almm Skrevet 14. oktober 2007 #1 Skrevet 14. oktober 2007 hei, jeg skal prøve å lage kalkun for første gang, og trenger noen gode råd fra erfarene kokker her hvilke krydder passer til kalkun, den letteste måten å steke den på.. og stuffing til å ha inni kalkunen.. men ønsker ikke stuffing hvor man bruker innmaten.. her det noen som har en god oppskrift til saus.. og forslag til tilbehør... hva passer til forrett og dersert til kalkun.. er et middagselskap for 6.. juleinspiret.. på forhånd takk for svar
Mischa Skrevet 14. oktober 2007 #2 Skrevet 14. oktober 2007 Vi pleier spise kalkun på den måten man gjør på den amerikanske høytiden Thanksgiving med sweet potatoes og cranberry sauce som tilbehør. Vi har hatt ulike former for stuffing, men husker dessverre ikke hva vi brukte. Desserter med epler/pærer passer godt til kalkun
Plym Skrevet 14. oktober 2007 #3 Skrevet 14. oktober 2007 Denne stuffingen er så god at jeg kan ikke skjønne at det kan finnes noen bedre Jeg har bytte ut cous cous med maisbrød, men det er sikkert nydelig med cous cous også. Ingredienser 1 dl rosiner 1 1/2 dl appelsinlikør (Grand Marnier) ev.halvparten appelsinjus 6 ss smør 1/2 hakket løk 2 1/2 dl hakket stilkselleri 250 g cousous + 2 1/2 dl vann/buljong 200 g bacon i biter ca. 1 dl hakkede pecannøtter 3 grønne epler i terninger ca. 2 dl hønsebuljong/kraft 2 ss hakket salvie 1 ss oregano salt og pepper Fremgangsmåte Ha rosiner i en liten kjele og hell over 2/3 av likøren og kok opp. Avkjøl. Smelt halvparten av smøret i en panne og tilsett løk og selleri. La det surre til løken er blank. Ha blandingen over i en bolle. Kok opp vann/buljong og rør inn coucous. La det svelle noen minutter. Stek baconet i biter og bland det med løk, selleri, rosiner og likør, cousous, nøtter og epler. Smelt resten av smøret og ha i buljong og resten av likøren og hell det over stuffingen. Ha i hakket salvie, oregano og smak til med salt og pepper. Fyll kalkunen og lukk åpningen med tannpirkere og bomullstråd ved å stikke cirka 4 tannpirkere gjennom skinnet på hver side av hulrommet på kalkunen og knytte med hyssing etter samme prinsipp som ved snøring av sko. Bind sammen benknokene. Fyllet kan også stekes i en form dekket med folie sammen med kalkunen den siste timen.
almm Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter #4 Skrevet 15. oktober 2007 takk! den skal jeg prøve sånn helt grunnleggende hvordan er det best å steke en kalkun? er det noen som har forslag til forrett og desert? takk for hjelpen
Antoinette Skrevet 16. oktober 2007 #5 Skrevet 16. oktober 2007 Forrett trengs ikke til Kalkunmiddag synes jeg, man blir alltid supermett av alt det andre. Jeg serverer Thanksgiving-kalkunen med stuffing, cranberry sauce, rosenkål, saus, potetmos, gratinerte søtpoteter og pumpkinpie. Jeg pleier å servere Fruktsalat til dessert, lett og forfriskende.
caroprins Skrevet 16. oktober 2007 #6 Skrevet 16. oktober 2007 Her kommer min måte å gjøre dette på: Kjøp: 1 stk kalkun - beregn 0,5 kg kalkun pr. person. 2 epler, medisterdeig, loff,1 pose stenfrie svisker, evt. olje,krydder etc. se nedenfor hva du har i hus. grønnsaksblanding, kålrabi. Tin kalkunen 2 døgn i kjøleskap( 3 hvis den er veldig stor). Ta den ut. Pakk den ut av plasten og ta ut det som ligger inni - pakket inn i plast. Åpne dette og putt det i en gryte med vann. kok opp. Dette vannet blir kraft til sausen. Dekk til en langpanne med folie og legg kalkunen oppi her. Pensle med rapsolje etc. og gni inn med salt og pepper. Fyll med stuffing: Oppskrift på min stuffing: 0,5 kg medisterdeig, 1 løk, 1 pisket egg, innmaten fra en loffskalk,litt salt og pepper,litt melk. Alt blandes til en masse og puttes inn i kalkunen. Skrell 2 epler og åpne en pose med stenfrie svisker. Fyll opp resten av plassen i kalkunen både inni og bak og i alle hulerom ,mellom vinger og evt. resten strødd oppi folien. Pakk folien rundt den fyllte kalkunen og sett i varm oven nederst på 175 grader. Der skal den stå i mange timer. akkurat når den er ferdig avhenger av størrelsen da,men når du kan stikke en strikkepinne inn i brystet på den og det er klar kraft som renner ut og du ser at kjøttet lett kan løsnes fra beina så er den ferdig. Men regn da med 4 - 5 timer. Saus: brun smør ( maragarin) og mel i panne som til vanlig brun saus. Hell over i gryte. Spe med kraften fra innmaten som du har kokt opp. Krydre med salt og pepper,natvigs kryddeblanding - gjerne en buljongterning, en fløteskvett til slutt. smak deg frem. Så lager jeg kålrabistappe. skrell en kålrabi, skær i biter og kok mørt. Lag en litt tykk hvit saus. - smelt margarin i en gryte og rør inn med mel til passe tykk. Spe med melk - kok opp og spe med mere melk. krydre med litt salt og muskatt. igjen - smak deg frem. sett til siden. Når kålrabien er mør så sil av og gnur den til en moset masse. Putt oppi hvit saus til passe tykk. gies ett oppkok. smak til. Kok opp frosne grønnsaksblanding. og ha ved siden av. og selvfølgelig serverer du kokte poteter til +tyttebærsyltetøy. Dette pleier jeg å servere hver julaften og det faller absolutt i smak her i gården. til dessert pleier jeg å lage karamellpudding. om du skulle trenge oppskrift og fremgangsmåte på den så må du bare si i fra. Nå vet jeg jo ikke hvor drevet du er i kokefaget så i tilfelle du ikke er så trenet så har jeg gitt deg en detaljert fremgangsmåte for å gjøre det lettere for deg.
DDuck Skrevet 18. oktober 2007 #7 Skrevet 18. oktober 2007 Her er en saus oppskrift Smelt smør i en kasserolle Ha en terning med hønsebuljong i Litt karri, salt og pepper Lag en jevning av melk og mel (helt klumpfri) Spe på med kraften av kalkunen og evt litt mer melk. Fløte kan du gjerne bruke og for å f åen ekstra piff på sausen Min mor bruker å ha noe som heter waldorf-salat ved siden av også.. Vet ikke hvordan hun lager den, men vet det er druer, epler, hasselnøtter og majones og litt mer oppi.. Den er og veldig god
Gjest dry turkey Skrevet 7. november 2007 #8 Skrevet 7. november 2007 Hmmm... Når jeg spiser kalkun, og det skjer ikke ofte, men MÅ ha det på nyttårsaften!!! Det jeg da spiser er fine skiver fra kalkunbrystet, ris (evnt poteter) og brun saus. Hvis vi har så spiser jeg også rosenkål og grønne erter, kanskje litt gulrot. Er jeg fryktelig kjedelig? :/ Er ikke så glad i så mye tilbehør, kjøtt, ris og brun saus er egentlig rikelig for meg!
Latee Skrevet 7. november 2007 #9 Skrevet 7. november 2007 (endret) Pumpkin pie eller sweet potato pie er veldig godt som dessert Endret 7. november 2007 av Latee
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2007 #10 Skrevet 8. november 2007 Pumpkin pie eller sweet potato pie er veldig godt som dessert Ble sulten her. Oppskrift? Pleier bare å lage pai med søtpotet men den er mer som en middag og ikke dessert
Latee Skrevet 8. november 2007 #11 Skrevet 8. november 2007 Her er oppskrift på søtpotetpai Har en annen en og som er en light versjon, skal se om jeg finner den. Sweet Potato Pie: 525 g moste kokte søtpoteter 115 g smeltet smør 2 egg, eggeplommen og eggehvitten separert 220 g brunt sukker 2 g salt 1 g malt ingefær 1 g malt kanel 2 g malt muskatnøtt 120 ml kondensert melk, f.eks Viking Melk 50 g hvitt sukker 1 ustekt paibunn, ca 22-24 cm (jeg bruker vanligvis Maizena sin) Forvarm ovn til 200 grader. Bland sammen søtpoteter, smør, eggeplommer, brunt sukker, salt, ingefær, kanel, muskatnøtt og kondensert melk sammen i en stor bolle. Pisk eggehvittene til stivt skum, ha så i hvitt sukker og vend det inn i søtpotetmiksen. Hell i paibunn og stek på 200 grader i 10 min. Sett ned varmen til 170 grader og stek i 30 minutter til.
Titta Skrevet 8. november 2007 #12 Skrevet 8. november 2007 Til kalkun pleier vi å ha waldorfsalat, gratinerte poteter og rosenkål. Bruker kraften til å lage saus. Vi dropper stuffingen. Dessert varierer. Sist laget vi creme brulee. Det var veldig godt
Latee Skrevet 14. november 2007 #13 Skrevet 14. november 2007 Har en annen en og som er en light versjon, skal se om jeg finner den. Fant den! Det er riktignok amerikanske måleenheter.. Sweet potato pie 2 cups kokte søtpoteter, skrellet 3/4 cup honning 4 eggehvitter 1 1/2 cups skummetmelk 1 teskje malt muskatnøtt 1/2 teskje malt kanel 1/2 teskje malt muskatblomme 1/4 teskje malt allehånde 2 teskjeer sitron 1 paibunn Forvarm ovn til ca 200 grader. Mos søtpotetene godt. Bland alle ingridienser sammen med en mikser. Hell fyllet oppi paibunnen og stek i omtrent 40 min. Ta paien ut av ovnen og la den avkjøle seg i rundt 20 min før du serverer. Om du vil kan du også ha litt rosiner oppi fyllet før du steker, det er godt.
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2007 #14 Skrevet 16. desember 2007 Lurer på kor eg skal stikke termometere på kalkunen?
Molofrøkna Skrevet 17. desember 2007 #15 Skrevet 17. desember 2007 Noen som har hatt bacon rundt kalkunen ved steking? Leste et sted at det skulle gjøre kalkunen saftig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå