Gjest imli Skrevet 13. desember 2007 #1 Skrevet 13. desember 2007 Sitter å ser litt med et halvt øye på frokost-tv på nrk, og de har en sak om noen tenåringer som har kjøpt sprøyter på internett som lover at man skal bli tynn og brun. Sitat fra en av jentene, var så vidt jeg husker det: "Man blir brun, og så blir man kvalm, og da blir man tynn. Og det er jo fint. Og så blir man kåt. Det er jo alt det man vil være, liksom" Herregud, er det det man vil være - brun, kvalm og kåt? Må nesten le jeg, men det er jo ille. Hvor dum er det mulig å bli? Den ene jenta hadde satt så mye sprøyter at hun hadde blitt blå på leppene... Ille at sånt kan selges og at noen er dumme nok til å kjøpe det. Skal se om jeg finner en link også...
Gjest imli Skrevet 13. desember 2007 #2 Skrevet 13. desember 2007 http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/1.4272930
La Luna Skrevet 13. desember 2007 #3 Skrevet 13. desember 2007 "Jeg trodde at dette var trygt" Jeg tror kanskje foreldrene til denne jenta har svikta litt i oppdragelsen hennes, kritisk sans eier hun i hvert fall ikke! Tenk å sette en sprøyte med et stoff du faktisk ikke aner hva er inn i kroppen din!
Nicky B Skrevet 13. desember 2007 #4 Skrevet 13. desember 2007 Herregud, er det det man vil være - brun, kvalm og kåt? Du glemte tynn...Men selvfølgelig! Hallo? Vil ikke du, lissom? Uff. Som tenåring med dårlig selvtillit kunne jeg nok ha vært tilbøyelig til å teste ut noe sånt. Man tenker rettog slett ikke konsekvenser i den alderen der. Nå som voksen, syns jeg det er latterlig på en måte og ikke minst trist hva unge jenter må forholde seg til. Det er et helt annet press i dag enn det var når jeg var yngre. Med ei datter selv, syns jeg disse tendensene er fryktelig triste!
Gjest A Skrevet 13. desember 2007 #5 Skrevet 13. desember 2007 og så blir man kvalm, og da blir man tynn. Og det er jo fint. Og så blir man kåt. Herregud, er det det man vil være - brun, kvalm og kåt? Jeg så selv den filmen. I tillegg til å riste på hodet av disse håpløst ukritiske jentene, synes jeg det er godt gjort å gå rundt kvalm hele dagen og bli ekstra kåt samtidig.
Rosenrød Skrevet 13. desember 2007 #6 Skrevet 13. desember 2007 Uffja, har forstått at dette er den nye hypen.... Skikkelig ekkelt synes jeg. En jeg jobber med tar også disse sprøytene, helt ukritisk.
aline Skrevet 13. desember 2007 #7 Skrevet 13. desember 2007 Jeg så selv den filmen. I tillegg til å riste på hodet av disse håpløst ukritiske jentene, synes jeg det er godt gjort å gå rundt kvalm hele dagen og bli ekstra kåt samtidig. og ikke bare det at det vel er lite trolig å være kåt støtt mens man er kvalm, men man blir ikke nødvendigvis så innmari tynn heller av å være kvalm, om man ikke kaster opp hele tiden da, og det er faktisk ikke noen garantert følge av å være kvalm. Jeg har gått rundt å vært kvalm hvert sekund av dagen, hver dag i nærmere ti år, ikke ble jeg tynn av det.. mistet jo totalt matlysten og spiste dermed altfor lite, så kroppen satte i sparemodus på heltid og alt som gikk inn, ble sugd til seg. (gikk ikke mye verken opp eller ned egentlig...) de vet virkelig ikke hva de ønsker å oppnå når de tenker det er kult å være kvalm hele tiden, virkelig ikke, du ødelegger både mage og forbrenning, og det er mer slitsomt en hva jeg kan beskrive. skummelt at jentene er så ukritiske at de risikerer å gjøre seg selv syke og sette sprøyter med ukjent innhold på seg selv.... jeg blir helt lamslått over at det går an.
Gjest Blondie65 Skrevet 13. desember 2007 #8 Skrevet 13. desember 2007 "Jeg trodde at dette var trygt" Jeg tror kanskje foreldrene til denne jenta har svikta litt i oppdragelsen hennes, kritisk sans eier hun i hvert fall ikke! Tenk å sette en sprøyte med et stoff du faktisk ikke aner hva er inn i kroppen din! Er det ikke nettopp det mange ungdommer gjør da med stoff, hjemmebrent og ecstasy - tilfører kroppen ting de ikke aner rekkevidden av? Med de kroppsidealene vi har i dag er det knapt til å heve et øyenbryn av at de gjør dette også. De som selger det burde vært fratatt all ære. "Man blir kvalm, brun og tynn og kåt - alt man vil være". Kvalm og? Grøss ...
Antoinette Skrevet 13. desember 2007 #9 Skrevet 13. desember 2007 Jeg så innslaget i går kveld og jeg håper foreldrene til de jentene som satt rundt bordet skammer seg noe helt jævlig!
Saeria Skrevet 13. desember 2007 #10 Skrevet 13. desember 2007 Nå har jeg sett den delen av programmet og det kommer ikke frem om foreldrene visste om barnas bruk av dette stoffet eller ei. Når jeg var i 17års alderen var det mange unge som fant på ting som foreldrene ikke visste om. De stjal, drakk, tok alkohol hjemmefra, noen kjøpte dop...og de klarte utmerket godt å skjule denne negative oppførselen for foreldrene. Det er heller ikke alltid lett for foreldre å holde seg oppdatert på de siste trendene i de unges miljø heller, da dette skifter så uhyre fort. Jeg er enig i at det er forferdelig trist at det som er målet blant de unge jentene, er å være tynn, brun og kåt. Jeg synes også at de burde gi seg tid til å tenke over om det er så bra å sette sprøyter på seg selv som en annen narkoman, for så å være kvalm, oppleve rare reaksjoner i kroppen og bli blå. De må jo skjønne at dette ikke er kjempesunt. Men så lenge det er viktigere å være pen enn sunn, så velger nok mange unge å prøve dette. Visste foreldrene om dette, så burde de helt klart satt seg ned med denne jenta og fortalt henne at dette kan være livsfarlig. Når ungen din setter sprøyter på seg selv med ukjent innhold i (uavhengig av hva ungen sier), så bør det ringe en bjelle!
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2007 #11 Skrevet 13. desember 2007 Hvorfor er dere så negative til at noen velger å prøve dette? De fleste er klar over risikoen og tar det likevel, det gjør dem ikke dumme, bare desperate. Når mange folk prøver ut dette betyr det at det er noe galt med samfunnet, ikke personene som tar det. De vil bare bli godtatt.
Saeria Skrevet 13. desember 2007 #12 Skrevet 13. desember 2007 Hvis det var trendy å kutte seg opp, skulle vi stille oss positive til det også?
Wonders Skrevet 13. desember 2007 #13 Skrevet 13. desember 2007 Trening, spraytan og NYCO for kvalmen om de opplever det.
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2007 #14 Skrevet 13. desember 2007 Hvis det var trendy å kutte seg opp, skulle vi stille oss positive til det også? Nei, men det er først og fremst samfunnet man burde prøve å endre og la seg provosere av, ikke menneskene (sauene).
Saeria Skrevet 13. desember 2007 #15 Skrevet 13. desember 2007 Det er mennesker som skaper samfunnet, så da bør en begynne med de. Jeg er enig at en bør endre idealene, og hva med å begynne med ungdommen selv? Det kan godt være at de selv er møkklei kroppsfokuset og målet om å være en størrelse 32 og ellers perfekt, men at de lar seg rive med fordi de tror at ungdommer flest helst vil være sånn som idealene. De sitter gjerne med en feilaktik opplevelse av hvordan ungdom flest vil ha det. Ønsker de unge å være tynne, så kan man heller prøve å legge fokuset over på å være sunn og frisk. Det er bedre å trene fornuftig, holde seg i aktivitet og spise sunt, enn å sette livet på spill til fordel for en quick fix. Dette er en omstendelig jobb. Mange unge sliter med selvbildet alt fra barneskolen av, og skal vi forebygge en uheldig utvikling bør en starte der. Man bør la de unge vite at det går an å fokusere på individenes egenverdi og det at en faktisk er verdt noe og flott som person selv om man ikke er som jentene og guttene i magasinene en finner på butikken og ser på reklamene.
Gjest imli Skrevet 13. desember 2007 #16 Skrevet 13. desember 2007 Det blir litt høna eller egget. Hva kom først, tynnhetsidealet oppstod vel neppe helt av seg selv. Det er veldig synd at unge har så dårlig selvtillit og at idealet er som det er. Men det er jo lov å tenke selv også. Da jeg var 17-18 år (som faktisk ikke er så lenge siden), kunne det aldri ha falt meg inn å prøve noe sånt... Jeg håper og tror at ungdom flest har vett nok til å holde seg unna den slags.
Saeria Skrevet 13. desember 2007 #17 Skrevet 13. desember 2007 Jeg også var også en av de som ikke ville hatt tilbøyelighet til å prøve dette i tenårene. Forhåpentligvis vil de fleste unge i dag holdt seg unna dette.
Gjest Gjest_ina_* Skrevet 26. desember 2007 #18 Skrevet 26. desember 2007 Leste på bloggen og må si at jeg finner mye av det som blir skrevet latterlig høres ut som en gjeng med bedrevitene kjerringer. sitere" håper foreldrene skammer seg" "hvor dum går det ann å være" ærlig talt. Ja det er uheldig at ungdom ikke er mer kritisk, men å gå ut å kalle en 17 åring dum basert på en avis artikkel. jenten gikk ut i avisen for å advare andre, med andre ord forhindre kanskje slik at deres barn ikke vil gjøre det samme. Hvor mange av de som skrev på denne chaten har prøvd å røyke/røyker noe som alle kjenner konskvensene til. Eller soler seg. Kanskje er overvektig (hjerte/karsykdommer, diabetes). Poenget er at mange voksene gjr ting de kjenner risikoen til (dirkete bivirkninger). Mens denne jenten på 17 år prøvde et middel som virket som et godt alternativ til soling fordi det ikke fantes noe opplyste bivirkninger. Og foreldrene burde skamme seg????? Er dere virkelig så DUM at dere tror at deres barn ikke kunne ha funnet på noe slik bak deres rygg. Hva med dere som ung plettfritt rulleblad antar jeg... Jeg er en 23 år gammel juss-student som har prøvd produktet, har mor og far sviktet på foreldre fronten, eller er det at jeg ikke har iq over romtempratur??
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2007 #19 Skrevet 27. desember 2007 En god venninne av meg bruker disse sprøytene og verken hun eller mannen blir kvalme av det. Men veldig kåte og brune. Nydelig farge. Jeg vet ikke hva det innehoolder, men i sverige er det lovlig å bruke slike, men ikke i norge visstnok..... Skjøner ikke problemet jeg..... Annet enn at man burde ventet til man ble 18 år med slike ting...
sebra Skrevet 27. desember 2007 #20 Skrevet 27. desember 2007 jeg regner med at det er melanotan dere snakker om. Melanotan her er en link til en artikkel hvor det står om de to forskjellige melanotan variantene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå