nei, ta ungene på alvor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Vold (ja et klaps er vold!), spesielt mot barn, får meg til å grøsse!

Jeg er veldig uenig med deg. Et klaps kan ikke kalles vold. Et klaps kan ha mange grader, og det er stor forskjell på å bruke det som en grensesetting og som en avstraffelse. I min venindekrets tror jeg ikke det er noen som ikke gir en klaps på hånden/rumpa (utenpå buksa) iblant. Men aldri hardt. Ungene skjønner poenget og oppfører seg. Å kalle dette vold blir feil. Ingen av oss venindene kunne derimot ha slått barna - altså brukt styrke, påført smerte, gjort i sinne eller aggresjon. DET er vold det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...