Gå til innhold

Virus på balansenerve - susing i hodet ?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har hatt det nå i et år - det er så plagsomt at det kommer og går susing i hodet når det er så stille, man blir gal.

Av og til er det hele tiden i flere timer, merket at jeg har så stiv i nakken - ned i ryggen spesielt på høyre området.

Man blir lett redd av ingenting helt plutselig, merker det kribler i beina og armer og hodet, føler holder på å besvime av men gjør det aldri... Har dere hatt sånn?

Uff, er så redd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

BPPV er det som ofte kalles virus på balansenerven (står for benign paroksysmal posisjonell vertigo). Om du googler dette, vil du lett finne info.

Ellers syns jeg ikke du bør gå og være redd, bestill heller en time hos lege. Du kan få mange gode råd her inne, men du vil nok uansett føle deg mer beroliget av en time hos legen :)

God bedring!

Skrevet
BPPV er det som ofte kalles virus på balansenerven (står for benign paroksysmal posisjonell vertigo). Om du googler dette, vil du lett finne info.

Ellers syns jeg ikke du bør gå og være redd, bestill heller en time hos lege. Du kan få mange gode råd her inne, men du vil nok uansett føle deg mer beroliget av en time hos legen :)

God bedring!

Ja, har bestilt :) Hadde jo egentlig vært flott om noen har dt samme opplevelse :D

Skrevet

Hvis det hjelper noe så har jeg akkurat det samme. Har hatt virus på balansenerven tidligere (for ca. ett år siden) og har egentlig gått og suset i hodet mer eller mindre hele tiden etterpå. Har vært hos lege og sjekket, men det er ikke stort de har fått gjort med det.

Men er alltid greit å få sjekket :)

Skrevet
Hvis det hjelper noe så har jeg akkurat det samme. Har hatt virus på balansenerven tidligere (for ca. ett år siden) og har egentlig gått og suset i hodet mer eller mindre hele tiden etterpå. Har vært hos lege og sjekket, men det er ikke stort de har fått gjort med det.

Men er alltid greit å få sjekket :)

Føler du at susing blir vere ved syk/stress og lite søvn?

Føler litt rar i kroppen, som man holder nesten på å besvime av selvom man ikke besvimer av........

får av og til eletrisk impuls ves tretthet/syk eller noe?av og til får du hjertebank helt plutselig?

synes musikk og trening hjelper :D

Skrevet

Hadde virus på balansenerven for en stund tilbake siden , men kan ikke huske at det suste i hodet mitt , kan bare huske en helt sinnsyk svimmelhet som kom i løpet av 2-3 timer og varte i ca 3 dager .

Satt i møtet da det startet og tok meg selv i å holde meg fast i stolen fordi jeg var redd jeg skulle tippe av . (må ha sett helt skrulle ut for utenforstående)

Da jeg la meg ned og skulle prøve å fokusere på et punkt i taket , fordi hele verden snurret rundt , greide jeg ikke det engang og da det var som værst hadde jeg problemer med å navigere igjennom et rom uten å komme borti møbler ol .

Selvom det er utrolig ubehagelig , tror jeg ikke at det er farlig og går over av seg selv .

Skrevet
Føler du at susing blir vere ved syk/stress og lite søvn?

Føler litt rar i kroppen, som man holder nesten på å besvime av selvom man ikke besvimer av........

får av og til eletrisk impuls ves tretthet/syk eller noe?av og til får du hjertebank helt plutselig?

synes musikk og trening hjelper :D

Det høres ut som panikkanfall. Alle symptomene du har kan du få under panikkanfall, og de kommer ofte hvis man er syk, stresset osv. Kontakt lege, så får du svar :)

Skrevet
Det høres ut som panikkanfall. Alle symptomene du har kan du få under panikkanfall, og de kommer ofte hvis man er syk, stresset osv. Kontakt lege, så får du svar :)

Hei.

Hm, nei de er ikke panikkanfall fordi jeg vet hva det er :)Men takk :D

Skrevet
Det kan forresten også komme fra nakken :)

Godt mulig fordi jeg sliter veldig mye md nakken, skal

høre med kiropraktor :D

Skrevet

Jeg opplevde også virus på balansenerven som Væren75 beskriver det. Suste noe i hodet, men hvis du har hatt virus på balansenerven, så VET du det. Du vet det veldig godt fordi veggene beveger seg, gulvet beveger seg og alt går rundt. Fordi du ikke beskriver noen av disse symptomene, har du nok ikke virus på balansenerven.

Ellers er jeg enig med gjesten, det høres mer ut som om du sliter med panikkangst. UANSETT, ville jeg satt meg ned og tatt en titt på hvordan du fører livet ditt, for det høres ut som om du lever LANGT utenfor dine egne grenser!

Ta kontakt med legen din, og kos deg med god musikk og trening så lenge! Uansett hva det er, er det ikke godt å gå og ha det sånn! :klem:

Skrevet
Jeg opplevde også virus på balansenerven som Væren75 beskriver det. Suste noe i hodet, men hvis du har hatt virus på balansenerven, så VET du det. Du vet det veldig godt fordi veggene beveger seg, gulvet beveger seg og alt går rundt. Fordi du ikke beskriver noen av disse symptomene, har du nok ikke virus på balansenerven.

Ellers er jeg enig med gjesten, det høres mer ut som om du sliter med panikkangst. UANSETT, ville jeg satt meg ned og tatt en titt på hvordan du fører livet ditt, for det høres ut som om du lever LANGT utenfor dine egne grenser!

Ta kontakt med legen din, og kos deg med god musikk og trening så lenge! Uansett hva det er, er det ikke godt å gå og ha det sånn! :klem:

Hei.

For det første har jeg hatt svimmel i par uker, det var som å være på en danskebåt på full storm. Men nå er det susingen i hodet mitt som er igjen.... Jeg får ikke angst ofte, kanskje en gang på 2 uker, når jeg får lite søvn, stress og slik så får jeg det...

Panikk angst er skjelving, svetting, hjerte slår som faen og tror skal dø, det har jeg ikke :))

Skrevet (endret)

Jeg har også hatt BPPV (virus på balansenerven). Den arter seg slik at hodet begynner å spinne kraftig når man vrir hodet til den ene siden mens ingenting skjer når man vrir hodet til den andre siden. Spesielt ille er dette i liggende tilstand. Man blir veldig svimmel og kvalm.

Spinningen slutter etter 10-20 sekunder og man er stabil i den nye stillingen, men den starter igjen om man på nytt vrir hodet til den siden som skaper den følelsen av at hodet kjører karusell.

Dette gjør at det er veldig vanskelig å sove og man er engstelig for å vri hodet.

BPPV går ofte over av seg selv (for en stund) i løpet av noen uker, men noen har svimmelheten i årevis. Problemet er at medisiner etc. virker dårlig mot denne svimmelheten.

Årsaken til BPPV er at det har kommet noen partikler i buegangene i et av ørene. Resultatet er at når man vrir på hodet så beveger disse partiklene seg i væsken i buegangene og de bruker endel tid på å falle til ro. Dermed får hjernen signaler fra øret om at hodet fortsatt er i bevegelse mens øynene sier at hodet er i ro. Dette skaper forvirring i hjernen og man blir svimmel og føler at hodet spinner rundt. Dette er ikke noe farlig og man blir bra igjen når disse partiklene har kommet seg ut av buegangene igjen.

Det finner en øvelse man kan kjøre for raskt å få ut disse partiklene. Denne kalles Epleys manøver. Se denne linken:

http://www.uib.no/isf/utposten/1999nr4/utp99410.htm

Denne er best å gjøres hos en lege så man er sikker på å gjøre den korrekt, men man kan også gjøre den selv hjemme. Jeg gjorde øvelsen hjemme og kurerte meg selv etter å ha gjentatt øvelsene endel ganger i 2 dager. Andre gang jeg fikk BPPV så ble jeg kvitt den igjen etter å har utført Epleys manøver noen ganger en times tid.

Det viktigste for å bli kvitt problemene er å ikke vri hodet tilbake i stillingen den kom fra når spinningen først har startet. Tvihold på hodet i den stillingen man vridde til og la spinningen få fortsette noen sekunder til den dør ut av seg selv. Vrir man hodet tilbake til originalstillingen for å unngå spinningen så bare fortsterker spinningen seg og man blir kvalm i tillegg. Hvis man utfører Epleys manøver bruker man tyngdekraften til å flytte partiklene gjennom buegangene og ut igjen der de kom fra.

Men det er mange årsaker til at man er svimmel. Så det er best å gå til legen for å få bekreftet at man har BPPV. Da kan man hinte til legen at man kan benytte Epleys manøver for å kurere det. Er det en annen årsak til svimmelheten så funker ikke Epleys manøver.

Jeg hadde ikke susing i hodet da jeg hadde BPPV. Jeg var kun veldig svimmel og konstant trøtt fordi jeg klarte ikke å sove. Første gang jeg hadde BPPV kunne jeg ikke ligge i sengen uten at svimmelheten startet så jeg måtte forsøke å sove ved å sitte i en stol. Det var ikke lett å sove i en slik stilling. Det ble ikke noe bedre og dagene gikk. Så jeg var rimelig fortvilet, men jeg kom tilfeldigvis over artikkelen om Epley's manøver på internett og vips så var jeg helt symptomfri to dager etterpå.

Så det er absolutt å prøve. Det første man må gjøre er å finne ut om svimmelheten starter ved å vri hodet til høyre eller venstre. Den siden man vrir hodet til for å starte svimmelheten er den siden hvor øret har partiklene i buegangene. Dette bestemmer hvilken vei man skal gjøre øvelsene. I linken over viser tegningen hvordan øvelsene skal utføres om det høyre øret er affektert. Dersom det venstre øret er affektert så må øvelsene speilvendes.

Det finnes imidlertid en metode som heter

Endret av Paladin
Skrevet

OBS:

Virus på balansenerven gir nautisk svimmelhet. Det føles som å være ombord i en båt, og svimmelheten er verst når en beveger seg.

BPPV (som kommer av forurensinger i balanseorganet) gir gyratorisk svimmelhet. Det føles som å være på en karusell, og er verst i liggende stilling, eller når en legger seg, reiser seg eller setter seg.

Slik som TS og flere andre beskriver sin situasjon kan det også være Menieres sykdom.

HLF om Meniere

Det er en viss overrepresentasjon av Menieres sykdom blant de som har hatt BPPV.

Skrevet
Jeg har hatt det nå i et år - det er så plagsomt at det kommer og går susing i hodet når det er så stille, man blir gal.

Av og til er det hele tiden i flere timer, merket at jeg har så stiv i nakken - ned i ryggen spesielt på høyre området.

Man blir lett redd av ingenting helt plutselig, merker det kribler i beina og armer og hodet, føler holder på å besvime av men gjør det aldri... Har dere hatt sånn?

Uff, er så redd

Det er ike noe å være redd for, men det oppleves kanskej skremmende. Vet ikke, har hatt det problemet i 30 år, noen ganger er jeg bedre, mens andre ganger kan jeg knapt reise meg opp eller stå på en stol (veldig irriternde, ja,). Det kan endre seg i løpet av en time. Forferdelig irriterende når man f.eks,. skal pusse opp leilighet osv.

Har du testet hørselen din ts?

Øresus er ubehagelig, men som veteran, uten terapi, klarte jeg å fokusere på andre ting, så det er sjelden jeg hører øresuset, men den kan dukke opp, gjerne ekstra høyt...

Da konsenstaterer jeg at den er der, og glemmer den igjen.

Men jeg har altså slitt med dette i 30 år, så jeg er godt vant.

Det største problemet mht til svimmelhet er at man stadig må forklare at nå er jeg svimmel, nå er jeg ikke det, f.eks. ang å male vegger...

Skrevet
Det er ike noe å være redd for, men det oppleves kanskej skremmende. Vet ikke, har hatt det problemet i 30 år, noen ganger er jeg bedre, mens andre ganger kan jeg knapt reise meg opp eller stå på en stol (veldig irriternde, ja,). Det kan endre seg i løpet av en time. Forferdelig irriterende når man f.eks,. skal pusse opp leilighet osv.

Har du testet hørselen din ts?

Øresus er ubehagelig, men som veteran, uten terapi, klarte jeg å fokusere på andre ting, så det er sjelden jeg hører øresuset, men den kan dukke opp, gjerne ekstra høyt...

Da konsenstaterer jeg at den er der, og glemmer den igjen.

Men jeg har altså slitt med dette i 30 år, så jeg er godt vant.

Det største problemet mht til svimmelhet er at man stadig må forklare at nå er jeg svimmel, nå er jeg ikke det, f.eks. ang å male vegger...

Legen bekrefter jeg har virus på nervebalanse, svimmelheten gikk over men det er bare susing i hodet og rar følelse i kroppen som gjenstår. Legen sier man må bare trene og det kan hjelpe.

Når jeg sover kanskje 2 timer pr. natt så kan jeg bli sliten, susing i hodet blir verre og får på en måte magesug i kroppen.

Det er ekkelt ja, når ejg sover normalt pr. natt så er det bra, det varierer selvsagt. Susing i hodet er mye mye mindre enn i begynnelsen, deilig. Hørselen er nok samme som før.

Men merker at jeg har mer vondt i nakken/ryggen, noen sier at det kan føre sånn i hodet. Da får jeg prøve med kiropraktor :D

Skrevet

Tror det finnes en form for terapi som kan gjøre det langt lettere for deg, dvs slik at du ikke hører øresuset mer, men husker ikke hva de kaller seg eller hvor jeg leste om det...

Ring Døveforbundet, de burde vite det, selv om du ikke har mistet tap av hørsel, opplever mange å gjøre det mht. virus på balansenerven.

Jeg har aldri fått en sikker diagnose, og jeg mistet ikke hørsel pga. støy. Det bare skjedde, over en natt, for å si det slik.

Var forferdelig svimmel, kvalm og var helt handicappet i flere uker, da det oppstod. Da visste jeg ikke at 90 prosent av hørselen var tapt på det ene øret, men jeg har lært meg å leve med det (selv om som sagt det er slitsomt å måtte forklare hvorfor jeg ikke alltid kan gå opp en stige osv...og jeg glemmer det jo selv, men vet aldri når balansen svikter)

Susing og hyling og piping i øret, var irriterende, men jeg klarte å fokusere på andre ting.

Hadde også, i flere år, problemer med å sovne, men fant en stilling som passet (lå jeg ikke slik, kunne jeg se langt etter søvn)

Likevel, ødela det ikke livskvaliteten, jeg kunne fortsatt drive med ridning f.eks.

Skrevet

Hvis du blir veldig kvalm av svimmelheten kan du forsøke kvalmestillende stikkpiller. Du kan få resept av legen på Afipran eller Primperan.

Jeg plages også av svimmelhetsanfall. Årsaken er sannsynligvis tortur med høye skrik inn i øret, altså lydtraume. Symptomene ligner vissnok på virus på balansenerven. Svimmelheten er roterende som om jeg sitter på en karusell og det aldri tar slutt. Under anfall blir jeg veldig kvalm, svett og får hjertebank. Det gir seg når hodet har vært helt i ro et par minutter. Men jeg er fortsatt kvalm etter anfallet. Det er verst når jeg våkner om morgenen og snur meg på siden. Jeg har gode perioder innimellom anfallene. I perioder med hyppige anfall er jeg sengeliggende og må støtte meg til veggen når jeg går til toalettet.

Slik svimmelhet er fryktelig ubehagelig. Håper du finner ut av det og får hjelp til å lindre de ubehagelige symptomene.

Skrevet
Tror det finnes en form for terapi som kan gjøre det langt lettere for deg, dvs slik at du ikke hører øresuset mer, men husker ikke hva de kaller seg eller hvor jeg leste om det...

Ring Døveforbundet, de burde vite det, selv om du ikke har mistet tap av hørsel, opplever mange å gjøre det mht. virus på balansenerven.

Jeg har aldri fått en sikker diagnose, og jeg mistet ikke hørsel pga. støy. Det bare skjedde, over en natt, for å si det slik.

Var forferdelig svimmel, kvalm og var helt handicappet i flere uker, da det oppstod. Da visste jeg ikke at 90 prosent av hørselen var tapt på det ene øret, men jeg har lært meg å leve med det (selv om som sagt det er slitsomt å måtte forklare hvorfor jeg ikke alltid kan gå opp en stige osv...og jeg glemmer det jo selv, men vet aldri når balansen svikter)

Susing og hyling og piping i øret, var irriterende, men jeg klarte å fokusere på andre ting.

Hadde også, i flere år, problemer med å sovne, men fant en stilling som passet (lå jeg ikke slik, kunne jeg se langt etter søvn)

Likevel, ødela det ikke livskvaliteten, jeg kunne fortsatt drive med ridning f.eks.

Takk ,skal undersøke med Døveforbundet :D

Tusen takk.

Håper du blir bedre etterhvert, synes musikk hjelper, varm bad eller trening :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...