Gå til innhold

Kjole til julebord...Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ha en sort 40 talls-kjole..kjøpte den på HM i sommer. Den er kanskje litt kjedelig, men sitter utrolig fint på meg! A - formet, går til like under knærne og med et bredt belte i livet. Den den dekker det meste oventil, ingen kløft der! Rund hals..Ikke glinsete, stoffet er tungt eller tykk bomull. Er litt Audry Hepburn over den...

Men jeg er så i tvil over tilbehøret! Hva er typisk 40 talls når det gjelder sko, veske og smykker? Føler at det må være litt gjenomført om man har en slik kjole.

Kjøpte noen sorte lakk pumps, med sløyfe på og åpen tå. Men når jeg prøvde de sammen med kjolen ble det litt feil..Jeg er ganske høy, og med høye hæler (ca.5cm) så ja...jeg så veldig lang ut, og kjolen så plutselig litt kort ut...pene ben, men følte meg litt sluty :sjenert: kanskje fordi jeg ikke er vant til å gå med slike sko..Men man må vel nesten ha høye hæler på en slik fest? Er et "pent" julebord, stort, 4 retters middag.. Og siden kjolen er ganske enkel, tenkte jeg at jeg måtte ha noen kule sko.

Noen innspill? Kan jeg gå slik, eller bør jeg seg med om etter noen lavere sko? Kanskje jeg overragerer, men fikk litt panikk når antrekket ikke helt ble slik jeg hadde tenkt.. :gråte:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det blir fint med høye hæler til den kjolen, jeg! Angående 40-talls-tilbehør så tenker jeg umiddelbart på perlesmykker, men kanskje det er helt feil? Og en liten fin veske, som kanskje matcher skoene.

Skrevet

Jeg synes det høres fint ut jeg! :) Har vært på julebord der det kommer trippende folk i lårkorte skjørt/kjoler, så en kjole som rekker til knærne med et par fine høyhælte sko er ikke slutty i det hele tatt! Go for it! :-D

Kan kanskje være lurt å tusle rundt i skoene litt hjemme før julebordet så du blir vant til å gå i de/de blir litt gådd inn.

Skrevet

Du kan fint ha slike sko til den typen kjole :)

Skrevet

Ta en titt på disse 40-talls kjolemønsterne, og se om du blir inspirert.

40-talls-sko hadde gjerne litt kraftig hæl. 5 cm er sikker helt fint, selv om du er høy. Særlig siden kjolen går til litt under knærne.

Skrevet

Tusen takk for svar! Ble beroliget nå, og inspirert! :jepp: Har kommet frem til at skoene ikke er så ille..jeg er bare ikke vant til slike hæler. I går kjøpte jeg et kult belte som jeg kan ha til, for å pynte opp litt. Et sort, bredt belte med sølv/glitter på (Bianco). Vet ikke helt om det er 40 talls stil, men det ble ganske så stilig. Tenkte også å ha en sølv veske til.

Det eneste som mangler nå er sminke og hår.. er ikke så god på sånt. Har lyst til å sette opp håret, men er usikker på hvordan.. har ikke så god tid, hjemme fra jobb halv 5, og julebordet begynner halv 7...stess! Liker å ha god tid :)

Skrevet

Hvor langt hår har du da?

Litt fukt, et godt hårskum og store krøllspenner mens du dusjer/sminker og tar på undertøy gir godt grunnlag for en fin frisyre nesten uansett - om du ikke er helt pinnkort da.

Sminke ville jeg satset på enkelhet. lys foundation, litt rouge, markerte øyne med våt eyeliner oppe og svarte vipper og en rød leppestift. Men det kommer jo an på hvilken type du er også da...

Skrevet

Har langt lyst hår. Det er litt tykt, så vanskelig å få til krøller syns jeg. Men får teste det ut i helgen :) Lurte litt på å ha litt sotete øyne...men blir det for mye kanskje?

Skrevet

Tenkte mer på å få volum og riktig "bøy" enn krøller som sådan. Alternativet er jo helt glatt flatt hår, men det skal liksom være litt høyt/mye til sånne kjoler syns jeg :)

Sotede øyne slik som de er i dag, er kanskje ikke for mye, men litt stilkræsj? Tenker mer på hvit/rosa øyeskygge og skikkelig våtkajal til sånt antrekk jeg, men mulig jeg kobler litt feil og tenker 50-tall og ikke 40-tall?

Skrevet

Jeg har egentlig dårlig peiling på sminke, bruker som regel bare maskara, consealer og litt pudder. Foundation på fest :sjenert:

Vet ikke hvordan sminken var på 40 tallet..

Noen som vet?

Skrevet

Jeg googlet litt for deg og fant dette:

The actresses of those particular decades wore very light foundations and heavy powders to get that fresh pressed look with plenty of red lipstick and darker lined eyes, sometimes an even smudged look, smokey sultry look. If you have ever noticed in pictures taken back then they have very lined eyebrows and curly eyelashes. Play up the mascara and liner heavily.

Og denne siden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...