treningsjenta Skrevet 13. juni 2007 #1 Skrevet 13. juni 2007 skal til syden og har lett for å få diare etter å spise ute..diare og litt kvalme, dårlig generelt... hva kan man ta som forebygger dette?
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2007 #2 Skrevet 13. juni 2007 Du kan ta vaksine mot turistdiare. Den heter Echoral og er en drikkevaksine som tas to ganger med minst en ukes mellomrom. Den skal gi 60 % beskyttelse mot turistdiare.
Mrs B Skrevet 13. juni 2007 #3 Skrevet 13. juni 2007 Ellers kjøp immodium på apoteket ( dette er for å stoppe diare, ikke forebygge..)
gard Skrevet 14. juni 2007 #4 Skrevet 14. juni 2007 Hei Jeg har tatt Echoral et par ganger og den har funket bra for min del...vel, man vet vel strengt tatt ikke hvordan det hadde gått dersom jeg ikke hadde tatt den. Men jeg har iallefall unngått å bli syk i plasser som Tanzania, Thailand, Malaysia, Bolivia etc. OK, jeg ble litt syk i Peru men jeg var bare dårlig en dag Men Echoral er ikke direkte billig bare så det er sagt...men hvis alternativet er en ødelagt ferie så er det vel verdt kronene.
øyenstikker Skrevet 14. juni 2007 #5 Skrevet 14. juni 2007 Du kan ta idoform forebyggende. Den inneholder melkesyrebakterier som er bra for balansen i tarmen. Hvis uhellet er ute, så sverger jeg til flytende kull. Det stopper både diarè og oppkast. (måtte låne bort til halve hotellet når vi var i Tunisia;-)) Alt fåes kjøpt på apoteket.
minienthe Skrevet 14. juni 2007 #6 Skrevet 14. juni 2007 immodium/travello går helt fint å ta forebyggende hvis du er redd for at noe skal skje.
Gjest =tentacle= Skrevet 14. juni 2007 #7 Skrevet 14. juni 2007 Syrnede melkeprodukter som Biola får også opp mengden melkesyrebakterier i tarmen. Poenget er å pøse på med snille bakterier så det ikke er fritt fram for de sykdomsfremkallende du måtte få i deg. Husk: Kok det, skrell det, eller glem det Til nøds vask det. Og være nøye med håndvask. Imodium og Travello stopper tarmbevegelsene, slik at du får en pause fra å løpe på do hele tiden. Genialt hvis alternativet er å miste fly osv, men jeg ville ikke tatt det hvis du er lett plaget. Det gjør deg ikke frisk, og alt gørret blir værende i tarmen lenger.
Latee Skrevet 14. juni 2007 #8 Skrevet 14. juni 2007 Jeg tar alltid Idoform når jeg er ute og reiser. Om jeg først skulle bli syk (sjelden!) så tar jeg Immodium.
minienthe Skrevet 14. juni 2007 #9 Skrevet 14. juni 2007 Imodium og Travello stopper tarmbevegelsene, slik at du får en pause fra å løpe på do hele tiden. Genialt hvis alternativet er å miste fly osv, men jeg ville ikke tatt det hvis du er lett plaget. Det gjør deg ikke frisk, og alt gørret blir værende i tarmen lenger. "gørret" blir også fastere i fisken av å bruke dette forebyggende. jeg har melkeallergi men bruker travello forebyggende hvis jeg vet jeg må spise mat som inneholder melk. mye enklere en å okkupere doen til vertskapet resten av kvelden. har gjort dette i flere år, tidvis ganske ofte og spesiellt på sommerstid og har ikke hatt problemer av dette bortsett fra at magen har vært litt tregere en vanlig de første dagene etter inntak.
Pasha Skrevet 14. juni 2007 #10 Skrevet 14. juni 2007 det finnes en drikkevaksine du kan ta. (den er på resept trur jeg) ellers kan du ta ido-form for å forebygge og Imodium dersom du har fått mageproblemer.. (finnes vel også andre merker..) Ta deg en tur på aptoeket å hør der
Gjest =tentacle= Skrevet 14. juni 2007 #11 Skrevet 14. juni 2007 "gørret" blir også fastere i fisken av å bruke dette forebyggende. jeg har melkeallergi men bruker travello forebyggende hvis jeg vet jeg må spise mat som inneholder melk. mye enklere en å okkupere doen til vertskapet resten av kvelden. har gjort dette i flere år, tidvis ganske ofte og spesiellt på sommerstid og har ikke hatt problemer av dette bortsett fra at magen har vært litt tregere en vanlig de første dagene etter inntak. Gørret ditt inneholder da ikke hovedsaklig tarmbakterier fra kokker som ikke vasker hendene sine når de har vært på do, eller kloakk i vannet som salaten ble vasket i.
Amanlis Skrevet 14. juni 2007 #12 Skrevet 14. juni 2007 immodium/travello går helt fint å ta forebyggende hvis du er redd for at noe skal skje. Jeg ville ikke tatt det som forebyggende. Man kan risikere en ferie med fullstendig forstoppelse, det er ikke godt det heller. Men å ha med imodium/travello i tilfelle diareen slår ut er absolutt å anbefale. Pass på å ikke spise mat som ikke er gjennomstekt osv. Jeg ville også tatt med anti-bac våtservietter, slik at evt bakterier blir drept etter toalettbesøk osv.
minienthe Skrevet 14. juni 2007 #13 Skrevet 14. juni 2007 (endret) Gørret ditt inneholder da ikke hovedsaklig tarmbakterier fra kokker som ikke vasker hendene sine når de har vært på do, eller kloakk i vannet som salaten ble vasket i. det er ikke nødvendigvis pga dårlig hygiene at man får feriediare, mange får også dette av fremmed mat og krydder etc. jeg regner med at TS tar forhåndsregler og kun spiser mat som er gjennomstekt etc. uansett, det er bedre å slippe diare ved forberedelser og det er mange som ikke har effekt av biola og andre melkesyrebakterier som nevnes her. Endret 14. juni 2007 av minienthe
minienthe Skrevet 14. juni 2007 #14 Skrevet 14. juni 2007 Jeg ville ikke tatt det som forebyggende. Man kan risikere en ferie med fullstendig forstoppelse, det er ikke godt det heller. Men å ha med imodium/travello i tilfelle diareen slår ut er absolutt å anbefale. Pass på å ikke spise mat som ikke er gjennomstekt osv. Jeg ville også tatt med anti-bac våtservietter, slik at evt bakterier blir drept etter toalettbesøk osv. forstoppelse er ikke så hemmende på aktiviteter som diare, man blir tross alt ikke lenket til badet. men jeg er enig i tipset om våtservietter etc.
Gjest =tentacle= Skrevet 15. juni 2007 #15 Skrevet 15. juni 2007 det er ikke nødvendigvis pga dårlig hygiene at man får feriediare, mange får også dette av fremmed mat og krydder etc. jeg regner med at TS tar forhåndsregler og kun spiser mat som er gjennomstekt etc. uansett, det er bedre å slippe diare ved forberedelser og det er mange som ikke har effekt av biola og andre melkesyrebakterier som nevnes her. Sakset fra felleskatalogen, Travello: Bivirkninger: De vanligste bivirkningene er gastrointestinale. Hyppige (>1/100): Gastrointestinale: Forstoppelse, buksmerter, kvalme. Mindre hyppige: Gastrointestinale: Oppblåsthet, munntørrhet, brekninger. Øvrige: Hodepine, tretthet, svimmelhet. (mindre hyppige og sjeldne ikke tatt med her) Det er ikke sikkert hun får plagsomme bivirkninger, men så er det ikke sikkert hun får diare heller.
minienthe Skrevet 15. juni 2007 #16 Skrevet 15. juni 2007 Sakset fra felleskatalogen, Travello: Bivirkninger: De vanligste bivirkningene er gastrointestinale. Hyppige (>1/100): Gastrointestinale: Forstoppelse, buksmerter, kvalme. Mindre hyppige: Gastrointestinale: Oppblåsthet, munntørrhet, brekninger. Øvrige: Hodepine, tretthet, svimmelhet. (mindre hyppige og sjeldne ikke tatt med her) Det er ikke sikkert hun får plagsomme bivirkninger, men så er det ikke sikkert hun får diare heller. forstoppelse er jo ganske logisk, man kan jo ikke ta et legemiddel som hindrer kroppen i å skille ut avføring som den vil og ikke regne med at det skal ha effekt. men nå var det heller ikke bivirkningene jeg nevnte men at mange ikke har effekt av biola og andre melkesyrebakterier mot diare.
jente_84 Skrevet 15. juni 2007 #17 Skrevet 15. juni 2007 Ta idoform noen dager før du reiser og under heile oppholdet, står på pakken hvilken dossering. Det hjelper på å forbygge diarè
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå