Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2008 #1 Skrevet 21. januar 2008 Jeg er styrer for en barnehage med 12 ansatte. To av disse er menn. Foreldrene til to jenter på tre og fem år har lagt fram det de selv syntes var en veldig vanskelig sak. De ville ikke at mannlige ansatte skulle skifte bleier på treåringen eller bli med femåringen på do. De spurte om jentene kunne få kvinnelig følge på toalettet. Jeg tok det opp med de to mannlige ansatte, som syntes det var helt greit, det var jo ikke noe personlig. Men i ettertid så har ejg angret på at jeg godtok at barnehagen innrettet seg etter to foreldre som er redde for overgrep. Kunne jeg gjort noe annerledes?
*Mina* Skrevet 21. januar 2008 #2 Skrevet 21. januar 2008 Jeg ville spurt hvorfor. Jeg forstår ikke hvorfor de skal forlange noe slikt, og jeg syns det er en utrolig dårlig holdning ovenfor barna. Og dette har dere akseptert, at menn ikke er likestilte i barnehagen men må akseptere noe slikt som dette. Diskriminering Om et av barna kommer til en av de mannlige og ber om følge på toalettet, skal da han måtte hente en kvinnelig bare fordi foreldrene har bestemt dette? Skal foreldrene få bestemme hvem andre som skal ta ansvaret også, eller er det bare de mannlige? Og er det bare de mannlige, blir det igjen diskriminering. Og jeg trodde ikke man ahdde lov til å behandle noen på den måten. Men de mannlige i dette tilfelle har jo akseptert det, og er med på å hjelpe til å beholde fordommene mot menn i barnehagen.
Gjest 123 Skrevet 21. januar 2008 #3 Skrevet 21. januar 2008 Dette er desverre en svært vanlig situasjon i barnehager hvor det jobber menn. Personlig synes jeg det er veldig synd - både overfor barna og for mennene som går på jobb og føler seg uglesett. Jeg ville på en diskret måte ha spurt hvorfor de føler det slik(selv om jeg er rimelig sikker på hva svaret blir. ) Menn er tross alt ansatte på lik linje med kvinnene, og de fortjener den samme respekten.
Kristaa Skrevet 21. januar 2008 #4 Skrevet 21. januar 2008 Da hadde jeg sagt at foreldrene fikk skaffe andre barnehageplasser til ungene sine. Barn har godt av å tilbringe dagene med menn. Da jeg jobbet i skoleverket så jeg hvor fint det fungerte. Gutter og menn leker på en helt annen måte, de trøster annerledes og de er en annen type rollemodeller som unger har meget godt av
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2008 #5 Skrevet 21. januar 2008 Menn har ikke noe i barnehager å gjøre. Bare det at de bevisst velger en arbeidsplass hvor det er små barn sier litt om den potensielle faren vi setter våre søte små i.
Knøttet Skrevet 21. januar 2008 #6 Skrevet 21. januar 2008 Menn har ikke noe i barnehager å gjøre. Bare det at de bevisst velger en arbeidsplass hvor det er små barn sier litt om den potensielle faren vi setter våre søte små i. Ja, riktig. For det finnes jo overhodet ingen kvinnelige overgripere
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2008 #7 Skrevet 21. januar 2008 Menn har ikke noe i barnehager å gjøre. Bare det at de bevisst velger en arbeidsplass hvor det er små barn sier litt om den potensielle faren vi setter våre søte små i. For noe tull. Damer kan være like mye barnemishandler som menn.
Usikker Skrevet 21. januar 2008 #8 Skrevet 21. januar 2008 (endret) Hva slags signaler er det voksne folk sender ut til andre/egne barn når de ikke vil at mannlige ansatte i barnehagen skal skifte på ungene? Hva slag syn vil de to småjentene få på menn? På kropp/kroppsdeler? På sin egen kropp`? Jeg blir så opprørt over all denne sex-fikseringa/overgreps-fikseringa i hverdagen jeg. Joda, det finnes overgripere overalt. Også der man IKKE venter å finne dem. Men vi kan ikke gå rundt å tro det værste hele tiden. Klart man skal være "på vakt"................ men ærlig talt............... For en råtten, minstenksom, kunstig verden dette er blitt. Endret 21. januar 2008 av Usikker
Gjest 123 Skrevet 21. januar 2008 #9 Skrevet 21. januar 2008 Menn har ikke noe i barnehager å gjøre. Bare det at de bevisst velger en arbeidsplass hvor det er små barn sier litt om den potensielle faren vi setter våre søte små i. Det er akkurat de holdningene der vi må til livs. Menn i barnehage er ikke det samme som at man godtar overgrep. Desverre har det dukket opp slike holdninger de siste gangene det har vært menn innom i barnehagen hos oss. Den typiske setningen er "æææsj, dere lar han vel ikke skifte bleier". En forelder foretrakk faktisk at barnet hennes gikk utgjort framfor å la denne mannen skifte bleie. Det finnes masse menn som ønsker å jobbe i barnehage, men som velger en annen yrkesretning fordi de ikke ønsker å bli stemplet som pedofile, desverre så må jeg si at jeg forstår dem godt. Jeg jobber selv i barnehage og personlig synes jeg det er for jævlig at man skal være nødt til å ta visse forholdregler for å unngå å bli uglesett. Jeg kjenner flere mannlige barne og ungdomsarbeidere fra ulike barnehager og de sier mye av det samme. Blant annet skifter de ikke bleier på barn. Må de følge barn på do - uansett om det så bare er for å pusse nesen, så passer de alltid på at døra ikke er lukket. De passer og på å ikke være alene med ett eller to barn over lang tid. osv. osv. Jeg lurer på om du hadde godtatt å arbeide under slike forhold. Vi har desverre ingen menn i barnehagen der jeg jobber nå. Ja, jeg sier desverre for jeg ser hvor begeistra ungene blir når det kommer litt testosteron inn i hønseflokken(=oss), og jeg tror vi kvinnfolka og har godt av å få litt annet perspektiv på tingene av og til.
Gjest Gjest-M- Skrevet 21. januar 2008 #10 Skrevet 21. januar 2008 Alle ønsker flere menn i barnehagen, dette setter utviklingen mange skritt tilbake. Barn har veldig godt av å ha både menn og kvinner som omsorgspersoner i barnehagen. I vår barnehage har vi tre mannlige ansatte, på et tidspunkt hadde vi seks stykker. De er en kjemperessurs, og vi har aldri fått sånne reaksjoner fra foreldrene. Hadde vi fått det, ville vi nok ikke imøtekommet det ønsket. Vi tar veldig godt vare på våre mannlige ansatte, og håper de ønsker å bli i jobbene sine lenge. Det er også viktig å huske på at alle som blir ansatt i barnehage, må levere vandelsattest, enten de er fast ansatt eller vikar.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2008 #11 Skrevet 21. januar 2008 Er det så vanskelig å forstå at foreldre ikke vil overlate sitt forsvarsløse lille barn til hvem som helst som er ansatt i barnehagen, til å håndtere deres intime deler? I en barnehage er det ofte få mannlige ansatte, og derfor føles en slik forespørsel personlig, i tillegg til at det er stigmatiserende og demotiverer menn fra å jobbe der. Risikoen for overgrep er mye mindre enn risikoen for at barna fratas normal omgang med menn, men det må gå an å forstå at folk er redde for at barna deres skal bli ofre i disse dager, ofre for personer en selv har overlatt barna til. Snakk ordentlig med dem, i stedet for å bare godta eller avvise problemet. Fortell hva dere gjør for å sikre at barna er trygge når de blir stelt. Husk at en pedofil kollega og en hyggelig kollega ser aldeles like ut, og er like hyggelige det aller meste av tiden. Rutinene bør derfor være at alt skal være gjennomsiktig.
Tusenfryd Skrevet 22. januar 2008 #12 Skrevet 22. januar 2008 Makan til hysteri! Ja, det skjer vonde ting, ja, det er slemme menn, og ja, det er slemme damer. Men hvis det er så ille at barnehagepersonale blir omtalt som "hvem som helst" når de er menn og at damer er greit, da bør man lage seg en platsboble, putte ungen inni og la den bli der - fullstendig skjermet for alt det stygge som KAN skje.
Gjest Mayamor Skrevet 22. januar 2008 #13 Skrevet 22. januar 2008 Jeg synes at dette ble diskriminerende mot de mannlige ansatte. Videre ser jeg at det faktisk er mennesker som skriver det samme her inne. Og da lurer jeg på om det er for diskusjonens skyld for å belyse flere aspekter, eller om det er deres faktiske mening...? Er det for diskusjonens skyld; tar den og desverre er det mennesker som faktisk mener det. De menneskene trenger faktisk hjelp til sin frykt og trygghet på sine foreldreegenskaper uten å skyve uskyldige mennesker fra seg. Hadde jeg vært mann, og fikk beskjed om at mamman til Kari vil ikke at jeg skulle håndtere hennes datter - da hadde jeg slitt med kommunikasjonen med Karis mamma. Forhåpentligvis ville jeg vært så profesjonell at dette ikke gikk ut over uskyldige Kari - men det er lett at distangsen blir skapt... Mener du oppriktig at menn ikke skal håndtere barns toalettbesøk/bleieskift: søk hjelp for din frykt. Kjønn har ikke noe å si for om en er overgriper eller ikke; den kvinnelige ansatte kan like godt være overgriperen. Og ha i bakhodet at de aller, aller fleste ansatte er skjønne, gode mennesker som har et genuint ønske om å jobbe med barn for å bidra med noe positivt. Trist om fordomsfulle mennesker skal få plantet et usikkert miljø for både voksne og barn i barnehagen; for barna er ikke dummere enn at de snart plukker opp hvorfor skifter ikke Per bleie på noen eller følger noen på toalettet og begynner å snakke om det og muligens blir oppdratt til at slik skal det være da barnehagen er en viktig del av barnas oppdragelse. Ja til menn i barnehager som er likestilte på ALLE områder med sine kvinnelige kollegaer.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 22. januar 2008 #14 Skrevet 22. januar 2008 Da hadde jeg bedt de kommet og skiftet på ungene sine selv. Makan til stigmatisering. Selv om du ikke sa noe med en gang, kan du faktisk si til dem nå, at du har tenkt litt på saken, og at det er uaktuelt. Menn har ikke noe i barnehager å gjøre. Bare det at de bevisst velger en arbeidsplass hvor det er små barn sier litt om den potensielle faren vi setter våre søte små i. Den påstanden har du grunnlag for? Ønsker å se dokumentasjon for det.
lolita90 Skrevet 22. januar 2008 #15 Skrevet 22. januar 2008 på avdelingen til lillebroren min, så er det en mann, og han er godt likt av alle ungene der... Jeg vet godt hvem han er, og der er det ingen som nekter han å være med barna inn på do eller skifte bleie... Jeg synes det er diskriminering når folk mener at menn ikke har noe i en barnehage å gjøre... hva med manlige lærere i 1. klasse da?? er det noe forskjell??
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2008 #16 Skrevet 22. januar 2008 Jeg er styrer for en barnehage med 12 ansatte. To av disse er menn. Foreldrene til to jenter på tre og fem år har lagt fram det de selv syntes var en veldig vanskelig sak. De ville ikke at mannlige ansatte skulle skifte bleier på treåringen eller bli med femåringen på do. De spurte om jentene kunne få kvinnelig følge på toalettet. Jeg tok det opp med de to mannlige ansatte, som syntes det var helt greit, det var jo ikke noe personlig. Men i ettertid så har ejg angret på at jeg godtok at barnehagen innrettet seg etter to foreldre som er redde for overgrep. Kunne jeg gjort noe annerledes? Men det er jo ganske hysterisk, spør du meg. Dessuten kan både kvinner og menn være overgripere. Og de kan forgripe seg på både jenter og gutter (bare se på "Lommemannen"). Det hadde ikke fallt meg inn å bekymre meg for dette hvis jeg hadde en datter i barnehagen deres. Jeg ville bare vært glad til for at det arbeidet menn der!
Gjest Frk Åberg Skrevet 22. januar 2008 #17 Skrevet 22. januar 2008 Er det mulig for ts å gå tilbake på det du lovet foreldrene? Det høres ut som du har dine tvil om det var riktig. Jeg syns at man bør gjøre alt man kan for å få flere menn i barnehage, og man bør da legge til rette for at de føler seg inkludert, og ikke som annenrangs-arbeidstakere bare fordi det fins menn som forgriper seg. Jeg tror også det er lurt å snakke med foreldrene, og høre litt om hva frykten deres bunner i. Snakke rundt situasjonen og gjøre deres beste for at de skal føle seg trygge. Jeg syns det må være opp til dere hvordan dere gjør det med do-følging i deres barnehage, og at foreldre ikke skal kunne gripe inn i deres arbeidsdag på en slik måte. Hva om alle foreldre skulle nekte menn å følge barna på do? Skulle man godtatt det?
lolita90 Skrevet 22. januar 2008 #18 Skrevet 22. januar 2008 enig med deg frk Åberg... hva skulle de gjort om de kvinnelige var opptatt og ei lita jente måte på do og en mannlig kunne hjelpe til... de mannlige kunne ha tatt over for en av de kvinnlige der, men jeg tror at det ville bare blitt rot... Spør hvorfor foreldrene ikke vil at noen mannlige skal skifte på jentene sine eller bli med dem på do
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 22. januar 2008 #19 Skrevet 22. januar 2008 Foreldrene er redde for overgrep. De skjønner selvsagt at ikke alle menn er overgripere, og de skjønner også at noen kvinner er det. Men de er livredde for at barna skal bli utsatt for overgrep, men ønsker selvsagt at de skal være i barnehagen. De spurte om en tjeneste jeg ikke der og da syntes det var noe problem å etterkommer. Det finnes desverre en del mannlige barnehageansatte som forgriper seg. Vi hører aldri om kvinnelige barnehageansatte som forgriper seg, så jeg forstår foreldrenes bekymring. De sa også til meg at: Vi må ha rett til å bestemme at ingen mann skal borti kjønnsorganene til småjentene våre. Og jeg er forsåvidt enig. Selv om jeg er litt usikkert i forhold til hvor vanlig dette er.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2008 #20 Skrevet 22. januar 2008 Da hadde jeg sagt at foreldrene fikk skaffe andre barnehageplasser til ungene sine. Barn har godt av å tilbringe dagene med menn. Da jeg jobbet i skoleverket så jeg hvor fint det fungerte. Gutter og menn leker på en helt annen måte, de trøster annerledes og de er en annen type rollemodeller som unger har meget godt av Ja, men de trenger ikke å ha dem med på toalettet....
Fremhevede innlegg