Gå til innhold

Måltider om kvelden/natten


Gjest Cienna

Anbefalte innlegg

Gjest Cienna

Det finnes mange effektive kosthold som gjør at du holder vekten nede...I kombinasjon med trening så vil vekten din raskt rase ned...

Jeg er 1,73 høy og veier 55 kg...ikke trener jeg heller...

Jeg starter dagen med en herlig blanding av polarbrød, tomat, bogskinke, mais og ost. Hakk dette opp i biter, sleng det i mikroen og du har et fantastisk herlig måltid som holder deg mett lenge.

Til lunsj tar du en lett salat med f.eks tomat, cashewnøtter, mais, litt ost og krutonger. Eller du kan lage en enkel lett wrap med litt salat og lettrømme. En liten nøtteblanding før middag er lov for å dempe evt. sug på mellomspising.

Til middag er det ypperlig å spise en liten porsjon nudler med edelgris, mais, cashewnøtter og egg...lag en enkel saus med litt h-melk og østersaus, og du har en sunn og mettende middag. Anbefaler på det sterkeste fullkorns nudlene fra Blue Dragon som selges på MENY butikkene.

En gang i uka så skal du unne deg litt ekstra. Litt mørk sjokolade(70%kakao) er knallgodt og øker i tillegg sexlysten(som igjen er en fin måte å trimme på....hehe)

Jeg vet dette kan være litt tøft i begynnelsen, men tro meg; Etterhvert blir du avhengig av denne lette gode maten. Jeg spiser dette daglig(klart; En blir kreativ med de tingene som er lov), og er ikke lei av det enda....

På den måten kan jeg kose meg med litt digg og en bedre middag i blandt, uten å få dårlig samvittighet. En kveldstur på 30 min rett før du legger deg er også en ideel måte å fyre opp forbrenning på før du legger deg.

Prøv å ikke spise etter klokka 19.00 i hverdagene, da kroppen forebrenner mer om natten på tom mage.

(PS: Kjæresten min er idrettsutøver og lever på dette kostholdet; Han har ikke et gram fett på kroppen)

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65
Prøv å ikke spise etter klokka 19.00 i hverdagene, da kroppen forebrenner mer om natten på tom mage.

Dette må du forklare litt nærmere. Forbrenner kroppen anderledes i helgen enn på hverdager?

Ødelegger du hele dagens pietistiske kosthold dersom du spiser etter kl 19?

Dersom jeg jobber som nattevakt kan jeg ikke da heller spise etter kl 19?

Ja jeg vet det - jeg gjør meg utrolig dum nå, men jeg ER SÅ LEI den der "du må ikke spise etter kl 17, 18 eller 19" teorien. Den har null rot i virkeligheten, spesielt hvis man i tillegg ikke forteller når en f.eks. går i seng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_

Når maten spises har faktisk ikke noe å si, det er antall kalorier pr dag som avgjør om du legger på deg eller ikke. Derimot hjelper det kroppen å "reparere" bedre om natten etter trening hvis man tar og får i seg litt proteiner før man legger seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cienna

For hverdagene for meg er mandag til fredag.

Klart at døgnrytmen ofte er annerledes på lørdagen da en gjerne fester og drikker alkohol....man spiser gjerne senere middager og er lenger oppe enn vanlig....men det da også poenget med "spisedagen"...dagen en unner seg ekstra.

Hverdagene er lettere å holde styr på, iallefall om en jobber vanlige dagvakter. En spiser gjerne frokost klokka 7, lunsj klokka 11.30, og middag i 17 tiden....derfor anbefaler jeg å spise litt nøtter og frukt innimellom her, men ikke noe etter klokka 19.00, da de fleste legger seg i 23-24 tiden....om kroppen ikke har fått næring på 5 timer før den legger seg, så forbrenner den bedre.

Om du jobber nattevakt så kan du selvsagt snu litt på klokkeslettene, men nattespising er ikke sunt for kroppen...ikke nattevakter heller med det er en annen sak da....men dette var en anbefaling, og du må gjerne slakte meg her for å prøve å gi et råd....er du ikke interessert i rådene jeg vil gi så er det bare å overse meg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Når maten spises har faktisk ikke noe å si, det er antall kalorier pr dag som avgjør om du legger på deg eller ikke. Derimot hjelper det kroppen å "reparere" bedre om natten etter trening hvis man tar og får i seg litt proteiner før man legger seg.

Dette vet jeg også - det har jeg minst to bøker i hyllene samt medlemsskap i diverse slankeprogram som bekrefter.

At man i tillegg skal sulte seg i 5 timer før man legger seg for at kroppen skal "gnage seg" gjennom en natt ... Søvnkvalitet er tydeligvis ikke viktig.

Og det du sier med mat etter trening er kanoviktig dersom målet er å bygge muskler.

Jaja ... blir litt oppgitt av og til.

Og bare sånn at det er sagt: Jeg spiser OFTE sen middag - gjerne frem mot 20 om kvelden. Da har jeg ikke behov for flere måltider. Jeg foretrekker å spise sent og proteinrikt de dagene jeg trener. Jeg har vurdert proteindrikker, men siden jeg er allergisk mot melk er det vanskelig å finne noe jeg kan bruke (i tillegg er det veldig dyrt). Men finner jeg noe fornuftig som ikke koster mer enn treningssenterets månedsavgift vurderer jeg å bruke dette istedenfor måltid etter trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cienna

Nå har jo dette med hva kroppen er vant med det da....om kroppen er vant med å få mat rett før den legger seg så blir den sulten....er den vant med å ikke få mat 5 timer før den skal sove, ja....da blir den ikke sulten...

Jeg sover utmerket på tom mage...mye bedre enn om jeg har mat i magen....da blir jeg urolig.

Nå kommer det som sagt også an på hva som er målet her....skal du "bygge" så forandrer kostholdet seg selvsagt...mye proteiner for å få definerte muskler osv osv.

Nå spurte TS om noe som hjelper kroppen å bli slankere...og dette fungerer! Typen er som sagt idrettsutøver å har drevet med det siden han var 5 år gammel...han har en fantastisk flott kropp, og han følger "dietten" jeg skrev om tidligere. Jeg begynte med dette kostholdet da jeg traff ham og har blitt mye smalere....og jeg trener som sagt ikke...(Han trener 6 dager i uka 2 timer)

Men om du "Blondie65" ikke føler at dette er noe for deg; så er det igjen som sagt bare å overse innleggene som kommer med råd...jeg vet at dette funker; For det er livsstilen jeg lever med:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For hverdagene for meg er mandag til fredag.

Klart at døgnrytmen ofte er annerledes på lørdagen da en gjerne fester og drikker alkohol....man spiser gjerne senere middager og er lenger oppe enn vanlig....men det da også poenget med "spisedagen"...dagen en unner seg ekstra.

Hverdagene er lettere å holde styr på, iallefall om en jobber vanlige dagvakter. En spiser gjerne frokost klokka 7, lunsj klokka 11.30, og middag i 17 tiden....derfor anbefaler jeg å spise litt nøtter og frukt innimellom her, men ikke noe etter klokka 19.00, da de fleste legger seg i 23-24 tiden....om kroppen ikke har fått næring på 5 timer før den legger seg, så forbrenner den bedre.

Om du jobber nattevakt så kan du selvsagt snu litt på klokkeslettene, men nattespising er ikke sunt for kroppen...ikke nattevakter heller med det er en annen sak da....men dette var en anbefaling, og du må gjerne slakte meg her for å prøve å gi et råd....er du ikke interessert i rådene jeg vil gi så er det bare å overse meg.....

Klart man må ha mat når man jobber om natten! Det er tungt nok å gå ti-timerskift midt på svarte natten om man ikke i tillegg skal gjøre det på tom mage.....Og ja, nattjobbing er tung og lite heldig. Men innen endel yrker er det nå engang slik at det kreves bemanning døgnet rundt.

Og det at kroppen forbrenne bedre om den ikke får mat de fem siste timene før man legger seg? Dokumentasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cienna

Jeg sier jo at det blir annerledes om natten når det kommer til spising....som sagt; både nattevakter og nattemat er uheldig, men det er da lurt at en spiser lette måltider....

Når det kommer til det å legge seg på tom mage....kroppen forbrenner minst på kvelden og om natten. Kroppen er mindre aktiv på kvelden(om en ikke trener veldig sent), og om natten ligger kroppen helt i ro=forbrenner lite. Er magen tom når en legger seg så sier det seg selv at den heller ikke vil lagre overskuddsfett, for det er ikke noe fett der å forbrenne. Legger du deg på full mage, klarer ikke kroppen å forebrenne kaloriene; Altså en legger lettere på seg.

Når du sover kjører kroppens maskineri på sparebluss. Da bruker kroppen så lite energi som den kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ikke glem at under hvilen om natten er det også mye gjenoppbygging som skjer. Om man trener hardt og tungt er det skader i musklene som skal repareres. Og da trengs det noe å bygge av.....

Og for å holde blodukkeret mest mulig jevnt gjennom døgnet, noe som helsemessig er absolutt en fordel framfor å svinge som en jo-jo, foretrekker jeg å spise et lett måltid også på kvelden.

En annen ting er søvnhygiene. Jeg sover ikke godt når det murrer i magen. Ei heller om væskeinntaket har vært for lavt eller for høyt.

Jeg tror jeg vinner mer på søvnkvalitet og får et bedre utbytte av hvilen med litt mat i magen enn uten. Hva andre tror og mener får være opp til den enkelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Merkelig at noen tviholder på denne "ikke spise etter klokken 19" selv om det ikke finnes fnugg av dokumentasjon for at det fører noe godt med seg. Alle de ernæringsfysiologene jeg har pratet med har sagt at det ikke spiller noen rolle når på døgnet man spiser, så lenge måltidene er jevnt fordelt og kaloriinntaket er sånn passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Merkelig at noen tviholder på denne "ikke spise etter klokken 19" selv om det ikke finnes fnugg av dokumentasjon for at det fører noe godt med seg. Alle de ernæringsfysiologene jeg har pratet med har sagt at det ikke spiller noen rolle når på døgnet man spiser, så lenge måltidene er jevnt fordelt og kaloriinntaket er sånn passe.

Det var "den eneste sanne lære" i veldig mange år. Kveldsmat var fysj da jeg gikk Grethe Roede, og selv i dagens slankeplaner er det sjelden lagt inn noe annet enn noen store hovedmåltider, noe som fortsetter å understøtte teoerien.

Disse mytene er vel de mest seiglivede:

a) jenter må ikke trene for hardt og med vekter for da blir de bodybuildere med en gang

b) det er om å gjøre å spise færrest mulig kalorier pr dag for da blir man tynn

c) mat etter kl 17, 18 eller 19 er spesielt egnet til å gjøre deg tykk

d) sunt = slankende (eller kalorifattig)

e) min måte er den beste for alle for det virker for meg og da må det jo være helt riktig for alle andre også

En liten kommentar til e): selvsagt er det flott at man deler sin erfaring med andre - det gjør jeg også. Det er lett å gå i fellen og fortelle andre bastant hva de skal gjøre fordi det virker på en selv. Så enkelt er det ikke alltid, og det er noe vi bør tenke over når vi gir råd.

Til syvende og siste er oppskriften på å bli varig slank at man spiser mindre enn man forbruker hver dag og at man etter at man når sin ideal vekt har et kaloriinntak som harmonerer med det daglige kaloriforbruket.

Skal man bli varig slank tror jeg man er nødt til å sette seg inn i litt hvordan kroppen tar opp i seg og forbruker energi. Likeens er det viktig med en viss type treningsteori og en viss mengde kostholdskunnskap. Derfor er det viktig at de som aldri før har hatt problemer med vekten går på et fornuftig og kontrollert opplegg ala Grethe Roede eller VGs Vektklubb eller til en kostholdsveileder. Hjelp til fornuftig trening kan man få på de store treningssenterene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen særdeles viktig ting å få med seg er:

Hvis ditt daglige inntak er feks 1750kcal, så betyr det ikke at du kan spise det i ETT måltid og sulte resten av dagen, siden man har spist "dagens kvote".

Kroppen klarer bare ta opp en viss mengde næring om gangen. Resten blir dumpet, i former som dere sikkert kjenner til.

Spis relativt ofte, 5-6måltider per dag.

En annen ting angående det "ikke spise etter kl 19". Hva skjer når man har perioder der man ikke spiser og blir sulten? Kroppen går inn i sparemodus og vil benytte enhver sjanse til å spare på næringen du spiser, fordi den ikke vet hvor lenge det er til neste måltid. Spiser man ofte vil kroppen alltid være i forbrennende modus.

Til slutt, sunt og kcal-fattig henger ikke sammen. Lettbrus inneholder kanskje bare 1 eller 2 kcal per 100gr, men man blir sulten og får sukkersug av det.

Alt med måte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der greia med at man ikke skal spise etter et visst klokkeslett tror jeg kommer av at det stort sett er på kveldstid at man spiser kaker, potetgull osv. Det å ikke spise om kvelden fører dermed til at man spiser mindre av slikt, noe som jo er en god ting hvis man vil holde vekta.

Jeg spiser for øvrig heller ikke om kvelden. Vi spiser middag ganske sent (ca. kl. 18.30-19.30), og jeg er ganske enkelt ikke sulten etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kristin_

Det tror jeg stemmer. Fordommer mot typisk "kveldsmat" er nok det som har gjort at det har vært motstand for slike vaner, ikke det at det faktisk er et problem å spise så sent. Med min døgnrytme (frokost ca 8) ville det å ikke spise etter 19 innebære 13 timers sulteperiode per dag. Det har jeg ingen tro på er bra.

Og at ikke kroppen nyttegjør seg av mat når vi sover er bare latterlig. Det er når vi sover at kroppen gjør en del av de viktigste reparasjonsprosessene, og disse fungerer ikke optimalt uten mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...