Gå til innhold

Kyllingnuggets - og andre hjemmelagede godsaker

Anbefalte innlegg

Gjest Sunn&God
Skrevet

Er MØKKLEI halvfabrikatet mat som jeg ikke vet hva inneholder. Jeg synes barna fortjener bedre.

Derfor er jeg ute etter å lære å lage flere ting helt fra bunnen.

Slike ting som fiskesuppe, hverdagsmat osv lager jeg selvsagt selv. Og det er leeenge mellom hver gang vi har en posesaus.

Men nå har ungene etterlyst hjemmelagede kyllingnuggets. Har sett litt på nettet, men det er ingen konkrete oppskrifter som viser hvor lenge det skal stekes og sånt.

Kan noen være behjelpelige?

Gode oppskrifter på kjøttboller greske/italienske osv taes ogås imot med STOOOR takk!

På forhånd tusen takk!!

Videoannonse
Annonse
Gjest Sunn&God
Skrevet
Er MØKKLEI halvfabrikatet mat som jeg ikke vet hva inneholder. Jeg synes barna fortjener bedre.

Derfor er jeg ute etter å lære å lage flere ting helt fra bunnen.

Slike ting som fiskesuppe, hverdagsmat osv lager jeg selvsagt selv. Og det er leeenge mellom hver gang vi har en posesaus.

Men nå har ungene etterlyst hjemmelagede kyllingnuggets. Har sett litt på nettet, men det er ingen konkrete oppskrifter som viser hvor lenge det skal stekes og sånt.

Kan noen være behjelpelige?

Gode oppskrifter på kjøttboller greske/italienske osv taes ogås imot med STOOOR takk!

På forhånd tusen takk!!

TS her igjen - og så lurer jeg på hva man har til nuggetsene?

Jeg prøver å fornye menyene her i huset - og jeg tar i mot alt med stooor takk.

:-)

Skrevet

Kjøttboller:

4-500 g karbonadedeig

1 finhakket løk

1 finhakket chili (ta ut alle frø!)

1 egg

ca 1 dl havregryn

1-2 fedd hvitløk, finhakket

salt, pepper

Så...skal du ha en italiensk vri, er det kjempegodt med masse frisk hakket basilikum oppi. Og vil du ha en gresk vri så bruker jeg gresk kjøttbollekrydder som jeg kjøper i en innvandrerbutikk, og så til hemmeligheten, 2 tsk med kanel. Utrolig godt!!! Alle her i huset elsker disse greske kjøttbollene. Ikke minst 4 åringen min :lur:

Her i huset bruker vi skjelden ris, men damper bulgur i stedet. Kjempe godt, og kjempe sunt. Passer perfekt til kjøttbollene med en herlig tzaziki eller dill/yougurt saus!

Lykke til :)

Gjest Sunn&God
Skrevet
Kjøttboller:

4-500 g karbonadedeig

1 finhakket løk

1 finhakket chili (ta ut alle frø!)

1 egg

ca 1 dl havregryn

1-2 fedd hvitløk, finhakket

salt, pepper

Så...skal du ha en italiensk vri, er det kjempegodt med masse frisk hakket basilikum oppi. Og vil du ha en gresk vri så bruker jeg gresk kjøttbollekrydder som jeg kjøper i en innvandrerbutikk, og så til hemmeligheten, 2 tsk med kanel. Utrolig godt!!! Alle her i huset elsker disse greske kjøttbollene. Ikke minst 4 åringen min :lur:

Her i huset bruker vi skjelden ris, men damper bulgur i stedet. Kjempe godt, og kjempe sunt. Passer perfekt til kjøttbollene med en herlig tzaziki eller dill/yougurt saus!

Lykke til :)

Åååååå.. så spennende!!

Tusen takk. Og bulgur er jo kjempedeilig.

Takk for super oppskrift!

Gjest Gjest_kylling_*
Skrevet

Kyllingnuggets

Knus en pakke Ritz-kjeks og legger dem i en bolle. Striml opp kyllingfilet, dypp dem i yoghurt naturell og rull dem i kjekssmulene. Legg de ferdige bitene på et bakepapirkledd stekebrett og stek dem ved 200 grader ca. 20 minutter. Server med for eksempel ovnsstekte poteter og grønnsaker.

:)

Skrevet
Kyllingnuggets

Knus en pakke Ritz-kjeks og legger dem i en bolle. Striml opp kyllingfilet, dypp dem i yoghurt naturell og rull dem i kjekssmulene. Legg de ferdige bitene på et bakepapirkledd stekebrett og stek dem ved 200 grader ca. 20 minutter. Server med for eksempel ovnsstekte poteter og grønnsaker.

:)

Er det virkelig så enkelt? Da må jeg prøve det en dag :)

Gjest Sunn&God
Skrevet

Tusen takk for oppskrift på nuggets. Nå blir det prøving i helga!!

Skrevet

Hmm.. De nuggetsene må prøves! Min mor har fått dilla på nuggets, men synes det var plagsomt å dra på McD hver gang hun fikk lyst på det.

Skrevet

De nuggetsene er veldig gode! Har laget dem flere ganger, og alle her i huset er glad i dem.

Skrevet

hvor får man kjøpt bulgur? har aldri smakt det før. Smaker det det samme som ris?

Skrevet

Du får kjøpt Bulgur i innvandrerbutikker ihvertfall. Smaker ikke det samme som ris, mye bedre :jepp:

Skrevet

Jeg har også laget disse kyllingnuggetsene er en oppskrift fra Nigella mener jeg. Veldig gode.

Skrevet

Jeg ble litt skuffa, jeg synes ritz-kjeksen egnet seg særdeles dårlig som panering. Neste gang lager jeg på gamlemåten med første vending i mel, andre vending i egg og til slutt griljermel.

Skrevet

ja kanskje det fungerer bedre?

Har ikke prøvd noen av delene enda.. får bli til uka igjen.. Hva serverte du til da?

Skrevet

Det var en tilsvarende tråd her for ikke så lenge siden, og da la jeg inn "min" oppskrift på nuggets. Jeg dypper rett og slett terninger av kyllingfilet i pisket egg (med krydder i) og så vender jeg de i knust cornflakes. Deretter steker jeg de i ovnen på 200 grader i ca 20 minutt. Da blir de hvertfall sprø og god :)

Skrevet
ja kanskje det fungerer bedre?

Har ikke prøvd noen av delene enda.. får bli til uka igjen.. Hva serverte du til da?

Ovnsbakte småpoteter, salat og hvitløksrømme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...