Storm83 Skrevet 19. februar 2008 #1 Skrevet 19. februar 2008 Er det noen som har vært til Island i mai, juni? Hørte nå nylig om gjengen som ikke kunne gå ut av flyet på 4 timer pga at det blåste så mye, flyet stod å gynget på bakken og mange ble syke. Jeg har flyskrekk og eg stresser litt med å komme meg ut når vi har landet. Hvordan er været der om sommeren? Tenkte ellers på å leie bil og kjøre rundt på en uke.
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2008 #2 Skrevet 19. februar 2008 Er det noen som har vært til Island i mai, juni? Hørte nå nylig om gjengen som ikke kunne gå ut av flyet på 4 timer pga at det blåste så mye, flyet stod å gynget på bakken og mange ble syke. Jeg har flyskrekk og eg stresser litt med å komme meg ut når vi har landet. Hvordan er været der om sommeren? Tenkte ellers på å leie bil og kjøre rundt på en uke. Var der i juni i fjor, da så det ut som det snødde tett på vei inn fra flyplassen, men det var hagl! Det blåser sikkert en del der som de fleste andre steder, men at man blir sittende i timevis på flyet pga vind er nok en ekstremhendelse
Gjest reiseglad Skrevet 19. februar 2008 #3 Skrevet 19. februar 2008 Er det noen som har vært til Island i mai, juni? Hørte nå nylig om gjengen som ikke kunne gå ut av flyet på 4 timer pga at det blåste så mye, flyet stod å gynget på bakken og mange ble syke. Jeg har flyskrekk og eg stresser litt med å komme meg ut når vi har landet. Hvordan er været der om sommeren? Tenkte ellers på å leie bil og kjøre rundt på en uke. Dette hørtes ut som det var HELT ekstraordinært for Reykjavik. Ikke bekymre deg for det der, det må ha vært ekstremvær. Sommeren er flott på Island. Lei en 4WD og bruk en uke på å kjøre rundt i landet. Helt superspennende land!
Gjest reiseglad Skrevet 19. februar 2008 #4 Skrevet 19. februar 2008 Og været? Det kan variere mellom sol og flott, og sørvest kuling med regn. Varm deg i varme kilder og offentlige bad, temperaturen kan variere fra noen få grader til kanskje så mye som 15?
meta2 Skrevet 21. februar 2008 #5 Skrevet 21. februar 2008 Vi reiser 24 juni. Skal kjøre rundt øyen i en uke. Ungen og voksne gleder seg. Skal nå sette meg inn i stuen å lese mer i boken fra Island. Har funnet mange nye steder å se. Var der i 1996. Litt før det var utbrudd fra Grimsvatnet. Pappa fortalte at de hadde våknet opp nord på Island og det lå over 20 cm snø. Dette var i mai mnd. De begynte å måke på dekk, da en gamel mann sa at vent litt så er alt smeltet. Noen timer senere var det 25 grader ute.
Lizzee Skrevet 22. februar 2008 #6 Skrevet 22. februar 2008 Jeg var på Island i slutten av mai ifjor. Da vi landet var det sludd, regn og ruskevær. Men det øde området hvor flyplassen ligger er ofte utsatt for ruskevær. (men det var ikke noe problem med landing eller å komme ut av flyet!!!) Det regnet hele veien inn til Reykjavik. Men da vi kom til hotellet tittet solen frem og vi hadde strålende vær i 4 dager! ....også regnet det da vi satte kurset for flyplassen igjen. De dagene da det var sol var det greit t-skjorte-vær men det blåser jo litt hele tiden da, så en vindjakke er alltid god å ha med. Ellers så har jeg tidligere skrevet følgende i en annen tråd om Island: Var på Island i mai og spiste en kveld på Lækjarbrekka. Nydelig mat og service og koselig sted. Og ja det er litt dyrt. Men det er jammenmeg alle restauranter i Reykjavik. Vi hadde vært på en italiensk restaurant kvelden før og der var det nesten like dyrt som på Lækjarbrekka som er en velrennomert restaurant. På Lækjarbrekka anbefaler jeg den nydelige fiskesuppen som forett - også hadde de en hovedrett som besto av både hummer og lam (!!) Kjempegodt!!! Ta en titt her På den italienske (den heter Caruso, ligger i et gult bygg i hovedgaten) hadde de deilig pasta og mye annet godt. Anbefaler den italienske restauranten også. God mat! Også er det hyggelig å sitte i stuen/baren i andre etagen og ta en drink før man skal spise. Ser ut som en koselig gammeldags stue og de hadde veldig gode drinker!!! Også er jo Perlan er kjent sted da. Vi spiste ikke der men var der for å titte. Man kan bli med turistbusser rundt til Geysir og Gullfoss - men vi fant ut at det var mye billigere å leie bil selv. Og når man kommer til Geysir og Gullfoss så er det ikke noe inngangspenger eller noe. Man ser det man ser. Og det er fantastisk flott. Lett å finne frem på egen hånd med bil også.
Rosenrød Skrevet 24. februar 2008 #7 Skrevet 24. februar 2008 Jeg reiser til Island en tur i april. Kjekt å få litt tips om bekledning, hehe.... Gleder meg til naturopplevelser og shopping. Har hørt at det skal være et kjøpesenter som heter Kringlan der. Noen som vet om dettte ligger sentralt i Reykjavik?
meta2 Skrevet 24. februar 2008 #8 Skrevet 24. februar 2008 Jeg reiser til Island en tur i april. Kjekt å få litt tips om bekledning, hehe.... Gleder meg til naturopplevelser og shopping. Har hørt at det skal være et kjøpesenter som heter Kringlan der. Noen som vet om dettte ligger sentralt i Reykjavik? Det er dyrt å handle på Island. Kringlan ligger ikke så langt fra Perlan. Var nett innom der da vi var i Reykjavik. http://www.backman.is/mapofrvk/part9.html Ligger nede på kart 9. Klær så er vind og vann tett greit å ha med. Gode sko dersom du skal gå på turer. Ull inderst dersom det er kaldt.
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2008 #9 Skrevet 25. februar 2008 Jeg reiser til Island en tur i april. Kjekt å få litt tips om bekledning, hehe.... Gleder meg til naturopplevelser og shopping. Har hørt at det skal være et kjøpesenter som heter Kringlan der. Noen som vet om dettte ligger sentralt i Reykjavik? Vi var også på Kringlan. Tok buss fra sentrum og ut dit. (tok vel 15 min) Greit kjøpesenter. Mye klesbutikker for ungdom. Stor sportsbutikk. Pol. (greit å kjøpe med en flaske vin å ha på hotelrommet)
Lizzee Skrevet 26. februar 2008 #10 Skrevet 26. februar 2008 Var også på Kringlan shopping-senter. Det ligger litt ut fra sentrum. Helt greit. Ellers så finnes det mye mer i Reykjavik da, sjekk denne linken for guide til butikker som selger islandsk design. Kjøpte ikke så mye på Island selv (høyt prisnivå). En islands-genser (sånn tradisjonell til meg selv) og tøffe t-skjorter til tenåringene hjemme. Og da mener jeg ikke sånne turist t-skjorter. På butikken Ósóma (ligger midt i hovedgata) selger de de tøffeste t-skjortene. Grafitti/street-art motiv - med bl.a. sauer!!! Det er forresten masse second-hand butikker i sentrum.
Ambivalent Skrevet 26. februar 2008 #11 Skrevet 26. februar 2008 (endret) Vi reiser til Reykjavik i juli. Jeg gleder meg til ekstremværet, hvis vi får oppleve det, er egentlig hovedsaklig der for å ta bilder (og vekke romantiske følelser.. kremt). Skal også være der i en uke, og leie bil. Leker litt med tanken om å bo i bilen da hotellet vi skulle booke (har kun flybilletter enda) plutselig ble doblet i pris, men vi får se... Kjøre rundt skal vi iallefall. Sikkert en fordel å ta med litt varierte klær. Endret 26. februar 2008 av Ambivalent
Alsana Skrevet 23. mars 2008 #12 Skrevet 23. mars 2008 Hei, eg skal også til Island i år, trur det blir ei stor naturoppleving. Eg ser det er mange som leiger bil og køyrer sjølv, og då lurer eg litt på korleis det er å køyre der. Det er berre eg som har sertifikat av oss, så all køyring må eg stå for. Korleis er vegane? Er det mykje råkøyring? Er det noko spesielt ein treng å vite om køyremønster el.l., vi som berre er vande med å køyre i Noreg? Vil berre høyre litt om dette før vi evt. bestemmer oss for å leige bil. Vi har tenkt å reise litt rundt i landet når vi først er der og gå ein del tur og slikt, og då er det kan hende greitt å bestemme litt sjølv og ikkje vere avhengige av bussruter. Tek også gjerne imot tips til fine distrikt å gå tur i! Håpar nokon her kan ause av si erfaring.
Lizzee Skrevet 25. mars 2008 #13 Skrevet 25. mars 2008 Vi leide bil og kjørte rundt på Island (dvs. fra Reykjavik til Thingvellir, Geysir og Gullfoss). Ikke noe problem. Det er enkelt å finne frem. Lite trafikk på nevnte steder og veiene er greie. (noen grusveier her og der). Det er mange som kjører rundt i store terrengbiler og Landrovere, men det er ikke nødvendig for å komme seg frem - hvis du da ikke skal kjøre utenom de vanlige veiene. Men det ser jo tøfft ut da og komme i en 4x4 med svære hjul. Vi klarte oss fint i en liten Golf.
Luckyme Skrevet 26. mars 2008 #14 Skrevet 26. mars 2008 Vi var på Island i juni i fjor, og det var jo helt utrolig deilig sommervær.. Hadde ikke vært så fint vær på mange år ifølge islendingene selv. så jeg har bare opplevd Island som veldig vakkert land, med strålende vær Hadde forventete meg mere blåst og småregn
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2008 #15 Skrevet 26. mars 2008 Hei, eg skal også til Island i år, trur det blir ei stor naturoppleving. Eg ser det er mange som leiger bil og køyrer sjølv, og då lurer eg litt på korleis det er å køyre der. Det er berre eg som har sertifikat av oss, så all køyring må eg stå for. Korleis er vegane? Er det mykje råkøyring? Er det noko spesielt ein treng å vite om køyremønster el.l., vi som berre er vande med å køyre i Noreg? Vil berre høyre litt om dette før vi evt. bestemmer oss for å leige bil. Vi har tenkt å reise litt rundt i landet når vi først er der og gå ein del tur og slikt, og då er det kan hende greitt å bestemme litt sjølv og ikkje vere avhengige av bussruter. Tek også gjerne imot tips til fine distrikt å gå tur i! Håpar nokon her kan ause av si erfaring. Jeg og mannen kjørte Island rundt for et par-tre år siden, dvs jeg kjørte, siden han ikke har lappen. Det går helt fint. Det er lite biler på veiene når du kommer ut fra Reykjavik, så du trenger ikke bekymre deg noe særlig for råkjøring (jeg fikk fartsbot...). De har heldigvis asfaltert det meste av Ringveien nå (noe de ikke hadde første gang jeg var med på en tur øya rundt), så det er ganske greie kjøreforhold. Det er først på østsiden av øya at du støter på grusveier, sånn ca fra Höfn til Egilsstadir. I mai-juni er det gjerne som tidlig vår i Norge, dvs at man kan ha fine dager, men det er sjelden så varmt at t-skjorte er et greit alternativ. Det er det for øvrig sjelden på Island, selv på sommeren (eller kanskje jeg er en frostpist). Jeg har også opplevd snø på sankthans der. En annen ting om å reise så tidlig, er at ikke alle overnattingssteder har åpnet for sesongen ennå. Mange steder åpner først i juni.
Alsana Skrevet 27. mars 2008 #16 Skrevet 27. mars 2008 Tusen takk for svar! No vart eg litt letta over å høyre at det har gått så bra med andre. Har tenkt litt på det, og vi endar nok opp med å leige ein bil. Kor er det de leiger dei, forresten? Kanskje de har eit firma å anbefale? Ringer de og seier frå på førehand før de kjem til landet? Trur vi klarer oss bra med ein liten bil, ja. Kan ein velje bil på førehand, eller får ein berre tildelt ein? Mange spørsmål her, men eg likar å planleggje litt.
Lizzee Skrevet 27. mars 2008 #17 Skrevet 27. mars 2008 Tusen takk for svar! No vart eg litt letta over å høyre at det har gått så bra med andre. Har tenkt litt på det, og vi endar nok opp med å leige ein bil. Kor er det de leiger dei, forresten? Kanskje de har eit firma å anbefale? Ringer de og seier frå på førehand før de kjem til landet? Trur vi klarer oss bra med ein liten bil, ja. Kan ein velje bil på førehand, eller får ein berre tildelt ein? Mange spørsmål her, men eg likar å planleggje litt. Vi leide da vi kom til Island. Fra et vanlig utleiefirma (Avis eller noe sånt? Husker ikke helt) Fikk god hjelp på hotellet. Bilen ble levert til hotellet vårt også. Det var ganske billig å leie bil. Ihvertfall kontra det å dra på busstur til f.eks. Thingvellir, Geysir og Gullfoss. Vi (to stykker) hadde endt opp med å betale mer for en dags guidet busstur kontra det vil betalte for å ha bil i 2 dager. Og å kjøre til disse nevnte stedene er kjempeenkelt (du klarer fint å få en grei dagstur ut av det). Du kan selvfølgelig velge hva slags bil du vil ha. Fra de billigste små til de dyreste store nye 4-hjulstrekkerne med svæææære hjul. Vi leide en liten billig bil og kom oss fint rundt med den. Leverte bilen på flyplassen da vi dro hjem. Gjør du det samme som oss kan du jo legge turen innom Den Blå Lagune på vei til flyplassen (om du flyr hjem på ettermiddagen/kvelden). Perfekt å avslutte Islandsbesøket med litt spa-behandling der.
Alsana Skrevet 28. mars 2008 #18 Skrevet 28. mars 2008 Ok, det verkar jo enkelt. Då trur eg ikkje at eg lurer på meir i denne omgang. Den Blå Lagune, ja ... det høyrest heilt herleg ut å avslutte turen på den måten. Vel, vi får sjå kva det blir til. Tusen takk for all hjelp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå