Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2007 #1 Skrevet 14. oktober 2007 Jeg må bekjenne mine synder, jeg har vært nysgjerrig, og som om ikke det er nok, nå er jeg i tillegg skadefro... Vanligvis gidder jeg ikke å sjekke ligningen til andre, men denne gangen gjorde jeg ett unntak, og jeg skal prøve å forklare hvorfor. Vi har fått nye naboer. Hyggelige mennesker for så vidt, men hun er veldig snobbete. Hun sårer andre med kommentarer om at deres hus/leilighet er så mye finere, dyrere, har høyere standard, og høyere takst enn alle andres osv. Hun bringer også til stadighet fram hvor vanskelig det er å bli venner med mennesker på "deres eget nivå, utdannelsesmessig, og økonomisk". Hun anser yrkesutdannede mennesker for å være lavere på rangstigen enn akademisk og økonomisk utdannede mennesker, og jeg har følt meg temmelig oppgitt over holdningene hennes. Jeg har prøvd å holde avstand, men hun oppsøker meg hjemme stor sett daglig. Jeg har også hatt vanskeligheter med å skjønne hennes arbeidsforhold, med tanke på arbeidstid og økonomisk konpesasjon for overtid, men hun har flere ganger påpekt at 12-14 timers dager uten noen form for overtidsbetalt er vanlig for mennesker som er "høyere oppe i systemet"¨. Jeg er adjunkt, mannen har yrkesrettet utdannet og jobber i industrien, og vi har begge en lønn som kan betegnes som gjennomsnittlig, derfor ble jeg nysgjerrig på naboens lønn siden hun flere ganger har sagt at de er "høyere på strå" enn meg og mannen. Jeg sjekket skattelistene, og så på ligningen deres! Nå er det veldig lite vi kan lese av ligningen, men et visst inntrykk kan vi jo få. Hun står med en nettoinntekt ca 30 000 lavere enn min yrkesutdannede manns nettoinntekt, og han står med en nettoinntekt ca 5000 lavere enn min inntekt. Altså er vi relativt "likeverdige" lønnsmessig, i og hun har ingen grunn til å sette nesa i sky og anse seg selv som overlegen oss andre... Jeg koser meg nå, og håper hun er like nysgjerrig som meg Andre som har vært nysgjerrige, og kost seg med resultatet.
Nabodama Skrevet 14. oktober 2007 #2 Skrevet 14. oktober 2007 Du skal ikke sette altfor stor lit til disse resultatene. Det er inntekt etter skatt som blir lagt ut. Og den beregnes, så vidt jeg vet, ut fra skattbar inntekt. Dvs etter div fratrekk. Jeg ble listet med en inntekt langt lavere enn det jeg tjente i fjor, lavere enn de jeg vet tjener mindre enn meg.
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2007 #3 Skrevet 14. oktober 2007 Du skal ikke sette altfor stor lit til disse resultatene. Det er inntekt etter skatt som blir lagt ut. Og den beregnes, så vidt jeg vet, ut fra skattbar inntekt. Dvs etter div fratrekk. Jeg ble listet med en inntekt langt lavere enn det jeg tjente i fjor, lavere enn de jeg vet tjener mindre enn meg. Ja det er nok sant det der. Skattelistene stemmer aldri overens med det hverken jeg eller mannen min tjener. Så det beregnes etter skatt, og det er jo ganske forkjellig. Man skatter vel av inntjening på aksjer og? Men uansett kan det jo gi en liten pekepinn om at denne damen kanskje skal holde nesa litt rettere ut i lufta enn oppover? For det trenger jo ikke være slik at listene lurer helt?
Nabodama Skrevet 14. oktober 2007 #4 Skrevet 14. oktober 2007 Ja det er nok sant det der. Skattelistene stemmer aldri overens med det hverken jeg eller mannen min tjener. Så det beregnes etter skatt, og det er jo ganske forkjellig. Man skatter vel av inntjening på aksjer og? Men uansett kan det jo gi en liten pekepinn om at denne damen kanskje skal holde nesa litt rettere ut i lufta enn oppover? For det trenger jo ikke være slik at listene lurer helt? Du kan tolke som du vil, men ettersom jeg ser at jeg er oppført med mindre i lønn enn de jeg er leder for, og som jeg med sikkerhet vet hva tjener, så er du nok litt på tynn is.
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2007 #5 Skrevet 14. oktober 2007 Jeg er ikke på tynn is! For noen er det slik at listen viser hva man tjener om man trekker fra skatte. Og den klarer man å regne seg frem til sånn ca om man regner med at vedkommende ikke har andre skatteplikter enn lønna. For for noen er det nemlig slik nabodama. Jeg tviler vel på at hele skattelisten representerer mennesker akkurat som deg? Noen har inntekter utenom lønna som de skatter for, og noen ikke. SÅ hos noen er det plankekjøring å finne ut hva tjener sånn ca i alle fall.
Nabodama Skrevet 14. oktober 2007 #6 Skrevet 14. oktober 2007 Jeg er ikke på tynn is! For noen er det slik at listen viser hva man tjener om man trekker fra skatte. Og den klarer man å regne seg frem til sånn ca om man regner med at vedkommende ikke har andre skatteplikter enn lønna. For for noen er det nemlig slik nabodama. Jeg tviler vel på at hele skattelisten representerer mennesker akkurat som deg? Noen har inntekter utenom lønna som de skatter for, og noen ikke. SÅ hos noen er det plankekjøring å finne ut hva tjener sånn ca i alle fall. Joda, du har rett i det. Men du bør også ta høyde for at ting ikke er akkurat som det kan se ut til.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 14. oktober 2007 #7 Skrevet 14. oktober 2007 Du skal ikke sette altfor stor lit til disse resultatene. Det er inntekt etter skatt som blir lagt ut. Og den beregnes, så vidt jeg vet, ut fra skattbar inntekt. Dvs etter div fratrekk. Jeg ble listet med en inntekt langt lavere enn det jeg tjente i fjor, lavere enn de jeg vet tjener mindre enn meg. Jeg vet det, men hvis hun ser på våre ligningstall, noe jeg er sikker på at hun vil gjøre, ser hun at vi har noe høyere nettoinntekt enn dem, og det vil kanskje dempe trangen til hele tiden å si hvor mye høyere "nivå" de er på i forhold til oss...
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2007 #8 Skrevet 15. oktober 2007 På min skatteliste stod det at jeg hadde tjent 8000 kr. Jeg er student og jobber ikke så mye men vet at jeg tjente mer enn 40 000 i fjor, så her viser lista klart feil gitt. Den viste altså langt under halvparten av hva jeg egentlig hadde tjent.
Gjest Elastica Skrevet 15. oktober 2007 #9 Skrevet 15. oktober 2007 Du skal ikke sette altfor stor lit til disse resultatene. Det er inntekt etter skatt som blir lagt ut. Og den beregnes, så vidt jeg vet, ut fra skattbar inntekt. Dvs etter div fratrekk. Jeg ble listet med en inntekt langt lavere enn det jeg tjente i fjor, lavere enn de jeg vet tjener mindre enn meg. Dette er rett og slett feil. Det er den alminnelige inntekten som fregår av skattelistene (kalt nettoinntekt, derfor forveksles det med inntekt etter skatt), det vil si all inntekt også kapitalinntekt og eventuelle leieinntekter, minus alle fradrag, minstefradrag, gjeldsrenter, foreldrefradrag, tap på salg av aksjer osv. Imidlertid er jeg enig i med deg, Nabodama, at man må være svært forsiktig med å konkludere med noe på bakgrunn av skattelistene. Kanskje naboene dine har solgt aksjer som tilfeldigvis var lite verdt akkurat ved nyttår? Kanskje de har hatt et stort fradrag som ikke er vanlig hvert år? Slike ting gjør store utslag på likningen, men det er umulig for deg å vite hva som ligger bak.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 15. oktober 2007 #10 Skrevet 15. oktober 2007 Det er ikke hva de tjener som er poenget her, det er at vi står med like stor nettoinntekt som dem i ligningen. Jeg er overrasket over at dere ikke ser komikken i dette... Hun framhever til stadighet at de er på et annet "nivå" enn oss, men står likevel oppført med samme nettoinntekt som oss. Ja, de kan tjene veldig mye mer enn oss, men de vet heller ikke hvor mye fradrag vi har, og dermed kan de heller ikke lese av ligningen hvor mye VI tjener... Dette går da begge veier!
Gjest Elastica Skrevet 15. oktober 2007 #11 Skrevet 15. oktober 2007 Jeg ser selvsagt det litt komiske i dette, og forstår godt at du også håper naboen gir etter for nysgjerrigheten og sjekker din likning. Jeg synes bare det var nødvendig å påpeke at skattelistene faktisk ikke alltid gir et riktig bilde av virkeligheten, og at det at det var lønn minus skatt som stod der er direkte feil. Det viser bare at folk ikke har nok kunnskap om dette til å benytte tallene korrekt. Men tro gjerne hva du vil for meg, hvis du føler deg noe bedre. Kanskje de har samme inntekt som dere, kanskje ikke. Skattelistene gir deg iallefall ikke svaret på det.
Gjest Reven Skrevet 15. oktober 2007 #12 Skrevet 15. oktober 2007 Jeg er overrasket over at dere ikke ser komikken i dette... Hun framhever til stadighet at de er på et annet "nivå" enn oss, men står likevel oppført med samme nettoinntekt som oss. Hvis ho virkelig er så snobbete om du sier, så leser ho talla, rister på hodet, og fnyser over hvor elendige dere er til å kreve fradrag.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 15. oktober 2007 #13 Skrevet 15. oktober 2007 Jeg ser selvsagt det litt komiske i dette, og forstår godt at du også håper naboen gir etter for nysgjerrigheten og sjekker din likning. Jeg synes bare det var nødvendig å påpeke at skattelistene faktisk ikke alltid gir et riktig bilde av virkeligheten, og at det at det var lønn minus skatt som stod der er direkte feil. Det viser bare at folk ikke har nok kunnskap om dette til å benytte tallene korrekt. Men tro gjerne hva du vil for meg, hvis du føler deg noe bedre. Kanskje de har samme inntekt som dere, kanskje ikke. Skattelistene gir deg iallefall ikke svaret på det. Jeg bryr meg faktisk katta om vi har lavere inntekt eller samme inntekt, jeg er ikke opptatt av status og fasade, jeg er bare lei av hennes holdning og kommentarene om "nivå". Jeg synes bare det er morsomt å se for meg hennes ansiktsuttrykk når hun oppdager at vi (i følge ligningstallene) er på samme "nivå" som dem.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 15. oktober 2007 #14 Skrevet 15. oktober 2007 Hvis ho virkelig er så snobbete om du sier, så leser ho talla, rister på hodet, og fnyser over hvor elendige dere er til å kreve fradrag. Det er godt mulig! Og så begynner hun og mannen å jobbe 12 timer overtid hver eneste dag, for å bli ligningsmessig sammenlignet med "bermen" må jo være en fantastisk ydmykelse.
Gjest Reven Skrevet 15. oktober 2007 #15 Skrevet 15. oktober 2007 Vet du... Jeg tror det er stikk motsatt. Jo mindre en del mennesker klarer å bli ligna for, jo bedre. Hva er din alminnelige inntekt sammenligna med inntekta til Tommy Sharif, for eksempel? Sjekker du inntekta di på dagbladet.no finner du det ut.
Gjest Moncler Skrevet 15. oktober 2007 #16 Skrevet 15. oktober 2007 Det er godt mulig! Og så begynner hun og mannen å jobbe 12 timer overtid hver eneste dag, for å bli ligningsmessig sammenlignet med "bermen" må jo være en fantastisk ydmykelse. Snobbete folk med høy status er optatt av å bli lignet med lavest mulig inntekt og formue. Det optimale for de som tjener mye penger er 0 i inntekt og 0 i formue.
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2007 #17 Skrevet 16. oktober 2007 Det er vel folk uten peiling som leser skattelistene som et leksikon. På meg sto det at jeg tjente kr 310 000,- det stemmer veldig dårlig -jeg tjente i gjor kr 360 000,-
Gjest Jenna88 Skrevet 16. oktober 2007 #18 Skrevet 16. oktober 2007 (endret) Det er vel folk uten peiling som leser skattelistene som et leksikon. På meg sto det at jeg tjente kr 310 000,- det stemmer veldig dårlig -jeg tjente i gjor kr 360 000,- Alle står vel oppført med 40.000 mindre enn det de tjener, pga. frikortsbeløpet? Endret 16. oktober 2007 av Jenna88
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2007 #19 Skrevet 16. oktober 2007 Alle står vel oppført med 40.000 mindre enn det de tjener, pga. frikortsbeløpet? De som har en del fradrag å trekke fra vil jo stå oppført med en god del mindre inntektsbeløp enn hva de reelt sett faktisk tjener. De som er racere på fradrag kan jo tilsynelatende se ut som om de har lav inntekt men kan i realiteten ha over 100 000,- mer enn hva som står oppført i skattelisten på nett.
Gjest Bjerta Skrevet 17. oktober 2007 #20 Skrevet 17. oktober 2007 Dårlig samvittighet for å sjekke naboen? Pyttsann, jeg sjekket eks-kona, jeg! Og fant ut at vi kan droppe ferietilskuddet med god samvittighet Så skattelistene er faktisk godt for noe, tross alt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå