Gå til innhold

Trenger musikkinspirasjon

Anbefalte innlegg

Gjest Morgan le Fay
Skrevet

Jeg trenger forslag til musikk som er ny og fresh for meg. Jeg liker blant "indie"-pop/rock, og for å nevne noen artister jeg liker:

*Franz Ferdinand (favoritten over alle)

*Weezer

*The Sounds

*The Strokes

*Killers

*Depeche Mode

*The Cure

*Garbage

Så har noen forslag til noe jeg kan tenkes å like, mottas det med takk. :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Audrey Horne
Skrevet

Du har fått noen tips i dagboken min allerede, men jeg kan godt komme med flere :).

The White Stripes

Muse

Suede

Smashing Pumpkins

Ikke freshe og nye, men du har kanskje ikke hørt så mye på de tidligere.

Ellers så har dophuet Pete Doherty og Babyshambles begeistret meg i høst.

Norske 120 days lager pompøs rock, med fremtredende vokal og god produksjon. Flinke, unge gutter fra Kristiansund.

Skrevet

Jeg vil anbefale Radiohead. Fantastisk bra musikk, mange inspirerende tekster og full av stemning.

Gjest Morgan le Fay
Skrevet (endret)

Takk, takk, begge to. :) Suede har jeg faktisk det aller meste av, for jeg fikk en dille en gang. Men det er fint å bli minnet på gamle favoritter, og jeg skal finne fram albumene mine og legge dem inn i iTunes. Muse er egentlig de eneste som er helt nye for meg blant forslagene, og jeg skal selvsagt lytte på det meste.

Radiohead kjenner jeg så vidt, men egentlig bare gjennom OK Computer

Endret av Morgan le Fay
Gjest Badiane
Skrevet

Superfamily er nevnt, ser jeg. Ellers kan du kanskje sjekke ut Arcade Fire, Ash og Catatonia?

Gjest Audrey Horne
Skrevet
Superfamily er nevnt, ser jeg. Ellers kan du kanskje sjekke ut Arcade Fire, Ash og Catatonia?

Arcade Fire, ja! Det tror jeg Morgan kan like :).

Skrevet

Jeg ser at vi har samme musikksmak, og jeg tror jeg kan hjelpe med noen band:

The Smiths/Morrissey:

Legendarisk 80-tallsband med en vokalist som har sluppet mange soloalbum siden splittelsen. "The Queen is Dead" fra Smiths og "Vauxhall and I" fra Morrissey er bra plater å starte med.

Echo & The Bunnymen:

Legendarisk 80-tallsband as well. Sjekk først ut albumet "Crocodiles". Fantastisk.

Joy Division:

Nok en legende.

Placebo:

Flott britpop med særegen vokal.

Pulp/Jarvis Cocker:

En av verdens kuleste mann var vokalist i Pulp, nå soloartist. Sjekk ut " This is Hardcore", "Different Class" og "Jarvis".

The Veils:

Nokså ukjent for de fleste, men dette bandet fra New Zealand er helt fantastisk. Nå for tida er det dem som er hyppigst spilt i Kyllingheimen. De har sluppet to album, og begge er kanonbra! Holder kanskje en knapp på Nux Vomica (2006) hvor enkelte av låtene er av en annen verden.

Johnossi:

Skjønn, melodiøs og relativt hardtslående gitarrock. To søte kompiser fra Sverige.

The Gun Club:

Amerikansk band som regjerte på 80-tallet. Eksepsjonelt bra. Sjekk ut "Fire of Love" og bli forhekset.

Siden du elsker Franz F, så er jeg overbevist over at du kommer til å forelske deg i:

Maxïmo Park:

Kaiser Chiefs

Art Brut

som er britiske band i samme gata. Er spesielt begeistret for Maxïmo Park. Førsteskiva "A Certain Trigger" er smekkfull av fengende musikk som man vil løpe fort til. Art Brut er et underfundig band som snakkesynger og er kjempesjarmerende.

Ser at du allerede har oppdaga Bandet med stor B, nemlig Suede. :rødme: Har du sjekket ut soloalbumet til Brett Anderson? Det ble sluppet i vår.

Støtter meg også til forslaget om Muse. Kongeband.

Gjest Badiane
Skrevet

Her er noen flere: Kaiser Chiefs, King Midas (norske), The La's. Pete Dohertys gamle band, The Libertines, er sikkert også verdt å se nærmere på.

Hvis du har lyst på 80-tallsmusikk, vil jeg foreslå Magazine, Stone Roses, New Order og Siouxie and the Banshees.

Gjest Morgan le Fay
Skrevet

80-tallet gir meg negative assosiasjoner, men det er kanskje fordi jeg likte Wham og Modern Talking på den tiden. :sjenert:

Men jeg noterer og skal lytte etterhvert.

Nå surrer Suedes Dog Man Star i bakgrunnen. :ler:

Skrevet

80-tallet hadde mye deilig indie og alternativ rock. Depeche Mode er jo et band som absolutt hadde storhetstida si på 80-tallet, samme med the Cure, og disse har du jo på lista di. ;)

Gjest Morgan le Fay
Skrevet
80-tallet hadde mye deilig indie og alternativ rock. Depeche Mode er jo et band som absolutt hadde storhetstida si på 80-tallet, samme med the Cure, og disse har du jo på lista di. ;)

Sant, men jeg har aldri vært konsekvent. :fnise:

Skrevet

Har du hørt på Wolfmother? Det synes jeg er bra! :)

Husker ikke tittelen på cd'n, men den kom ut i fjor, tror jeg.

Skrevet

Det virker som om din musikksmak sammenfaller godt med min bedre halvdels musikksmak. I så fall kan jeg i tillegg til mange av de andre bandene du har fått anbefalt liste opp:

Interpol (men de antar jeg nesten at du allerede hører på)

Kent (du hører vel på dem også... :sjenert: )

Death Cab for Cutie

Au Revoir Simone

Panic! at the Disco

Shout out Louds

Skrevet

Som alle andre i denne tråden; din musikksmak ligner min på en "prikk".

Hvis du ikke allerede har hørt Yo La Tengo vil jeg anbefale dette på det varmeste, det samme med Stereolab... Nydelig fransk damevokal og deilige, rare lyder :)

Jesus and Mary Chain...

Magnet!

Chris Cornell, alene eller i Soundgarden.

Skrevet

Av 80-talls som man heller ikke skal kimse av, må jeg bare få slå et slag for:

Desire'less - Voyage Voyage

Visage - Fade to Grey

New Order - Blue monday

Elsker dem :D

Skrevet

Åh, her var det mange gode tips - for dette er prikk lik min musikksmak også!

Som nevnt av andre her, vil jeg anbefale deg både Smashing Pumpkins, Placebo og Radiohead. Superfamily har også en del bra.

Noe som ikke er nevnt, så vidt jeg kan se, er solo-materialet til Dave Gahan fra Depeche Mode. Pixies er også et forslag.

Håper det kommer flere gode forslag her - jeg har ikke oppdatert meg veldig på musikk siste året :)

Skrevet

Skulle til å føye til Yo La Tengo her, men ser at det allerede er gjort. Vil tro de kan falle i smak. I tillegg er Low verdt en lytt. Og kanskje Sufian Stevens.

(og jeg må alltid nevne Talking Heads... Se konsertfilmen Stop Making Sense, hør ellers på de første platene deres..)

Gjest nextlife
Skrevet
:) Suede har jeg faktisk det aller meste av, for jeg fikk en dille en gang.

Nice, ennå et Suede-fan her inne, det er flere av oss :jepp:

Gjest Morgan le Fay
Skrevet
Nice, ennå et Suede-fan her inne, det er flere av oss :jepp:

Jepp. :Nikke: Jeg har fire studioalbum av dem, men etter det har jeg ikke kjøpt noe. Jeg tror jeg var forelsket i Brett Anderson en gang for lenge siden. :fnise:

Gjest nextlife
Skrevet (endret)
Jepp. :Nikke: Jeg har fire studioalbum av dem, men etter det har jeg ikke kjøpt noe. Jeg tror jeg var forelsket i Brett Anderson en gang for lenge siden. :fnise:

Har det meste av ordinære utgivelser :jepp: , og må vel innrømme at jeg synes Brett Anderson er så herlig anderledes sexy :fnise: , tror ikke jeg helt kommer over den forelskelsen min. Veldig synd at han har tapt seg musikals de senere årene, det soloalbumet han kom med her i vinter var virkelig ikke noe å skryte av :gråte:

Edit : Er forresten et ihuga Muse-fan, og ser at vi ellers har bra lik musikksmak.

Endret av nextlife

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...