Gjest Økonomisk fadese Skrevet 27. juni 2007 #1 Skrevet 27. juni 2007 Legger denne ut som anonym da dette er flaut! Jeg og min kommende mann er ikke veldig flinke på sparing og nå kun kort tid før bryllupet har vi ennå ikke det økonomiske under kontroll Prøver å finne ting vi kan spare inn på men sliter skikkelig. Kan ikke akkurat avlyse heller :tristbla:Innbydelsene er allerede sendt ut. Føler at vi må være alene om å ha det sånn eller er det andre som også bekymrer seg for økonomien? Disse bekymringene holder på å ta all glede vekk fra det forestående bryllupet som jeg har ventet på leenge. Sånn det ser ut nå må vi sikkert ta opp forbrukslån og ingen trenger å fortelle meg hvor dumt det er Føler at jeg begynner å bli deprimert av å bekymre meg over dette.Har ingen rike foreldre og ville heller aldri spurt dem om økonomisk støtte.
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2007 #2 Skrevet 27. juni 2007 Legger denne ut som anonym da dette er flaut! Jeg og min kommende mann er ikke veldig flinke på sparing og nå kun kort tid før bryllupet har vi ennå ikke det økonomiske under kontroll Prøver å finne ting vi kan spare inn på men sliter skikkelig. Kan ikke akkurat avlyse heller :tristbla:Innbydelsene er allerede sendt ut. Føler at vi må være alene om å ha det sånn eller er det andre som også bekymrer seg for økonomien? Disse bekymringene holder på å ta all glede vekk fra det forestående bryllupet som jeg har ventet på leenge. Sånn det ser ut nå må vi sikkert ta opp forbrukslån og ingen trenger å fortelle meg hvor dumt det er Føler at jeg begynner å bli deprimert av å bekymre meg over dette.Har ingen rike foreldre og ville heller aldri spurt dem om økonomisk støtte. Huffda. Er det bryllupsutgiftene som har gjort det til at dere er i en slik situasjon?
Gjest Økonomisk fadese Skrevet 27. juni 2007 #3 Skrevet 27. juni 2007 Ja det er bryllupskostnadene vi sliter med, resten går greit.
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2007 #4 Skrevet 27. juni 2007 Ja det er bryllupskostnadene vi sliter med, resten går greit. Ikke gøy det, men hva annet kan dere gjøre enn å skrenke inn (mer) eller ta opp et lån da? Hvor mye dreier dette seg om egentlig? Ikke la dette ødelegge dagen din nå da, lett å si men...
Frey Skrevet 27. juni 2007 #5 Skrevet 27. juni 2007 Se om det er mulig å endre til et rimeligere lokale og rimeligere servering - sodd kan f eks kjøpes på tilbud og er god festmat. Trom sammen venner til å hjelpe dere. Hjemmelaget koldbord kan man også lage relativt rimelig. Dropp evt innleid musikk og snekre sammen noen cd'er dere kan bruke. Plukk blomster i marka eller hagen (evt foreldres hage) til buketter og borddekorasjon. Begrens alkoholserveringen til å gjelde kun under maten, evt maks tre glass pr snute eller lignende. Sett opp en bar med hyggelige priser - da kan dere dekke inn litt av alkoholen til maten også. Bare noen forslag
Annie Skrevet 27. juni 2007 #6 Skrevet 27. juni 2007 Gode forslag over her. Evt spar inn på daglige utgifter. Billige middager osv. Man MÅ heller ikke ha de dyreste bryllupsskoene, men alt dette er vanskelig å råde noe om når vi ikke vet hvor mye penger som mangler og hva som står igjen av ting som må gjøres.
Gjest Vampyra Skrevet 27. juni 2007 #7 Skrevet 27. juni 2007 (endret) Hvilke planer har dere lagt som er faste da? Lettere å gi råd når man vet hvilket utgangspunkt dere har. - Bytt gjerne fra dyrt til billig lokale. I eget lokale kan dere for eksempel velge å servere drikke til maten, og gi gjestene beskjed om å ta med egen drikke til kvelden. Dersom eneste alternativ er barneskolens gymsal, kan dere kjøpe inn hvite laken som dere henger opp i tak og på vegger for å få en mer koselig og lun atmosfære. - Server masse isvann til middagen (dropp farris) - Dropp dyre blomsteroppsatser i kirka, plukk blomstene selv. - I stedet for å bestille dyr mat kan man finne billigere alternativer, evt koldtbord. - Lag alle kaker selv / få hjelp av familie og venner - Lag enkle bordkort og sanghefter - Lag enkel og billig bordpynt - Ikke kjøp undertøy/sko/veske osv i bryllupsbutikker,H&M/lindex/cubus/din sko osv har like fine produkter til en mye lavere pris. - Det finnes mange hobbybøker om blomsterbinding/oppsatser. finn fine bordoppsatser og lag de selv(få hjelp av familie/venner). Da sparer du flere hundrelapper Si til foreldre at i stedet for gave ønsker dere et lite bidrag til festen. Legg kortene på bordet og si at alt hjelper mye! Det var det jeg kom på for øyeblikket. Men bruk fantasien! man kan gjøre mye ut av lite! Endret 27. juni 2007 av Vampyra
Gjest Økonomisk fadese Skrevet 28. juni 2007 #8 Skrevet 28. juni 2007 Tusen takk for gode råd! Og takk for at dere ikke blir oppgitte over oss Prøver nå å se hva vi kan kutte ned på av utgifter. Vi har leid et lokale som vi kan ha med mat og drikke selv så der er det ikke så mye å spare. Vurderer å lage buketten selv, vil avbestille hotellovernattingen,skal spørre mamma om hun vil bake bryllupskaken,vurderer å droppe ringene også, men det synes samboerern min var litt drøyt Skal spørre en venninne om hun vil sminke meg. Har allerede handlet inn kjole og sko. tusen takk damer!
Frey Skrevet 28. juni 2007 #9 Skrevet 28. juni 2007 Hvis dere har bestilt catering så si opp den og lag maten selv sammen med mødre, tanter osv, det vil dere spare mye på.
liv Skrevet 28. juni 2007 #10 Skrevet 28. juni 2007 (endret) vi bruker forlovesesringene som gifteringer også. Ganske vanlig det! Sminking kan enkelt gjøres for 150-200 kr på bodyshop, de legger brudesminke med prøvetime først. Hotellovernatting er ingen must. Kjøp inn en god vin, stearinslys og pynt litt på soverommet! Ellers så går det ann å ikke ha ørti forskjellige drinker på festen. Kommer langt med vin, øl og cognac! Og da sparer dere utgifter til bartender også! Ang buketten så synes jeg det er kjempe stilig med Caliaer liggende langsmed armen, med silkebånd hengende ned i samme farge som kjolen. Bryllupskaka vår var to hjerter (marsipankake) ved siden av hverandre med bru i mellom og så var det hest med vogn på marsipanveien mot brua, og på andre siden to ringer og navnene våre. Har dere vurdert om det fins billigere middag dere kan lage? Endret 28. juni 2007 av liv
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2007 #11 Skrevet 28. juni 2007 Kutt gjerne ut hele festen før dere gjør noe så drastisk som å droppe ringene. Det er mitt råd i alle fall. Men det er mange som har laget seg brulluper for ganske få tusenlapper med mye egeninnsats og "ujålete løsninger". Dere kan få en fin fest uten å ta opp forbrukslån. Og den blir fremdeles minneverdig. Og da har dere et bedre utgangspunkt for livet sammen etterpå (å starte ut med et forbrukslån virker ikke så romantisk, gjør det vel?) Lykke til!
flickan Skrevet 28. juni 2007 #12 Skrevet 28. juni 2007 Kjøp vanlige marsipankaker uten pynt hos bakeren, de er mye billigere enn bryllupskaker. Pynt selv med roser fra hagen el. liknende. Lei eller lån et stativ, eller "bind" dem sammen med selvlaget bro. Jeg har sett at en gullsmedkjede (er det Gull-funn kanskje?) har tilbud på forlovelsesringer fram til 14 juli eller noe. En ide å kikke der..? Velg rimelig mat. Melon med spekeskinke til forrett kan dere lage selv. Kjøp jordbær i kasser til dessert, kanskje med enkel vanile-is eller noe.. Dropp hvertfall hotell-overnattingen. Spør søsken, evt veninner om de vil pynte soverommet for dere, sånn at dere får en slags spenningsfølelse selv om dere sover hjemme. Dropp dyr transport, mange av dagens biler er fine nok til å brukes som bryllups-transport. Pynt med enkle silkebånd i V-form. Kutt ut band og bruk Mp3-spiller og eget stereoanlegg med gode høytalere. Få venner med god musikksmak til å lage playlister for dere. Fotograf, kan denne revurderes? Har dere noen dyktige venner? Finnes det rimeligere fotografer enn den dere evt har valgt..? dropp engangskameraer, dyr gjestebok, kurver på toalettene, osv. Lag kireprogrammene selv og print ut på vanlig printer hjemme.
Kykkelikokos Skrevet 28. juni 2007 #13 Skrevet 28. juni 2007 Om dere eier leilighet eller hus kan dere kanskje prøve å få refinanisert og tatt et lite ekstra lån på leiligheten/huset, fremfor å ta opp et dyrt forbrukslån. Forbrukslån er skumle greier..
Gjest Blondie65 Skrevet 28. juni 2007 #15 Skrevet 28. juni 2007 Brudebukett: 6-8 langstilkede roser knytt sammen med et silkebånd som du har i armkroken. Lange strå som du plukker selv og har sammen med den kan gi en flott bukett. Disse stråene kan du også bruke som lekre dekorasjoner på bordet (ligge på bordet som en grønn tråd). Du kan også legge lange snorer med eføyblader som et grønt innslag av dekorasjon, og dette er like pent til rødt og rosa - alt ettersom hva resten av fargene dere velger er. For å binde det hele sammen velger du noen bånd i samme farge som buketten din og det samme med servietter. På Ikea får du kjøpt "roseblader" som du kan strø med. Sølvstjerner koster nesten ingen ting ... Ikea har også store pakninger med lys i flere farger. Veldig pen og enkel dekorasjon er glassboller med vann der blomsterhoder av tulipaner eller roser flyter oppi. Glassboller til de sentrale dekorasjonene, vinglass til små dotter av samme tema. Siden innbydelsene allerede er sendt ut er det for sent å invitere til kurvfest. Men dere kan likevel gjøre maten billigere ved å la alle som kan bake gjøre det. Da vi giftet oss hadde vi "heimebryllup" i lokale - alle vi kjente stilte opp og vi hadde "potetskrellelag" dagen før. En vi kjente laget steik. I det hele tatt ... Det går an å kjøpe inn kartongvin som du heller på karafler (hvis du ønsker det litt stiligere). En bar der gjestene kan kjøpe drikke - men dere likevel har litt inntekt (f.eks. hvis drikken reelt koster kr 25/drink så tar dere 35). Fortell dine nærmeste hvordan det står til økonomisk - lag en ide dugnad sammen med dem for å få det rimeligere. Hadde en venninne kommet til meg og sagt at de trengte hjelp hadde jeg stilt opp og jeg hadde forhørt meg rundt med de forbindelse jeg hadde for å stille opp med det som trengtes. Overnatting: Ja dropp natten på hotell. Hvis dere ønsker å ha en natt hjemmefra kan dere jo låne leiligheten til noen isteden? Det gjorde vi for vi visste at hvis vi var hjemme så ville vi bli utsatt for "hærverk" - det var veldig populært da vi giftet oss.
Dragona Skrevet 28. juni 2007 #16 Skrevet 28. juni 2007 Uff da, det er ikke billig å gifte seg. Vi har en ganske stram økonomi, men min mor og far hjelper til litt. Vi har bedt våre gjester i invitasjonen om å ta med "joddlevann" selv, altså alkoholen til festen. Men vi står får vinen (middagen) og likør og conjakken (kaffe og kakene). Mange i vår familie baker kaker til oss. Jeg var innom Billihuset (ROMA) og bestilte brus og lettøl og vanlig øl. Jeg betaler kun det som har blitt drukket opp, og kan levere det andre igjen.(uten å betale det som er igjen) Samme er det med snacksen. Jeg har kjøpt lysene på Løiten lys, fordi det var sånn "ta 4 betal 100 kr" ting for margaritt flytelys. så jeg Har betalt 400 kr for de lysene som skal på bordet. Var på en strand ved Nordre Osen i Pinsen og fant bevergnagde pinner som hadde ligget på stranden som skal brukes som bordpynt sammen med gjennomsiktig løpere som jeg kjøpte på Kremmerhuset (50,-) for 4 meter trur je det er. Og dagen føre dagen skal vi ut å plukke blomster å ha det på bordet. Jeg har leid duker(20) og tøyservietter(78) på et vaskeri (Hedmarken vaskeri) blir toppen 1500 kr for det. Bruk forlovelses ringene som giftering, billigst. Koster toppen 200 for å pusse litt og gravere inn nye datoer på dem. Får håpe noe av dette hjelper deg da.. Lykke til..
Flua Skrevet 28. juni 2007 #17 Skrevet 28. juni 2007 Jeg hadde 3 solsikker knytta sammen som bukett, kosta.....150,-. Hadde sodd til middag, kjøpte frosne bøtter på salg. Nydelig festmat i Trøndelag! Kjøpte silkeveske på Nille, 79,- istedenfor brudeveske til 700,-......hadde den jo bare diskret med meg allikevel. Kjøpte servietter og lys på Ikea, danderte serviettene i glassene, så så de ikke så billige ut. Venninne laga bordkort. Svigerinne laga tomtebrygg. -Vi var så heldige at pappa sponsa litt, men jeg la lista lavt ifht styr og stash. Synes det er helt vilt hvordan det er blitt med utgifter til bryllup.Og som min mann sier; det er da bare dere damer som ser det lell!! Lykke til ihvertfall!! Håper det blir en fin dag for dere!!
Gjest Økonomisk fadese Skrevet 28. juni 2007 #18 Skrevet 28. juni 2007 Tusen takk igjen for flotte råd fra dere alle! Jeg blir helt rørt over alle gode tipsene dere vil dele. Er veldig glad for at ingen kommer med "pekefinger", trenger ikke det nå Kommer til å benytte meg av flere av rådene dere gir, dere er gode å ha.
-Alvildebrud- Skrevet 28. juni 2007 #19 Skrevet 28. juni 2007 Dropp kirkeprogram! Hvor ligger utgiftene her?
Gjest Blondie65 Skrevet 28. juni 2007 #20 Skrevet 28. juni 2007 Hvor ligger utgiftene her? Må man ikke betale for å få trykket det? Selv om det ikke er den store kostnaden så kan det fort bli det hvis det er mange av disse små dryppene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå